Contract voor aardgas en elektriciteit
Re: Contract voor aardgas en elektriciteit
Hoor langs alle kanten dat Rusland deze winter Europa weer wil gaan treffen op vlak van gas en elektriciteit.
Wat kiezen jullie? Gaan jullie voor een vast tarief? Wetende dat het op dit moment tot 300 euro duurder is op jaarbasis of toch voor variabel en hopen dat het zo'n vaart niet loopt?
Wat kiezen jullie? Gaan jullie voor een vast tarief? Wetende dat het op dit moment tot 300 euro duurder is op jaarbasis of toch voor variabel en hopen dat het zo'n vaart niet loopt?
Dat is geen plan van Rusland maar komt door het einde van de coronalockdown in China en de economische heropleving aldaar waardoor er veel meer vraag naar olie en gas vanuit China is en de prijzen op de wereldmarkt de hoogte in gaan.
Veel zal afhangen van of we een zachte winter krijgen zoals vorig jaar of een strenge winter.
Veel zal afhangen van of we een zachte winter krijgen zoals vorig jaar of een strenge winter.
300 euro voor een vast tarief meer en niet moeten gokken met de gedachte "als dit" als dat" komende winterperiode. Lijkt mij geen slecht idee? Ben je zeker van die 300 euro? Als ik mijn gegevens ingeef en kijk naar vast en variabel, dan scheelt het 15 euro per maand.Kevva schreef: ↑6 juli 2023, 15:09 Hoor langs alle kanten dat Rusland deze winter Europa weer wil gaan treffen op vlak van gas en elektriciteit.
Engie wil mijn gas voorschot verlagen.Kevva schreef: ↑6 juli 2023, 15:09 Hoor langs alle kanten dat Rusland deze winter Europa weer wil gaan treffen op vlak van gas en elektriciteit.
Al een paar weken aan de gang om de week een mail.
De clou van 30 € naar 5 € op wat gebaseerd? Gebakken lucht?
Mails beschikbaar voor de ongelovigen.
Och ja in bezit van een digitale meter die niet veranderd, zomertje aan de kust.
Misschien eens aan Fluvius gaan vragen hoe Engie, inzage heeft in mijn huidig verbruik?
Ontdek met hoeveel je je voorschot mag aanpassen
Je huidige voorschot 30€ tot je jaarlijkse afrekening
Voorstel 5€ tot je jaarlijkse afrekening

Mijn contract is dan nog een met vaste prijs tot eind november 2024.
Ik zou de renteloze lening die Engie u aanbiedt zeker aanvaarden en het voorschot op minimum zetten.
Als je woning langer dan 3 dagen leeg staat, zou je eigenlijk leegstandtaks moeten betalen, Platin.
Ideetje voor onze regering. Na invoering van de digitale meter voor electriciteit, gas en water is dit perfect te fixen: 3 dagen geen verbruik = leegstand = taks !

Ideetje voor onze regering. Na invoering van de digitale meter voor electriciteit, gas en water is dit perfect te fixen: 3 dagen geen verbruik = leegstand = taks !

Nu verlagen is geen probleem.
Maar wat als ze in de wintermaanden plots afkomen met betalingen die niet aanpasbaar zijn.
Engie kennende .... niet mijn favoriete leverancier (enkel maar wegens vast voor 3 j in 2020 5 cent)
Variabel andere leverancier was gestart 1,9 cent, bij wissel was variabel al 8 cent.
Tijdige ingreep indertijd.
Pech jongen Elek verbruik is er wel.pukkie007 schreef: ↑6 juli 2023, 20:44 Als je woning langer dan 3 dagen leeg staat, zou je eigenlijk leegstandtaks moeten betalen, Platin.![]()
Ideetje voor onze regering. Na invoering van de digitale meter voor electriciteit, gas en water is dit perfect te fixen: 3 dagen geen verbruik = leegstand = taks !![]()
Ja hoeveel betaal je voor gas, het grote geheim zeker.
Post hier niet alleen maar neem ook actie.
Ok, ik doe een Van Peteghemke.
Als er tijdens 3 opeenvolgende dagen één van uw (3?) digitale tellers geen verbruik meldt ...
No worries, Platin. Geniet van je tweede (?) verblijf.

Als er tijdens 3 opeenvolgende dagen één van uw (3?) digitale tellers geen verbruik meldt ...

