De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Omega6, Yellen heeft gisterenavond nog duidelijk gemaakt dat de rente verhoogd wordt en de beurs reageerde nauwelijks. Citaat uit Beursduivel: "Federal Reserve voorzitter Janet Yellen trok de aandacht vrijdag naar zich toe. Ze zei in een toespraak dat een renteverhoging bij de volgende beleidsvergadering over twee weken waarschijnlijk is. Hier hadden andere bestuurders van de Amerikaanse centrale bank recentelijk ook al gehint. De koersen toonden dan ook weinig beweging op de woorden van Yellen."
Ik vraag me echt af hoe u dit soort redeneringen komt? Dit is elementaire basiskennis over de beurs. Als de rente nog zal stijgen, zal de vlucht uit aandelen naar obligaties niet afgeremd worden, maar juist veel meer versterkt worden.omega6 schreef:Vraag mij af hoe de beurs gaat reageren als Yellen duidelijk maakt dat er nog verhogingen komen. Misschien dat het vooruitzicht van bijkomende verhogingen juist de vlucht uit aandelen naar oblis zal afremmen?vortex schreef:
Er zit waarschijnlijk een rente verhoging door de FED aan te komen en er heerst de laatste weken een opperbeste stemming op de beurzen. Twee nadelige factoren voor goud. Een terugval van iets meer dan 2,5% deze week valt uiteindelijk nog mee, het verlies van de HUI index (goldminers) is met 17% een pak groter.
Hebt u al ooit over de risicopremie gehoord?
En voor alle duidelijkheid ook nog: Yellen (de FED dus) beslist niet over de LT rente, die de koers van obligaties bepaalt, maar over de KT rente. In een normale markt is er een lineair verband tussen LT rente en KT rente. Maar er zijn al marktomstandigheden geweest dat dit niet zo was. Er zijn al periodes geweest dat de KT rente hoger was dan de LT rente. Ik zeg niet dat dit nu ook zo zal zijn, maar wil even benadrukken dat de beslissingen van de FED niet noodzakelijk een invloed hebben op de LT rente en dus de koers van 'oblis'. De FED beslist over de KT rente.
De fed wilt niet bijdragen tot volatiliteit.
- Eerst en vooral zijn de hikes klein qua basispunten maar meer qua aantal, op die manier is elke doorvoering minder impactvol op zichzelf.
- Ze kondigen van ver af al aan dat er een kans op is. Dan telefoneren ze dat de kans toeneemt.
- Beursredacties volgen op wat de fed zegt, samen met de cijfers van jobs, manufactoring.... ze volgen de probabiliteit op en geven een soort echo aan op de toenemende kans. Voor de inauguratie was dat zowat 20% die is dan opgelopen naar 30%, 50% en 80%
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Vreemd dat de euro zo sterk stijgt tov. de usd. ECB heeft niks bijzonders gedaan maar iedereen gaat er toch vanuit dat de FED volgende week de rente zal verhogen wat normaal de usd een push zou moeten geven.
De koers van de USD heeft dat al lang in zich verrekend. Als de FED volgende week de rente verhoogt zal dit geen effect meer hebben op de waarde van de USD. Men is nu al aan het proberen vooruitzien wat voor beslissingen daarna zullen vallen, en dat zal dan de koers van de USD bepalen.omega6 schreef:Vreemd dat de euro zo sterk stijgt tov. de usd. ECB heeft niks bijzonders gedaan maar iedereen gaat er toch vanuit dat de FED volgende week de rente zal verhogen wat normaal de usd een push zou moeten geven.
Mario Draghi liet gisteren verstaan dat de ECB 'niet meer alle mogelijke middelen zullen inzetten om de inflatiedoelstellingen te halen'. Het is voor het eerst sinds lang dat hij deze zin niet zei.
En het is daardoor dat de EUR nu stijgt t.o.v. de USD. Dat is een nieuw gegeven. De verhoging van de rente door de FED volgende week is dat niet.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Exxon Mobil richt vizier op BP
https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... media.aspx
https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... media.aspx
Wat bedoelen ze hier juist mee? Dat de hoofdaandeelhouders waarschijnlijk zouden instemmen met een bod van 600 pence/aandeel? Of heb ik het mis?Naar verluidt vreest BP kwetsbaar te zijn voor een bod van meer dan 600 pence per aandeel
Correct. Een bod van 600 pence zou door velen bestempeld worden als 'te mooi om te laten liggen'
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de verduidelijking, maar ik heb nog een vraagje (ik heb BP toevallig sinds vorige week in portefeuille).Poldermol schreef:Correct. Een bod van 600 pence zou door velen bestempeld worden als 'te mooi om te laten liggen'
Hoe gaat zoiets in de praktijk te werk? Worden mijn aandelen automatisch verkocht aan de afgesproken prijs waarop ik mijn geld krijg, of worden deze omgezet in Exxon Mobil aandelen of nog iets anders?
