Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Pensioensparen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Deel pensioensparen vervroegd opnemen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering - pensioensparen via fonds
KoenSc
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KoenSc
Verstuur privébericht

Deel pensioensparen vervroegd opnemen

• Citeer

Bericht door KoenSc » 23 augustus 2012, 15:48

Beste,

Omdat niemand mij eenduidig en duidelijk kan antwoorden (bij de personenbelasting of financiële instelling), wil ik de situatie graag hier lanceren.

Gestart met pensioensparen in 2007.
Gestort in 2007 (810 euro), 2008 (830 euro), 2010, 2011 en nu ook 2012.

Ik ben pas beginnen werken oktober 2008.

Ik heb in 2007 en 2008 pensioensparen aangegeven, maar omdat in 2007 de inkomsten te laag waren (vakantiejob) en in 2008 ook nog (2 maand gewerkt = kleiner dan belastingsvrije som), heb ik geen belastingsvoordeel gedaan. Pensioensparen is wel aangegeven, maar wordt niet meegenomen in de belastingsaanslagberekening.

Graag wil ik dus weten of ik belastingsvrij, zonder de 33% te moeten betalen, die 810 euro en 830 euro kan opnemen uit mijn pensioensparen.

Personenbelasting: Neen...daarna, vraag je bank
Bank: Neen, want je hebt wel belastingsvoordeel gedaan vanaf 2009.

Volgens mij klopt dat laatste niet, want ik zou slechts 1.640 euro willen opnemen eruit, indien belastingsvrij natuurlijk.

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

Re: Deel pensioensparen vervroegd opnemen

• Citeer

Bericht door robokat » 23 augustus 2012, 17:07

Dat je er geen voordeel hebt mee gedaan, maakt niet uit. Indien je het geld terug opneemt, zal je die 33% extra belastingen betalen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 23 augustus 2012, 17:44

Bij welke bank was dat? Sowieso toch een schande dat de bediende in kwestie niet gezegd heeft dat starten met pensioensparen alleen goed is als je voldoende inkomsten hebt... Nu zit je daar met twee stortingen waar je nooit je voordeel hebt op genoten, maar waar je wel zal op belast worden op het einde van de rit.
Als student of als je pas start met werken bv in september-oktober heeft dat product totaal geen zin.

Als ik correct ben heeft men gewoon pensioensparen zitten verkopen aan een student ??? Is niet de eerste keer dat we dit hier lezen.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 23 augustus 2012, 18:22

Zodra je het ook maar 1 keer hebt aangegeven bij de personenbelasting zal je bij vervroegd opnemen van het bedrag automatisch aan het hoogste tarief belast worden. Ook al heb je er geen belastingvoordeel uitgehaald wegens te laag inkomen.

Indien je het geld niet dringend nodig hebt, laat je het best gewoon staan tot je 60 bent. Je hoeft er intussen niet meer verder op te storten. Eventueel kun je er later, als je genoeg verdient, weer verder op sparen.

Aan mijn stiefzoon hebben ze bij de voormalige Fortis (AG verzekeringen) dat ook ooit gelapt. Maar de 2 jaar dat hij spaarde werden niet aangegeven aan de belastingen.
Bij het afsluiten ervan en dus het vervroegd opnemen van het geld, moest eerst een verklaring van het belastingkantoor worden voorgelegd waarin stond dat dit nooit aangegeven werd. Na veel vijven en zessen waren ze bij AG dan eindelijk bereid om geen 33% af te houden.

Lukske
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lukske » 23 augustus 2012, 18:36

Mogen wij weten om welke bank het gaat?
Is wel interessant om te weten.

anonymous6

• Citeer

Bericht door anonymous6 » 23 augustus 2012, 20:17

Je kan ook proberen 2 jaar niet te storten, maar wel inbrengen in de belastingen. Als je geen controle krijgt kan dat lukken volgens mij. Dan heb je natuurlijk nog altijd je 1.640 euro niet (geen idee hoe dringend je die nodig hebt?) , maar dan heb je wel compensatie voor het gemiste belastingsvoordeel. ;)

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 23 augustus 2012, 20:24

In principe moet je voor pensioensparen wel een betalingsattest kunnen voorleggen. Bovendien heb ik gezien in taxonweb dat pensioensparen reeds ingevuld was. De verzekeraar geeft het dus door !
Niet betalen en toch aftrekken, lukt niet meer...

dimi4
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer dimi4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dimi4 » 23 augustus 2012, 23:00

Het is niet mogelijk de premies die je fiscaal in mindering gebracht hebt belastingsvrij op te nemen. Het zou wel ideaal zijn mocht dat wel gaan maar ik vermoed dat dat niet zo goed voor de fiscus zou zijn.

Je pensioensparen, die hebt ingebracht in je belastingen opvragen is nooit intressant. De filosofie daarachter is: de overheid stimuleert je om te sparen voor je eigen kapitaal voor later door je belastingsvoordeel te geven, neem je dit vroegtijdig op, dan heb je onrechtmatig belastingsvoordeel gekregen en trekken ze dit bedrag af van je gespaarde bedrag + de beheerskosten die je maatschappij aanrekend om de hele duurtijd van het contract.

Sorry dat ik zo negatief voor je ben, maar ik neem aan dat je wel kan apreciëren dat ik je de waarheid vertel.

grtz

KoenSc
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KoenSc
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KoenSc » 23 augustus 2012, 23:06

Lukske schreef:Mogen wij weten om welke bank het gaat?
Is wel interessant om te weten.
Fortis

KoenSc
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KoenSc
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KoenSc » 23 augustus 2012, 23:08

dimi4 schreef:Het is niet mogelijk de premies die je fiscaal in mindering gebracht hebt belastingsvrij op te nemen. Het zou wel ideaal zijn mocht dat wel gaan maar ik vermoed dat dat niet zo goed voor de fiscus zou zijn.

Je pensioensparen, die hebt ingebracht in je belastingen opvragen is nooit intressant. De filosofie daarachter is: de overheid stimuleert je om te sparen voor je eigen kapitaal voor later door je belastingsvoordeel te geven, neem je dit vroegtijdig op, dan heb je onrechtmatig belastingsvoordeel gekregen en trekken ze dit bedrag af van je gespaarde bedrag + de beheerskosten die je maatschappij aanrekend om de hele duurtijd van het contract.

Sorry dat ik zo negatief voor je ben, maar ik neem aan dat je wel kan apreciëren dat ik je de waarheid vertel.

grtz
Ik weet best wel hoe 't principe hierachter fungeert. En het is normaal dat op bedragen die een belastingsvoordeel van 30% hebben opgeleverd bij vervroegd opnemen die 30%, of zelfs 33%, moet worden terug gegeven. Het ging hier dan ook enkel over 2 stortingen welke nooit belastingsvoordeel hebben opgeleverd. In plaats van 20% eindvoordeel (30% - 10% AH) wordt dat 10% AH. Kost dus bijna 500 euro op 't einde van de rit.

KoenSc
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KoenSc
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KoenSc » 23 augustus 2012, 23:09

Nefertari schreef:Zodra je het ook maar 1 keer hebt aangegeven bij de personenbelasting zal je bij vervroegd opnemen van het bedrag automatisch aan het hoogste tarief belast worden. Ook al heb je er geen belastingvoordeel uitgehaald wegens te laag inkomen.

Indien je het geld niet dringend nodig hebt, laat je het best gewoon staan tot je 60 bent. Je hoeft er intussen niet meer verder op te storten. Eventueel kun je er later, als je genoeg verdient, weer verder op sparen.

Aan mijn stiefzoon hebben ze bij de voormalige Fortis (AG verzekeringen) dat ook ooit gelapt. Maar de 2 jaar dat hij spaarde werden niet aangegeven aan de belastingen.
Bij het afsluiten ervan en dus het vervroegd opnemen van het geld, moest eerst een verklaring van het belastingkantoor worden voorgelegd waarin stond dat dit nooit aangegeven werd. Na veel vijven en zessen waren ze bij AG dan eindelijk bereid om geen 33% af te houden.
Mocht 't dus niet aangegeven zijn, dan zou 't nu wel lukken?
In mijn geval is 't dus wel aangegeven, maar het aanslagbiljet toont duidelijk dat het niet wordt meegenomen in de berekening. Logisch ook, met 1 jaar als vakantiejobber en 1 jaar slechts 2 maand gewerkt.

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 23 augustus 2012, 23:29

Vind je t normaal dat Fortis je pensioensparen aansmeerde terwijl ze wisten dat je nog student was? Ooit al gedacht aan een klacht?
Een klacht kan helpen de instapkosten te recupereren. Als je kan aantonen dat je bij t aangaan van het contract nog student was en geen of onvoldoende beroepsinkomsten had, had dat product totaal geen nut en is dat crapuleus.

ja, als je geen enkele storting fiscaal hebt ingebracht, kan je mits bewijs belastingen (aan te vragen), het contract afkopen/verkopen zonder die 33% boete. Maar eens je ook maar één enkele storting hebt ingebracht moet je op alle stortingen die 33% ophosten bij afkoop.

