De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Op 30 jan houdt Trump State of the Union. Vermoedelijk zal hij dan aankondigen dat VS zich terugtrekt uit NAFTA. Trade war met China (cfr Taiwan recent) en anderen zal mss ook weer op de spits gedreven worden. Denken jullie dat dit een keerpunt voor de markten kan zijn, vooral dan EM, of zal dit gewoon overwaaien. Wat lezen jullie daarover. Heeft Trump voor terugtrekking uit NAFTA overigens steun van het congress nodig. Blijft het dus bij geleutel van Trump of kan dit concreet worden.
Er zijn zoveel factoren die de koersen van de aandelen en de valuta beïnvloeden. Ik doe geen denkoefeningen meer in de aard van “Als dat gebeurt dan zullen de beurzen zo reageren”. Ze reageren meestal toch anders dan je had verwacht.
Jerome Powell is niet meer havik dan Yellen. Enige risico is dat hij door zijn gebrek aan economische achtergrond meer gevoelig zou kunnen zijn voor slecht advies dan Yellen, maar het is natuurlijk ook geen idioot.
http://thehill.com/blogs/pundits-blog/i ... a-yes-from
100 % duidelijk is het niet bij gebrek aan precedenten, maar in principe is het Congres en niet de president bevoegd voor het opzeggen (en aanvaarden) van handelsverdragen. Trump zal het dus moeilijk hebben om NAFTA eenzijdig op te zeggen, een idee dat hij sinds zijn aantreden ook lijkt te hebben opgegeven.
Handelsoorlog met China lijkt me eveneens onwaarschijnlijk, al was het maar omdat het Chinese leiderschap volwassen (en sterk) genoeg is om Amerikaanse provocaties te negeren.
Wie kan me het volgende uitleggen? De Tijd schrijft: de inflatie in de VS is gestegen. Daardoor neemt de kans op een renteverhoging toe en dat doet de euro stijgen.
Ik dacht dat een hogere rente een munt aantrekkelijker maakte? Dan zou juist de dollar moeten stijgen en de euro dalen.
Ik dacht dat een hogere rente een munt aantrekkelijker maakte? Dan zou juist de dollar moeten stijgen en de euro dalen.
Volgens mij kletst De Tijd maar wat uit zijn nek. De rente in de VS stijgt, de euro stijgt en hop, het een is de oorzaak van het ander. Tot zover de kwaliteitskrant.

Wie heeft er nog een déjà vu gevoel bij bovenstaande foto bij een artikel op Beursduivel over stijgende koersen op Wall Street?

De euro heeft vanavond 1.22 dollar aangetikt.
Draghi mag wel eens de euro naar beneden praten.

Van mij mag de euro gerust naar 1.40 dollar hoor. Kwestie van tijd?
Ik denk dat ze als volgt redeneren: (a) de euro stijgt, en (b) de inflatie in de VS ook. Dus, (c) (de c van conclusie): als de inflatie in de VS stijgt, stijgt de euro. QED!
Volgens andere bronnen is de stijging van de euro te verklaren door de notulen van de laatste vergadering van de ECB waaruit blijkt dat die een agressievere monetaire politiek gaat voeren en het akkoord in Duitsland tussen de CDU/CSU en de SPD over de komende coalitiegesprekken. In dat akkoord staat een pro-Europees engagement.
Stijging euro komt idd door die ECB notulen. Wat Tijd beweert houdt geen steek. Vraag mij wel af of men rekening houdt met de Fed die dacht ik 3-4 keer rente gaat verhogen dit jaar wat de dollar zou moeten ondersteunen.
De vraag is welke munt het meest in waarde zal stijgen als het monetair beleid aan beide kanten van de oceaan tegelijk verstrakt wordt.
Dat zal vooral afhangen van hoe luid de scheet die een trader in Bangkok op 27/02/2018 zal laten gaat zijn.
Serieus, niets lijkt mij zinlozer of onmogelijker dan wisselkoersen te voorspellen - al zeker op korte termijn. Het is meer dom toeval dan wat anders, zoals de wanhopige pogingen van de Tijd om bewegingen te 'verklaren' al tonen.
Serieus, niets lijkt mij zinlozer of onmogelijker dan wisselkoersen te voorspellen - al zeker op korte termijn. Het is meer dom toeval dan wat anders, zoals de wanhopige pogingen van de Tijd om bewegingen te 'verklaren' al tonen.