controle van "blijf in uw kot"
Re: controle van "blijf in uw kot"
Heb het ook ooit gehaald, zelfs niet voor de rechtbank laten komen. Ze hadden gewoon mijn nummerplaat verkeerd gelezen, zogezegd. Ik heb toen gemeld, als er daar effectief een wagen rondreed met die nummerplaat, dan hebben ze de mijne gekopieerd en dien ik klacht in. Toen ik die klacht indiende hebben ze alles eens goed bekeken en bleek het om een vergissing te gaan. 

Skateboarden en steppen bijvb worden verboden omdat dit aanzien wordt als een verplaatsing en niet als fysieke activiteit. Niet-essentiële verplaatsingen zijn verboden. Dus je kunt wel met je skateboard naar de winkel maar niet doelloos rond skaten.RGiskard schreef: ↑31 maart 2020, 07:26Ik vraag me af wat de wettelijke grond daarvoor is.DIKKELU schreef: ↑30 maart 2020, 22:45 Uit De Standaard:
“Een 51-jarige inwoner van Lasne werd tegengehouden toen hij met zijn fiets op weg was naar de Leeuw van Waterloo. Hij zei tegen de agenten dat hij honderd keer de trappen van het monument wilde beklimmen. De man moet een boete van 250 euro betalen.”
https://m.standaard.be/cnt/dmf20200330_04907125
Ok, het was geen slim idee, maar 250 euro voor wat die beste man misschien in een vlaag een goed idee vond? Ik blijf ook in mijn kot maar met die boetes vind ik soms dat ze ook serieus aan het overdrijven zijn.
En waarom mag wandelen, maar skateboarden dan weer niet? Ik volg het niet hoor.
De politie zal waarschijnlijk argumenteren dat hij op weg was naar lichaamsbeweging, en dat fysieke activiteit dus niet het hoofddoel van zijn verplaatsing was.
Omtrent skateboarden, ik vraag me af waarom dat niet zou mogen. Het ministrieel besluit van 23 maart 2020 omtrent corona legt volgende maatregelen op:
Art. 5. Worden verboden:
- de samenscholingen;
- [...]
- [...]
- [...]
In afwijking van het eerste lid, worden toegestaan:
- [...]
- [...], de beoefening
van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder
hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect
van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.
Art. 8. De personen zijn ertoe gehouden thuis te blijven. Het is
verboden om zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te
bevinden, behalve in geval van noodzakelijkheid en omwille van
dringende redenen zoals:
- [...]
- [...]
- [...]
- [...]
- [...]
- Situaties bedoeld in artikel 5, alinea 2.
Nergens een vermelding naar welke activiteit dit moet zijn. Iemand die weet waar de correcte wettekst te vinden is die dit verbiedt?
De politiediensten krijgen richtlijnen van het parket-generaal hoe ze moeten optreden en verbaliseren en dienen zich daaraan te houden. De politie is de uitvoerende macht, velen denken blijkbaar dat de politie zijn eigen regeltjes kan bepalen. Of denk je nu echt dat ze op eigen initiatief met een drone gaan rondvliegen om tweedeverblijvers te controleren. Dat wordt opgelegd van hogerhand.
Wie niet akkoord is staat het vrij om de overtreding aan te vechten bij de bevoegde rechtbank.
ik heb ooit eens een parkeerboete gekregen doorgestuurd via cambio omdat de auto geen parkeerschijf had op de cambioparking. Maar die auto is vrijgesteld. Hoe lang die zever heeft aangesleept , kan je je niet voorstellen. Probleem is dat je er veel tijd insteekt, bijna meer dan de boete waard is. Maar je kan toch ook niet zomaar een boete betalen zonder dat je in fout bent? De tijd die je erin steekt ben je kwijt, zelfs geen excuses van dat parkeerwachtersbedrijf.
Maar soit nu blijf in uw kot!
Ik word daar ook een beetje kribbig van. De Gentse flikken zijn ook aan het roeptoeteren over dat skaten.anonymous schreef: ↑31 maart 2020, 11:34Skateboarden en steppen bijvb worden verboden omdat dit aanzien wordt als een verplaatsing en niet als fysieke activiteit. Niet-essentiële verplaatsingen zijn verboden. Dus je kunt wel met je skateboard naar de winkel maar niet doelloos rond skaten.RGiskard schreef: ↑31 maart 2020, 07:26
Ik vraag me af wat de wettelijke grond daarvoor is.