In jouw geval zou ik gewoon ook alles verkopen, je verlies nemen op die twee niet-ingebrachte stortingen. Klacht indienen bij BNP wegens foutieve informatie bij aangaan contract en nadien elders beginnen sparen (of gewoon niet, omdat pensioensparen een vestzak broekzal operatie is en men de spelregels ten alle tijden tijdens de looptijd kan veranderen).

dimi4
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer dimi4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dimi4 » 23 augustus 2012, 23:53

Frisse Freddy schreef:Vind je t normaal dat Fortis je pensioensparen aansmeerde terwijl ze wisten dat je nog student was? Ooit al gedacht aan een klacht?.
Wat je zegt klopt eigenlijk wel volledig. Maar in een gelijkaardige situatie waar een goede kennis van mij door een fortismedewerker werd misleid bij een home invest plan heeft zijn klacht niets uitgehaald.

in verband met de vestzakbroekzak operatie waarbij de spelregels kunnen veranderen kan je volgens mij wel omheen.

Indien je reeds schift op kapitaalsgarantie (een rendement met behoud tot einddatum en enkel variërende eventuele winstdeling) heb je alvast een zekerheid tov rendementsgarantie waarbij de rentevoet jaarlijks kan herzien worden. Bij kapitaalsgarantie heb je op zijn minst wat op papier staat.

Op het vlak van fiscaliteit en het percentage waarop je belastingsvoordeel krijgt kan inderdaad veranderen. Nu is het wel zo dat wanneer je ziet hoe diep we gezeten hebben en het belastingsvoordeel toch behouden blijft op pensioensparen tegenover bijna alle andere voordelen due verdwenen vermoed ik dat het belastingsvoordeel zal behouden blijven omdat de ernst van de vergrijzing wel degelijk doorweegt op de wettelijke pensioentoekenning. Het lijkt me eerder zo te zijn dat wanneer de economie het terug beter zal doen het belastingsvoordeel op pensioensparen nog kan toenemen.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 24 augustus 2012, 07:18

Simpel: Ga naar dat Fortis kantoor en leg er een klacht neer dat ze je dat product hebben aangesmeerd zonder een volledige uitleg. Je bent m.a.w. misleid. Vraag wat ze er kunnen aan doen. (Het verschil in aftrek gaan ze nooit kunnen compenseren, maar iets aan de instapkosten of dergelijke...)

Indien er niks kan gedaan worden, kan je nog steeds je pensioensparen overzetten naar een andere bank. (ik ga er vanuit dat je pensioenspaarfonds hebt gekozen?). Om maar 2 voorbeelden te noemen die het meest populair zijn atm:
* Rabobank: 100% zelfde pensioenspaarfonds als dat van Fortis, maar 0% instapkosten. Scheelt dus elk jaar 3%
* Argenta

Fredje_76
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Fredje_76
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Fredje_76 » 24 augustus 2012, 08:26

dimi4 schreef:
Frisse Freddy schreef:Vind je t normaal dat Fortis je pensioensparen aansmeerde terwijl ze wisten dat je nog student was? Ooit al gedacht aan een klacht?.
Wat je zegt klopt eigenlijk wel volledig. Maar in een gelijkaardige situatie waar een goede kennis van mij door een fortismedewerker werd misleid bij een home invest plan heeft zijn klacht niets uitgehaald.
anonymous schreef:Simpel: Ga naar dat Fortis kantoor en leg er een klacht neer dat ze je dat product hebben aangesmeerd zonder een volledige uitleg.
Ik heb destijds een klacht ingediend bij de ombudsdienst van het toenmalige Fortis, nu BNP ivm een Easy Fund Plan (Tak 23) die een kantoordirecteur aan mijn grootouders had aangeboden als alternatief voor een vervallen kasbon. Na 1 jaar natuurlijk geen interest en de waarde was verminderd, doch "had de directeur gezegd dat het hetzelfde was als een kasbon".

Resultaat van de klacht ? Niets natuurlijk... Of had je gedacht dat die mannen in Brussel hun collega's "op het veld" gaan tegenspreken ? Natuurlijk niet, alle valse beloften, verkeerd verstrekte informatie en aangesmeerde producten dienen maar voor één ding en dat is het spijzen van hun loon op het einde van de maand.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Pensioensparen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy