De beperkingen van elektrisch rijden
De beperkingen van elektrisch rijden
Een krantenverkoper uit het Gentse gaat een proces aan met Nissan omdat zijn voertuig niet 200 km ver geraakt maar slechts rond de 75 km.
Bron : http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent ... -a3053627/
De klant in kwestie zal zich ook niet afgevraagd hebben wat het verschil was tussen ideale theoretische omstandigheden en de praktijk in combinatie met winterweer (en autosnelweg).
Bron : http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent ... -a3053627/
De klant in kwestie zal zich ook niet afgevraagd hebben wat het verschil was tussen ideale theoretische omstandigheden en de praktijk in combinatie met winterweer (en autosnelweg).
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Is er echt iemand die de Europese testcyclus serieus neemt? De Amerikaanse EPA-cyclus geeft de Nissan e-NV200 een bereik van ongeveer 115 km, en dat is met een goede rijstijl ook haalbaar volgens reviews op test-sites.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Die Nederlander die onlangs een rechtszaak heeft aangespannen tegen Nissan heeft die alvast gewonnen en zijn geld terug gekregen. Hopelijk wint deze mens ook. Het geraakt hoog tijd dat de autoconstructeurs een eerlijk beginnen te zijn tegen te mensen want zowat geen enkel auto of het nu elektrisch, benzine of diesel is haalt de beloofde verbruikscijfers.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Eigenlijk zou die man beter Europa aanklagen. Nissan moet zich immers houden aan het voorgeschreven standaard traject en de voorgeschreven meetmethode om zijn cijfer te verklaren.
Nu is iemand die een Nissan Leaf koopt sowieso al niet goed bij zijn hoofd. Wie wil er nu in zo'n hok gaan rondrijden? Idem BMW i3 en de vele andere EVs. Gatlelijk ontworpen met als enige doelstelling dat ze de verkopen van hun andere auto's niet kannibaliseren.
edit: blijkt niet over een Leaf te gaan, maar een ander ellendig schepsel.
Nu is iemand die een Nissan Leaf koopt sowieso al niet goed bij zijn hoofd. Wie wil er nu in zo'n hok gaan rondrijden? Idem BMW i3 en de vele andere EVs. Gatlelijk ontworpen met als enige doelstelling dat ze de verkopen van hun andere auto's niet kannibaliseren.
edit: blijkt niet over een Leaf te gaan, maar een ander ellendig schepsel.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
De ene verkoper is de andere niet. De garage waar de klager het over heeft is nieuw. Ik heb een eerlijke uitleg gekregen van de verkoper. We hebben ook 2 voertuigen, een diesel met trekhaak en een ev. (ja zo'n hok) De diesel is geschikt voor de verre verplaatsing en het trekken van de aanhang wagen.
Maar het is nu zeker de trend om een rechtszaak aan te spannen.
Maar het is nu zeker de trend om een rechtszaak aan te spannen.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
De garage waarvan sprake (CIAC) was de grootste dealer van Peugeot in het Gentse.
Dertig jaar geleden ook al.
Testcyclus .. jahhh..
Ik denk dat rijden met een EV in de winter heel andere koek is dan in de zomer.
En dat het normaal is dat rijden op autosnelweg omwille van de tegenwind veel meer verbruikt.
Aan de andere kant : (bron : FOD Economie)
Iets bewijzen betekent aantonen dat een bewering ook werkelijkheid is.
In het kader van de wettelijke waarborg kan aan de hand van 4 cumulatieve voorwaarden,
opgesomd in de wet, beoordeeld worden of een product in overeenstemming is
met de overeenkomst:
1. het moet overeenstemmen met de beschrijving gegeven door de verkoper en de
kenmerken vertonen van het staal of het model dat aan de consument wordt gepresenteerd.
Voorbeeld: indien u een bed van 1m80 breed bestelde, dan moet het bed die afmeting
ook hebben;
2. het moet het specifieke gebruik mogelijk maken dat de consument heeft beschreven
bij het sluiten van de overeenkomst en dat de verkoper heeft aanvaard.
Voorbeeld: indien u aan de verkoper een gsm vraagt met een gps-functie, dan
moet uw gsm met deze functie zijn uitgerust;
3. het moet geschikt zijn voor het gewone gebruik van goederen van hetzelfde type.
Voorbeeld: een keukenrobot moet kunnen hakken, mixen, enz.;
4. het moet de eigenschappen vertonen en prestaties verrichten die gebruikelijk zijn
voor een product van dat type, die de consument redelijkerwijze mag verwachten
in overeenstemming met de aard van het goed of op basis van de kenmerken die
vermeld zijn in reclame of op het etiket.
Dertig jaar geleden ook al.
Testcyclus .. jahhh..
Ik denk dat rijden met een EV in de winter heel andere koek is dan in de zomer.
En dat het normaal is dat rijden op autosnelweg omwille van de tegenwind veel meer verbruikt.
Aan de andere kant : (bron : FOD Economie)
Iets bewijzen betekent aantonen dat een bewering ook werkelijkheid is.
In het kader van de wettelijke waarborg kan aan de hand van 4 cumulatieve voorwaarden,
opgesomd in de wet, beoordeeld worden of een product in overeenstemming is
met de overeenkomst:
1. het moet overeenstemmen met de beschrijving gegeven door de verkoper en de
kenmerken vertonen van het staal of het model dat aan de consument wordt gepresenteerd.
Voorbeeld: indien u een bed van 1m80 breed bestelde, dan moet het bed die afmeting
ook hebben;
2. het moet het specifieke gebruik mogelijk maken dat de consument heeft beschreven
bij het sluiten van de overeenkomst en dat de verkoper heeft aanvaard.
Voorbeeld: indien u aan de verkoper een gsm vraagt met een gps-functie, dan
moet uw gsm met deze functie zijn uitgerust;
3. het moet geschikt zijn voor het gewone gebruik van goederen van hetzelfde type.
Voorbeeld: een keukenrobot moet kunnen hakken, mixen, enz.;
4. het moet de eigenschappen vertonen en prestaties verrichten die gebruikelijk zijn
voor een product van dat type, die de consument redelijkerwijze mag verwachten
in overeenstemming met de aard van het goed of op basis van de kenmerken die
vermeld zijn in reclame of op het etiket.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
het heeft geen "ziel'
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Dat vind ik nu net niet. Een conventionele wagen, en dan mag het nog een BMW zijn, is log en reageert traag in vergelijking met het onmiddellijk beschikbare koppel en de lichte sturing van een elektrische wagen. En de stilte doet er ook veel goed aan: je bent alleen met je gedachten, zonder het storend gebrul van ontploffende fossielen in een stalen pijpje.susu schreef:het heeft geen "ziel'
Ik was als kind veel in Wallonië, waar ik de vervallen industrie van het Luikse zag. Het beeld van die roestige, vervallen fabrieken schiet me soms te binnen als ik nog eens niet-elektrisch rij. Het voelt... verouderd, en niet op een charmante Bokrijk-manier.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Inderdaad, je moet een wagen 'voelen' met al uw zintuigen.susu schreef:het heeft geen "ziel'
Een pure autofanaat zal ook begrijpen dat je manueel moet schakelen om 'echt' auto te rijden. En liefst ook geen ABS of andere toeters zoals tractiecontrole, stabilisatie-toestanden, ....
Horen (en voelen) wanneer een auto 'vraagt' om naar de hogere versnelling te gaan. Vibraties, geluid, ...
Elektrisch rijden moet zoiets zijn als seks met een opblaaspop vermoed ik. (die 'vermoed ik slaat op 'de pop', niet op de wagen) Het minste gedoe maar ook het minste fun.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Ik denk dat dat eerder een nadeel is als die gast morgenvroeg om 5u aan zijn krantenronde begint.dw schreef:Een conventionele wagen, en dan mag het nog een BMW zijn, is log en reageert traag in vergelijking met het onmiddellijk beschikbare koppel en de lichte sturing van een elektrische wagen.
En dat hij de verwarming niet te hoog mag opzetten, anders geraakt hij niet meer thuis, zal hij ook wel appreciëren.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Lichten en verwarming, muziek, zwaar geladen met kranten en tijdschriften, veel optrekken en weer stil staan... een paar uur aan met weinig kilometers. Het kan dat hij daardoor de 175 km niet haalt.
Voor een gewone gebruiker (niet als tweede wagen) zit je bij een elektrische wagen al snel aan 100K€ voor dagelijks gebruik.
En wat ben je dan met dat comfort van snelle acceleratie zoals bij een Tesla... als je overal maar 70km/u mag.
Voor een gewone gebruiker (niet als tweede wagen) zit je bij een elektrische wagen al snel aan 100K€ voor dagelijks gebruik.
En wat ben je dan met dat comfort van snelle acceleratie zoals bij een Tesla... als je overal maar 70km/u mag.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
€100k? Dat is al meer dan een Tesla Model S.Spruitekop schreef:Voor een gewone gebruiker (niet als tweede wagen) zit je bij een elektrische wagen al snel aan 100K€ voor dagelijks gebruik.
En wat ben je dan met dat comfort van snelle acceleratie zoals bij een Tesla... als je overal maar 70km/u mag.
De nieuwe Renault Zoe heb je voor een 30k en die haalt 400 km op de Europese cyclus (en net geen 300 km in het echt). Een Opel Ampera E kost je iets minder dan 40k en haalt iets meer dan 300 km in de echte wereld (en iets meer dan 400 km op papier). Dat is een rijbereik waar ik 365 dagen per jaar mee uit de voeten kan, zeker gezien de mogelijkheid tot snelladen.
En ja, zeker de Zoe is een kleine wagen. De meeste mensen die ik ken hebben echter een wagen van het formaat Ampera-E als primaire gezinswagen (met uitzondering van zij die aan hun tweede of zelfs derde kind beginnen).
Wat ben je met de snelle acceleratie en het soepele rijgedrag? Op een rustige snelweg, weinig. Daar rijdt ook een diesel of benzine heel soepel. Maar voel eens het verschil als je pakweg in het centrum van Gent moet rijden in smalle straatjes met constant start-stopverkeer, obstakels en files waar je diesel nooit echt op toeren komt. In die omstandigheden is een EV veel minder frustrerend om mee te rijden dan een wagen met verbrandingsmotor. Alles gaat gewoon soepeler.
Als je met je wagen ergens te velde gaat touren is er niets aan pakweg een Renault Zoe, daar zal ik nooit over discussieren. Maar in de stad, en zelfs gewoon in mijn dorpskern, is elektrisch rijden een genot. De stilte en souplesse maken het verkeer veel aangenamer.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
dw schreef:Spruitekop schreef:
Wat ben je met de snelle acceleratie en het soepele rijgedrag? Op een rustige snelweg, weinig. Daar rijdt ook een diesel of benzine heel soepel. Maar voel eens het verschil als je pakweg in het centrum van Gent moet rijden in smalle straatjes met constant start-stopverkeer, obstakels en files waar je diesel nooit echt op toeren komt. In die omstandigheden is een EV veel minder frustrerend om mee te rijden dan een wagen met verbrandingsmotor. Alles gaat gewoon soepeler.
Als je met je wagen ergens te velde gaat touren is er niets aan pakweg een Renault Zoe, daar zal ik nooit over discussieren. Maar in de stad, en zelfs gewoon in mijn dorpskern, is elektrisch rijden een genot. De stilte en souplesse maken het verkeer veel aangenamer.
+1 Idd. bij ons op het werk is iedereen gek van de EV! Deze wordt altijd als eerste gereserveerd. Super zalig wagentje.
Voor verre ritten neem je idd beter een verbrandingsmotor want dan ben je er niets mee (een koffer heeft die eigenlijk ook niet echt)
Ik kan persoonlijk ook niets doen met EV op dit moment en kan het ook niet betalen trouwens.
Maar een EV heeft zeker potentieel!
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
Sorry hoor maar 30K voor een rugzak op wielen ? Voor 10K heb je een opel corsa of een clio. Met die 20K overschot kun je heel heel heel heel veel benzine tanken.
Zo lang die EV geen normale prijzen hebben zal er niets van in huis komen.
Zo lang die EV geen normale prijzen hebben zal er niets van in huis komen.
Re: De beperkingen van elektrisch rijden
De elektrische auto staat nog in zijn kinderschoenen. Zoals met alle nieuwe technologieën wacht je beter nog een paar jaar. Dan is het produkt beter ontwikkeld, goedkoper door grotere productie en is er meer keuze in het aanbod. In het geval van de elektrische auto is de infrastructuur dan wellicht ook meer aangepast (meer laadpalen).