Deeltje erfenis aan dochter
-
- Newbie
- Contacteer:
Deeltje erfenis aan dochter
Hallo iedereen,
Ik heb een erfenis gekregen, een appartement, mijn moeder is in augustus overleden.
Nu heeft mijn moeder reeds 10.000€ via een levensverzekering nagelaten aan mijn dochter die verplicht naar een vergrendelde rekening moest tot aan haar 18 jaar, heb gekozen voor een jongerenrekening bij beobank.
Nu heb ik mijn moeder beloofd en wil dit zelf ook om dit aan te vullen tot 25.000€ wanneer het appartement verkocht is.
Echter een paar vragen:
Kan ik gewoon 15.000€ storten zonder dat mijn dochter daar ooit nog erfbelasting op moet betalen?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit geld toch nog wat opbrengt want nu is het iets van een 1% op die rekening.
Alvast bedankt,
Ik heb een erfenis gekregen, een appartement, mijn moeder is in augustus overleden.
Nu heeft mijn moeder reeds 10.000€ via een levensverzekering nagelaten aan mijn dochter die verplicht naar een vergrendelde rekening moest tot aan haar 18 jaar, heb gekozen voor een jongerenrekening bij beobank.
Nu heb ik mijn moeder beloofd en wil dit zelf ook om dit aan te vullen tot 25.000€ wanneer het appartement verkocht is.
Echter een paar vragen:
Kan ik gewoon 15.000€ storten zonder dat mijn dochter daar ooit nog erfbelasting op moet betalen?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit geld toch nog wat opbrengt want nu is het iets van een 1% op die rekening.
Alvast bedankt,
Re: Deeltje erfenis aan dochter
Je kan dit doen door een eenvoudige handgift.
Je schrijft een aangetekende brief naar je dochter dat je haar een schenking wil doen, en zij moet antwoorden dat ze die aanvaard.
Vervolgens stort je het geld op haar rekening zonder vermelding.
Hou alles goed bij , zeker de eerste 3 jaar... ..
Belangrijk is de datum van de schenking. Als de schenker nog meer dan 3 jaar + 1 dag in leven blijft moeten er géén successie rechten op die schenking betaald worden..
Ander mogelijkheid is de schenking via notaris te doen, je betaald dan wel 3% rechten + de notaris kosten.. Als je dan minder dan 3 jaar in leven blijft, moet er op de schenking géén successie meer betaald worden.
--------------------
Ook al brengt het omzeggens niets op, je moet het geld beheren als een goed huisvader, wat dus wil zeggen dat je er niet mee moet gokken op de beurs, aandelen enz; enz.
Blijft dus niets anders over dan een spaarboekje...
Je schrijft een aangetekende brief naar je dochter dat je haar een schenking wil doen, en zij moet antwoorden dat ze die aanvaard.
Belangrijk is de datum van de schenking. Als de schenker nog meer dan 3 jaar + 1 dag in leven blijft moeten er géén successie rechten op die schenking betaald worden..
Ander mogelijkheid is de schenking via notaris te doen, je betaald dan wel 3% rechten + de notaris kosten.. Als je dan minder dan 3 jaar in leven blijft, moet er op de schenking géén successie meer betaald worden.
--------------------
Ook al brengt het omzeggens niets op, je moet het geld beheren als een goed huisvader, wat dus wil zeggen dat je er niet mee moet gokken op de beurs, aandelen enz; enz.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is die 3 jaar vorig jaar niet veranderd in 4 jaar?!ludo schreef: ↑18 maart 2024, 19:18 Je kan dit doen door een eenvoudige handgift.
--------------------
-
- Newbie
- Contacteer:
Mijn dochter is nog maar 2 jaar oud, dus een brief schrijven en haar laten antwoorden wordt lastig.
Zelf ben ik nog maar 33 jaar dus normaal zou ik nog wel even mee moeten kunnen.
Zelf ben ik nog maar 33 jaar dus normaal zou ik nog wel even mee moeten kunnen.
Het Vlaams Regeerakkoord naar 4 jaar is nog niet uitgevoerd als wet bij mijn weten..JOKER247 schreef: ↑18 maart 2024, 19:39Is die 3 jaar vorig jaar niet veranderd in 4 jaar?!ludo schreef: ↑18 maart 2024, 19:18 Je kan dit doen door een eenvoudige handgift.
--------------------
Vindt er alleszins niets over terug in het staatsblad..
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan binnen het jaar na overlijden van je moeder een deel van je erfenis doorstorten naar je dochter zonder die 3% en zonder die wachttijd van 3 jaar ... maar daarvoor moet je wel langs de notaris passeren die dan ook weer zijn pree zal doorrekenen.
Dit heet "doorgeefschenking", zie hieronder voor meer info :
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... te-betalen
Dit heet "doorgeefschenking", zie hieronder voor meer info :
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... te-betalen