De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
In Duitsland heeft het congres van de SPD vier maanden na de verkiezingen de onderhandelingen voor een Große Koalition goedgekeurd. De euro en de beurzen zullen morgen stijgen. Indien niet hadden we een politieke crisis zonder weerga gezien in Duitsland en Europa.
Dat de coalitie zou goedgekeurd worden was bijna een evidentie. De SPD is sinds de verkiezingen alleen maar verder gezakt in de peilingen en de CDU/CSU is maar heel licht gestegen, dus geen van beide heeft iets te winnen bij nieuwe verkiezingen.
Ik zou dan ook denken dat dit resultaat al grotendeels ingeprijsd zat.
Ik zou dan ook denken dat dit resultaat al grotendeels ingeprijsd zat.
Eigenlijk wordt het een coalitie van verliezers. Is het democratisch dat bepaalde partijen (VB in Vlaanderen, PVV in Nederland, AfD in Duitsland) bij voorbaat van regeringsdeelname uitgesloten worden, ongeacht hoeveel stemmen ze behaald hebben? Laat ze mee regeren. Wordt het een succes dan des te beter, wordt het een fiasco dan worden ze bij de volgende verkiezingen afgestraft.
Zo denk ik er ook over!Yaris schreef: ↑21 januari 2018, 17:35 Eigenlijk wordt het een coalitie van verliezers. Is het democratisch dat bepaalde partijen (VB in Vlaanderen, PVV in Nederland, AfD in Duitsland) bij voorbaat van regeringsdeelname uitgesloten worden, ongeacht hoeveel stemmen ze behaald hebben? Laat ze mee regeren. Wordt het een succes dan des te beter, wordt het een fiasco dan worden ze bij de volgende verkiezingen afgestraft.
Door dat cordon sanitaire leven we in een dictatuur i.p.v. een democratie. Want toen VB destijds enorm aan stemmen won hebben ze de partij gewoon geblokt en uitgesloten. Die stemmers zitten nu voor een groot deel bij N-VA, dus het leeft wel nog denk ik en dat weten die andere partijen maar al te goed, dus opgeven zullen ze zeker niet doen. N-VA zal dat ook nooit opgeven, laat staan samen in een regering stappen want dat zou betekenen dat er compromissen gemaakt moeten worden (cordon opgeven). Leegloop bij N-VA dus...
Verder had ik me over Duitsland niet direct zorgen gemaakt, ze weten dat ze een sterkhouder zijn in Europa en ik denk niet dat ze het zover zouden laten komen om Europa in onzekerheid te laten voor een paar weken. Ieder zal sowieso water bij de wijn moeten gedaan hebben.
Ik denk dat de shutdown in Amerika eerder zal leiden tot dalingen van de beurzen, maar ook daar zie je al dat tegen woensdag die shutdown ook opgegeven zal worden. Dus ik maak me eigenlijk bitter weinig zorgen de komende week.
Waarom zou het ondemocratisch zijn om op voorhand, tijdens de campagne, mee te geven aan je kiezers dat je onder geen beding een coalitie wilt vormen met partij X of Y? Dat is een programmapunt zoals een ander waar kiezers een partij voor kunnen belonen of afstraffen (of het gewoon negeren als het hen koud laat).Yaris schreef: ↑21 januari 2018, 17:35 Eigenlijk wordt het een coalitie van verliezers. Is het democratisch dat bepaalde partijen (VB in Vlaanderen, PVV in Nederland, AfD in Duitsland) bij voorbaat van regeringsdeelname uitgesloten worden, ongeacht hoeveel stemmen ze behaald hebben? Laat ze mee regeren. Wordt het een succes dan des te beter, wordt het een fiasco dan worden ze bij de volgende verkiezingen afgestraft.
Na de verkiezingen coalitiepartners beginnen uitsluiten is voor mij wel enigszins ondemocratisch, aangezien dat gebeurt zonder instemming van de kiezer (dat werd in Duitse media ook vaak aangehaald als kritiekpunt op Schulz, die na de verkiezingen plots een coalitie met de CDU uitsloot).
In Duitsland waren alle partijen vanaf het begin van de campagne er heel duidelijk over dat ze niet wensten samen te werken met de AfD (en bijna alle sloten ook Die Linke uit, vooraleer er wordt gesproken tegen een ongelijke behandeling van beide extremen). Dat is niet ondemocratisch.
Over het algemeen willen extreme partijen overigens ook niet deelnemen aan coalities. Sommigen sluiten elke vorm van samenwerking uit, anderen weigeren meer te bieden dan gedoogsteun (een eufemisme voor 'ik wil regeren zonder ooit verantwoordelijkheid te moeten nemen voor moeilijke keuzes'). Extreme protestpartijen weten maar al te goed dat ze een regeringsdeelname zelden kunnen overleven.
AfD was zo'n partij die regeringsdeelname op voorhand uitsloot. De 'ondemocratische' weigering kwam dus van twee kanten.
PS: een coalitie van de twee grootste partijen is geen coalitie van verliezers. Verliezers zijn partijen die de kiesdrempel niet halen, of te klein zijn om te wegen op het beleid.
Bedankt om dit soort dingen hier te vermelden. Was mij ontgaan eerlijk gezegd. DAX en euro doen wel niet veel.Yaris schreef: ↑21 januari 2018, 17:00 In Duitsland heeft het congres van de SPD vier maanden na de verkiezingen de onderhandelingen voor een Große Koalition goedgekeurd. De euro en de beurzen zullen morgen stijgen. Indien niet hadden we een politieke crisis zonder weerga gezien in Duitsland en Europa.
Laatst gewijzigd door omega6 op 22 januari 2018, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... ie/9974398
IMF past groeivooruitzichten positief bij +0,2%
IMF past groeivooruitzichten positief bij +0,2%
Weet niet hoe tam Draghi wel moet zijn opdat de euro eens niet omhoog zou springen. Hij zei dat de kans op een rente verhoging in 2018 quasi nihil is. Niettemin euro weer omhoog, Europa omlaag. Wash, rinse, repeat.
Draghi zal toch de euro eens naar beneden moeten praten anders valt de export stil. De euro moet gerust terug naar 1,10 gaan tegenover de dollar.
En toch heb ik al een uitstekend beursjaar 2018 achter de rug. Enfin, een beursmaand dus.
@Kevva: de Britse industrie heeft niet wezenlijk kunnen profiteren van het sterk gedaalde pond. Waarom zou de Euro dan veel last hebben? De impact van wisselkoersen op import/export is op korte termijn vrij gering.
Voor wat het waard is: de Burgernomics-index van The Economist zie de Euro nog niet als duur t.o.v. de dollar.
@Kevva: de Britse industrie heeft niet wezenlijk kunnen profiteren van het sterk gedaalde pond. Waarom zou de Euro dan veel last hebben? De impact van wisselkoersen op import/export is op korte termijn vrij gering.
Voor wat het waard is: de Burgernomics-index van The Economist zie de Euro nog niet als duur t.o.v. de dollar.
Den Amerikaan doet opeens tegen. Van +0.9 naar - in 4 minuten ... Wat nu Kevva ? 
Vroeg het mij ook al af. Dat is niet normaal meer.

Het goud doet al even raar.

Ik vond het initieel al zeer vreemd dat de euro versterkte tov de dollar na de ECB notulen. Ik vond ze vrij dovish (voor zover ik er overigens iets van ken). Verscheidene 'analisten' spreken al weken van een vervroegde afbouw & het (vroeger dan verwacht) verhogen van de rente in de EU... Daar heb ik allesbehalve iets van gehoord.
Daarbij komt nog dat de sterke euro het doel van 2% inflatie ook nog eens bemoeilijkt...
Handelsoverschot van Duitsland & tekort van USA heeft natuurlijk ook invloed op de wisselkoersen.
Wat als Schalieproducenten in de nabije toekomst volop gaan produceren (tot 10% extra?) & USA een oil-export-land wordt? Iemand een idee wat voor effect dat heeft op hun handelsbalans/wisselkoers?
edit; goud & de dollar zijn sterk gecorreleerd (grondstoffen in het algemeen)
Daarbij komt nog dat de sterke euro het doel van 2% inflatie ook nog eens bemoeilijkt...
Handelsoverschot van Duitsland & tekort van USA heeft natuurlijk ook invloed op de wisselkoersen.
Wat als Schalieproducenten in de nabije toekomst volop gaan produceren (tot 10% extra?) & USA een oil-export-land wordt? Iemand een idee wat voor effect dat heeft op hun handelsbalans/wisselkoers?
edit; goud & de dollar zijn sterk gecorreleerd (grondstoffen in het algemeen)
Interessant artikel : https://www.trouw.nl/home/ineens-zou-er ... ~abd4e2bb/
Als ze in Davos een scheet laten, davert het kennelijk op de beurzen ...
Als ze in Davos een scheet laten, davert het kennelijk op de beurzen ...