De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Crusty,Crusty schreef: ↑22 november 2017, 07:14 Ja met die dividenden snap ik het ook nog niet volledig. Ik heb bv Ishares MCSI, deze div is (acc), krijg je dan automatisch meer na verloop van tijd een extra aandeel of hoe zit dat juist?
55% iShares Core MSCI World UCITS ETF IE00B4L5Y983
10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF IE00BKM4GZ66
15% iShares MSCI EMU UCITS ETF IE00B53QG562
20% SPDR® MSCI World Small Cap UCITS ETF IE00BCBJG560
Als een etf acc is dan ontvang je geen dividend maar wordt door de etf het dividend zelf geherinvesteerd. Dat doen ze door extra aandelen te kopen van de onderliggende waarden. Gevolg hiervan is dat koers van de ETF gaat stijgen.
Jij zal dus zelf nooit dividend ontvangen of een extra aandeel krijgen van de etf. Dit is in de koers verwerkt net zoals de kosten in de koers verwerkt zitten.
Portefeuille: IWDA, cash
Bijna enkel Nederlandse sites want buiten Nederland en Vlaanderen is Sinterklaas onbekend.
De sinterklaasdip vindt plaats rond 6 december. De oorzaak ken ik zelf ook niet. Maar hecht er niet te veel belang aan want zoals met alle beurswijsheden is het geen absolute wetmatigheid en kan hij evengoed niet als wel plaatsvinden.
De sinterklaasdip vindt plaats rond 6 december. De oorzaak ken ik zelf ook niet. Maar hecht er niet te veel belang aan want zoals met alle beurswijsheden is het geen absolute wetmatigheid en kan hij evengoed niet als wel plaatsvinden.
Hazo dus in dat geval worden de aangekochte aandelen waardevoller over lange termijn. Bedankt.Jarexx schreef: ↑22 november 2017, 07:43 Crusty,
Als een etf acc is dan ontvang je geen dividend maar wordt door de etf het dividend zelf geherinvesteerd. Dat doen ze door extra aandelen te kopen van de onderliggende waarden. Gevolg hiervan is dat koers van de ETF gaat stijgen.
Jij zal dus zelf nooit dividend ontvangen of een extra aandeel krijgen van de etf. Dit is in de koers verwerkt net zoals de kosten in de koers verwerkt zitten.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Op lange termijn worden álle aandelen waardevoller tenzij het bedrijf failliet gaat.
Natuurlijk maar je hebt door het geherinvesteerde div wel 'extra' investering wat de prijs drijft.

Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
die daling gebeurde dan ook wel in januari en februari 2016.
Dat is niet meer "eindejaar" hé
Dat is niet meer "eindejaar" hé

En in de jaren dat er wel een daling (of geen noemenwaardige stijging) was, volgde er wel een stijging in januari/februari. Dan zeggen ze dat de eindejaarsrallye er wel degelijk was, maar een maand later. Op die manier hebben ze toch weer gelijk

Dat klopt niet helemaal, op vele Nederlandse aandelen is geen bronheffing verschuldigd, namelijk wanneer het een stockdividend betreft (Scrip). Er worden dan nieuwe aandelen vanuit de angioreserve van het bedrijf ontvangen.Nakal schreef: ↑21 november 2017, 20:13 Wanneer bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf deze keuze aanbiedt, dan doet de Belgische belegger er best aan te kiezen voor de nieuwe aandelen. Hierop is immers geen Nederlandse bronheffing verschuldigd en op een cashdividend wel. (voorlopig)
Op het keuzedividend is wel Belgische roerende voorheffing verschuldigd,
uitkering-dividend-in-aandelen-fiscaliteit-t7870.html (gedeeltelijk overgenomen uit)
Er zijn ook meerdere aandelen waarbij er sprake is van een DRIP (dividend re-investment plan) en dan krijg je eerst het geld en dat dan wordt geherinvesteerd in bestaande aandelen. Er is dan wel bronbelasting verschuldigd.
dividend re-investment plan
Heb het opgezocht maar kon niets vinden in het Nederlands. Kan je een voorbeeld geven van een Nederlands bedrijf welke dit toepast?
Heb het opgezocht maar kon niets vinden in het Nederlands. Kan je een voorbeeld geven van een Nederlands bedrijf welke dit toepast?
Unilever doet dat, als ik me niet vergis.
Ik dacht wel dat je broker ook moet meewerken. Bij sommige brokers kan je niet kiezen voor DRIP, zelfs als het bedrijf het aanbiedt.
Ik dacht wel dat je broker ook moet meewerken. Bij sommige brokers kan je niet kiezen voor DRIP, zelfs als het bedrijf het aanbiedt.