De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
http://netto.tijd.be/reizen/Meer_dan_8_ ... 6-2218.art
Ik kom uit een roze zone. & toch gaat iedereen die ik ken jaarlijks op vakantie..Uit de peiling bij 1.000 Belgen naar hun reisgedrag blijkt ook dat Belgen veel reizen. Het overgrote deel (70 procent) doet dat ieder jaar, 40 procent twee tot drie keer. Terwijl 85 procent van de Belgen dus onder meer met de auto reist (incl. huurauto ter plaatse), kiest 61 procent (ook) voor het vliegtuig en 24 procent voor de trein. Zeven op de tien Belgen laat zijn keuze voor een vervoermiddel bepalen door de bestemming, iets meer dan de helft door de reistijd en de helft door de prijs....
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Tuurlijk, met de bedrijfswagen. Lekker goedkoop.

Volgens mij is DIT de essentie van de discussie.

Daar zijn vele uitdrukkingen voor: boven uw stand leven, naast uw schoenen lopen, ...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Lees nu pas deze hele reeks post's die hier het gevolg van waren. Ik wens zo min mogelijk in de discussie mee te gaan of we nu al dan niet in een crisis zouden zitten.Yaris schreef:...
Ben je van mening dat het slecht gaat, pisa? De meeste Belgen hebben een job, een auto en gaan elk jaar op vakantie. De inflatie is laag en in de supermarkt worden de winkelkarren goed gevuld. Misschien heeft geen enkele generatie voor ons het zo goed gehad als wij. Waarom dan klagen?
Maar ik stel vast dat zelfs bij de eerder serieus vermogende mensen die ik ken, zij zich constant de bedenking maken dat ze voelen dat er 'iets fundamenteels niet meer klopt'. Ze zijn bang. Dit zijn bijna dagelijkse doemgedachten voor hen.
Bij de eerder minder welgestelde mensen die ik ken, kan ik niet anders concluderen dan dat het water hen aan de lippen staat, niet vanwege het feit dat ze 'niet met geld zouden kunnen omgaan', maar omdat ze gewoonweg niets overhouden aan het einde van de maand. Een alleenstaande moeder bijv. is echt niet benijdenswaardig. Den Aldi is dan de uitweg (ik begin niet over koffie of het gaat hier weer dadelijk over politiek), zonder ooit maar enige extra luxe van bijv. gewoon maar eens iets te kunnen gaan eten in zelfs maar een simpele bistro.
Mijn eigen conclusie van dit alles is: ideaal is om genoeg te hebben om van te leven, met dan nog wat reserve. Meer geeft enorme stress, minder eveneens.
Denk dat het totpunt van onze welstand reeds enkele jaren achter ons ligt. Je kan dat zien op verschillende punten, neem nu de COA's die de afgelopen jaren zijn afgesloten, meerdere keren een loonstop of opgelegd plafond, in plaats van extra voordelen bijkrijgen gaat het nu over inleveren, langer werken, meer flexibiliteit, indexsprong, enz. Tweede punt is de toenemende belastingsdruk, niet direct op het loon maar via allerlei extra taksen op consumptie en energie. Er is gewoon een verschuiving bezig, de laagste middenklasse van vroeger komt nu dichter bij de armoede grens. Ook de betere middenklasse, die het nog steeds goed heeft, ziet dat er aan zijn welstand geknabbeld wordt en is pessimistischer. Alleen het rijke topje van de piramide ondervind niet de minste achteruitgang van hun welstand, in tegendeel, zij boeren beter dan ooit.
Hoort eigenlijk in mijn draadje "De Supercrash van 2016" maar het is slechts een kwestie van tijd wanneer de eerste grote Europese bank omvalt, de gevolgen gaan niet te overzien zijn. Brexit was slechts een kleine struikeling.
Ondanks de riante firmawagen met Europese tankkaart stap ik 'straks' in het vliegtuig richting Balearen.Spruitekop schreef: Tuurlijk, met de bedrijfswagen. Lekker goedkoop.![]()
Maar inderdaad, in augustus nog naar Frankrijk met de auto.
