Crelan : Cooperatief aandeel verhandelen
TIP
Crelan : Cooperatief aandeel verhandelen
mijn partner en ik bezitten wat coöperatieve aandelen van Crelan.
deze kochten we toen we onze woonlening en andere bij hen onderbrachten.
bij een recente herziening zijn we van bank veranderd en nu willen we deze coöperatieve aandelen graag verkopen.
het aanhouden van deze aandelen kost ons immers geld omdat we enkel daarvoor nog een betalende rekening bij hen moeten aanhouden.
iemand die me kan uitleggen hoe ik deze kan verkopen via crelan?
(hun website an online banking is daar erg onduidelijk over)
iemand die hier ervaring in heeft en deze misschien wil overnemen (ik las ergens dat je ze ook onderling kan verhandelen)
alvast bedankt
PS : niet ontevreden van Crelan maar ook niet geheel tevreden van onze agent, vandaar dat ik daar de vraag liever niet stel
deze kochten we toen we onze woonlening en andere bij hen onderbrachten.
bij een recente herziening zijn we van bank veranderd en nu willen we deze coöperatieve aandelen graag verkopen.
het aanhouden van deze aandelen kost ons immers geld omdat we enkel daarvoor nog een betalende rekening bij hen moeten aanhouden.
iemand die me kan uitleggen hoe ik deze kan verkopen via crelan?
(hun website an online banking is daar erg onduidelijk over)
iemand die hier ervaring in heeft en deze misschien wil overnemen (ik las ergens dat je ze ook onderling kan verhandelen)
alvast bedankt
PS : niet ontevreden van Crelan maar ook niet geheel tevreden van onze agent, vandaar dat ik daar de vraag liever niet stel
Re: Crelan : Cooperatief aandeel verhandelen
Je moet contact opnemen met je agent om deze te verkopen. Afhankelijk van het moment waarop je dat doorgeeft worden de aandelen ofwel het volgende jaar, ofwel het jaar daarop verkocht . Zie https://www.crelan.be/nl/cooperanten/ar ... q-crelanco
Doet u de aanvraag tot terugbetaling in de eerste helft van het jaar? Dan wordt uw kapitaal teruggestort na de Algemene Vergadering van aandeelhouders van het daaropvolgende jaar.
Gebeurt de aanvraag tot terugbetaling in de tweede helft van het jaar? Dan wordt die uitgevoerd na de Algemene Vergadering van het tweede daaropvolgende jaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Crelan : Cooperatief aandeel verhandelen
Als je enkel wil uitstappen omwille van de kosten, kan je aan de kantoorhouder en CrelanCo je nieuwe zichtrekening voor de dividenden melden. Je zal dan wel jaarlijks 36€ betalen aan CrelanCo voor het voordeelprogramma. Je kan u 12€ kosten/j besparen t.o.v. zichtrekening economy pack (48€).
Je moet wel nakijken of uw nettodividenden>36€ als je dat wil doen. Edit: Het saldo 2019 en dividend 2020 worden pas in oktober uitbetaald. Tot dan heb je nog een zichtrekening nodig. Je bespaart gewoon 12€ met een externe rekening. Om de volledige 36€ te recupereren heb je 140 aandelen nodig bij 3% bruto. Je kan dan ook nu uittreden en toch nog 24€ besparen totaan de effectieve terugbetaling via die externe zichtrekening.
Daarnaast kan je uw aandelen overdragen aan uw vriendin. Zo bespaar je 36€/j. Zij zal u dan de nominale waarde betalen. Eens de overdracht in orde is kan zij haar externe zichtrekening doorgeven. Of omgekeerd. Maar lees de statuten en het huishoudelijk reglement. Omdat in de FAQ staat dat de kantoorhouder een overnemer zoekt. Als die geen overnemer vind worden ze als nog verkocht.
Zie link die Alvh poste.
Je moet wel nakijken of uw nettodividenden>36€ als je dat wil doen. Edit: Het saldo 2019 en dividend 2020 worden pas in oktober uitbetaald. Tot dan heb je nog een zichtrekening nodig. Je bespaart gewoon 12€ met een externe rekening. Om de volledige 36€ te recupereren heb je 140 aandelen nodig bij 3% bruto. Je kan dan ook nu uittreden en toch nog 24€ besparen totaan de effectieve terugbetaling via die externe zichtrekening.
Daarnaast kan je uw aandelen overdragen aan uw vriendin. Zo bespaar je 36€/j. Zij zal u dan de nominale waarde betalen. Eens de overdracht in orde is kan zij haar externe zichtrekening doorgeven. Of omgekeerd. Maar lees de statuten en het huishoudelijk reglement. Omdat in de FAQ staat dat de kantoorhouder een overnemer zoekt. Als die geen overnemer vind worden ze als nog verkocht.
Zie link die Alvh poste.
Wanneer u inschrijft op coöperatieve aandelen van Crelan, dient u bovendien een zichtrekening aan te duiden waarop uw dividend zal worden gestort en waarvan ook uw eventuele bijdrage voor het beheer en de ontwikkeling van het coöperantenvoordelenprogramma zal afgenomen worden.
Coöperanten betalen in principe een jaarlijkse bijdrage voor het beheer en de ontwikkeling van het voordelenprogramma waarvan ze gebruik kunnen maken. Deze bijdrage van € 36 is evenwel niet verschuldigd door:
- jongeren tot 24 jaar
- houders van een Crelan-zichtrekening (al dan niet in een Pack), met uitzondering van een iRekening of een Zichtrekening Invest.