De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Subsidies zijn volgens mij de grootste oorzaak van de problemen die men nu heeft in de EU. Mocht men van in den beginne niet met subsidies zijn gaan rondstrooien, zou de EU nooit zo groot en onbestuurbaar geworden zijn en zou het de Noord-Europese landen nooit zoveel geld gekost hebben. Het is vooral voor de subsidies dat een heleboel armere landen zijn willen toetreden met als gevolg dat hun inwoners hier en in het VK aan lage lonen komen werken en zo de tewerkstelling en verloning onder druk zetten.Inversor schreef:Het probleem met de EU is dat men er een politieke unie van gemaakt heeft
Van de politiek natuurlijk. Of denk je dat de gemiddelde mens zit te vragen naar iets als de Bolkestein richtlijn? Of ben je de weerstand van o.a. Nederland al vergeten tegen de Europese Grondwet. Die is maar aanvaard geworden doordat men steeds opnieuw moest gaan stemmen en herstemmen, tot ze eindelijk eens een meerderheidje kreeg, daarna niet meer gaan stemmen natuurlijk. Europa zoals het nu is, is ons in de strot geduwd. Wij mochten ons niet eens uitspreken. Als je dan nog kan zeggen dat dit een bottum-up benadering is zonder te lachen, ben je niet goed bezig. Europa is van boven af opgelegd.dreamy schreef:Ik zou zeggen dat dit ongeveer is zoals we begonnen zijn, eerst met een douane-unie en vervolgens langzaam uitgebouwd tot wat we nu hebben, inderdaad met groeiende weerstand, vooral de laatste jaren.Inversor schreef:Het probleem met de EU is dat men er een politieke unie van gemaakt heeft, waarvan het einddoel duidelijk een bondsstaat is ipv de huidige statenbond, top-down benaderd. Mocht de EU een vrijhandelszone zijn, zou er minder weerstand zijn en zou mettertijd eerder een bottom-up toenadering tot elkaar komen, die echter uit vrijwilligheid bestaat ipv de huidige dwang.
Ik zou toch ook zeggen dat dit vrijwillig gebeurd is. Anders onder dwang van wie?
Terwijl een Europese eenmaking juist zo mooi kon zijn. Eigenlijk is het mis beginnen gaan vanaf het verdrag van Maastricht...
+1 !
Vergeet ook de gouden paleizen niet, de exorbitante lonen, de "onkostenvergoedingen", de gigantische bureaucratische postjesmachine*,...
* uitloopbanen voor uitgebluste politici en ander $&#@ù!!
Vergeet ook de gouden paleizen niet, de exorbitante lonen, de "onkostenvergoedingen", de gigantische bureaucratische postjesmachine*,...
* uitloopbanen voor uitgebluste politici en ander $&#@ù!!
Een bottom-up benadering met 500 miljoen lijkt me toch wel erg moeilijk. Je hebt dus wel degelijk de politiek nodig om Europese eenwording/samenwerking te organiseren.Inversor schreef:Van de politiek natuurlijk. Of denk je dat de gemiddelde mens zit te vragen naar iets als de Bolkestein richtlijn? Of ben je de weerstand van o.a. Nederland al vergeten tegen de Europese Grondwet. Die is maar aanvaard geworden doordat men steeds opnieuw moest gaan stemmen en herstemmen, tot ze eindelijk eens een meerderheidje kreeg, daarna niet meer gaan stemmen natuurlijk. Europa zoals het nu is, is ons in de strot geduwd. Wij mochten ons niet eens uitspreken. Als je dan nog kan zeggen dat dit een bottum-up benadering is zonder te lachen, ben je niet goed bezig. Europa is van boven af opgelegd.
Terwijl een Europese eenmaking juist zo mooi kon zijn. Eigenlijk is het mis beginnen gaan vanaf het verdrag van Maastricht...
Een Europees project per referendum gaat ook niet lukken met 28 lidstaten.
Dat "de politiek" niet goed bezig is geweest lijkt me duidelijk, maar dat geldt ook op nationaal en vaak op lokaal niveau, dus daar hoeven we helaas niet snel veel verbetering te verwachten...
Overigens, wat de "Bolkestein richtlijn" betreft, oftewel de dienstenrichtlijn, daar zou je als belegger alleen maar voor moeten zijn en als consument ook overigens. De Waalse vakbonden waren en blijven natuurlijk tegen, maar de liberalisering van de dienstensector zou een enorme boost aan de economie kunnen geven.
Bij de liberalisering van de luchtvaart- en de telecomsector waren er minder klachten...
Ik blijf ook nog even aan de kant. Technische analyse is voor mij nog altijd het belangrijkste in onzekere tijden. Die technische analyse zegt me dat ik in cash moet zijn!
Het technische plaatje ziet er niet mooi uit voor de Eurostoxx 50. ---- geen reclame aub, url verwijderd door webmaster ---
Re: RE: Re: De Beurs vandaag
Uiteraard, maar als dit niet gedragen wordt door een bevolking kun je enkel spreken van een top-down benadering. Terwijl in een democratie het toch de bedoeling is om de wil van het volk uit te voeren.dreamy schreef: Een bottom-up benadering met 500 miljoen lijkt me toch wel erg moeilijk. Je hebt dus wel degelijk de politiek nodig om Europese eenwording/samenwerking te organiseren.
Nu is men Europa aan het maken, maar vergeet men Europeanen te maken. Een dat terwijl een economische unie dat wel teweeg zou brengen. Als schoolvoorbeeld heb je feitelijk ons land en eigenlijk ook de Benelux. Die waren een personele unie onder de hertogen van Bourgondië, later keizer Karel. Vroeger was er uiteraard ook handel, maar de economische eenmaking verstevigde dat proces tot we allen Nederlanders werden die juist in opstand kwamen tegen de Spaanse koning. Later werden wij zo de Zuid-Nederlanders/Belgen na de scheiding.
Iets gelijkaardigs was ook aan het gebeuren hier. Maar omdat de politici begonnen te redeneren zoals u een willen vliegen voor zeer kunnen lopen, is er zeer veel weerstand gekomen tegen de EU. Brexit, iemand? Het ongenoegen zit dieper dan je laat uitschijnen en paternalisme zal daar niet veel aan verbeteren.
Re: RE: Re: De Beurs vandaag
Uiteraard, maar als dit niet gedragen wordt door een bevolking kun je enkel spreken van een top-down benadering. Terwijl in een democratie het toch de bedoeling is om de wil van het volk uit te voeren.dreamy schreef: Een bottom-up benadering met 500 miljoen lijkt me toch wel erg moeilijk. Je hebt dus wel degelijk de politiek nodig om Europese eenwording/samenwerking te organiseren.
Nu is men Europa aan het maken, maar vergeet men Europeanen te maken. Een dat terwijl een economische unie dat wel teweeg zou brengen. Als schoolvoorbeeld heb je feitelijk ons land en eigenlijk ook de Benelux. Die waren een personele unie onder de hertogen van Bourgondië, later keizer Karel. Vroeger was er uiteraard ook handel, maar de economische eenmaking verstevigde dat proces tot we allen Nederlanders werden die juist in opstand kwamen tegen de Spaanse koning. Later werden wij zo de Zuid-Nederlanders/Belgen na de scheiding.
Iets gelijkaardigs was ook aan het gebeuren hier. Maar omdat de politici begonnen te redeneren zoals u een willen vliegen voor zeer kunnen lopen, is er zeer veel weerstand gekomen tegen de EU. Brexit, iemand? Het ongenoegen zit dieper dan je laat uitschijnen en paternalisme zal daar niet veel aan verbeteren.
Heel Europa plots 1% tot 3% groen, ze weten weer niet wat ze willen!
Denk dat de "konijnmarkt" zich gaat voortzetten tot het moment dat we echt nieuws gaan krijgen (Brexit). Gezien "D-Day" nadert worden de konijnensprongen gewoon groter.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Ik zit nog op 2,8% dit jaar, maar het is al véél meer geweest.HOL schreef:Wel spijtig, de grote stijging van de laatste maanden is volledig weggewist.
Neen, 2016 wordt een kwakkeljaar zoals 2015 dat was voor de Amerikanen. Zonder echte crash, zonder echte stijging. Mijn bol zegt dat...
Kunst zal zijn om cash klaar te hebben liggen als de dip er aan komt, begin dit jaar mij laten vangen, nu niet.
alleen die tax is een doorn in het oog
alleen die tax is een doorn in het oog
Onze glazen bollen zijn goed op elkaar afgestemd, ben dezelfde mening toegedaan.Inversor schreef:Ik zit nog op 2,8% dit jaar, maar het is al véél meer geweest.![]()
Neen, 2016 wordt een kwakkeljaar zoals 2015 dat was voor de Amerikanen. Zonder echte crash, zonder echte stijging. Mijn bol zegt dat...
Heb zelf ook nog een goeie +4%, niet meer veel overschot dus. Ik verwacht niet dat daar dit jaar nog veel bij zal komen ...
Iedereen verwacht dit natuurlijk (in het beste geval) dus een paar positieve verrassingen zouden voor vuurwerk kunnen zorgen ... hoop doet leven
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Zoals zo vaak is het glas halfvol of halfleeg. Mijn basisscenario is ook voortkwakkelen, maar we mogen die crash van 2016 zeker ook niet uitsluiten.derocker schreef:Iedereen verwacht dit natuurlijk (in het beste geval) dus een paar positieve verrassingen zouden voor vuurwerk kunnen zorgen ... hoop doet leven
dat noemt men volatiliteitHOL schreef:Inderdaad zeer eigenaardig. Na een week sterke daling van zowat àlle beurzen, plots een heropflakkering. Tijd om bij te kopen?