De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dank u!Henkie1984 schreef: ↑9 februari 2018, 09:27 Waarom zijn mensen toch zo gebrand om "mensen een lesje te leren". Waarom is het zo moeilijk om compassie te hebben met mensen ook al zijn het "domme ezels".
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Sommige... het is niet altijd zo dat het bovenaan alleen maar slechteriken zijn... dit is zo'n misvatting. Het zijn vooral de bankdirecteuren die ooit dief geweest zijn waar je best van wegblijft.
Er is geen leedvermaak in het spel, maar evenmin medeleven of 'compassie'. De eerste MIFID-richtlijnen dateren van 2007. Al meer dan tien jaar zouden beleggers dus fatsoenlijk geïnformeerd moeten zijn over de risico's verbonden aan verschillende types beleggingen. En nog steeds slagen er mensen in om met veel kabaal van zich te laten horen wanneer de (virtuele) waarde van hun beleggingen een dipje doormaakt of er een coöperatieve (Groenkracht, bijvoorbeeld) op de fles gaat. Sorry hoor, maar wie koppig blijft weigeren om alle beschikbare info door te nemen en op basis van hebzuchtige waanvoorstellingen beleggingen aangaat, verdient niet beter dan op tijd en stond eens hard op zijn/haar plaats gezet te worden door een confrontatie met de werkelijkheid. (Wanneer dat waardeverlies zou optreden naar aanleiding van manifeste misleiding [zoals dat ten dele bij Arco-coöperanten het geval is], fraude en bedrog, is dat natuurlijk een heel ander verhaal.)Henkie1984 schreef: ↑9 februari 2018, 09:27 Waarom zijn mensen toch zo gebrand om "mensen een lesje te leren". Waarom is het zo moeilijk om compassie te hebben met mensen ook al zijn het "domme ezels".
1) Volgens mij is financieel welzijn geen spel.johann schreef: ↑9 februari 2018, 13:06Er is geen leedvermaak in het spel, maar evenmin medeleven of 'compassie'.Henkie1984 schreef: ↑9 februari 2018, 09:27 Waarom zijn mensen toch zo gebrand om "mensen een lesje te leren". Waarom is het zo moeilijk om compassie te hebben met mensen ook al zijn het "domme ezels".
2) Ik heb compassie met iemand die probeert financieel wel te zijn en die het niet lukt. Er zijn er genoeg die zich inlezen maar met de eerste klappen moeten leren omgaan. Ik dank vandaar dus degene die mij steunen in mijn topic. Die 8 a 9 dagen -8% is een hard maar nodige les en gelukkig is het niet extremer. Ik ben wel blij om de steun die in aan de zijlijn krijg. Voor mij is daarom financieel welzijn geen spel.
3) Ik versta je opinie maar je mag toch menselijk blijven ook al zijn het ezels ze kunnen je vrienden of familie zijn.
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/FR/spel
in het spel zijn = als factor aanwezig zijn
Verder heb ik ook geen compassie, ook niet als het vrienden en familie zijn. Als je ermee begint, weet je (elk normaal mens) dat er risico's zijn. We worden al genoeg gepamperd.
Laatst gewijzigd door OsiriX op 9 februari 2018, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ratpack1
Dat dit vroeg of laat ging gebeuren stond in de sterren geschreven.
Exact. Juist daarom pleit ik voor voorzichtigheid. Zorg er eerst voor dat je een bepaalde financiële reserve hebt die 'veilig' is (spaarboekjes, TAK 21). Pas als dat OK is, kan je risicovollere beleggingen plannen. Dat betekent o.a. wat studiewerk verrichten met in het achterhoofd steeds de mogelijkheid dat een belegd kapitaal, hoe groot of klein ook, steeds tot 0 kan worden herleid.
Stel dat maandag de wereldwijde aandelenkoersen 50% verliezen. Da's niet waarschijnlijk, maar het kan. Ga ik dat dan leuk vinden? Neen, natuurlijk niet, want virtueel verlies ik dan behoorlijk wat en het is, zoals je zegt, geen 'spel'. Ga ik daar wakker van liggen? Neen, want die 'veilige' buffer zal er nog altijd zijn. Ik hoef er geen boterham minder om te eten. Het belegde kapitaal (of wat er dan van zou overblijven) heb ik de eerste 15 à 20 jaar in principe niet nodig. Tijd genoeg dus om bedachtzaam in te spelen op de economische ontwikkelingen. Bedachtzaam, dus niet als een wildeman.
Ik ging over een maand of 2 naar 2 beleggersbijeenkomsten en het was geleden van 1999 dat ik nog zoveel volk in die zalen zag. Bijna elke stoel bezet bij de ene en bij de andere hebben ze stoelen moeten gaan bijhalen. Binnen enkele maanden zal daar nog bijna niemand aanwezig zijn.
