De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Portefeuille + 1 % deze ochtend.
Vooral te danken aan Exmar en Euronav die weer in het groen staan, dat was weer even geleden...
Vooral te danken aan Exmar en Euronav die weer in het groen staan, dat was weer even geleden...
Waarom denk je dat grondstoffen in 2018 een goede belegging worden? In de zes jaar dat ik al in fondsen beleg zijn grondstoffenfondsen altijd mijn grootste verliezers geweest. Op een zeker ogenblik stond BlackRock World Mining op -60%.
De euro kruipt weer naar 1,20 dollar. Hup hup euro!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Grondstoffen zoals Lithium, Kobalt en nog meer grafiet zitten allen in de batterijen van Tesla. Zonnepanelen zijn enkel te gebruiken over dag. Nu nog het teveel van je zonnepanelen kunnen opslaan, voor 's nachts. De thuisbatterij is geboren! Hoeveel mensen zullen tegen pakweg 2025 een thuisbatterij hebben? Hoeveel auto's zullen er tegen 2025 op batterijen rijden? En dan nog maar gezwegen over vrachtwagens en autobussen... Als men de vrachtwagens en autobussen lichter kan maken (ttz zonder de vracht mee te tellen) dan gaan we nog een massa aluminium nodig hebben. Dus laat maar stijgen die handel in grondstoffen....
Lees hierboven.
Maar ook, bekijk even de voorgaande cyclussen. Steeds zie je dat grondstoffen gaan stijgen wanneer ook de rente omhoog gaat. Als we dat repliceren op vandaag de dag dan denk ik dat grondstoffen kopen geen slechte zaak is.
Maar ook, bekijk even de voorgaande cyclussen. Steeds zie je dat grondstoffen gaan stijgen wanneer ook de rente omhoog gaat. Als we dat repliceren op vandaag de dag dan denk ik dat grondstoffen kopen geen slechte zaak is.
Heel juist. We zitten in de economische cyclus waar grondstoffen het goed doen. Alleen de landbouwgrondstoffen zitten nog in de dalende fase 4 trend. Maar ik zie in de laatste daling enorme rode kaarsen met heel veel volume. Dit is de capitulatie van de paniekverkopen en betekend meestal het einde van de dalende trend. Alsof werkelijk iedereen daar nu zijn verlies genomen heeft. Daar nog eens uitbodemen dus via DBA. De landbouwmachines waren wel al in goede doen, vandaar dat de ETF's met Deere het wel al goed doen.
De andere grondstoffen zijn al vertrokken, zie bv XME (alle metalen) die nu veel te verticaal fors gestegen is.
Dus voor koper en zo instappen bij een pullback.
Begin deze maand is DBC (alle grondstoffen:landbouw,olie,metalen) technisch sterker geworden dan de SPY.
Alleen maar heel spijtig dat grondstoffen heel volatiel zijn en daar hou ik niet zo van.
Alhoewel het via de compleet gespreide DBC het nog te doen is: Zie zwart wit grafiek DBC aan 16,54
De andere grondstoffen zijn al vertrokken, zie bv XME (alle metalen) die nu veel te verticaal fors gestegen is.
Dus voor koper en zo instappen bij een pullback.
Begin deze maand is DBC (alle grondstoffen:landbouw,olie,metalen) technisch sterker geworden dan de SPY.
Alleen maar heel spijtig dat grondstoffen heel volatiel zijn en daar hou ik niet zo van.
Alhoewel het via de compleet gespreide DBC het nog te doen is: Zie zwart wit grafiek DBC aan 16,54
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ladies and gentlemen: the euro.

De GBP lijkt meer stabiel dan de USD vanuit ons perspectief.
Binnenkort wat dollars moeten kopen lijkt me.
Binnenkort wat dollars moeten kopen lijkt me.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
- Hero Member
- Contacteer:
al dan niet in combinatie met US aandelen - als starter heb ik deze tot op heden vermeden maar gezien de evolutie lijkt het moment aangebroken om ook eens in de US te gaan kijken.
Ja, maar ik lees tegenstrijdige berichten. De ene dag zegt men dat de euro sterk groeit en in 2018 naar 1,30 of zelf 1,40 kan gaan. De andere dag lees ik dan weer dat de dollar aan een inhaalbeweging zal beginnen.
De Beurs vandaag
Iemand die TEF volgt? Telefonica SA, noteert op de beurs in Madrid.
Naar mijn gevoel een aandeel met een voldoende opwaarts potentieel maar al eventjes aan het corrigeren. Zou eens aan de hand van de volumes willen weten hoeveel % van de uitstaande aandelen reeds verhandeld zijn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Naar mijn gevoel een aandeel met een voldoende opwaarts potentieel maar al eventjes aan het corrigeren. Zou eens aan de hand van de volumes willen weten hoeveel % van de uitstaande aandelen reeds verhandeld zijn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Test-Invest zet 'kopen' op Telefonica Madrid. (idem voor Telefonica Brazil (NY))
Winst zou redelijk stijgen volgende jaren.
Koers stond op 02/12/2016 iets lager dan nu (7,7 euro)
Dividendrendement 4,88% in 2017 (4,88% bruto vermoed ik. Dus na 15% RV in Spanje en 30% RV in BE hou je maar 2,9% netto over) Spanje is na Italië en GR nog altijd een risicoland met veel werkloosheid. Zie je ook aan het aantal hoertjes langs de nationale wegen. Schrijnende toestanden.
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... AllDetails
Ik verkoos zelf aandelen Vodafone Group London omdat de dividenden in UK niet worden belast.
Dividend van Vodafone ligt hoger namelijk 5,29% waarvan je in principe na 30% RV netto 3,7% zou aan overhouden mocht mijn bank de wisselkoers niet riant manipuleren in haar voordeel.
Deze aandelen zijn sedert mijn aankopen al 15% gestegen, maar de Britse Pond staat nu wel ietsje lager.
Vodafone heeft zijn omzet vooral in Spanje, UK, Italië en ook in India. India lijkt mij een opkomende markt met nog veel potentieel gezien de vele inwoners die nog geen gsm hebben. Het is vooral dit laatste die mij vertrouwen op lange termijn geeft.
Winst zou redelijk stijgen volgende jaren.
Koers stond op 02/12/2016 iets lager dan nu (7,7 euro)
Dividendrendement 4,88% in 2017 (4,88% bruto vermoed ik. Dus na 15% RV in Spanje en 30% RV in BE hou je maar 2,9% netto over) Spanje is na Italië en GR nog altijd een risicoland met veel werkloosheid. Zie je ook aan het aantal hoertjes langs de nationale wegen. Schrijnende toestanden.
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... AllDetails
Ik verkoos zelf aandelen Vodafone Group London omdat de dividenden in UK niet worden belast.
Dividend van Vodafone ligt hoger namelijk 5,29% waarvan je in principe na 30% RV netto 3,7% zou aan overhouden mocht mijn bank de wisselkoers niet riant manipuleren in haar voordeel.
Deze aandelen zijn sedert mijn aankopen al 15% gestegen, maar de Britse Pond staat nu wel ietsje lager.
Vodafone heeft zijn omzet vooral in Spanje, UK, Italië en ook in India. India lijkt mij een opkomende markt met nog veel potentieel gezien de vele inwoners die nog geen gsm hebben. Het is vooral dit laatste die mij vertrouwen op lange termijn geeft.
Aha, de Royal Bank of Scotland was namelijk niet al te positief over de Spaanse telecomsector. Ik ga even hun DCF calculatie voor Telefonica opduikelen.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
Het gaat lekker in de VS, dag 1 en het spaarboekje al overtroffen