De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
En je kan ook nog het dividend meepikken dat in september wordt uitbetaald dat toch ook meer dan een euro waard is.
-
anonymous
Uit de blog van de Tijd van vandaag:
08.18 uur: Waagt u zich stilaan opnieuw op de beurs? Goed nieuws. Dominic Rossi ook, de Global Chief Investment Officer bij Fidelity, een van de grootste aandelenbeleggers ter wereld. 'Ik ben de laatste 18 maanden ronduit bearish geweest op aandelen. Maar op dit moment zie ik groeiend bewijs voor voorzichtig optimisme rond beleggingen in aandelen.'
"De onzekerheid die samenhangt met de eurocrisis heeft zwaar gedrukt op de aandelenmarkten. Maar men heeft zich verzoend met de mogelijkheid van een Grieks faillissement en noodzaak van een mogelijk ingrijpen in Spanje en Italië. Ik ben de overtuiging toegedaan dat deze risico’s grotendeels zijn ingeprijsd in de waarderingen. De problemen liggen nog geenszins achter ons, maar er zijn voldoende redenen om voorzichtig optimistisch te worden. Het tij begint te keren voor aandelen en uit de geschiedenis weten wet dat wanneer een dergelijk omslagpunt zich voordoet, de markten snel en hard kunnen stijgen."
Ex-dividend notering van Delhaize was op 29/05/2012.Letsnow schreef:En je kan ook nog het dividend meepikken dat in september wordt uitbetaald dat toch ook meer dan een euro waard is.
Denk hier maar eens over na (als je er al rekening mee zou houden in je portfolio): http://www.cnbc.com/id/48129124" onclick="window.open(this.href);return false; 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Zij die in mei alles verkochten hebben om in september weer in te kopen.
Moeten zich gaan klaar houden, nog 2 weken en het shoppen kan beginnen
Moeten zich gaan klaar houden, nog 2 weken en het shoppen kan beginnen
De mensen die in mei hebben verkocht hebben allesinds geen goede zaak gedaan denk ik.
Sell in May but remember to come back in September
Dit lijkt me ook meer van toepassing in "normale" beursjaren. De laatste tijd geldt dit volgens mij niet meer
Dit lijkt me ook meer van toepassing in "normale" beursjaren. De laatste tijd geldt dit volgens mij niet meer
Onderzoek naar rendementen gedurende die maanden (op lange termijn uiteraard) ondersteunen trouwens die spreuk niet 
Zeker omdat de basis waarop die uitspraak gegroeid is geen rekening houdt met de dividenden die van de koers afgaan en net in mei en juni keren veel bedrijven dividenden uit.
tja zo gaat dat met de beurs. Altijd praat na de vaak. Had ik maar....
Ik ben nogal voorzichtig met de beurs. Meestal pakken en lopen, zeker nu. Dus meer speculant
.
Maar begin 2011 ging de beurs ook goed naar omhoog. De beurs stond toch nog laag t.o.v. voor de crisis en hij ging lekker omhoog. Ik zag de aandelen die ik op het oog had maar stijgen, en dus winsten zag ik aan mijn neus voorbij gaan => gevoel: had ik maar...
Toen heb ik mij laten verleiden om verschillende aandelen aan te kopen. Een paar weken later, weer crisis met griekenland en weet ik wat nog allemaal. Eind 2011 waren mijn aandelen gezakt met percentages tot -60% (als het niet meer was). Enkele aandelen heb ik toen verkocht (met dik verlies), maar geen spijt van. Rest heb ik bijgehouden, nu stijgen ze terug rustig, maar nog zeker niet op het niveau van begin 2011. Maar ja ik ben dus van profiel veranderd, van speculant naar belegger (voor een stukje maar).
Ik wil maar zeggen dat volgens mij een heel groot stuk afhangt van het moment wanneer je instapt, zeker in het huidige klimaat. Velen laten zich verleiden omdat de beurs al vele procenten gestegen is. Slechte raadgever volgens mij. En naderhand is het altijd makkelijk.
Ik ben nogal voorzichtig met de beurs. Meestal pakken en lopen, zeker nu. Dus meer speculant
Maar begin 2011 ging de beurs ook goed naar omhoog. De beurs stond toch nog laag t.o.v. voor de crisis en hij ging lekker omhoog. Ik zag de aandelen die ik op het oog had maar stijgen, en dus winsten zag ik aan mijn neus voorbij gaan => gevoel: had ik maar...
Toen heb ik mij laten verleiden om verschillende aandelen aan te kopen. Een paar weken later, weer crisis met griekenland en weet ik wat nog allemaal. Eind 2011 waren mijn aandelen gezakt met percentages tot -60% (als het niet meer was). Enkele aandelen heb ik toen verkocht (met dik verlies), maar geen spijt van. Rest heb ik bijgehouden, nu stijgen ze terug rustig, maar nog zeker niet op het niveau van begin 2011. Maar ja ik ben dus van profiel veranderd, van speculant naar belegger (voor een stukje maar).
Ik wil maar zeggen dat volgens mij een heel groot stuk afhangt van het moment wanneer je instapt, zeker in het huidige klimaat. Velen laten zich verleiden omdat de beurs al vele procenten gestegen is. Slechte raadgever volgens mij. En naderhand is het altijd makkelijk.
Yaris schreef:Ik heb even de prestaties van enkele beursindexen over de laatste 3 maanden opgezocht:
Bel-20: +13,89%
Euro STOXX 50: +14,83%
Dow Jones: +6,49%
Nasdaq: +8,84%
Allemaal rendementen die de mensen die in mei hebben verkocht aan hun neus voorbij hebben laten gaan.
In het jaar 2.000, amper 12 jaar geleden heb ik mijn beursportefeuille met 95 % afgebouwd, en mijn spaarcenten in veilig vaarwater gebracht, en een stukje in vastgoed gestopt, men verklaarde me 'zot''.
Ik wil het resultaat van de laatste 12 jaar van een aandelenportefeuille wel eens zien, en vergelijken qua rendement met mijn veilige haven,
Wil ik u eens een lijstje bezorgen met fondsen die de laatste 12 jaar verdubbeld, verdriedubbeld zijn in waarde.
Dat haal jij nooit in je veilige haven.
Bovendien is er één ding dat de mensen in die veilige haven over het hoofd zien: de inflatie knaagt aan je centen, zo langzaam dat je het niet merkt, maar het knaagt. Kijk maar eens wat een brood, cinematicket, een Duvel, benzine enz heeft gekost en wat die dingen nu kosten. Je mag rekenen op zo'n 4 à 5 % per jaar: dat haalt een spaarboekje nooit op. Een kasbon of termijnrekening houdt de inflatie ongeveer bij...
Dat haal jij nooit in je veilige haven.
Bovendien is er één ding dat de mensen in die veilige haven over het hoofd zien: de inflatie knaagt aan je centen, zo langzaam dat je het niet merkt, maar het knaagt. Kijk maar eens wat een brood, cinematicket, een Duvel, benzine enz heeft gekost en wat die dingen nu kosten. Je mag rekenen op zo'n 4 à 5 % per jaar: dat haalt een spaarboekje nooit op. Een kasbon of termijnrekening houdt de inflatie ongeveer bij...
@ al fonds
Niet overdrijven, de inflatie is de laatste 12 jaar nooit hoger geweest dan rond de 3 %.
Wat de fondsen betreft heb je gelijk, maar, met een kanttekening. Er zijn fondsen die verdriedubbelt zijn de laatste 12 jaar, maar in %, zijn dit witte raven.
Mijn hoed af voor de resultaten die je haalt met je beleggingen in fondsen, proficiat, en dat meen ik.
Maar, ik ben de 60 jaar voorbij, en haat risico's te nemen, gezien mijn leeftijd, ik was 50 jaar oud toen ik mijn aandelen- en fondsenportefeuille bewust met 95 % heb afgebouwd, en naar de veilige haven ben gegaan.
Je hebt gelijk, dat ik 'waarschijnlijk', geen mathematische zekerheid, geld verspil met mijn veilige haven, maar hoe ouder je wordt hoe voorzichtiger je wordt, het jonge onbesuisde is er af !
Niet overdrijven, de inflatie is de laatste 12 jaar nooit hoger geweest dan rond de 3 %.
Wat de fondsen betreft heb je gelijk, maar, met een kanttekening. Er zijn fondsen die verdriedubbelt zijn de laatste 12 jaar, maar in %, zijn dit witte raven.
Mijn hoed af voor de resultaten die je haalt met je beleggingen in fondsen, proficiat, en dat meen ik.
Maar, ik ben de 60 jaar voorbij, en haat risico's te nemen, gezien mijn leeftijd, ik was 50 jaar oud toen ik mijn aandelen- en fondsenportefeuille bewust met 95 % heb afgebouwd, en naar de veilige haven ben gegaan.
Je hebt gelijk, dat ik 'waarschijnlijk', geen mathematische zekerheid, geld verspil met mijn veilige haven, maar hoe ouder je wordt hoe voorzichtiger je wordt, het jonge onbesuisde is er af !
Gelijk heb je. Zelf ben ik nog maar een beginner en lees nog vaak boeken over beleggen en iin de meeste daarvan staat hoe jonger je bent hoe hoger het gewist aan aandelen moet/mag zijn in je portefeuille. Normaliet heb je gewoon meer tijd om je geld te laten staan en het verloren kapitaal te recupereren.
Het cijfer dat jij noemt ( inflatie ) is het officiele: daar hebben ze al het een en 't ander uitgebonjourd om de lonen en de pensioenen niet teveel moeten aan te passen. De echte levenskost is wel iets meer gestegen. In 2000 betaalde je voor een Duvel 60 BFr. Nu vragen ze daar zonder blikken of blozen 2,80 euro voor.patrick1 schreef: Niet overdrijven, de inflatie is de laatste 12 jaar nooit hoger geweest dan rond de 3 %.
En qua leeftijd: zouden wij veel jaren verschillen ? Ik geloof het niet... En jij lijkt mij nu toch ook nog wel een kwieke 60-plusser.
Eigenlijk heeft een mens maar twee risico's: ofwel sterf je te vroeg of wel sterf je te laat ( als je centen al op zijn ). Al de rest is veel minder erg.