degiro geldmarktfonds & fiscus
TIP
degiro geldmarktfonds & fiscus
Hallo,
Ik ontving een "vraag om inlichtingen" omtrent mijn rekeningen bij Degiro vanwege de fiscus.
Op zich niet onverwacht, vermits voornamelijk beleg in Belgische effecten, waar de RV aan de bron word ingehouden.
Ik geef dan ook weinig onbelaste roerende inkomsten aan via de personenbelasting.
Evenwel bevatten de CRS documenten een hoog bedrag aan dividenden (=inclusief de belgische),
wat de aandacht van de fiscus triggert. En ik dus vragen krijg.
Tot daar geen enkel probleem, op vlak van RV op aandelen ben ik 100% clean.
Evenwel, de vraag om inlichtingen heeft het ook over rechten van deelneming in fondsen, en de daarbij horende TISbis (Taxible income per share, geen idee waar die bis op slaat)
Ik beleg helemaal niet in fondsen, alleen is het zo dat bij degiro al je cash aangehouden wordt via geldmarktfonds.
(voor wie Degiro niet kent: dit is constructie om cash en bijbehorende bankstatuut/licentie te vermijden)
Een geldmarktfonds dat in deze renteomgeving uiteraard niet bepaald meerwaarden oplevert.
Iemand enig idee hoe dit fiscaal werkt?
Alleen al alle aankopen/verkopen geldmarktfonds oplijsten... Dat lijkt me sisyfusarbeid!
Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met een dergelijke "vraag om inlichtingen"
Ik ontving een "vraag om inlichtingen" omtrent mijn rekeningen bij Degiro vanwege de fiscus.
Op zich niet onverwacht, vermits voornamelijk beleg in Belgische effecten, waar de RV aan de bron word ingehouden.
Ik geef dan ook weinig onbelaste roerende inkomsten aan via de personenbelasting.
Evenwel bevatten de CRS documenten een hoog bedrag aan dividenden (=inclusief de belgische),
wat de aandacht van de fiscus triggert. En ik dus vragen krijg.
Tot daar geen enkel probleem, op vlak van RV op aandelen ben ik 100% clean.
Evenwel, de vraag om inlichtingen heeft het ook over rechten van deelneming in fondsen, en de daarbij horende TISbis (Taxible income per share, geen idee waar die bis op slaat)
Ik beleg helemaal niet in fondsen, alleen is het zo dat bij degiro al je cash aangehouden wordt via geldmarktfonds.
(voor wie Degiro niet kent: dit is constructie om cash en bijbehorende bankstatuut/licentie te vermijden)
Een geldmarktfonds dat in deze renteomgeving uiteraard niet bepaald meerwaarden oplevert.
Alleen al alle aankopen/verkopen geldmarktfonds oplijsten... Dat lijkt me sisyfusarbeid!
Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met een dergelijke "vraag om inlichtingen"
Re: degiro geldmarktfonds & fiscus
Als je deze uitleg naar de faescus stuurt als antwoord op hun vraag om inlichting, zal dat voorlopig toch wel genoeg zijn. Als ze meer details nodig hebben zullen ze daar wel om vragen.
Gouden tip wanneer je met de roverheid te maken hebt: antwoord enkel op de vraag, en pertinent niet meer dan dat. Het loopt daar vol criminelen die je soms proberen te pakken op dingen die ze zelf verzinnen. Je bent wettelijk verplicht te antwoorden, niet meer dan dat. Antwoord je niet, dan hang je, dus antwoorden.
Bepaalde administraties verwachten een antwoord binnen 10 dagen. Ze 'schrijven' (dateren) de brief op dinsdag of woensdag en doen hem vrijdag(avond) op de post. Waardoor je feitelijk maar 2 à 3 dagen hebt om te antwoorden, heel plezant als ondernemer die wel wat beters te doen heeft. Wie zoiets aan de hand heeft doet er goed aan onmiddellijk een standaard antwoord te sturen als: ik zoek de stukken met betrekking ... Dikwijls is de kous dan af, want je hebt geantwoord en ze weten heel goed dat hun vragen dikwijls absurd zijn en enkel dienen om hun slaafjes wat te jennen.
