De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Bij ons zijn zo toch oa. de speculatietaks en ik dacht ook de suikertaks weer afgevoerd wegens dalende inkomsten...
De suikertaks is nooit ingevoerd geweest, er was wel een heffing op frisdranken als proefballonnetje. Dat de echte suikertaks uiteindelijk niet werd ingevoerd had vooral te maken met lobbywerk van de voedingsindustrie, en natuurlijk met de onpopulariteit van een taks op gummibeertjes. De frisdrankverkoop is overigens niet merkbaar gedaald door de taks.molenveld schreef:Bij ons zijn zo toch oa. de speculatietaks en ik dacht ook de suikertaks weer afgevoerd wegens dalende inkomsten...
De speculatietaks is inderdaad een belasting met negatieve gevolgen voor de schatkist. Dat was echter niet omdat ze te hoog was, maar wel omdat ze inkomsten uit een andere, veel lucratievere, belasting verlaagde en daardoor de totale belastingsdruk op beleggers netto deed dalen.
Laffer's model gaat ervan uit dat een belasting in isolatie wordt gewijzigd, zonder fundamentele veranderingen in het bredere belastingssysteem. Dat zag je bijvoorbeeld toen de beurstaks en roerende voorheffing recent werden verhoogd. Die maatregelen zijn voor zover ik weet wél bijzonder lucratief gebleken, dus daar is het Laffer-optimum nog niet bereikt.
Trump komt dan toch met tax reform maar beurs reageert er nauwelijks op. Beetje vreemd want er zit toch een behoorlijke verlaging in voor bedrijven. Anderzijds stokt groei in VS voor eerst in 3 jaar maar ook daar weinig reactie op.
Ik wacht op een dip om bij te kopen want nu na zo'n rally er nog opspringen lijkt me onbezonnen. Maar ja, die dip komt er maar niet..
Ik wacht op een dip om bij te kopen want nu na zo'n rally er nog opspringen lijkt me onbezonnen. Maar ja, die dip komt er maar niet..
@omega6: je zult wachten en wachten tot je uiteindelijk toch maar besluit om bij te kopen. Een week later volgt de crash.
Om dat te vermijden wacht ik tot er éérst minstens een correctie komt om bij te kopen. Wat jij beschrijft is idd klassieke valkuil en verleidelijk. Begrijp alleen niet waarom we nu al zolang geen correctie (-10%) meer gehad hebben, spreek dus niet over een crash. Hopelijk dan toch een sell off in mei.Yaris schreef:@omega6: je zult wachten en wachten tot je uiteindelijk toch maar besluit om bij te kopen. Een week later volgt de crash.
Klopt het overigens dat zelfs als de beurs stijgt in de zomermaanden, die winst nooit vastgehouden wordt in het najaar. Wat ik zie van vorige jaren lijkt dat te bevestigen of kan iemand dat met voorbeelden tegenspreken.
Ik heb ooit eens gelezen dat wie het "sell in may principe" elk jaar toepaste, minder goed zou gepresteerd hebben dan wie het niet deed (ging over een heel lange periode).
Het is niet omdat de beurs het al een tijdje goed doet dat er per se een correctie moet volgen. De economie is aan de beterhand dus er is een reden voor optimisme en stijgende koersen.
Ik hoorde dat Noord-Korea een raket heeft afgevuurd. Ik kan er niets over terug vinden op internet/tv. Ook de beurzen zijn al gesloten om iets aan de koers te zien.
Iemand die meer weet?
Iemand die meer weet?
Wat probeert N-Korea eigenlijk te bewijzen met die tests? Alsof de buurlanden/VS niet in staat zouden zijn die tijdig neer te halen indien nodig. Dat wordt constant gescreend. Denk niet dat de beurs zich daar iets van aantrekt.
in mei verkopen om dan in september dezelfden terug te kopen ?
Heeft enkel zin indien in september de koersen lager zouden zijn dan die van de oorspronkelijk betaalde prijs, nogal onwaarschijnlijk. Gewoon blijven zitten.
Waarom zou ik in mei mn bakkerij verkopen en dan in september op zoek gaan naar een andere bakkerij, beenhouwer, of dezelfde terug kopen ? Gewoon blijven zitten.
Heeft enkel zin indien in september de koersen lager zouden zijn dan die van de oorspronkelijk betaalde prijs, nogal onwaarschijnlijk. Gewoon blijven zitten.
Waarom zou ik in mei mn bakkerij verkopen en dan in september op zoek gaan naar een andere bakkerij, beenhouwer, of dezelfde terug kopen ? Gewoon blijven zitten.
-
anonymous9
Niks te vinden in media, op internet of op tv. Waar hebt ge dat dan initieel gehoord, Kevva?Kevva schreef:Ik hoorde dat Noord-Korea een raket heeft afgevuurd. Ik kan er niets over terug vinden op internet/tv. Ook de beurzen zijn al gesloten om iets aan de koers te zien.
Iemand die meer weet?
Dat vroeg ik me gisteren ook al af. Rare vraag. Iemand verneemt iets maar hij kan er nergens iets over vinden.
"Sell in May and go away": enkele jaren geleden hadden we een jaar waarin de aandelen in de zomer heel hard gestegen zijn. Maar vraag me niet welk jaar dat was. Het is nog niet zo lang geleden, ergens in de laatste vijf jaar.
-
anonymous9
Ja pas op, er was er wel enen, maar ge moet dat toch altijd 'ergens' gehoord hebben als eerste bron?Yaris schreef:Dat vroeg ik me gisteren ook al af. Rare vraag. Iemand verneemt iets maar hij kan er nergens iets over vinden.