De bemiddelingsdienst en de gegarandeerde rentevoeten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: De bemiddelingsdienst en de gegarandeerde rentevoeten
Klopt, dat ze een gereglementeerde rekening niet zomaar veranderen lijkt me normaal, anders krijgen ze daar misschien weer kritiek op. Maar zoals je zelf al aangeeft, hadden ze maar 3+1.5% moeten geven. Dan konden ze zich verschuilen achter de wet zonder probleem, maar hun klanten nog een beetje meer afzetten heeft kennelijk meer voorrang.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Volledig akkoord met die 3+1,5%, het is toch ook wel een beetje raar dat andere banken die zich niet aan hun belofte hebben gehouden daarover bijna geen kritiek krijgen
Ik kan mij vergissen, maar is het niet zo dat bij zulke geringe schade het vredegerecht bevoegd is? En er dus geen advocaat nodig is?paul schreef: ...
Eveneens heb ik de indruk dat de bemiddelingsdienst een hele andere mening dan DB heeft.
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 543#p51543
Klacht indienen bij de bemiddelingsdienst der banken lijkt mij het enigste realistische senario.
Advocaten die er iets van kennen zijn meestal onbetaalbaar - veel duurder dan een chirurg - en de afloop is onzeker.
...
Ik kan mij best voorstellen dat DB zijn kat stuurt bij een zitting van het vredegerecht, als je dan de belofte van DB kan staven samen met een +/- gunstige uitspraak van de bemiddlingsdienst is alles mogelijk (zeker als er niemand is om de redenering van DB te verdedigen).
Natuurlijk al die moeite voor misschien 100 EUR ...
Afhankelijk van het bedrag zou het inderdaad kunnen dat de vrederechter bevoegd is. Ik durf mij daar niet over uitspreken. Ingeval de vrederechter zou bevoegd zijn, dan is het normaal de vrederechter van het kanton waar de zetel van DB gevestigd is, tenzij ze in hun overeenkomst iets anders hebben overeengekomen.
Zelfs voor een "gewone" rechtbank mag je je ook zonder advocaat verdedigen.
Zelfs voor een "gewone" rechtbank mag je je ook zonder advocaat verdedigen.
Daar heb je echt wel een punt. Misschien hadden die minder klanten ( op hun acties )of zijn er daarvan veel minder bezig met hun geld, zoaks ee "spaargidser" bv. doet.paul schreef: Volledig akkoord met die 3+1,5%, het is toch ook wel een beetje raar dat andere banken die zich niet aan hun belofte hebben gehouden daarover bijna geen kritiek krijgen
Geld verdienen doe je door te werken.
Ik heb vroeger is gereageerd op een topic van DB hun gegarandeerde interesten, en daar maakte ik toen toch uit op dat er niet veel aan te doen was en heb er dan ook geen energie meer ingestoken.
Maar als ik het goed begrijp kan ik er toch nog iets tegen doen door een brief naar de bank te schrijven en dan naargelang de reactie een klacht indienen bij de bemiddelingsdienst ?
Ow ja, ben een "slachtoffer" van de gegarandeerde interest van BKCP.
Ik moet dit topic in de loop van de week eens grondig lezen als ik wat meer tijd heb.
Maar als ik het goed begrijp kan ik er toch nog iets tegen doen door een brief naar de bank te schrijven en dan naargelang de reactie een klacht indienen bij de bemiddelingsdienst ?
Ik moet dit topic in de loop van de week eens grondig lezen als ik wat meer tijd heb.
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
mijn_geld schreef: Ik heb vroeger is gereageerd op een topic van DB hun gegarandeerde interesten, en daar maakte ik toen toch uit op dat er niet veel aan te doen was en heb er dan ook geen energie meer ingestoken.
Dan krijg je van DB een brief van 3 blz. waar ongeveer het volgende instaat.
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 896#p53896
Het rare is wel dat ik ook een brief gezien heb, die van "bestuurder-directeur Steve De Meester "zelf komt , met zijn telefoonnummer,en bereidheid tot een uitvoerig gesprek in, en die niet afkomstig is van de hoofd van de klantendienst.
Dit wijst er toch mogelijk op dat ze met heel die zaak behoorlijk verveeld zitten.
Hoi Paul,
Dat was van DB.
Bij mij gaat het over BKCP. Is het belangrijk dat ik die brief naar BKCP aangetekend verstuur ?
Dat was van DB.