Gouden tip wanneer je met de roverheid te maken hebt: antwoord enkel op de vraag, en pertinent niet meer dan dat. Het loopt daar vol criminelen die je soms proberen te pakken op dingen die ze zelf verzinnen. Je bent wettelijk verplicht te antwoorden, niet meer dan dat. Antwoord je niet, dan hang je, dus antwoorden.
Bepaalde administraties verwachten een antwoord binnen 10 dagen. Ze 'schrijven' (dateren) de brief op dinsdag of woensdag en doen hem vrijdag(avond) op de post. Waardoor je feitelijk maar 2 à 3 dagen hebt om te antwoorden, heel plezant als ondernemer die wel wat beters te doen heeft. Wie zoiets aan de hand heeft doet er goed aan onmiddellijk een standaard antwoord te sturen als: ik zoek de stukken met betrekking ... Dikwijls is de kous dan af, want je hebt geantwoord en ze weten heel goed dat hun vragen dikwijls absurd zijn en enkel dienen om hun slaafjes wat te jennen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
"de faescus"
dat is een goei, '"drek"
Heb ergens gelezen dat een of andere pipo bij de fiscus ( Roverheid ) ook het coronavirus heeft.
Ik dacht dat enkel het coronavirus mensen konden krijgen
Met wat geluk gaat die de pijp aan Maarten moeten geven en is er weeral ééntje minder die de bevolking kan pesten
Als veel mensen dat lezen van die vraag om inlichtingen van de faescus, dan gaat de giro geen belgische klanten meer krijgen
Tja, een laatijdig advies : open GEEN buitenlandse rekening meer, en het geeft je een goede nachtrust
dat is een goei, '"drek"
Heb ergens gelezen dat een of andere pipo bij de fiscus ( Roverheid ) ook het coronavirus heeft.
Ik dacht dat enkel het coronavirus mensen konden krijgen
Met wat geluk gaat die de pijp aan Maarten moeten geven en is er weeral ééntje minder die de bevolking kan pesten
Als veel mensen dat lezen van die vraag om inlichtingen van de faescus, dan gaat de giro geen belgische klanten meer krijgen
Tja, een laatijdig advies : open GEEN buitenlandse rekening meer, en het geeft je een goede nachtrust
Ik zou zeggen, open er zoveel mogelijk, meld ze en neem eventuele roerende inkomsten op onder desbetreffende code op je aangifte. Kost je geen geld, alleen wat moeite en kan flink tellen als 'monkeywrenching' in de traditionele zin van het woord.
Als je (beroeps)inkomen laag genoeg is brengt het zelfs een beetje geld op.
Als je (beroeps)inkomen laag genoeg is brengt het zelfs een beetje geld op.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
@OP
Geen idee, ik zit met dezelfde vraag. En is dat dan een rente of een dividend? Een dividend zou vrijgesteld zijn tot 192€ zeker?
Ook niets hierover in de jaaroverzichten die je van DeGiro krijgt.
@paul
Is iemand dood wensen er niet wat over?
Geen idee hoe het met jou zit, maar ik krijg bijv elke maand kinderbijslag voor mijn kinderen én ze kunnen zo goed als kosteloos naar school. Als ik zwaar/langdurig ziek word, heb ik recht op een uitkering en ik moet uiteindelijk enkel remgeld betalen bij doktersvisites. Als ik ooit de pensioenleeftijd haal, hoop ik voor de rest van mijn dagen een pensioen te trekken.
Al het bovenstaande, en nog veel meer waar ik rechtstreeks of onrechtstreeks van 'geniet', kost geld en moet ergens van komen. Als er geen mensen zijn die geld innen, is er ook geen geld om te verdelen.
