DeGiro: antwoord
TIP
DeGiro: antwoord
Beste,
Ik weet dat het al eens besproken is, maar ik wil het even concretiseren met dit antwoord van DeGiro
Ik weet dat het al eens besproken is, maar ik wil het even concretiseren met dit antwoord van DeGiro
Hebben ze hier gelijk en kan ik het risico van het shorten van mijn echt verwaarlozen en zonder zorgen een rekening openen?
Risico op het uitlenen van aandelen treedt op zodra een andere klant met een
shortpositie niet meer de middelen heeft om die shortpositie te sluiten. Het
risico wordt ondervangen doordat er onderpand gevraagd wordt. Dit onderpand
is altijd minimaal 104% van de waarde van de uitgeleende aandelen. Indien
het onderpand van karakter verschilt met de uitgeleende stukken is dit
onderpand zelfs veel hoger. Zo zal voor uitgeleende aandelen waarbij
Nederlandse staatsobligaties als onderpand gegeven zijn, zelfs minimaal 120%
van de waarde als onderpand worden gevraagd. Dit om eventuele
koersbewegingen op te kunnen vangen. Zodra het onderpand zakt onder het
minimum zal gevraagd worden bij te storten. Indien dit niet tijdig gebeurt
worden posities geliquideerd. Een eventueel verlies wordt verhaald op de
lener. Indien deze onverhoopt niet aan zijn verplichtingen kan voldoen is
een verlies volledig gedekt door DEGIRO. Indien dit verlies de middelen van
DEGIRO overstijgt, zal dit naar rato worden gedragen door de eigenaren van
de aandelen. De kans dat dit gebeurt is echter buitengewoon klein, en gezien
het onderpand, de verhaalsmogelijkheid, de garantie van DEGIRO en de
verdeling pro rata, zal het percentage over de waarde van de aandelen
waarschijnlijk extreem klein zijn.
Van het uitlenen van uw posities merkt u niets, dit wordt volledig buiten uw
zicht afgehandeld. Onder normale marktomstandigheden zal ongeveer 1% van de
effecten van klanten worden gebruikt voor shortposities.
Het uitlenen van effecten door klanten onderling levert DEGIRO geld op. Dit
levert een kleine bijdrage aan het feit dat wij significant lagere
transactiekosten kunnen vragen dan onze concurrentie. Het belangrijkste
verschil voor u is dat u met een Basic profiel t.o.v. een Custody profiel
niet langer betaalt voor verwerking van dividend, en dat u gratis real-time
koersen op Euronext krijgt. Het enige nadeel is het hierboven beschreven
risico.
Als u nog vragen heeft hoor ik het graag.
Re: DeGiro: antwoord
En nog een bijvraag ivm dividendenbelasting => Stel dat ik 100 euro dividend krijg van Apple.
Bronbelasting = 15%
Belgische belasting = 27%
Zou dit van mijn Nederlandse rekening 15% bron zijn, dan de 27% roerende voorheffing in Nederland EN DAN NOG EENS aangeven in België (nog eens 27% dus?)
Of hoe gaat dit in zijn werk?
Ik hoop echt dat iemand een degelijke uitleg kan geven zonder teveel negatieve commentaar dat ik een nieuwe post open over DeGiro. Hartelijk dank alvast!
Bronbelasting = 15%
Zou dit van mijn Nederlandse rekening 15% bron zijn, dan de 27% roerende voorheffing in Nederland EN DAN NOG EENS aangeven in België (nog eens 27% dus?)
Ik hoop echt dat iemand een degelijke uitleg kan geven zonder teveel negatieve commentaar dat ik een nieuwe post open over DeGiro. Hartelijk dank alvast!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je er zelf niets van snapt,en je het bos door de bomen niet ziet,is de beste optie van dergelijke beleggingen vanaf te blijven.
Je zal je nooit gerust voelen,en meer vragen hebben dan je antwoorden krijgt.
Je zal je nooit gerust voelen,en meer vragen hebben dan je antwoorden krijgt.
Aan de andere kant kan ik me er ook in verdiepen en elke onduidelijkheid omzetten in iets dat duidelijk is en zo eindigen met volledige kennis van alles wat erbij komt kijken bij DeGiro:)
Dus dit is stap 1, feel free to help
Dus dit is stap 1, feel free to help
- Gulden Draak
- Jr. Member

- Contacteer:
Er wordt geen 27% Nederlandse roerende voorheffing afgehouden, enkel de bronbelasting.Djordy schreef:En nog een bijvraag ivm dividendenbelasting => Stel dat ik 100 euro dividend krijg van Apple.
Bronbelasting = 15%
Stel je krijgt $100 dividend, dan gaat er eerst 15% bronheffing af (na invulling van W8-BEN formulier, anders is het 30%). Van de $85 die rest gaat dan nog eens 27 percent, dus uiteindelijk hou je $62.05 over.Djordy schreef:En nog een bijvraag ivm dividendenbelasting => Stel dat ik 100 euro dividend krijg van Apple.
Bronbelasting = 15%
Die 27% wordt door DeGiro niet automatisch ingehouden, dit dien je zelf aan te geven op je belastingbrief. Verder dien je de rekening van DeGiro ook aan te geven als buitenlandse rekening.
Super! Dus uiteindelijk betaal ik dus evenveel belastingen, of het nu via Binck of DeGiro in het buitenland is.
Bedankt alvast!
Met betrekking tot het risico: dat is inderdaad verwaarloosbaar.
Nu alleen nog weten, of dat aangeven obv hun jaarverslag te doen is, en je er wel degelijk mee in staat bent een deftige belastingsaangifte te maken.
Bedankt alvast!
Met betrekking tot het risico: dat is inderdaad verwaarloosbaar.
Nu alleen nog weten, of dat aangeven obv hun jaarverslag te doen is, en je er wel degelijk mee in staat bent een deftige belastingsaangifte te maken.
Heeft toevallig iemand een jaarverslag van deGiro met enkele gegevens op van trading en hoe hij/zij zijn belasitng hiermee heeft aangevuld?
Voor mij was dit het enige van tel in het DeGiro jaaropgave:

Aan de hand daarvan heb ik €1,16 ingevuld in 1444
Verder heb ik een buitenlandse rekening aangegeven bij de NBB.
Die ik tevens vermeld heb in mijn belastingaangifte.

Aan de hand daarvan heb ik €1,16 ingevuld in 1444
Verder heb ik een buitenlandse rekening aangegeven bij de NBB.
Die ik tevens vermeld heb in mijn belastingaangifte.
Dat zou voor BE een belasting van 23,275% op het bruto dividend zijn en voor US 0,147%.
Waarom doet degiro niet gewoon 25% en 15% op het bruto dividend ? (voor de kolom bruto ingehouden al)
Die netto dividend geef je dan inderdaad nog eens aan tegen (vorig jaar 25%) 27% in Belgie.
Wel raar hoe ze aan het ingehouden bedrag komen op het bruto dividend, he Krulleke?
Waarom doet degiro niet gewoon 25% en 15% op het bruto dividend ? (voor de kolom bruto ingehouden al)
Die netto dividend geef je dan inderdaad nog eens aan tegen (vorig jaar 25%) 27% in Belgie.
Wel raar hoe ze aan het ingehouden bedrag komen op het bruto dividend, he Krulleke?
voor usd lijkt dit (min of meer) te kloppnen
1,36 x 15 % = 0,20
1,36 x 15 % = 0,20
Ik ben zelf nog alles aan het ontdekken.
Maar de cijfers zijn zodanig klein, dus mogelijk is er afronding in het spel?
Maar de cijfers zijn zodanig klein, dus mogelijk is er afronding in het spel?
vroeger ( of mogelijk zelfs nu nog ) waren er cerfiticaten van aandelen van amerikaanse bedrijven op de brusselse beurs
Die uitgever rekende ook nog wat kosten aan en in dat geval is het nog veel moeilijker om de puzzel van de inhouden de reconstrueren
Die uitgever had de originele aandelen en gaf op zijn beurt daar certificaten voor uit ( uiteraard niet kosteloos)
Dat had een praktische redenen, echte amerikaanse aandelen konden niet op de belgische beurs noteren dacht ik
https://www.test-aankoop.be/invest/eind ... 166104.htm
blijkbaar noteren er toch nog een aantal certificaten van amerikaanse aandelen
Die uitgever rekende ook nog wat kosten aan en in dat geval is het nog veel moeilijker om de puzzel van de inhouden de reconstrueren
Die uitgever had de originele aandelen en gaf op zijn beurt daar certificaten voor uit ( uiteraard niet kosteloos)
Dat had een praktische redenen, echte amerikaanse aandelen konden niet op de belgische beurs noteren dacht ik
https://www.test-aankoop.be/invest/eind ... 166104.htm
blijkbaar noteren er toch nog een aantal certificaten van amerikaanse aandelen
-
anonymous9
Zitten er bij de Belgische dividenden dividenden die aan 15% belast werden vorig jaar ipv 25%?
Het betreft Belgisch dividend van 1x AB Inbev