De Beurs vandaag
TIP
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Wie deze rit naar boven wil meenemen zal een héél goeie parachute moeten hebben om deze rit te overleven.
Er zit nog héél wat rit op de Amerikaanse rollercoaster maar de uitgang zal smal zijn, héél smal.
Er zit nog héél wat rit op de Amerikaanse rollercoaster maar de uitgang zal smal zijn, héél smal.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Hoe zie je dat dan anders misschien pukkie? Wat Kevva zegt lijkt me niet onlogisch.pukkie007 schreef:Dit knip ik uit en zal ik later terug onder uw neus schuiven. Afspraak nog voor het einde van dit jaar. Good night.Kevva schreef:Obligaties zullen klappen krijgen, dat sowieso hé. Maar voor aandelen verwacht ik maar een kleine tik en daarna weer business as usual.
Die rente verhoging is al bekend en zit al lang in de koers verrekend
Financials zullen wel meteen gaan stijgen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Zeg dan eens concreet hoe die crash tot stand zal komen. Voor hetzelfde geld stijgt de beurs nog een jaar..Spruitekop schreef:Wie deze rit naar boven wil meenemen zal een héél goeie parachute moeten hebben om deze rit te overleven.
Heel simpel. Een gewone klassieke crash (dus geen salami-crash) komt tot stand omdat er iets gebeurt dat de meerderheid van de beleggers niet verwacht. De koersen beginnen fors te dalen. Men wordt bang en dan wil iedereen plots richting uitgang. Dan volgt de crash. Alles duikt in een klap vele procenten naar beneden. Dit proces speelt zich af op een paar uren tijd. Die vele procenten waren in 1987 bijv. -25%. De aanleiding van die crash was dat een van de mannetjes van de FED in een weekend iets liet vallen over een mogelijke renteverhoging. De maandag daarop stroomden voorbeurs al een massa verkooporders binnen. Dat valt direct op, en de crash was getriggerd. Er volgden daardoor nog meer verkooporders en als de beurs dan openging waren de eerste koersen al dadelijk vele procenten lager.omega6 schreef:Zeg dan eens concreet hoe die crash tot stand zal komen. Voor hetzelfde geld stijgt de beurs nog een jaar..Spruitekop schreef:Wie deze rit naar boven wil meenemen zal een héél goeie parachute moeten hebben om deze rit te overleven.
Bij de crashes die ik heb meegemaakt vreesden de beleggers veelal ook vooraf al voor een crash. Als de koersen te hoog worden krijgt men sowieso hoogtevrees. Maar de hebzucht maakt dat de meeste beleggers toch niet op tijd uitstappen. Ze willen ook die extra laatste 10% winst. En als men toch begint uit te stappen, en men stelt vast dat de koersen maar verder blijven stijgen, stappen velen zelfs terug in.
En dan wordt de lont aan het kruitvat aangestoken en de crash is een feit.
Met de huidige computers die tegenwoordig via allerlei algoritmes de handel bepalen, gaat dat nog eens vele malen sneller. Er zijn al voorbeelden geweest van dat een menselijke fout bij bijv. het inbrengen van een groot verkooporder in een bepaald aandeel (paar nulletjes teveel bij het inbrengen van dat order) maakten dat de computers razendsnel reageren en dan staat dat aandeel op een paar seconden tijd dadelijk 50% tot zelfs 90% lager. Dit is een vicieuze cirkel naar beneden. De enige oplossing die men tot nu toe kende was dan de handel stil leggen en de stekkers uit de computers trekken.
Voor hetzelfde geld stijgen de beurzen idd nog een jaar verder. Maar dat is nu eenmaal eigen aan de beurs. Moest men exact kunnen voorspellen wanneer er een crash komt, dan zou niemand blijven zitten en wachten tot de crash echt gebeurt. Zekerheid is er nooit.
@pisa Hoe verklaar je dan dat de boel niet in mekaar stortte na de Brexit. Het uiteenvallen van Europa is niet bepaald een klein evenement maar toch gingen de beurzen vlug weer hoperop.
@omega6,
Men kan nadien allerlei redenen bedenken waarom er toen geen crash volgde, maar dat maakt in het huidige beursklimaat niets uit.
Ik heb er nog niet echt over nagedacht maar de reden zou gerust kunnen zijn dat wat er in Europa gebeurt niet eens van belang is voor de rest van de wereld, met voorop de VSA. Europa is al bijna 100 jaar niet meer het centrum van de wereld. Dat is sindsdien en tot nader order nog steeds de VSA.
Als Californië zich zou afsplitsen van de VSA zou dat gegarandeerd wel een serieuze impact hebben op de beurs. Europa is te onbetekenend geworden, dat is wellicht de reden.
Men kan nadien allerlei redenen bedenken waarom er toen geen crash volgde, maar dat maakt in het huidige beursklimaat niets uit.
Ik heb er nog niet echt over nagedacht maar de reden zou gerust kunnen zijn dat wat er in Europa gebeurt niet eens van belang is voor de rest van de wereld, met voorop de VSA. Europa is al bijna 100 jaar niet meer het centrum van de wereld. Dat is sindsdien en tot nader order nog steeds de VSA.
Als Californië zich zou afsplitsen van de VSA zou dat gegarandeerd wel een serieuze impact hebben op de beurs. Europa is te onbetekenend geworden, dat is wellicht de reden.
Europese economie (als blok) is thans wel de grootste ter wereld..pisa schreef:@omega6,
Dat is net het grote probleem. Europa is alles behalve een blok. We zijn een bende constant ruziënde kinderen.Umi schreef:
Europese economie (als blok) is thans wel de grootste ter wereld..
Mijn hypothese: de markt wordt gedomineerd door institutionele beleggers zoals pensioenfondsen en sovereign wealth funds die een zeker minimumrendement moeten halen. Zij denken na zo'n schok na over alternatieven voor de aandelenmarkten, maar moeten constateren dat die er momenteel gewoon niet zijn. Obligaties brengen nauwelijks iets op en grote infrastructuurprojecten zijn schaars.pisa schreef:@omega6,
Als institutionele belegger zit je momenteel min of meer vast op de beurs. Je kan eventueel schuiven van developed naar emerging, maar daar zijn de problemen zeker niet kleiner. Zolang aandelen 'alternatiefloos' blijven als belegging, mogen politieke crises elkaar in ijltempo opvolgen.
Dat gezegd zijnde: als je nog naïef bent en gelooft dat beurzen de reële economie weerspiegelen, zijn hoge koersen momenteel te rechtvaardigen. De economie doet het goed, en de vooruitzichten voor komend jaar zijn dat ook.
Ik vind het heel charmerend dat iedere crash zijn eigen verhaal heeft. De Hollanders die beseffen dat tulpenbollen lelijke ajuinachtige dingen zijn, de South Sea crash, 1929, de technologiegekte, de bankencrisis,... Het zijn stuk voor stuk verhalen die ik nooit had kunnen voorspellen, maar waarvan je aanvoelt dat er iets loos gaat zijn. Alleen weet je niet wanneer. Absurd menselijk gedrag is nu eenmaal eigen aan ons en het is sterker dan onszelf.omega6 schreef:Zeg dan eens concreet hoe die crash tot stand zal komen. Voor hetzelfde geld stijgt de beurs nog een jaar..Spruitekop schreef:Wie deze rit naar boven wil meenemen zal een héél goeie parachute moeten hebben om deze rit te overleven.
Spruitekop voelt aan dat er iets loos is, alleen betwijfel ik of hij wél in de toekomst kan kijken.
Als je iedere week zegt dat het gaat crashen kan ooit eens zeggen, zie je wel ik had het voorspeld 

Het minste dat we van je kunnen zeggen is dat je consequent bent in je mening. Marc Faber voorspelt ook elk jaar een crash. Hij zal wel eens gelijk krijgen.Spruitekop schreef:Wie deze rit naar boven wil meenemen zal een héél goeie parachute moeten hebben om deze rit te overleven.
De aankoopkoersen na een crash zullen wellicht nog steeds hoger liggen dan de koersen waartegen de al te voorzichtige beleggers voordien hun aandelen verkochten.
In recente verleden werden dips bvb na de Brexit vlug gekocht. Dat zegt mss ook iets tegenover vroeger.jens_dev schreef:De aankoopkoersen na een crash zullen wellicht nog steeds hoger liggen dan de koersen waartegen de al te voorzichtige beleggers voordien hun aandelen verkochten.
Welkom in de wereld van Zero HedgeNairo schreef:Als je iedere week zegt dat het gaat crashen kan ooit eens zeggen, zie je wel ik had het voorspeld

The Legend of Zorro?pisa schreef: