Dalen van een obligaitie ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Dalen van een obligaitie ?
Ik heb vorig jaar obligaties gekocht op aanraden van iemand.
Beide op 5 jaar de ene Anetor group aan 6% en de andere Fin Agache aan 5,125%.
Wanneer ik deze vandaag bekijk merk ik dat Atenor op -10,43% staat en Agache op +3,28%.
Toch noteren deze beide in euro.
Vanwaar komt dit verschil en hoe kan eigenlijk de waarde van een obligatie dalen ?
Wanneer ik deze vandaag bekijk merk ik dat Atenor op -10,43% staat en Agache op +3,28%.
Vanwaar komt dit verschil en hoe kan eigenlijk de waarde van een obligatie dalen ?
Re: Dalen van een obligaitie ?
De waarde van een obligatie op de secundaire markt is, net als bij een aandeel, wat iemand anders er voor wil geven. Die prijs is onderhevig aan fluctuaties:karine schreef:Ik heb vorig jaar obligaties gekocht op aanraden van iemand.
- als de rente stijgt, zal je obligatie normaal gezien in waarde dalen omdat er elders betere voorwaarden zijn; en omgekeerd
- als het vertrouwen in de uitgever v/d obligatie daalt, zal de waarde van de obligatie ook dalen omdat de markt denkt dat er een grotere kans is dat de uitgever de obligatie niet zal kunnen terugbetalen
Anders dan bij aandelen is wel dat je op de jaarlijkse vervaldag telkens je vaste interest zal krijgen en op het einde v/d looptijd v/d obligatie ga je ook je geld terugkrijgen (tenzij er iets serieus mis loopt met de uitgever). Je zal dit ook zien op de secundaire markt: de waarde zal meestal terug naar de 100% gaan tegen het einde v/d looptijd (of iets meer of minder als de obligatie boven of onder pari uitgegeven is).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Dalen van een obligaitie ?
Bedankt voor de duidelijke informatie.