Alles kan, maar wacht u gewoon op de modaliteiten van een eventueel bod. Kan cash zijn, aandelen, mix van beide, who knows!
In hoeverre kan de Fear & Greed index een indicator zijn om te beleggen?

Als je alles dat lager ligt dan 20% in rekening neemt dan zou je daar aankoopmomenten moeten zien? Of zijn er betere barometers?
Als je alles dat lager ligt dan 20% in rekening neemt dan zou je daar aankoopmomenten moeten zien? Of zijn er betere barometers?
O[quote="Kevva"]In hoeverre kan de Fear & Greed index een indicator zijn om te beleggen?

Als je alles dat lager ligt dan 20% in rekening neemt dan zou je daar aankoopmomenten moeten zien? Of zijn er betere barometers?[/quote
Lijkt me leuk om bekijken.
Heb je daar mss een dataset van? Zoja wil ik daar wel eens wat data overleggen van indices. Lijkt me wel boeiend om bekijken.
Als je alles dat lager ligt dan 20% in rekening neemt dan zou je daar aankoopmomenten moeten zien? Of zijn er betere barometers?[/quote
Lijkt me leuk om bekijken.
Heb je daar mss een dataset van? Zoja wil ik daar wel eens wat data overleggen van indices. Lijkt me wel boeiend om bekijken.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
De Fear and Greed Index heeft in zijn totaal - jammer genoeg - maar weinig voorspellende waarde.
Als men hem retroactief toepast door te simuleren wat hij zou geweest zijn in het verleden, dan kan men er amper iets mee.
De aparte onderdelen hebben wel waarde, en hen combineren van wat nu wel nuttig kan zijn.
Op dit moment houd ik bijv. de VIX, die ook in deze index wordt meegenomen, sterk in de gaten.
De klassieke wijsheid is dat als iedereen over aandelen begint te praten bij de bakker en kapper het altijd een teken is om aandelen te verkopen. Ik stel nu vast dat iedereen over een crash begint te praten. Daarbij dan de VIX scherp in de gaten houden kan lonen om je strategie te bepalen.
Als men hem retroactief toepast door te simuleren wat hij zou geweest zijn in het verleden, dan kan men er amper iets mee.
De aparte onderdelen hebben wel waarde, en hen combineren van wat nu wel nuttig kan zijn.
Op dit moment houd ik bijv. de VIX, die ook in deze index wordt meegenomen, sterk in de gaten.
De klassieke wijsheid is dat als iedereen over aandelen begint te praten bij de bakker en kapper het altijd een teken is om aandelen te verkopen. Ik stel nu vast dat iedereen over een crash begint te praten. Daarbij dan de VIX scherp in de gaten houden kan lonen om je strategie te bepalen.
Houdt er rekening mee dat Fear@Greed volledig op de Amerikaanse markt is gebaseerd. Als je nu periodiek zou beleggen in bv de S&P500 of een andere index die voornamelijk uit VS aandelen bestaat, dan is extreme fear inderdaad een beter moment om een bijkomende investering te doen.Kevva schreef:In hoeverre kan de Fear & Greed index een indicator zijn om te beleggen?
Is het wel zo dat bij extreme fear (http://money.cnn.com/data/fear-and-greed/) het gebleken is dat je dan profijt kan doen door dan (bij) te kopen op de VS markt? Als ik die grafiek hierboven bekijk is het allemaal een beetje grillig en weinig bruikbaar.vortex schreef:Houdt er rekening mee dat Fear@Greed volledig op de Amerikaanse markt is gebaseerd. Als je nu periodiek zou beleggen in bv de S&P500 of een andere index die voornamelijk uit VS aandelen bestaat, dan is extreme fear inderdaad een beter moment om een bijkomende investering te doen.
Heb ik van profijt gesproken? Dacht het niet, zeg alleen dat bij periodiek indexbeleggen bijkopen bij extreme fear een beter moment is dan bijkopen bij extreme greed. Leg maar eens de S&P500 of DOW op die Fear&Greed index, je zal zien dat bij extreme fear (-20) de beurzen een dip hebben en bij extreme greed (+80) al een mooie klim achter de rug hebben.