De ware aard van een ETF
TIP
De ware aard van een ETF
Een ETF is een waaier van aandelen in een bepaalde index, waardoor zij die index vrij goed naabootst, en die redelijk passief beheerd wordt, waardoor ze lage operatieve kosten heeft.
Maar dat zijn eigenlijk gewoon "interne" aangelegenheden aan het beheer van het fonds.
Waarom heeft een ETF dan een ander statuut dan een gewoon fonds?
Het enige verschil dat ik zie is dat men bij een ETF niet kan "uitstappen", of kan dat bij sommige wel?
Maar dat zijn eigenlijk gewoon "interne" aangelegenheden aan het beheer van het fonds.
Het enige verschil dat ik zie is dat men bij een ETF niet kan "uitstappen", of kan dat bij sommige wel?
Re: De ware aard van een ETF
Een ETF is een beursgenoteerd fonds : word verhandeld op de beurs aan een prijs bepaald door vraag en aanbod.tdma schreef: ↑19 maart 2020, 10:11 Een ETF is een waaier van aandelen in een bepaalde index, waardoor zij die index vrij goed naabootst, en die redelijk passief beheerd wordt, waardoor ze lage operatieve kosten heeft.
Je kan ETFS hebben in aandelen, obligaties en vele andere dingen.
Een indexfonds is een fonds die een index volgt. Je kan indexfondsen hebben in aandelen, obligaties en vele andere dingen.
Veel (maar niet alle) indexfondsen zijn ETFs en kunnen tijdens de dag op de beurs verhandeld worden.
Sommige indexfondsen worden verhandeld zoals traditionele fondsen; aan de volgende slotprijs.
Is dit voldoende, of heb je bijkomende vragen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is het dan bij sommige ETFs ook mogelijk om deelbewijzen in te ruilen voor kapitaal, om de beurs heen?
In theorie waarschijnlijk wel, als je een tegenpartij vind. In de praktijk dus niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
@B7H4long : ik bedoelde "uittreden" uit het fonds, niet om de beurs heen verkopen aan derde partijen.
Bedankt voor de uiteenzetting trouwens.
Bedankt voor de uiteenzetting trouwens.
Bij ETFs koop/verkoop je op de beurs.
Bij traditionele fondsen koop en verkoop je als belegger deelbewijzen aan je bank/broker.
Het opzetten van deze adminstratie is een van de redenen waarom je aankoop/verkoop en beheerskosten typisch hoger zijn bij traditionele fondsen.
Bij traditionele fondsen koop en verkoop je als belegger deelbewijzen aan je bank/broker.
Het opzetten van deze adminstratie is een van de redenen waarom je aankoop/verkoop en beheerskosten typisch hoger zijn bij traditionele fondsen.
Ivm “slotprijs”:
Wordt de prijs van een traditioneel fonds niet bepaald door de som van de waardes van haar onderdelen?
Inderdaad, om correct te zijn: de som van de "slotprijzen" van zijn onderdelen.