Degiro depositogarantiestelsel
TIP
Degiro depositogarantiestelsel
Ik zou nog wat spaargeld willen investeren in aandelen en ETFs. Spaarboekje brengt toch niets meer op de dag van vandaag. Maar bij een spaarboekje wordt het geld wel gedekt door het depositogarantiestelsel (tot 100K). Ik zou kunnen nog een behoorlijke som spaargeld in aandelen/ETF steken maar daar wringt voor mij het schoentje. Dat spaargeld zal dan op een effectenrekening komen en wordt dus niet meer gedekt door depositogarantiestelsel.
Concreet in mijn geval: ik heb momenteel een behoorlijke portefeuille opgebouwd (>100K) in losse aandelen en ETFs. Nu zegt men dat Degiro onder het depositogarantiestelsel valt maar dat is dan enkel voor het niet geinvesteerde geld neem ik aan. Dus al het geld in mijn portefeuille loopt het risico weg te smelten in geval van failliet Degiro? Ik weet wel dat er aan beleggen risico's zijn verbonden maar de vraag gaat hier specifiek over een faillissement, niet over de spreiding van de portefeuille en die dingen).
Hoe doen jullie dat?
Concreet in mijn geval: ik heb momenteel een behoorlijke portefeuille opgebouwd (>100K) in losse aandelen en ETFs. Nu zegt men dat Degiro onder het depositogarantiestelsel valt maar dat is dan enkel voor het niet geinvesteerde geld neem ik aan. Dus al het geld in mijn portefeuille loopt het risico weg te smelten in geval van failliet Degiro? Ik weet wel dat er aan beleggen risico's zijn verbonden maar de vraag gaat hier specifiek over een faillissement, niet over de spreiding van de portefeuille en die dingen).
Hoe doen jullie dat?
Re: Degiro depositogarantiestelsel
Aandelen/ETF's blijven van jou, ook bij failissement van degiro.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik geloof dat er (ook voor degiro) een bescherming is tot 25.000€, voor het cash op je effectenrekening.
De aandelen/ETF's zelf zijn volgens mij sowieso beschermd, omdat Degiro ze enkel maar bijhoudt voor je, en ze niet op hun balans staan.
In geval van faillisement, moet je ze gewoon bij een andere broker krijgen (hoe evident dat is, is een andere zaak, maar dat is de theorie tenminste)
De aandelen/ETF's zelf zijn volgens mij sowieso beschermd, omdat Degiro ze enkel maar bijhoudt voor je, en ze niet op hun balans staan.
In geval van faillisement, moet je ze gewoon bij een andere broker krijgen (hoe evident dat is, is een andere zaak, maar dat is de theorie tenminste)
https://www.degiro.nl/over-degiro/geldrekeningMet deze nieuwe geldrekening bij flatexDEGIRO Bank wordt uw geld door het Duitse depositogarantiestelsel (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken) gegarandeerd tot een bedrag van €100.000.
Let wel op voor de negatieve interest vanaf 2500 EUR.
Ja, heb dit ook gezien en die snap ik niet zo goed. Ik dacht dat het geld bij Degiro gedekt was via het depositogarantiestelsel sinds we een Flatex rekening hadden. We hebben een Duitse IBAN rekening waar het geld op staat. In mijn (wellicht verkeerd) opinie is dit dus een spaarrekening waar geld kan geparkeerd worden alvorens het in effecten wordt gestoken. Voor we een Flatex rekening hadden was dit ergens logisch maar sinds Flatex vind ik dat vreemd.
Intrest heeft toch niets te maken met depositogarantie.
De geldrekening bij flatex heeft zowel:
- duitse depositogarantie
- een negatieve intrest (gecompenseerd voor cash tot 2.500€)
De minimale intrest (positief) op Belgische gereglementeerde spaarrekeningen geldt uiteraard niet in Duitsland.
De geldrekening bij flatex heeft zowel:
- duitse depositogarantie
- een negatieve intrest (gecompenseerd voor cash tot 2.500€)
De minimale intrest (positief) op Belgische gereglementeerde spaarrekeningen geldt uiteraard niet in Duitsland.
Klopt. Da's ook niet wat ik zeg. Depositiegarantie is idd wat anders. Wat ik zeg is dat vóór Flatex die regel er al was mbt negatieve intrest. Dan ná Flatex is die er nog steeds en ik had gedacht dat dit niet meer zou gelden omdat DeGiro in feite is overgegaan naar een gewone spaarrekening met een Duitse IBAN. Maar ben dus verkeerd, wist niet dat er in Duitsland al negatieve intrest was op spaarrekeningen.
Concreet in mijn geval en dus als achtergrond: Rabobank.be stopt ermee en ik was op zoek naar een spaarrekening bij andere bank. Maar omdat het daar toch niets opbrengt was ik van plan om dat spaargeld bij Degiro te zetten en gespreid in te stappen over de komende maanden. Maar met die negatieve intrest ben ik niet geneigd om dat te doen. En dus overweeg ik mss om dat geld bij Binck of Bolero te zetten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hou rekening dat je een veelvoud aan kosten zult hebben als je dat doet wat niet zal opwegen tegen de negatieve rentevoet.wiwa1978 schreef: ↑18 juni 2021, 18:24Klopt. Da's ook niet wat ik zeg. Depositiegarantie is idd wat anders. Wat ik zeg is dat vóór Flatex die regel er al was mbt negatieve intrest. Dan ná Flatex is die er nog steeds en ik had gedacht dat dit niet meer zou gelden omdat DeGiro in feite is overgegaan naar een gewone spaarrekening met een Duitse IBAN. Maar ben dus verkeerd, wist niet dat er in Duitsland al negatieve intrest was op spaarrekeningen.
Concreet in mijn geval en dus als achtergrond: Rabobank.be stopt ermee en ik was op zoek naar een spaarrekening bij andere bank. Maar omdat het daar toch niets opbrengt was ik van plan om dat spaargeld bij Degiro te zetten en gespreid in te stappen over de komende maanden. Maar met die negatieve intrest ben ik niet geneigd om dat te doen. En dus overweeg ik mss om dat geld bij Binck of Bolero te zetten.
Is eindelijk een domme zet . Het Duits stelsel is dan ook nog veel veiliger dan het Belgische , is uw keus maar qua kosten is de rekening rap gemaakt . Bolero en Binck zijn stukken duurder
Ik snap niet waar je het idee haalt dat je bij DeGiro een spaarrekening zou krijgen? Ze noemen het zelf een geldrekening, wat in dit geval eerder een gehandicapte zichtrekening is die enkel als tussenrekening dient.
Ik had nog twee vragen, maar ik vond het niet nodig om een nieuwe topic aan te maken omdat het hier ook over Degiro gaat.
1. Quasi iedereen raadt VWCE aan voor de spreiding. Ik vind het "leuk" om nog kleine niche-etf's te kopen. Gewoon om het verschil te zien qua mogelijks rendement en de sector wat in het oog te houden, bv healthcare of opkomende markten.
Is er een probleem dit te doen met de kernfondsen van Degiro? Ga ik ooit kosten kwijt zijn hiermee? Ik snap dat dit afgeraden wordt bij bijvoorbeeld Bolero, omdat je transactiekosten per etf moet betalen, maar ik hou me aan de gratis kernfondsen van degiro.
2. Het aangeven van een buitenlandse rekening. Moet ik zowel Degiro Nederland als Flatex Duitsland aangeven?
1. Quasi iedereen raadt VWCE aan voor de spreiding. Ik vind het "leuk" om nog kleine niche-etf's te kopen. Gewoon om het verschil te zien qua mogelijks rendement en de sector wat in het oog te houden, bv healthcare of opkomende markten.
Is er een probleem dit te doen met de kernfondsen van Degiro? Ga ik ooit kosten kwijt zijn hiermee? Ik snap dat dit afgeraden wordt bij bijvoorbeeld Bolero, omdat je transactiekosten per etf moet betalen, maar ik hou me aan de gratis kernfondsen van degiro.
2. Het aangeven van een buitenlandse rekening. Moet ik zowel Degiro Nederland als Flatex Duitsland aangeven?
VWCE bevat al de opkomende markten dus die hoef je niet apart aan te kopen.
Als je een groter gewicht wil toekennen aan de opkomende markten (gewicht in VWCE is iets van een 11% volgens market cap), let er dan op dat je de FTSE emerging markets index neemt (tot nu toe enkel via een Vanguard ETF volgens mij) want MSCI en FTSE Russell hebben een andere definitie van “opkomende markten”.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
1. Ik zit met het zelfde plan in gedachten. Ik twijfel alleen nog tussen IWDA+ EMIM (iets lagere kosten,groter fonds) of VWCE.
Daarnaast zou ik voor 10-20% iets anders willen aankopen, om een potentieel meer rendement te behalen.
Ik dacht aan XDWT https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017UJ1
Een World Information Technology etf.
Deze staat in de kernselectie van Degiro.
Tegelijk leek mij healthcare ook een goede keuze.
Ik kwam dan uit op XDWH (Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF 1C) https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017POZ
Nu juist even gekeken, deze staat ook in de kernselectie
2. Moet je beide aangeven. Moet dit zelf nog doen, pas vorige week account aangevraagd bij Degiro.
Daarnaast zou ik voor 10-20% iets anders willen aankopen, om een potentieel meer rendement te behalen.
Ik kwam dan uit op XDWH (Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF 1C) https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017POZ
Nu juist even gekeken, deze staat ook in de kernselectie

2. Moet je beide aangeven. Moet dit zelf nog doen, pas vorige week account aangevraagd bij Degiro.
Iets met opkomende markten zit niet meteen in de kernfondsen of kijk ik verkeerd?Denfi schreef: ↑22 juni 2021, 12:22 1. Ik zit met het zelfde plan in gedachten. Ik twijfel alleen nog tussen IWDA+ EMIM (iets lagere kosten,groter fonds) of VWCE.
Nu juist even gekeken, deze staat ook in de kernselectie![]()
Misschien interessant dat we een topic aanmaken puur om de kernfondsen te bespreken? Dat is er volgens mij nog niet. Altijd handig, want ze durven wel eens te veranderen en vaak kleinere bedragen investeren is vooral interessant bij degiro.
Ik had al idee om hierover een topic te open. Wel niet specifiek over kernselectie maar wel over de meer niche etf's. En dus niet over de (bijna) alles omvattende etf's zoals IWDA en VWCE. Maar leek mij beter om eerst even alles te laten bekoelen na de heisa van vorige week.
Bedoel je met opkomende markten dan frontier of emerging markets?
Voor emerging kun je al EMIM nemen, zit in de kernselectie.
Of bedoel je opkomende sectoren?
Bedoel je met opkomende markten dan frontier of emerging markets?
Voor emerging kun je al EMIM nemen, zit in de kernselectie.
Of bedoel je opkomende sectoren?