Natuurlijk kan alles efficiënter en quasi elke Belg vindt dat hij teveel moet bijdragen voor wat hij/zij ervoor terug krijgt. Zolang bijna iedereen dit vindt, zal het waarschijnlijk nog wel meevallen.
Geen idee, ik zit met dezelfde vraag. En is dat dan een rente of een dividend? Een dividend zou vrijgesteld zijn tot 192€ zeker?
Ook niets hierover in de jaaroverzichten die je van DeGiro krijgt.
@paul
Is iemand dood wensen er niet wat over?
Geen idee hoe het met jou zit, maar ik krijg bijv elke maand kinderbijslag voor mijn kinderen én ze kunnen zo goed als kosteloos naar school. Als ik zwaar/langdurig ziek word, heb ik recht op een uitkering en ik moet uiteindelijk enkel remgeld betalen bij doktersvisites. Als ik ooit de pensioenleeftijd haal, hoop ik voor de rest van mijn dagen een pensioen te trekken.
Al het bovenstaande, en nog veel meer waar ik rechtstreeks of onrechtstreeks van 'geniet', kost geld en moet ergens van komen. Als er geen mensen zijn die geld innen, is er ook geen geld om te verdelen.
Natuurlijk kan alles efficiënter en quasi elke Belg vindt dat hij teveel moet bijdragen voor wat hij/zij ervoor terug krijgt. Zolang bijna iedereen dit vindt, zal het waarschijnlijk nog wel meevallen.
Er zijn geen dividenden die vrijgesteld zijn van eendert wat. was incorrect: het woord "vrijgesteld" word wel gebruikt door de Belgische staat.
Wel kan je dmv je belastingsaangifte een stukje van de belastingen die je betaald op je ontvangen dividenden die je betaald hebt voor individuele aandelen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 9 maart 2020, 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q2
"Voor aanslagjaar 2019, inkomsten van 2018, zijn dividenden vrijgesteld van belasting tot 640 euro per jaar en per belastingplichtige."
Aha, dat wist ik niet. Ze zijn dus niet vrijgesteld, maar dienen aangegeven te worden.
Dit dan waarschijnlijk onder code 1444/2444 op de aangifte?
Heb je een dollarrekening dan bij Degiro? De eurorekening brengt al jaar en dag niets op, dus daar valt niets aan te geven.el perro schreef: ↑7 maart 2020, 01:35
Ik had een hele tijd terug een dollarrekening geopend, maar zodra ik zag hoe dat precies ging heb ik het na een dag of drie terug opgedoekt. Dat geldmarktfonds betaalt uit in dollar (uiteraard) maar begin dan maar eens elke dag om te rekenen naar Euro om de RV aan te geven. Je kan hier wel de koers vinden per dag https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_ ... ex.en.html
Veel plezier

Ik heb er geen gehad, maar ik heb dus alleen een Eurorekening
Bedankt voor de verbetering. Wist niet dat de staat het woord "vrijgesteld" gebruikt waar het eigelijk om "teruggave vande betaalde RV" gaat. Nu begrijp ik beter de verwarring bij velen.TNTim schreef: ↑9 maart 2020, 09:15https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q2
"Voor aanslagjaar 2019, inkomsten van 2018, zijn dividenden vrijgesteld van belasting tot 640 euro per jaar en per belastingplichtige."
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In geval van een buitenlandse broker of bank is het ook letterlijk "vrijgesteld"
Neen geen dollarrekening, alleen euro. Af en toe wel dollars in/uit maar wordt onmiddelijk gewisseld (Autofx)
Vond dit interessante document over hoe fiscus omgaat met buitenlandse rekeningen en de CRS info die daarover binnenkomt:
https://www.tuerlinckx.eu/nl/shares-exp ... s-9-vragen
Op mijn CRS documenten staat een hoog bedrag aan dividenden, in mijn belastingaangifte laag bedrag. Wat controle triggert.
(compleet legaal, zie begin originele post)
Fiscus onderstelt blijkbaar buitenlandse rekening == buitenlandse inkomsten.