De politie zal waarschijnlijk argumenteren dat hij op weg was naar lichaamsbeweging, en dat fysieke activiteit dus niet het hoofddoel van zijn verplaatsing was.
Omtrent skateboarden, ik vraag me af waarom dat niet zou mogen. Het ministrieel besluit van 23 maart 2020 omtrent corona legt volgende maatregelen op:
Art. 5. Worden verboden:
- de samenscholingen;
- [...]
- [...]
- [...]
In afwijking van het eerste lid, worden toegestaan:
- [...]
- [...], de beoefening
van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder
hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect
van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.
Art. 8. De personen zijn ertoe gehouden thuis te blijven. Het is
verboden om zich op de openbare weg en in openbare plaatsen te
bevinden, behalve in geval van noodzakelijkheid en omwille van
dringende redenen zoals:
- [...]
- [...]
- [...]
- [...]
- [...]
- Situaties bedoeld in artikel 5, alinea 2.
Nergens een vermelding naar welke activiteit dit moet zijn. Iemand die weet waar de correcte wettekst te vinden is die dit verbiedt?
De politiediensten krijgen richtlijnen van het parket-generaal hoe ze moeten optreden en verbaliseren en dienen zich daaraan te houden. De politie is de uitvoerende macht, velen denken blijkbaar dat de politie zijn eigen regeltjes kan bepalen. Of denk je nu echt dat ze op eigen initiatief met een drone gaan rondvliegen om tweedeverblijvers te controleren. Dat wordt opgelegd van hogerhand.
Wie niet akkoord is staat het vrij om de overtreding aan te vechten bij de bevoegde rechtbank.
Maar als je dan naar dat Art. 5 gaat, dan staat er ditLichaamsbeweging (art. 5 MB 23/03/2020)
Buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon
Beoefening van een individuele fysieke activiteit
Ofwel met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen, ofwel telkens met dezelfde vriend, met een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon
Enkel wandelen, lopen en fietsen worden toegestaan (niet skaten, geen voetbal of basketbal, niet hangen in het park, niet spelen op de speeltuin, enz.)
Toegegeven, ze verwijzen ook naar de FAQ en daar scheen wat onzin over skaten in te hebben gestaan, maar die is nu helemaal verschwunden.In afwijking van het eerste lid, worden toegestaan:
- activiteiten in intieme of familiale kring en begrafenisceremonies;
- Een buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon, de beoefening van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.
Nu, de favoriete buitenactiviteit van ons gezinnetje is om lekker samen te steppen (echte steps - geen motortje natuurlijk). Dat mag. Maar zo'n bromsnor vindt van niet.
En dát is een probleem !
Ik heb de vraag ook op juridischforum.be gesteld. De enige reactie tot nog toe komt overeen met ons beider mening.
Welke fysieke activiteit je doet maakt niet uit. Steppen, skaten, ... Zolang het een officiële sport is kunnen ze je weinig maken.
Dat houdt de politie niet tegen om je alsnog te beboeten.
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=44&t=110586
Welke fysieke activiteit je doet maakt niet uit. Steppen, skaten, ... Zolang het een officiële sport is kunnen ze je weinig maken.
Dat houdt de politie niet tegen om je alsnog te beboeten.
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=44&t=110586
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Zoals ik al zei, er zijn richtlijnen van het parket-generaal.
Maar ik ben akkoord met het feit dat het onduidelijk is, zoals zowat alles in dit land. Het is blijkbaar erg moeilijk voor politici om duidelijke regels te maken die verstaanbaar zijn voor iedereen. Moesten ze dat nu eens kunnen zou het parket-generaal ook geen half boek met richtlijnen moeten schrijven. Op zo'n manier werken is voor de politie ook niet gemakkelijk want het zorgt voor oeverloze discussies en het lijkt me niet veilig om minutenlang te staan discussiëren met iemand die mogelijks besmet is.
In Frankrijk is het veel duidelijker en is er geen mogelijkheid tot discussie. Ofwel ben je er in overtreding ofwel niet. Simpel toch. Maar die schijtsmoelen van politici durven hier geen beslissingen nemen dus maken ze het maar onduidelijk.
Als je een boete krijgt waar je niet mee akkoord bent dan moet je die aanvechten he. Een advocaat is niet verplicht. Je kan perfect jezelf verdedigen. Misschien verwijzen naar juridisch forum
Maar ik ben akkoord met het feit dat het onduidelijk is, zoals zowat alles in dit land. Het is blijkbaar erg moeilijk voor politici om duidelijke regels te maken die verstaanbaar zijn voor iedereen. Moesten ze dat nu eens kunnen zou het parket-generaal ook geen half boek met richtlijnen moeten schrijven. Op zo'n manier werken is voor de politie ook niet gemakkelijk want het zorgt voor oeverloze discussies en het lijkt me niet veilig om minutenlang te staan discussiëren met iemand die mogelijks besmet is.
In Frankrijk is het veel duidelijker en is er geen mogelijkheid tot discussie. Ofwel ben je er in overtreding ofwel niet. Simpel toch. Maar die schijtsmoelen van politici durven hier geen beslissingen nemen dus maken ze het maar onduidelijk.
Als je een boete krijgt waar je niet mee akkoord bent dan moet je die aanvechten he. Een advocaat is niet verplicht. Je kan perfect jezelf verdedigen. Misschien verwijzen naar juridisch forum
Iedere Belg wordt geacht de wet te kennen. Maar niet de instructies of interpretaties van de parketten.
Heel onduidelijk allemaal, inderdaad.
In mijn gemeente geen collect en go. Ik moet een gemeente verder rijden.
Alhoewel dit veiliger is voor mezelf en mijn medemens kan ik daarvoor beboet worden terwijl het wel ok is om gewoon in de winkel elkaar te behoesten en beniezen.
Domme kl*ten, met hun slecht afgewerkte regeltjes en hun overvloedige lonen.
Heel onduidelijk allemaal, inderdaad.
In mijn gemeente geen collect en go. Ik moet een gemeente verder rijden.
Alhoewel dit veiliger is voor mezelf en mijn medemens kan ik daarvoor beboet worden terwijl het wel ok is om gewoon in de winkel elkaar te behoesten en beniezen.
Domme kl*ten, met hun slecht afgewerkte regeltjes en hun overvloedige lonen.
Van die interessante politiesite:
"Lichaamsbeweging (art. 5 MB 23/03/2020)
Buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon
Ofwel met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen, ofwel telkens met dezelfde vriend, met een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon
Enkel wandelen, lopen en fietsen worden toegestaan (niet skaten, geen voetbal of basketbal, niet hangen in het park, niet spelen op de speeltuin, enz.)
Met respect voor samenscholingsverbod (dus niet samentroepen als je kennissen tegenkomt)
Met social distancing (minimum 1,5 meter afstand houden van andere wandelaars, lopers, fietsers)
Enkel als je te voet of met fiets van thuis vertrekt. Verplaatsingen met de auto / motor / bus / enz. hiervoor zijn niet toegestaan.
Blijf bewegen. Niet chillen. Ga na de fysieke activiteit onmiddellijk terug naar huis."
Mag je mij nog eens uitleggen waarom die man op zijn fiets van Lasne naar Waterloo een boete moet betalen.
Als je mag wandelen mag je toch ook een monument op neer wandelen? Of dachten dat hij zijn handen ging gebruiken en hebben ze dan maar uitgevonden dat dat bergbeklimmen is?
Volgens mij heeft die gewoon een boete gekregen omdat die zijn mening gezegd heeft.
"Lichaamsbeweging (art. 5 MB 23/03/2020)
Met respect voor samenscholingsverbod (dus niet samentroepen als je kennissen tegenkomt)
Met social distancing (minimum 1,5 meter afstand houden van andere wandelaars, lopers, fietsers)
Enkel als je te voet of met fiets van thuis vertrekt. Verplaatsingen met de auto / motor / bus / enz. hiervoor zijn niet toegestaan.
Blijf bewegen. Niet chillen. Ga na de fysieke activiteit onmiddellijk terug naar huis."
Mag je mij nog eens uitleggen waarom die man op zijn fiets van Lasne naar Waterloo een boete moet betalen.
Als je mag wandelen mag je toch ook een monument op neer wandelen? Of dachten dat hij zijn handen ging gebruiken en hebben ze dan maar uitgevonden dat dat bergbeklimmen is?
Volgens mij heeft die gewoon een boete gekregen omdat die zijn mening gezegd heeft.
