Deel lening terugbetalen
TIP
Deel lening terugbetalen
Vraagje:
als bij een 3-jaarlijks herzienbare lening een deel terugbetaald wanneer krijg je dan (in het huidige klimaat) een verlaagde intrest?
Even verduidelijken: betaal ik dan terug tot de 35 ste maand of tot de 36ste maand?
De "boete" van 3 maanden intrest is dit van de intrest die je het laatst betaalde of van diegene die komt?
Is deze denkwijze interessant? In welk geval wel/niet?
als bij een 3-jaarlijks herzienbare lening een deel terugbetaald wanneer krijg je dan (in het huidige klimaat) een verlaagde intrest?
Even verduidelijken: betaal ik dan terug tot de 35 ste maand of tot de 36ste maand?
De "boete" van 3 maanden intrest is dit van de intrest die je het laatst betaalde of van diegene die komt?
Is deze denkwijze interessant? In welk geval wel/niet?
Re: Deel lening terugbetalen
Als er geen % bepaald is in het kontrakt over vervroegde aflossing, vermoedt ik de intrest die op het moment dat jij de aflossing doet van toepassing is dat gehanteerd wordt.Omdat ze dat geld terug moeten herbeleggen...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is het niet zo dat wanneer je bij je herziening terugbetaalt, je geen boete moet betalen?
-
- VIP member
- Contacteer:
Je moet kijken naar de (algemene) voorwaarden van jouw authentieke akte. Bij mij staat er : "Met uitzondering van vervroegde terugbetaling van een overbruggingskrediet of na overlijden, in welke gevallen geen vergoeding voor wederbelegging verschuldigd is...
.... een vergoeding voor wederbelegging verschuldigd zijn gelijk aan maximum drie maanden interesten berekend op het vervroegd terugbetaald kapitaal en tegen de overeengekomen rentevoet".
Ik moet dus 3 maanden interest betalen op het bedrag dat ik vervroegd terugbetaald heb tegen de interest van mijn contract (dus niet tegen de interest op het moment van terugbetaling).
.... een vergoeding voor wederbelegging verschuldigd zijn gelijk aan maximum drie maanden interesten berekend op het vervroegd terugbetaald kapitaal en tegen de overeengekomen rentevoet".
Ik moet dus 3 maanden interest betalen op het bedrag dat ik vervroegd terugbetaald heb tegen de interest van mijn contract (dus niet tegen de interest op het moment van terugbetaling).

Dus als ik bvb 100.000 wil extra teruggeven en mijn intrestvoet was indertijd bvb 5% dan moet ik nu 15.000 euro extra teruggeven. Dat lijkt mij toch vreemd? Waarom zou dan nog iemand iets extra teruggeven?
Mijn idee was dat je in je aflossingstabel gaat kijken wat nu de intrest is die je moet betalen en doet dit maal 3. Je kan dit inderdaad omrekenen naar de oorspronkelijke intrestvoet maar ik dacht niet dat je moest rekening houden met het bedrag dat je wilde terugbetalen.
Grtz,
Sunny
PS: vooraleer er kritiek komt op de getallekes hierboven: ze zijn fictief om makkelijker te kunnen rekenen.
Mijn idee was dat je in je aflossingstabel gaat kijken wat nu de intrest is die je moet betalen en doet dit maal 3. Je kan dit inderdaad omrekenen naar de oorspronkelijke intrestvoet maar ik dacht niet dat je moest rekening houden met het bedrag dat je wilde terugbetalen.
Grtz,
Sunny
PS: vooraleer er kritiek komt op de getallekes hierboven: ze zijn fictief om makkelijker te kunnen rekenen.
Die rentevoet (dus die 5% die je aangeeft) is op jaarbasis. Je moet dus die 15000€ nog delen door 4 (3 maanden = 3/12=1/4).
Als je een rentevoet van 5% hebt en je wil 100k terugbetalen, dien je dus 3750€ wederbeleggingskosten te betalen.
Als je een rentevoet van 5% hebt en je wil 100k terugbetalen, dien je dus 3750€ wederbeleggingskosten te betalen.
De wederbeleggingsvergoeding bedraagt 1250€. Op 100K betaal je 5000€ interesten (5%) op jaarbasis zijnde 416.67€/maand. De boete bedraagt 3 maanden, 5000/4=1250€. Wel 1250.01€ als je het maandbedrag neemt, hangt er van af of er een maandelijkse rentevoet in het contract, op de aflossingstabel, bepaald werd.
Meestal wordt de boete bij een variabele berekend op de huidige rentevoet, deze die je nu betaald. Bij een vervroegde terugbetaling op herzieningsdatum word die technisch toch nog steeds als een betaling aan de oude rentevoet beschouwd. Je nieuwe rentevoet gaat immers maar in de maand nadien.
Meestal wordt de boete bij een variabele berekend op de huidige rentevoet, deze die je nu betaald. Bij een vervroegde terugbetaling op herzieningsdatum word die technisch toch nog steeds als een betaling aan de oude rentevoet beschouwd. Je nieuwe rentevoet gaat immers maar in de maand nadien.
Ik heb blijkbaar wel een interessante vraag gesteld -> drie mensen, drie meningen. Mijn mening zit het dichts bij tycoon, als zou ik de huidige intrest nemen (deze van deze maand) en niet diegene van de eerste maand van je lening ooit.
Nog meningen?
Greetz,
Sunny
Nog meningen?
Greetz,
Sunny