De Mandibles
TIP
De Mandibles
Net het boek "De Mandibles" uitgelezen, is echt een aanrader, hallucinant hoeveel gelijkenissen met de huidige (en toekomstige ?) situatie.
Kurt Vansteeland had er in de live sessies op De Tijd al een paar keer naar verwezen.
Ik vind Kurt Vansteeland zowat de Koen Meulenaere onder de financiëel journalisten, artikels om van te smullen, hij heeft mij met zijn artikel ivm het naaktstrand van gisteren wel serieus aan het nadenken gezet of ik nu mijn GBL's nu moet buitengooien of niet...
Kurt Vansteeland had er in de live sessies op De Tijd al een paar keer naar verwezen.
Ik vind Kurt Vansteeland zowat de Koen Meulenaere onder de financiëel journalisten, artikels om van te smullen, hij heeft mij met zijn artikel ivm het naaktstrand van gisteren wel serieus aan het nadenken gezet of ik nu mijn GBL's nu moet buitengooien of niet...
Re: De Mandibles
Vond het zéér intelligent geschreven, en dat voor een vrouw !
Ook iemand met een diepgaande financiele kennis. Stak er nog wat van op.
De auteur is door politiek-correct in de ban geslagen wegens beweerd racisme. Ze had het echter slim aan boord gelegd en de rollen omgedraaid (schijnbaar anti-blank), met voor de correcten een paainlijk resultaat.
In het fransoos zegt men: ce n'est que la verite qui blesse.
Echt benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen. De ruïnering van de spaarder zal/moet alleszins plotsklaps gebeuren, wellicht na een (lang) weekend. Wel nog niet direct (de wanhoop moet eerst nog wat groter worden).
Zou de Zwitserse frank veilig zijn ?

Ook iemand met een diepgaande financiele kennis. Stak er nog wat van op.
De auteur is door politiek-correct in de ban geslagen wegens beweerd racisme. Ze had het echter slim aan boord gelegd en de rollen omgedraaid (schijnbaar anti-blank), met voor de correcten een paainlijk resultaat.
In het fransoos zegt men: ce n'est que la verite qui blesse.
Echt benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen. De ruïnering van de spaarder zal/moet alleszins plotsklaps gebeuren, wellicht na een (lang) weekend. Wel nog niet direct (de wanhoop moet eerst nog wat groter worden).
Zou de Zwitserse frank veilig zijn ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Vermakelijk boek dat inspeelt op de ergste nachtmerries van elke belegger, speculant of spaarder. De karakters zijn flinterdun en dienen slechts als kapstok om de financiële horrorfantasie tastbaar te maken.
De dollar heeft zich in de huidige crash anders wel opnieuw bewezen als veilige haven voor de ganse wereld. Voorlopig zit het scenario van The Mandibles er nog niet in.
De eerlijkheid gebied wel toe te geven dat ik versneld werk heb gemaakt van het plan om mijn goud-ETF in echt goud om te zetten. Staafje per staafje; al ga ik ze niet in een kartonnen doos onder mijn bed bewaren zoals de madam in het boek. :-)
De dollar heeft zich in de huidige crash anders wel opnieuw bewezen als veilige haven voor de ganse wereld. Voorlopig zit het scenario van The Mandibles er nog niet in.
De eerlijkheid gebied wel toe te geven dat ik versneld werk heb gemaakt van het plan om mijn goud-ETF in echt goud om te zetten. Staafje per staafje; al ga ik ze niet in een kartonnen doos onder mijn bed bewaren zoals de madam in het boek. :-)
Als de samenvatting die ik gelezen heb juist is legt de Amerikaanse overheid beslag op al het goud. Alles in echt goud omzetten is dus ook geen veilige strategie.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
In het boek wordt al het goud in ETF’s, in bankkluizen en in de vorm van juwelen (trouwringen etc) van de burgers afgenomen. Je moest dus een slimmerik zijn die zijn/haar fysiek goud stiekem had verborgen, zoals een van de personages in het boek ook heeft gedaan.