Je mag wel naar het warenhuis gaan waar je normaal gaat winkelen ... je bent niet verplicht naar het eventuele warenhuis te gaan dat dichter bij je huis ligt. Gisteren was dit op de radio één van de gestelde vragen en dat was in ieder geval het antwoord.
Veel zal ook afhangen van die agent , als die je beboet.. Je mag dan wel gelijk hebben, je zal je gelijk dan moeten gaan halen door te betwisten, met nen hoop zever en gezeik erbij..
Als het aannemelijk is gaan ze niet moeilijk doen. Als je in een boerendorp woont en je zegt naar een ALDI te gaan is dat logisch als ze je tegenhouden in het volgende centrum.
Als je op de ring in Brussel bent en je komt van 25km en je zegt dat je favoriete winkel in de Rue d Aarschot ligt, dan gaan ze dat niet aanvaarden.
Als je op de ring in Brussel bent en je komt van 25km en je zegt dat je favoriete winkel in de Rue d Aarschot ligt, dan gaan ze dat niet aanvaarden.
Omdat de meeste handelszaken daar dicht zijn zeker he... ? Ja, dat klinkt niet aannemelijk dan.
Het grote probleem is dat er velen zijn die de kantjes opzoeken. Of de grijze zone.
Dat je dat doet om je belastingen te betalen etc, ok. Maar niet in deze tijden.
En het is nu ook weer duidelijk dat rekenen op de mensen hun gezond verstand, ook niet veel waard is.
Zoals bij vele zaken, vindt iedereen ook nu weer dat een ander zich moet aanpassen, maar hijzelf/zijzelf niet.
Vandaar dat ik heel goed begrip kan opbrengen op misschien iets te strenge regels.
Ook vandaag weer in de krant dat een Antwerps bouwbedrijf stiekem nog verkocht via achteringang. Dit na reeds enkele malen te zijn betrapt. Er stonden zelfs werknemers op de uitkijk of er geen politie aankwam.
Sorry, maar voor mijn part mogen ze dat bedrijf aan de schandpaal nagelen en hun ganse inboedel in beslag nemen.
Dat je dat doet om je belastingen te betalen etc, ok. Maar niet in deze tijden.
En het is nu ook weer duidelijk dat rekenen op de mensen hun gezond verstand, ook niet veel waard is.
Zoals bij vele zaken, vindt iedereen ook nu weer dat een ander zich moet aanpassen, maar hijzelf/zijzelf niet.
Vandaar dat ik heel goed begrip kan opbrengen op misschien iets te strenge regels.
Ook vandaag weer in de krant dat een Antwerps bouwbedrijf stiekem nog verkocht via achteringang. Dit na reeds enkele malen te zijn betrapt. Er stonden zelfs werknemers op de uitkijk of er geen politie aankwam.
Sorry, maar voor mijn part mogen ze dat bedrijf aan de schandpaal nagelen en hun ganse inboedel in beslag nemen.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Hier vorige week telefoon gehad dat ze deze week onze nieuwe ramen kwamen plaatsen (was zo ingepland sinds vorig jaar).
Toen ik vroeg of dat wel mocht en hoe ze 1,5m afstand van elkaar gingen houden tijdens het plaatsen, zei de man aan de telefoon dat ze daar gewoon doorwerkten.
Heb vriendelijk gezegd dat ze nog eens mogen terugbellen als alles achter de rug is...

Toen ik vroeg of dat wel mocht en hoe ze 1,5m afstand van elkaar gingen houden tijdens het plaatsen, zei de man aan de telefoon dat ze daar gewoon doorwerkten.
Heb vriendelijk gezegd dat ze nog eens mogen terugbellen als alles achter de rug is...

- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Wij West-Vlamingen hebben natuurlijk wel historische ervaring met sjibboletten:CarpeNoctem schreef: ↑29 maart 2020, 18:04Idd, zo intriest dat het grappig wordt.jeff schreef: ↑29 maart 2020, 17:26 Bekijk dit hilarisch fragment uit het vrt-journaal van 28/3. Als je niet wist dat het "echt" is en dat het uit het vrt-journaal komt, dan zou je denken dat je naar In de gloria zit te kijken. De politieman: "Als ze hier vandaag niet aangetroffen worden, dan zullen ze misschien wel de volgende dagen wel worden aangetroffen".![]()
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/28 ... rs-aan-de/![]()
Dit is vele Vasco da Gamabruggen te ver![]()

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell