Degiro en Bux Zero - securities lending
TIP
Degiro en Bux Zero - securities lending
Degiro en Bux Zero zijn goedkope brokers, maar hebben gemeen dat ze doen aan "securities lending". Ik lees dat dit door vele brokers (vooral de goedkopere) wordt gedaan.
Is dit voor jullie een reden om een andere aanbieder (van etf's) te kiezen of niet?
Is dit voor jullie een reden om een andere aanbieder (van etf's) te kiezen of niet?
Re: Degiro en Bux Zero - securities lending
Volgens mij doet quasi elke broker het, sommigen zeggen het gewoon niet
(omdat ze dan de winst moeten delen ^^ )
Bij sommigen kan je het wel uitzetten trouwens
Voor mij is securities lending net een extra reden om voor een broker te gaan. (los dat ik Degiro en Bux zero geen goede brokers vindt, maar dat is persoonlijk)

Voor mij is securities lending net een extra reden om voor een broker te gaan. (los dat ik Degiro en Bux zero geen goede brokers vindt, maar dat is persoonlijk)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je uitleggen waarom dit voor jou een pluspunt is?Aerolla schreef: ↑11 april 2022, 18:52 Volgens mij doet quasi elke broker het, sommigen zeggen het gewoon niet![]()
Je krijgt een vergoeding om je aandelen uit te lenen, bijkomende inkomsten zonder iets te doen...
Zo extreem veel is het niet, maar toch iets
Zo extreem veel is het niet, maar toch iets
Bij Degiro kun je het vermijden door een custody account te nemen ipv een basic account. Ze rekenen dan wel kosten voor uitbetaling dividend aan.
Voor zover ik weet is dit enkel het geval bij Saxo en Interactive Brokers (en doorverkopers daarvan). Bij Degiro en Bux levert het je niets op, behalve lagere tarieven dan. Voor zover ik weet heb je bij Bolero nooit securities lending.
Voor nieuwe klanten bestaat het custody account niet meer. Dit werd mij vandaag bevestigd door de klantendienst van Degiro.
Dus de vraag blijft: Neem je het risico van securities lending (zonder financieel voordeel in ruil) om goedkope transactiekosten te hebben?
Ik alvast wel. Ik heb zowel de custody als de basic account.
Dat lijkt mij af te hangen van de transactiekost, orderwaarde en frequentie waarmee je transacties uitvoert. Voor grotere buy-and-hold-aankopen is de transactiekost op termijn vaak verwaarloosbaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is voor mij een reden om een andere broker te kiezen, ja.
Hieronder wat uitleg van Degiro over hun beleid inzake securities lending (ontvangen per e-mail).
Ter info. Ik heb, ondanks bovenstaande verduidelijking, gekozen om te beleggen via Saxo.Indien uw keuze voor een custody profiel is vanwege het uitlenen van effecten, geef ik u graag hieronder een toelichting.
Zoals u wellicht weet is DEGIRO al jaren actief als broker voor professionele partijen. In de professionele omgeving is short gaan in aandelen de normaalste zaak van de wereld. Wij hebben dit short gaan ook voor onze particuliere klanten mogelijk gemaakt. Zo kunt ook u op een daling van een aandeel inspelen indien u dit wenst. Om dit te kunnen faciliteren is het nodig dat u stukken leent van een andere belegger. Vaak wordt maar beperkt van de mogelijkheid tot short gaan door andere klanten gebruik gemaakt.
U vraagt zich wellicht af welke risico’s er aan het uitlenen van effecten zitten. Het risico van het uitlenen van aandelen wordt ondervangen doordat er altijd onderpand gevraagd wordt. Dit onderpand is altijd minimaal 104% van de waarde van de uitgeleende aandelen. Indien het onderpand van karakter verschilt met de uitgeleende stukken is dit onderpand zelfs veel hoger. Zo zal voor uitgeleende aandelen waarbij Nederlandse staatsobligaties als onderpand gegeven zijn, zelfs minimaal 120% van de waarde als onderpand worden gevraagd. Dit om eventuele koersbewegingen op te kunnen vangen. Zodra het onderpand zakt onder het minimum zal gevraagd worden bij te storten. Indien dit niet tijdig gebeurt worden posities geliquideerd. Een eventueel verlies wordt verhaalt op de lener. Indien deze onverhoopt niet aan zijn verplichtingen kan voldoen is een verlies volledig gedekt door DEGIRO. Indien dit verlies de middelen van DEGIRO overstijgt, zal dit naar rato worden gedragen door de eigenaren van de aandelen. De kans dat dit gebeurt, is echter buitengewoon klein, en gezien het onderpand, de verhaalsmogelijkheid, de garantie van DEGIRO en de verdeling pro rata. In onze ogen is het risico verwaarloosbaar en acceptabel. Het uitlenen van aandelen gebeurt door de meeste banken en brokers, dit is dus niet een handeling die alleen bij DEGIRO gebeurt.
Via ons platform faciliteren wij geen short posities in Amerikaanse aandelen. Om deze reden kunnen dus de aandelen in uw portefeuille, die verhandeld worden op een Amerikaanse beurs, niet uitgeleend worden aan andere klanten die short willen gaan. Dit omdat wij dus simpelweg geen short posities aanbieden in deze aandelen.
Ook bieden wij geen shortposities op Categorie D aandelen. Om deze reden kunnen dus ook uw aandelen in uw portefeuille met risicocategorie D, niet uitgeleend worden aan andere klanten die short willen gaan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De wijze waarop Saxo dat doet, lijkt mij in ieder geval properder.
Je krijgt gewoon een vergoeding voor het uitlenen, als je daarvoor opteert.
Voor de rest maakt dat niets uit qua transactiekosten e.d.
Of zo begrijp ik het toch op basis van:
https://www.help.saxo/hc/nl/articles/45 ... zijn-werk-
Bekijk ook de eventuele fiscale gevolgen van securities lending.
Zo is er bv. een tijd geleden ergens op het forum iets geweest over RV op "dividend vervangende" vergoedingen.