dead money
TIP
dead money
Even een stokje werpen ... Never catch a falling knife...Etc.
Maar soms ligt het mes al op de grond...en is het aandeel gecrasht vooraleer je de 'courage' had om het te verkopen ...
Wat doe je er dan mee? Laten liggen?
Kan misschien (hoop, tegen beter weten in) ooit nog goed komen. Cfr Biotech kan er toch een doorbraak zijn binnen een paar jaar. Onderzoek gaat verder... FDA-approval kan misschien in 2018-2019 komen. Ander onderzoek/product kan geïntialiseerd worden...
Maar dan nog, wetende dat een daling van pakweg 70% op je initiële aankoopprijs, betekent dat het opnieuw moet stijgen met 233% tov de bodemprijs om terug break-even te geraken... (!!)
Wat rest?
Verkopen? En verlies pakken? Voor die paar 100 EUR vrijgemaakt geld die je dan krijgt...
Je kunt daar ook geen significante positie mee opbouwen...
Die dieprode cijfers staan natuurlijk niet leuk in je excel-sheetje ...
Ik weet ook wel dat hogerstaande situatie zeer persoons-, of aandeel-gebonden... Afhankelijk van het gewicht in je portefeuille.... Wat is het intrinsieke potentieel van het aandeel... Hoe is het bedrijf gemanaged, enz...
Maar ik was benieuwd of er nog beleggers zijn die zo'n lijnen in hun portefeuille hebben...en welk gevoel ze daar bij hebben...
Maar soms ligt het mes al op de grond...en is het aandeel gecrasht vooraleer je de 'courage' had om het te verkopen ...
Wat doe je er dan mee? Laten liggen?
Kan misschien (hoop, tegen beter weten in) ooit nog goed komen. Cfr Biotech kan er toch een doorbraak zijn binnen een paar jaar. Onderzoek gaat verder... FDA-approval kan misschien in 2018-2019 komen. Ander onderzoek/product kan geïntialiseerd worden...
Maar dan nog, wetende dat een daling van pakweg 70% op je initiële aankoopprijs, betekent dat het opnieuw moet stijgen met 233% tov de bodemprijs om terug break-even te geraken... (!!)
Wat rest?
Verkopen? En verlies pakken? Voor die paar 100 EUR vrijgemaakt geld die je dan krijgt...
Die dieprode cijfers staan natuurlijk niet leuk in je excel-sheetje ...
Ik weet ook wel dat hogerstaande situatie zeer persoons-, of aandeel-gebonden... Afhankelijk van het gewicht in je portefeuille.... Wat is het intrinsieke potentieel van het aandeel... Hoe is het bedrijf gemanaged, enz...
Maar ik was benieuwd of er nog beleggers zijn die zo'n lijnen in hun portefeuille hebben...en welk gevoel ze daar bij hebben...
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Re: dead money
Voor mij is er een duidelijk verschil tussen dead money en een aandeel dat zwaar crashed.
Ik zal kijken naar de rede van de crash en mijn berekening doen. Heb ik vertrouwen in herstel zal ik middelen. Zie ik een structurele verandering waardoor mijn vertrouwen weg is gaat het aandeel sowieso buiten of het nu gecrashed is of 100% gestegen.
Dead money waar ik "zeker" van ben dat het herstel uitblijft of iig heel lang gaat duren gaat direct de deur uit
Ik zal kijken naar de rede van de crash en mijn berekening doen. Heb ik vertrouwen in herstel zal ik middelen. Zie ik een structurele verandering waardoor mijn vertrouwen weg is gaat het aandeel sowieso buiten of het nu gecrashed is of 100% gestegen.
Dead money waar ik "zeker" van ben dat het herstel uitblijft of iig heel lang gaat duren gaat direct de deur uit
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Over welk aandeel gaat het?
Met het ene zijn er al meer mogelijkheden dan met het andere.
Valt het psychologisch zwaar verlies te nemen? Of je nu de weg omhoog bewandelt met deze of een andere, maakt in sé niet uit...
Met het ene zijn er al meer mogelijkheden dan met het andere.
Valt het psychologisch zwaar verlies te nemen? Of je nu de weg omhoog bewandelt met deze of een andere, maakt in sé niet uit...
Ik dacht dit dit gezegde vooral betrekking had op het bijkopen van aandelen die in een dalende trend had.
Je kijkt hard naar het verleden, daar kan je niets aan veranderen.Iommeke schreef: ↑13 december 2017, 11:39 Kan misschien (hoop, tegen beter weten in) ooit nog goed komen. Cfr Biotech kan er toch een doorbraak zijn binnen een paar jaar. Onderzoek gaat verder... FDA-approval kan misschien in 2018-2019 komen. Ander onderzoek/product kan geïntialiseerd worden...
Maar dan nog, wetende dat een daling van pakweg 70% op je initiële aankoopprijs, betekent dat het opnieuw moet stijgen met 233% tov de bodemprijs om terug break-even te geraken... (!!)![]()
Wat rest?
Verkopen? En verlies pakken? Voor die paar 100 EUR vrijgemaakt geld die je dan krijgt...![]()
Die dieprode cijfers staan natuurlijk niet leuk in je excel-sheetje ...![]()
Het is belangrijk naar het heden en de toekomst te kijken. Onafhankelijk van wat je aankoopprijs in het verleden was, moet je voor dit aandeel (zoals voor al je posities in je portefeuille) beslissen wat je ermee doet gebaseerd op de informatie die je nu hebt. Je persoonlijk verlies (of winst) uit het verleden is weinig relevant in het bepalen van het potentieel van het aandeel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je moet naar de toekomst kijken. De toevallige aankoopprijs (of enige andere koers uit het verleden) is niet echt relevant. Wat is de verwachte waarde van het aandeel en wat is de huidige waarde? Kijk ook naar de kwaliteit van het management. Slecht management, blijft slecht management.
Ook psychologisch is het misschien beter de korte pujn te nemen (verkopen) en ervan af te zijn dan hiermee te blijven slepen en elke dag naar dat rode lijntje zitten kijken.
Ook psychologisch is het misschien beter de korte pujn te nemen (verkopen) en ervan af te zijn dan hiermee te blijven slepen en elke dag naar dat rode lijntje zitten kijken.
Neen hoor. En ik heb nooit bijgekocht toen dat ze aan het zakken waren (falling knife...).
Is gewoon dat ik in gans mijn portefeuille een aantal (risicovolle, in biotech of van het exotische type ....
) aandelen heb die serieus donkerrood staan, maar die (doordat ze nog slechts zo weinig waarde hebben, een paar 100 EUR) eigenlijk geen zwaar gewicht in de portefeuille zijn.
Verkopen maakt maar een klein beetje geld vrij om iets anders te kopen en houden..., tsja is houden hé...
Ik kan ze dan later in de erfenis aan mijn kinderen steken
...
... zo van ahja, hier nog 3000 aandelen van vennootschap X in Papua guinea (als voorbeeld hé).....
Is gewoon dat ik in gans mijn portefeuille een aantal (risicovolle, in biotech of van het exotische type ....
Verkopen maakt maar een klein beetje geld vrij om iets anders te kopen en houden..., tsja is houden hé...
Ik kan ze dan later in de erfenis aan mijn kinderen steken
... zo van ahja, hier nog 3000 aandelen van vennootschap X in Papua guinea (als voorbeeld hé).....
Naick schreef: ↑13 december 2017, 15:20 Je moet naar de toekomst kijken. De toevallige aankoopprijs (of enige andere koers uit het verleden) is niet echt relevant. Wat is de verwachte waarde van het aandeel en wat is de huidige waarde? Kijk ook naar de kwaliteit van het management. Slecht management, blijft slecht management.
Klopt. Psychologisch idd beter om die rode lijnen niet meer te zien.
Maar relatief gezien, zoals eerder aangegeven, maken ze eigenlijk niet veel gewicht uit.
En inderdaad, het aandeel-an-sich moet geëvalueerd worden. Zit er nog potentie in... enz.
Dus dat allemaal in ogenschouw genomen (gewicht, potentie, alternatief om met dat geld te doen, enz...), ben ik nog niet direct van plan te verkopen, maar wou eens de psychologische toer op gaan en eens horen bij de collega's welk gevoel ze daarbij hebben ...
Ik heb ook zo iets.
Positie genomen met ca 3000€, en het is nu nog 20€ waard.
Als ik ze verkoop is het op aan transactiekosten, dus laat ik dat rustig staan.
Een rode lijn eet geen brood.
Positie genomen met ca 3000€, en het is nu nog 20€ waard.
Als ik ze verkoop is het op aan transactiekosten, dus laat ik dat rustig staan.
Een rode lijn eet geen brood.
100% akkoord.
In een portefeuille (zelfs bij de betere holdings...), kan niet alles groen zijn ook natuurlijk.
You win some, you loose some. Zo lang het gemiddelde positief is...
Pshychologisch zorgen een paar rode lijnen er ook voor dat je 'de voetjes op de grond houdt', en bewust blijft van wat je aan het doen bent ...
Eigenlijk is dat heel simpel...
Doe uw huiswerk en beoordeel het bedrijf. Is het bedrijf prima maar worden de resultaten onderdrukt door tijdelijke factoren of de perceptie van de beurs: houden of bijlopen. Is er daadwerkelijk iets veranderd dat niet meer rechtgezet kan worden: verkopen.
Cut your losses. Wanneer nodig...
Doe uw huiswerk en beoordeel het bedrijf. Is het bedrijf prima maar worden de resultaten onderdrukt door tijdelijke factoren of de perceptie van de beurs: houden of bijlopen. Is er daadwerkelijk iets veranderd dat niet meer rechtgezet kan worden: verkopen.
Cut your losses. Wanneer nodig...