De boodschap is: goud komt uit de grond en steek je ook best weer in de grond. :-)
De boodschap is: goud komt uit de grond en steek je ook best weer in de grond. :-)
Laatst gewijzigd door troglodytes op 25 april 2020, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het bezit van goud illegaal verklaard wordt is het ook niet verhandelbaar, dus wat heb je er dan aan?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Zeg, jij hebt precies een hele slechte samenvatting gelezen. :-)
Spoiler: ze pakken hun fysiek goud mee en vluchten een grens over. Done.
Spoiler: ze pakken hun fysiek goud mee en vluchten een grens over. Done.
Ach, zo'n vaart zal het niet lopen. Negen jaar geleden, tijdens de eurocrisis, waren er hier al die kwamen vragen hoe ze in buitenlandse munten konden beleggen omdat de euro waarschijnlijk ging verdwijnen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
De meeste twintigers betalen een schuldsaldoverzekering voor het geval hun partner/lief overlijdt waar ze mee bouwen. Zo’n vaart loopt het ook meestal niet. Tot Murphy aanklopt... Goud is ook zo’n verzekering, tegen de dood van fiat currency. Geen belegging. Daarom vind ik 5% van de portefeuille een mooie richtlijn. Iemand met een miljoen op de rekening mag dus een strakke kilo goud bestellen bij zijn lokale metaalboer: past nog makkelijk in het waterreservoir van de toiletpot.
Lijkt me een droomscenario voor een film. Gemakkelijk te filmen. Helaas niet politiek-correct.
Er zijn denk ik niet veel financiele thrillers. Margin Call was er zo een.
Dit gaat echter over de ondergang van de beschaving.
Venezuela en Argentinie tonen dat het laagje goede manieren er vlug af gaat. De strijd om het bestaan in zijn rauwste vorm.
Vergeet ook dat we hier in Belgie met een reservoir van gangsters opgescheept zitten. Ik huiver als ik er aan denk. En enkel gangsters mogen nog een wapen bezitten.
Het boek heeft iets weg van De Triffids komen, maar dan zonder science fiction.
Er zijn denk ik niet veel financiele thrillers. Margin Call was er zo een.
Dit gaat echter over de ondergang van de beschaving.
Venezuela en Argentinie tonen dat het laagje goede manieren er vlug af gaat. De strijd om het bestaan in zijn rauwste vorm.
Vergeet ook dat we hier in Belgie met een reservoir van gangsters opgescheept zitten. Ik huiver als ik er aan denk. En enkel gangsters mogen nog een wapen bezitten.
Het boek heeft iets weg van De Triffids komen, maar dan zonder science fiction.
Je hebt het al meer gehad over "De Triffids komen". Je gaat ervan uit dat iedereen dat boek kent of gelezen heeft.
En laat dat nu net de eerste plaats zijn waar gekeken wordt als iemand iets te verbergen heeft (weet ik na het zien van een paar maffiafilms en -feuilletons)troglodytes schreef: ↑25 april 2020, 20:56 ...past nog makkelijk in het waterreservoir van de toiletpot.
Doet me denken aan een scene in "The Naked Gun". De politie was op zoek naar drugs of zoiets in een auto. Ze demonteerden heel de auto. Komt iemand van de politie triomfantelijk melden: "We hebben het gevonden. Weet je waar het verstopt zat? In het handschoenenkastje."
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
"We have to talk about Kevin" van dezelfde schrijfster. Ook verfilmd. Een aanrader.
De Mandibles heb ik hier liggen, maar ik vind dat de Kurt er net iets té lyrisch over doet. "The big short" ook wel een aanrader als film, en ik hoop stilletjes dat er een vervolg komt met Burry in de hoofdrol: "The big short squeeze"
Full disclosure: momenteel 11% van de portefeuille in goud, platinum, zilver- en goudmijnen.
De Mandibles heb ik hier liggen, maar ik vind dat de Kurt er net iets té lyrisch over doet. "The big short" ook wel een aanrader als film, en ik hoop stilletjes dat er een vervolg komt met Burry in de hoofdrol: "The big short squeeze"

Full disclosure: momenteel 11% van de portefeuille in goud, platinum, zilver- en goudmijnen.