Bij mij gaat het over BKCP. Is het belangrijk dat ik die brief naar BKCP aangetekend verstuur ?
Neen, je kan hem ook via mail of fax of gewone ( niet)aangetekende brief versturenmijn_geld schreef: Hoi Paul,
Dat was van DB.
[quote author=paul
Het rare is wel dat ik ook een brief gezien heb, die van "bestuurder-directeur Steve De Meester "zelf komt , met zijn telefoonnummer,en bereidheid tot een uitvoerig gesprek in, en die niet afkomstig is van de hoofd van de klantendienst.
Dit wijst er toch mogelijk op dat ze met heel die zaak behoorlijk verveeld zitten.
[/quote]
Ik heb in april ook een brief gestuurd naar DB bank om mijn ongenoegen te uiten over de spaaractie.
Ook als antworrd van DB deze 3 blz. gekregen.
Begin augustus ook een mail gestuurd naar test-aankoop.Tot op heden nog geen antwoord ontvangen.
Kan ik nu een klacht neerleggen bij de bemiddelingsdienst?
[/quote]
Ik heb in april ook een brief gestuurd naar DB bank om mijn ongenoegen te uiten over de spaaractie.
Ook als antworrd van DB deze 3 blz. gekregen.
Begin augustus ook een mail gestuurd naar test-aankoop.Tot op heden nog geen antwoord ontvangen.
Kan ik nu een klacht neerleggen bij de bemiddelingsdienst?
Je kan zeker nu een klacht bij de bemiddelingsdienst neerleggen
heeft er ondertussen iemand al iets ingediend bij de bemiddelingsdienst, na de brief van 3 bladzijden gekregen te hebben?
In het reglement van de bemiddelingsdienst (art. 13) staat dat "de adviezen van de ombudsman niet vertrouwelijk zijn".paul schreef: Als zo een bemiddelingsdienst zelf al op een geheimhouding aanstuurt, dan staan ze zelf niet recht in hun schoenen.
Feit is echter dat de bemiddelingsdienst en het bemiddelingscollege hun adviezen pas in mei van het jaar nadien publiceren op hun website in de vorm van een jaarverlag.
In art. 12 van hetzelfde reglement staat ook dat "de leden van de bemiddelingsdienst en van het bemiddelingscollege de vertrouwelijkheid in acht dienen te nemen".
Samengevat, vermoed ik dus dat de klacht vertrouwelijk is, maar niet het uitgebracht advies (uiteraard zonder vermelding van namen van klachtindieners en betrokken banken).
Dus, indien je niet tot mei volgend jaar wil wachten om de inhoud van deze adviezen te kennen, moet je ofwel iemand vinden die bereid is nu reeds inzage te verlenen in een reeds uitgebracht advies, ofwel kan je zelf een klacht indienen (wat je waarschijnlijk uiteindelijk toch zal moeten doen aangezien DB helaas niet uit eigen beweging over de brug lijkt te komen).
Laatst gewijzigd door kiwi op 20 september 2009, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorige week een mail gestuurd naar BKCP i.v.m. hun gegarandeerde intrest tot 1/2010 en deze week reeds een brief gekregen.
Ze begrijpen men ontgoocheling, maar de bank is niet verantwoordelijk voor wijzigingen in de wetgeving enz .........
En als ik er niet mee akkoord ga dat ik dan contact kan opnemen met de bemiddelingsdienst.
Ze begrijpen men ontgoocheling, maar de bank is niet verantwoordelijk voor wijzigingen in de wetgeving enz .........
En als ik er niet mee akkoord ga dat ik dan contact kan opnemen met de bemiddelingsdienst.
Denk dat het weinig zin nog heeft om een klacht neer te leggen bij de bemiddelingsdienst.Ik had een vraag gesteld aan Test-aankoop 2 maanden geleden.
Vandaag antwoordt TA mij "De klacht bij de ombudsman is inderdaad gedeeltelijk ontvankelijk verklaard, maar Deutsche Bank heeft dit advies simpelweg naast zich neergelegd. De bank verkiest dus om de raad van de ombudsman niet op te volgen, aangezien de bank vindt dat zij de wet aan hun kant hebben."
Vandaag antwoordt TA mij "De klacht bij de ombudsman is inderdaad gedeeltelijk ontvankelijk verklaard, maar Deutsche Bank heeft dit advies simpelweg naast zich neergelegd. De bank verkiest dus om de raad van de ombudsman niet op te volgen, aangezien de bank vindt dat zij de wet aan hun kant hebben."