De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
En zoals zo vaak is verlies bijna intraday weggewerkt.
Mss ben ik wel één van de weinigen hier die blij wordt als de beurs zo rood gaat. Ik heb teveel cash aan de zijlijn staan. Die er op een top bijgooien wil niemand doen (stel dat het de week nadien toch fout gaat voel je je pas echt dikke lul) dus alleen eens een echte gezonde correctie kan mij blij maken, toch eens minstens 5%. Dit gejojo heeft niemand iets aan. 

Als er dan toch een correctie moet komen, graag wat meer, in de range van 20-40% ofzo. Ik zit inderdaad ook op redelijk wat cash. Ik ben de afgelopen 18 maanden wel al geleidelijk ingestapt, wat voorlopig een succes is 

Dat geleidelijk instappen is niet echt mijn ding, maar als het congres die tax reform erdoor krijgt zal dat de enige optie zijn. Voorzichtig nog wat water in een quasi vol glas gieten infeite dus niet gezond. Van mij mag die correctie ook meer zijn maar zou al blij zijn met 5-10%.
Neeeee!omega6 schreef: ↑1 december 2017, 15:10 En zoals zo vaak is verlies bijna intraday weggewerkt.Mss ben ik wel één van de weinigen hier die blij wordt als de beurs zo rood gaat. Ik heb teveel cash aan de zijlijn staan. Die er op een top bijgooien wil niemand doen (stel dat het de week nadien toch fout gaat voel je je pas echt dikke lul) dus alleen eens een echte gezonde correctie kan mij blij maken, toch eens minstens 5%. Dit gejojo heeft niemand iets aan.
![]()

Persoonlijk zie ik die er niet direct komen, die correctie.

Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Bwa, als de tax reform zou mislukken in de us, zie ik die er wel komen. Andere minder verwachte triggers kunnen ook altijd natuurlijk.
De beurs is vandaag een roetsjbaan: up, down, up, down. De euro hetzelfde maar dan in omgekeerde richting. De oorzaak van de commotie in het laatste uur is de Russian connection.
Ja inderdaad... wat is me dat vandaag.

Vraagje... als morgen de bitcoin crashed heeft dit invloed op andere markten? Ik neem aan van niet of wel soms?
edit, aanvulling: Lekker in het rood afgesloten.

Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Ik denk niet dat een crash van de bitcoin invloed zal hebben op de aandelenmarkt. Eerder omgekeerd: een crash van de aandelenmarkt zal de waarde van de bitcoin doen stijgen omdat beleggers alternatieven zullen zoeken om hun geld te beleggen.
De Senaat heeft zijn belastingshervormingsplan goedgekeurd. Het Huis van Afgevaardigden had eerder al zijn eigen plan gestemd. Nu moeten beide kamers hun plannen naast elkaar leggen om er één tekst van te maken.
En zo wordt de overheidsschuld nog wat groter. Ooit knapt die zeepbel en krijgen we een crash dat groter was dan 2008 want fundamenteel is er niets veranderd, de schulden zijn alleen maar groter geworden.
De rente naar beneden halen kan niet meer, hebben ze geprobeerd en het is niet uitgepakt zoals ze wilden. Dus nogmaals rente laten zakken tot ver in het negatief en wij zullen mogen betalen om geld op onze rekening te zetten (2% van het gestorte bedrag) +0,50% bewaarloon. Ik zie het er zo aankomen.
De rente naar beneden halen kan niet meer, hebben ze geprobeerd en het is niet uitgepakt zoals ze wilden. Dus nogmaals rente laten zakken tot ver in het negatief en wij zullen mogen betalen om geld op onze rekening te zetten (2% van het gestorte bedrag) +0,50% bewaarloon. Ik zie het er zo aankomen.
Ja, de overheid doet niets anders dan besparen maar ondertussen groeit de overheidsschuld nog steeds aan. Schulden zijn een tikkende tijdbom. We blijven de terugbetaling op de generatie na ons afwentelen, al vijftig jaar lang.
Waarin moeten we beleggen om ons geld veilig te stellen wanneer de bom barst? Allicht niet in overheidsobligaties. Maar zouden aandelen in bedrijven niet redelijk veilig zijn? Want als de overheid haar schulden niet meer kan terugbetalen blijven bedrijven nog altijd produceren en winst maken.
Waarin moeten we beleggen om ons geld veilig te stellen wanneer de bom barst? Allicht niet in overheidsobligaties. Maar zouden aandelen in bedrijven niet redelijk veilig zijn? Want als de overheid haar schulden niet meer kan terugbetalen blijven bedrijven nog altijd produceren en winst maken.
Anderzijds: een overheid kan in theorie bedrijfswinsten volledig wegbelasten. Of ze kunnen winsten uit beleggingen volledig wegbelasten. Of minder dramatisch: ze zouden gewoon kunnen stoppen met hun facturen aan bedrijven te betalen. Als ze ook het loon van overheidsambtenaren niet kan betalen, valt er ook nog eens belangrijke bron van consumptie weg. Onrealistisch? Niet echt. De VS heeft tijdens de vorige begrotingscrisis in 2013 800.000 federale ambtenaren met onbetaald verlof moeten sturen.
Bedrijven vinden goede arbeidskrachten dankzij universeel onderwijs. Ze gebruiken wegen, spoorwegen en andere zwaar gesubsidieerde infrastructuur. Ze leveren enorme hoeveelheden goederen en diensten aan overheden. Ze zijn beschermd tegen systematisch banditisme door politie en maatschappelijk werk. Ze kunnen handel drijven dankzij een leger dat handelsroutes openhoudt en vijandige mogendheden op afstand houdt. Kortom. een bedrijf is volledig afhankelijk van een werkende overheid. Het is dus een illusie te denken dat bedrijven veilig zijn voor de problemen van de overheid (en vice versa, want bedrijven financieren die overheid).
Er is eigenlijk maar een uitweg uit de schuldenproblematiek en dat is een periode van zeer sterke inflatie. Stoppen met betalen vernietigt je kredietwaardigheid voor een ontzettend lange tijd, drastische overheidsbesparingen of belastingverhogingen remmen economische groei en kunnen daardoor netto maar weinig bijdragen tot schuldafbouw en het artificieel aanzwengelen van groei met belastingverlagingen of hogere uitgaven werkt in de praktijk al helemaal niet.
Helaas is inflationair beleid voor de meeste overheden nog altijd ondenkbaar, gewoon omdat je het moeilijk uitgelegd krijgt aan Jan Modaal die al te vaak overheidsfinanciën ziet als een gezinsbudget in het groot.
Bedrijven vinden goede arbeidskrachten dankzij universeel onderwijs. Ze gebruiken wegen, spoorwegen en andere zwaar gesubsidieerde infrastructuur. Ze leveren enorme hoeveelheden goederen en diensten aan overheden. Ze zijn beschermd tegen systematisch banditisme door politie en maatschappelijk werk. Ze kunnen handel drijven dankzij een leger dat handelsroutes openhoudt en vijandige mogendheden op afstand houdt. Kortom. een bedrijf is volledig afhankelijk van een werkende overheid. Het is dus een illusie te denken dat bedrijven veilig zijn voor de problemen van de overheid (en vice versa, want bedrijven financieren die overheid).
Er is eigenlijk maar een uitweg uit de schuldenproblematiek en dat is een periode van zeer sterke inflatie. Stoppen met betalen vernietigt je kredietwaardigheid voor een ontzettend lange tijd, drastische overheidsbesparingen of belastingverhogingen remmen economische groei en kunnen daardoor netto maar weinig bijdragen tot schuldafbouw en het artificieel aanzwengelen van groei met belastingverlagingen of hogere uitgaven werkt in de praktijk al helemaal niet.
Helaas is inflationair beleid voor de meeste overheden nog altijd ondenkbaar, gewoon omdat je het moeilijk uitgelegd krijgt aan Jan Modaal die al te vaak overheidsfinanciën ziet als een gezinsbudget in het groot.
Hoge inflatie is goed voor wie schulden heeft maar nefast voor mensen met spaargeld. Je gaat al die mensen die wat geld opzij gezet hebben voor hun oude dag de nek omwringen.
misschien eens kijken naar de inflatie, staatsschuld en de munt van rusland?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
@Yaris: dat klopt, maar ik vraag me af of een onopgelost schuldenprobleem op lange termijn niet erger zal zijn voor de doorsnee burger. Zelfs voor wie ijverig spaart is het wettelijk pensioen meestal nog altijd de belangrijkste inkomstenbron.
De stereotiepe spaarzame Vlaming heeft ook een groot deel van zijn vermogen vastgezet in vastgoed, dat relatief inflatiebestendig is. Oplossingen zoals lijfrente of gewoon je huis verkopen worden dus niet wezenlijk minder aantrekkelijk. Ook aandelen doorstaan inflatie relatief goed, het is alleen het spaarboekje dat zal afzien.
@Cydox: klopt zeker, maar ik weet niet of Rusland een representatief voorbeeld is. Rusland zag haar enige substantieel exportproduct (fossiele brandstoffen) pijlsnel in prijs dalen, begon een duur avontuur in Oekraïene, kreeg af te rekenen met sancties en heeft een uitzichtloze demografische situatie. Bovendien denk ik niet dat iemand pleit voor het soort inflatiecijfer waar Rusland mee te maken kreeg tijdens haar recente crisis.
Je kan trouwens evengoed Japan aanhalen als voorbeeld van wat een totaal gebrek aan inflatie met de staatsschuld doet.
Ik spreek voor alle duidelijkheid niet over hyperinflatie, wel over een inflatie die gedurende een aantal jaren boven haar doelstelling van 2 % ligt om het voorbije decennium van te lage inflatie te compenseren. Met een inflatie van een procent of 4 per jaar kom je al een eind in het huidige economische klimaat.
De stereotiepe spaarzame Vlaming heeft ook een groot deel van zijn vermogen vastgezet in vastgoed, dat relatief inflatiebestendig is. Oplossingen zoals lijfrente of gewoon je huis verkopen worden dus niet wezenlijk minder aantrekkelijk. Ook aandelen doorstaan inflatie relatief goed, het is alleen het spaarboekje dat zal afzien.
@Cydox: klopt zeker, maar ik weet niet of Rusland een representatief voorbeeld is. Rusland zag haar enige substantieel exportproduct (fossiele brandstoffen) pijlsnel in prijs dalen, begon een duur avontuur in Oekraïene, kreeg af te rekenen met sancties en heeft een uitzichtloze demografische situatie. Bovendien denk ik niet dat iemand pleit voor het soort inflatiecijfer waar Rusland mee te maken kreeg tijdens haar recente crisis.
Je kan trouwens evengoed Japan aanhalen als voorbeeld van wat een totaal gebrek aan inflatie met de staatsschuld doet.
Ik spreek voor alle duidelijkheid niet over hyperinflatie, wel over een inflatie die gedurende een aantal jaren boven haar doelstelling van 2 % ligt om het voorbije decennium van te lage inflatie te compenseren. Met een inflatie van een procent of 4 per jaar kom je al een eind in het huidige economische klimaat.