Nu komt het 200 daags gemiddelde van de belangrijkste index ter wereld (S&P) nu wel heel dichtbij aan 2530 (groene) en het vluggere exponentiele (groene stippellijn) aan 2560. Het 200 daags gemiddelde is zeer belangrijk voor de lange termijn trend. Het goede nieuws is dat het 200 daags gemiddelde nog niet aan het dalen is, terwijl het 50 daags al dalende naar het 200 daags aan het komen is.
Dus nu gaan ze het 200 daags gemiddelde testen. Zet ook een stoploss! als je instapt rond het 200 daags want bij paniek worden bodems doorbroken en ook alleen de SPY of (SSO voor de hefboom) gebruiken.
Bij de bitcoin begon de bounce aan het 200 daags gemiddelde, zie grafiek.
Nu komt het 200 daags gemiddelde van de belangrijkste index ter wereld (S&P) nu wel heel dichtbij aan 2530 (groene) en het vluggere exponentiele (groene stippellijn) aan 2560. Het 200 daags gemiddelde is zeer belangrijk voor de lange termijn trend. Het goede nieuws is dat het 200 daags gemiddelde nog niet aan het dalen is, terwijl het 50 daags al dalende naar het 200 daags aan het komen is.
Dus nu gaan ze het 200 daags gemiddelde testen. Zet ook een stoploss! als je instapt rond het 200 daags want bij paniek worden bodems doorbroken en ook alleen de SPY of (SSO voor de hefboom) gebruiken.
Bij de bitcoin begon de bounce aan het 200 daags gemiddelde, zie grafiek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Enige dat er voor mij opzit is dit uitzitten. 
Kans Crusty dat er nu een sterke opstoot aan het 200 daags komt.
Vergeet niet dat in berenmarkten de tussentijdse stijgingen heel sterk kunnen zijn omdat de professionelen hun shorts eventjes moeten gaan coveren om te winst nemen.
Zie de B op de grafiek.
Voorspellen kan niemand en ik ben ook nog altijd veel aan het leren.
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 9 februari 2018, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- realisticview
- Sr. Member

- Contacteer:
Het is ff stoom aflaten ...rentepaniekopstootje zeg maar.
Over het algemeen zijn de bedrijfsresultaten allemaal in orde.
Over het algemeen zijn de bedrijfsresultaten allemaal in orde.
Ik ken niks van zulke grafiekjes... daarom koos ik ook voor etf's en buy en hold strategie. Leer nu erg veel bij. Leer nu ook waarom geld opzij zetten voor zo'n moment een goed plan is. Ik wou alleen dat dit 6 maanden later kwam maar ben ook blij dat het nu gebeurt. Nu heb ik nog niet alles inzetten. Wel een groot deel. Ik kan in ieder geval al veel leren voor de toekomstige jaren.
Ik wacht geduldig af en dan besteed ik later mss nog 15% van mijn laatste cash in de cash buffer.
@realistic... ja de mensen slikken gewoon even.
Ikzelf ben nu een jaar of 5 bezig met beleggen, ik heb over die jaren al wat echte winst en virtuele winst opgebouwd.
bvb als uw port na 5 jaar bvb 25% hoger staat, en de beurs dipt even dan ben je eigenlijk een deel van de winst kwijt maar niks van uw inleg bedrag. Zo voelt het toch.
Nu zit de dip echt aan uw inleggeld te knabbelen.
Maw, wie volhoud zal daar naar verloop van tijd anders mee omgaan.
bvb als uw port na 5 jaar bvb 25% hoger staat, en de beurs dipt even dan ben je eigenlijk een deel van de winst kwijt maar niks van uw inleg bedrag. Zo voelt het toch.
Ja... zeker niet zo fijn. Maar goed ik wist dat dit kon gebeuren... alleen jammer is wel heel ongelukkig moment voor me om in te stappen. In de toekomst als het terug wat beter gaat ga ik toch eens kijken hoe ik een stoploss instel als er bv. +10% winst is.Jhn schreef: ↑9 februari 2018, 15:21 Ikzelf ben nu een jaar of 5 bezig met beleggen, ik heb over die jaren al wat echte winst en virtuele winst opgebouwd.
-
JanPeeterss
- Jr. Member

- Contacteer:
ik heb een universitair diploma, maar snap eerlijk gezegd niet veel van wat op al die grafieken staat en wat je daar dan uit zou kunnen afleiden.Dirk2 schreef: ↑9 februari 2018, 14:12
Kans Crusty dat er nu een sterke opstoot aan het 200 daags komt.
Vergeet niet dat in berenmarkten de tussentijdse stijgingen heel sterk kunnen zijn omdat de professionelen hun shorts eventjes moeten gaan coveren om te winst nemen.
Zie de B op de grafiek.
Voorspellen kan niemand en ik ben ook nog altijd veel aan het leren.
Ik zou het persoonlijk wel heel erg interessant vinden moest iemand zoals jij af en toe zoiets posten (al dan niet in een apart topic) met daarbij wat basisinformatie zodat beginners zoals mezelf kunnen bijleren.