No worries, Platin. Geniet van je tweede (?) verblijf.
Hier staan de voorschotten op 10€ elec en 64€ gas.
Bij luminus is dat een kwestie van je meterstanden ingeven & op de juiste momenten zelf je voorschot te verlagen naar wat ze toestaan.
Je kan daarbij je meterstand ook een "beetje" onderschatten om een laag voorschot vast te punnen. Vervolgens haal je die ingave weer weg - klaar. Lukt wel niet altijd: ze willen een minimumperiode vooraleer ze rekening houden met ingaves.
Bij luminus is dat een kwestie van je meterstanden ingeven & op de juiste momenten zelf je voorschot te verlagen naar wat ze toestaan.
Je kan daarbij je meterstand ook een "beetje" onderschatten om een laag voorschot vast te punnen. Vervolgens haal je die ingave weer weg - klaar. Lukt wel niet altijd: ze willen een minimumperiode vooraleer ze rekening houden met ingaves.
Ja 300 euro en gaat tot 600 euro meer als je voor een vast tarief kiest.bryanv schreef: ↑6 juli 2023, 16:53300 euro voor een vast tarief meer en niet moeten gokken met de gedachte "als dit" als dat" komende winterperiode. Lijkt mij geen slecht idee? Ben je zeker van die 300 euro? Als ik mijn gegevens ingeef en kijk naar vast en variabel, dan scheelt het 15 euro per maand.Kevva schreef: ↑6 juli 2023, 15:09 Hoor langs alle kanten dat Rusland deze winter Europa weer wil gaan treffen op vlak van gas en elektriciteit.
300 euro voor goedkopere contracten bij TotalEnergies en Mega, dit komt neer op 25 euro extra per maand
Neem je een duurder contract (bij mij is dat Luminus en Eneco) en dan zit je 600 euro duurder: 50 euro extra per maand.
Afgelopen maand € 0,0477/kWh voor gas betaalt (incl. BTW), Engie Direct met maandelijkse afrekening, hier geen gezever over te hoge of te lage voorschotten. Ik betaal exact wat ik voorgaande maand verbruikt heb aan de prijs van die maand, geen risico zoals bij de Vlaamse Energieleverancier van te veel betalen en dan failliet of een leverancier die zijn jaar afrekening blijft uitstellen terwijl je een pak voorschot zou moeten terug trekken. Eerst verbruiken, dan betalen, geen factuur, niet mijn probleem

Nadeel is dat er in de winter hogere bedragen te betalen zijn, maar daar kun je zelf een provisie voor voorzien. En als gas weer te duur wordt, schakelen we over op hout stoken, daar kan ik gemakkelijk een paar winters mee overbruggen en verwarm ik nog klimaat neutraal ook

Hout en klimaatneutraal? Die mag je me toch eens uitleggen, ik ben benieuwd...vortex schreef: ↑7 juli 2023, 07:20Afgelopen maand € 0,0477/kWh voor gas betaalt (incl. BTW), Engie Direct met maandelijkse afrekening, hier geen gezever over te hoge of te lage voorschotten. Ik betaal exact wat ik voorgaande maand verbruikt heb aan de prijs van die maand, geen risico zoals bij de Vlaamse Energieleverancier van te veel betalen en dan failliet of een leverancier die zijn jaar afrekening blijft uitstellen terwijl je een pak voorschot zou moeten terug trekken. Eerst verbruiken, dan betalen, geen factuur, niet mijn probleem![]()
Nadeel is dat er in de winter hogere bedragen te betalen zijn, maar daar kun je zelf een provisie voor voorzien. En als gas weer te duur wordt, schakelen we over op hout stoken, daar kan ik gemakkelijk een paar winters mee overbruggen en verwarm ik nog klimaat neutraal ook![]()

Die vraag kun je beter eens aan onze minister van energie stellen, kan er ook niks aan doen dat biomassa centrales als klimaatneutraal of CO2 neutraal gecatalogeerd worden en er subsidies voor krijgen, zelfs als die met per schip aangevoerde pellets van Canadese bossen gestookt werden. Dus ja, als dat klimaat neutraal is, is mijn lokaal gekapt en door de letterzetter aangetast hout dat zeker

Trouwens als ik die bossen niet opstook branden ze door de klimaat opwarming wel vanzelf af

Als je in het lokaal bos enkel de exoten kapt doe je nog aan actief milieubeheer ook. Vergeet die dan wel te vervangen door een inheemse soort.
https://www.ecopedia.be/pagina/uitheems ... ve-planten
https://www.ecopedia.be/pagina/uitheems ... ve-planten
Laatst gewijzigd door Tycoon op 7 juli 2023, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.