Bij deze mijn nietsbetekenende mening.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar het op financieel gebied alles behalve gemakkelijk ging. Ik heb nooit enige luxe gekend als kind en was tot mijn 19de nooit op vakantie geweest. Uiteraard hoor ik ook regelmatig mensen zeggen dat het toch allemaal zo slecht is vandaag en de welvaart er zo op achteruit gaat. Wel, ik vind dat persoonlijk dus dikke zever.
Ik ben nog erg jong, woon intussen 3 jaar samen, heb mijn eigen huis, doe veel geld op aan mijn hobby's, ga elk jaar op vakantie en kan regelmatig nog een aandeel kopen. Ik heb nooit ook maar één cent van thuis uit meegekregen, integendeel. Zelfs ik, die vanuit de slechtste mogelijke omstandigheden is "begonnen", heb het gevoel dat ik helemaal niets tekort kom als "normale werkende mens".
De vraag die we ons moeten stellen is denk ik "wanneer gaat het voor de gemiddelde Belg slecht". Wanneer spreekt een Belg over een crisis of zegt hij dat het niet goed gaat ?
We zijn het gewend om 2 auto's te hebben (waarvan minstens 1 BMW/Mercedes/Audi), 2X per jaar op vakantie te gaan, enz ... wanneer de regering dan met een besparing komt ligt meteen heel het land voor een week plat. Iedereen staat te betogen in Brussel, want ooooh wee als we ocharmkes ergens moeten inboeten.
Wanneer ik kijk naar "jonge" mensen van mijn leeftijd zie ik dat zij allemaal huizen kopen die minstens €200.000 en meestal zelfs €250.000 kosten. Aaaahja, want waarom zou je in een huis gaan wonen dat geen gigantische tuiin heeft ? Of die 2 badkamers, daar kan je toch echt niet zonder ??
Ik geef Vortex helemaal gelijk dat de top van onze welstand al een paar jaar achter de rug is. Maar dat betekent helemaal niet dat we het momenteel slecht hebben, we zijn met z'n allen gewoon rotverwend en weten eigenlijk niet eens wat echte armoede is. We komen in de verste verte niet eens in de buurt van het slecht te hebben.
Ik ben opgegroeid in een gezin waar het op financieel gebied alles behalve gemakkelijk ging. Ik heb nooit enige luxe gekend als kind en was tot mijn 19de nooit op vakantie geweest. Uiteraard hoor ik ook regelmatig mensen zeggen dat het toch allemaal zo slecht is vandaag en de welvaart er zo op achteruit gaat. Wel, ik vind dat persoonlijk dus dikke zever.
Ik ben nog erg jong, woon intussen 3 jaar samen, heb mijn eigen huis, doe veel geld op aan mijn hobby's, ga elk jaar op vakantie en kan regelmatig nog een aandeel kopen. Ik heb nooit ook maar één cent van thuis uit meegekregen, integendeel. Zelfs ik, die vanuit de slechtste mogelijke omstandigheden is "begonnen", heb het gevoel dat ik helemaal niets tekort kom als "normale werkende mens".
De vraag die we ons moeten stellen is denk ik "wanneer gaat het voor de gemiddelde Belg slecht". Wanneer spreekt een Belg over een crisis of zegt hij dat het niet goed gaat ?
We zijn het gewend om 2 auto's te hebben (waarvan minstens 1 BMW/Mercedes/Audi), 2X per jaar op vakantie te gaan, enz ... wanneer de regering dan met een besparing komt ligt meteen heel het land voor een week plat. Iedereen staat te betogen in Brussel, want ooooh wee als we ocharmkes ergens moeten inboeten.
Wanneer ik kijk naar "jonge" mensen van mijn leeftijd zie ik dat zij allemaal huizen kopen die minstens €200.000 en meestal zelfs €250.000 kosten. Aaaahja, want waarom zou je in een huis gaan wonen dat geen gigantische tuiin heeft ? Of die 2 badkamers, daar kan je toch echt niet zonder ??
Ik geef Vortex helemaal gelijk dat de top van onze welstand al een paar jaar achter de rug is. Maar dat betekent helemaal niet dat we het momenteel slecht hebben, we zijn met z'n allen gewoon rotverwend en weten eigenlijk niet eens wat echte armoede is. We komen in de verste verte niet eens in de buurt van het slecht te hebben.
Laatst gewijzigd door derocker op 5 juli 2016, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Ik kan me in de situatie van derocker terugvinden. Ik kom uit een gezin van vijf kinderen waarvan maar één ouder werkte, dus financieel hadden we het niet breed. Ik ben sober opgevoed en leef nu nog sober. Ik heb niet het gevoel dat ik iets tekortkom of dat het slecht gaat.
Een huis met twee badkamers dat maar 200.000 euro kost, in welk sprookjesdorp heb je dat gezien?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
We mogen ook niet blind staren op enkel kapitaal. Tijd is volgens mij minstens even belangrijk. Tijd om te doen wat Je wilt, tijd om na te denken, tijd om iets nieuw te proberen, om de juiste beslissingen te nemen...
Zie veel mensen zich kapot werken om status te vergaren via cumulatie van kapitaal en goederen. Maar tegelijk nemen ze domme beslissingen met hun geld of denken ze niet na hoe het beter kan.
Zoals Buffet cash een call op de toekomst noemt, durf ik dat ook te zeggen over tijd.
Zie veel mensen zich kapot werken om status te vergaren via cumulatie van kapitaal en goederen. Maar tegelijk nemen ze domme beslissingen met hun geld of denken ze niet na hoe het beter kan.
Zoals Buffet cash een call op de toekomst noemt, durf ik dat ook te zeggen over tijd.
Je weet net zo goed als ik dat ik dit maar bij wijze van voorbeeld zei.wlievens schreef:Een huis met twee badkamers dat maar 200.000 euro kost, in welk sprookjesdorp heb je dat gezien?
Het punt is dat de standaard veel te hoog ligt. Ik heb tot mijn 17de mijn piepkleine kamer moeten delen met mijn broer en toch is het goedgekomen met mij (min of meer toch, hier en daar wel wat werk aan

Niet dat dit meteen de nieuwe standaard moet worden, maar het kan allemaal met VEEEEEEEL minder dan we vandaag "normaal" vinden.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
"Standard Life Investments bevriest Britse vastgoedfonds"
Allee, hoe kan dat nu, een fonds van 3.5 miljard bevriezen ?
Bedenking, kan je goud eigenlijk bevriezen ?
Allee, hoe kan dat nu, een fonds van 3.5 miljard bevriezen ?
Bedenking, kan je goud eigenlijk bevriezen ?

Ja, het kan allemaal nog VEEEEL minder, een mens heeft uiteindelijk maar 2 liter water en liefst iets meer dan 1000 kilocalorieën per dag nodig om te blijven leven. Maar daarom moeten we het niet "normaal" of goed vinden dat onze welstand er op achteruit gaat. Economische groei zou juist voor een toenemende welstand moeten zorgen, door welstand af te bouwen gaat automatisch ook de groei tegen gewerkt worden.derocker schreef: Niet dat dit meteen de nieuwe standaard moet worden, maar het kan allemaal met VEEEEEEEL minder dan we vandaag "normaal" vinden.
Daar heb je gelijk in. Ik ontken zeker niet dat we slechtere tijden tegemoet gaan.
Maar dat we in "een zware crisis" zitten of dat alles vandaag "onbetaalbaar is geworden" (hoor je bijna dagelijks tegenwoordig) is wat mij betreft een compleet idiote uitspraak.
Maar dat we in "een zware crisis" zitten of dat alles vandaag "onbetaalbaar is geworden" (hoor je bijna dagelijks tegenwoordig) is wat mij betreft een compleet idiote uitspraak.