De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat houdt me ook tegen. Kortlopende obligaties van Microsoft brengen ook bruto meer dan 4% op. Maar tenzij je heel wat dollars opzij hebt staan ga ik er geen euro's voor inwisselen.
Europese staatsobligaties hebben trouwens ook mooie rendementen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Fondsen als iwda koop je gespreid dan heeft de dollar koers minder impact. Obligaties gaat meestal over grotere bedragen in één keer.
-
KomaanBeurs
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik ben short gegaan.
Blijf erbij dat Nasdaq dieper gaat.
-
KomaanBeurs
- Sr. Member

- Contacteer:
Vriendelijk en beleefd blijven.VLblokpate schreef: ↑18 oktober 2022, 15:49WTF. Jij kiest een strategie en dan bedenk jij argumenten die jou gelijk geven, dan hoef jij niet van strategie te veranderen.Aerolla schreef: ↑18 oktober 2022, 15:25 Wat is dat nu voor zever...
Je kan perfect obligaties spreiden en IWDA in 1 keer kopen. Dat is helemaal geen argumentatie...
Dat is gewoon (weer) een voorbeeld van: ik kies een strategie en dan bedenk ik argumenten die me gelijk geven, dan hoef ik niet van strategie te veranderen
Wat doet een superieur mens als jij op dit forum van geboren idioten en zwakzinnigen en nietswetende loosers?
Obligaties spreiden zoals iwda? Maandelijks voor €500 obligaties kopen gaat zeker opbrengen.Aerolla schreef: ↑18 oktober 2022, 15:25 Wat is dat nu voor zever...
Je kan perfect obligaties spreiden en IWDA in 1 keer kopen. Dat is helemaal geen argumentatie...
Dat is gewoon (weer) een voorbeeld van: ik kies een strategie en dan bedenk ik argumenten die me gelijk geven, dan hoef ik niet van strategie te veranderen
Vandaag voor €25000 iwda kopen, ik doe niet mee.
"time in the market" is beter dan "time the market", he ^^
Ik stoor me echt aan de irrationaliteit van spreiden in de tijd, zoals jullie al langer weten.
Cognitieve bias tot in de hoogste graad
Vandaag kopen voor 25.000€ is nochtans rationeel beter, maar ik snap dat je dat niet durft.
Maar het enige rationele aternatief aan 25.000€ is niks doen of short gaan.
Ik stoor me echt aan de irrationaliteit van spreiden in de tijd, zoals jullie al langer weten.
Vandaag kopen voor 25.000€ is nochtans rationeel beter, maar ik snap dat je dat niet durft.
Maar het enige rationele aternatief aan 25.000€ is niks doen of short gaan.
Laatst gewijzigd door Aerolla op 18 oktober 2022, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
VLblokpate
- Verbannen Gebruiker

"Superieur" is toch vriendelijk en beleefd? En vol van bewondering. En respect.KomaanBeurs schreef: ↑18 oktober 2022, 15:55Vriendelijk en beleefd blijven.VLblokpate schreef: ↑18 oktober 2022, 15:49 Wat doet een superieur mens als jij op dit forum van geboren idioten en zwakzinnigen en nietswetende loosers?
-
VLblokpate
- Verbannen Gebruiker

Wel raar dat een superieur rationeel iemand als jij meeloopt met de horde van banken die daarvan hun motto hebben gemaakt om nietsvermoedende beleggers te verleiden om zo snel mogelijk de beleggingsproducten van diezelfde banken te kopen.
-
VLblokpate
- Verbannen Gebruiker

.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 18 oktober 2022, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
-
KomaanBeurs
- Sr. Member

- Contacteer:
Dit is echt het moment niet om long te gaan.Aerolla schreef: ↑18 oktober 2022, 16:03 "time in the market" is beter dan "time the market", he ^^
Maar het enige rationele aternatief aan 25.000€ is niks doen of short gaan.![]()
Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, maar dit is ook een kwestie van brokerkeuze. €500 in IWDA investeren via bijvoorbeeld Keytrade is allicht ook geen goed idee (€15 kosten). Voor de aankoop van obligaties betaal ik bij een van mijn brokers ongeveer €1/$1, dus dan kan een aankoop van 1000 USD bijvoorbeeld wel.karine schreef: ↑18 oktober 2022, 15:58Obligaties spreiden zoals iwda? Maandelijks voor €500 obligaties kopen gaat zeker opbrengen.Aerolla schreef: ↑18 oktober 2022, 15:25 Wat is dat nu voor zever...
Vandaag voor €25000 iwda kopen, ik doe niet mee.
We weten dat vandaag voor €25000 kopen voor de meeste mensen hun gezondheid niet zo goed is.
Obligaties daarintegen zijn anders, je krijgt je geld binnen enkele jaren toch terug.
P. S: toch opvallend hoe sommige vaste posters hier zo vijandig kunnen reageren op andere leden.
Zal waarschijnlijk aan het slechte beursklimaat liggen zullen we maar denken.
Via Bolero zijn obligaties te duur (meestal US of Frankfurt) om in kleine bedragen te kopen.
DCA achtige mechanismes lijken me totaal niet interessant voor investeringen met een gekende looptijd en dus rendement, want de hogere kost vreet je rendement compleet weg tenzij je voor junk kiest.
DCA achtige mechanismes lijken me totaal niet interessant voor investeringen met een gekende looptijd en dus rendement, want de hogere kost vreet je rendement compleet weg tenzij je voor junk kiest.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Volledig akkoord, maar wanneer is die €25000 dan belegd in die obligaties?pmu schreef: ↑18 oktober 2022, 16:18 Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, maar dit is ook een kwestie van brokerkeuze. €500 in IWDA investeren via bijvoorbeeld Keytrade is allicht ook geen goed idee (€15 kosten). Voor de aankoop van obligaties betaal ik bij een van mijn brokers ongeveer €1/$1, dus dan kan een aankoop van 1000 USD bijvoorbeeld wel.
Je krijgt vandaag 3-4% voor de volgende jaren. Dan zou ik denken vandaag die €25000 aan het werk zetten.
Of je long of short moet gaan is een andere discussie
Ik ben geneigd je te volgen, maar ik weet het niet. Het gaat er mij om dat je wat je ook doet rationeel moet doen, en niet gespreid omdat je je dan veiliger voelt (wat wel zo is: als je minder investeert kan je minder verliezen, maar ook minder winnen)
Als je spreiden beter vindt, dan zeg je eigenlijk impliciet dat je verwacht dat je aandeel/ETF zal dalen, waardoor ik dus zou voorstellen om short te gaan of niks te doen.
Als je zegt dat je het niet weet (wat het cliche argument is voor spreiding), dan moet je kijken naar de kans dat het stijgt of daalt op lange termijn.
En aangezien je IWDA wil kopen( blijkbaar, om een of andere reden), zeg je impliciet dat je een stijging verwacht, dus is het antwoord triviaal dat je niet mag spreiden.
En dan zijn er gewoon nog de wiskundige en historische argumenten dat statistisch je beter af bent zonder spreiden..
Dus spreiden is moeilijk te verdedigen, enkel door: ik voel me veiliger zo. (wat een valabel, maar irrationeel argument is)