DeGiro kernselectie & Tradegate
TIP
DeGiro kernselectie & Tradegate
Iemand al positieve / negatieve ervaringen met Tradegate via FlatexDeGiro die u wilt delen?
Kocht vandaag wat aandelen IWDA, één van de populairste ETF’s binnen de DeGiro Kernselectie en bovendien op hun thuisbeurs (Amsterdam). Was enigszins verrast dat er mij ondertussen 3 EUR transactiekosten werden aangerekend. Blijkbaar zijn verlaagde transactiekosten voor hun kernselectie sinds kort enkel nog van toepassing via Tradegate. Heb de eventuele communicatie hieromtrent gemist blijkbaar...
Op korte tijd hebben ze de transactiekosten verhoogd van 0 EUR naar 1 EUR naar 3 EUR. Of dwingen ze de klant weer extra lijnen op een andere beurs (Tradegate) aan de portefeuille toe te voegen.
Weg concurrentievoordeel tov MeDirect en Saxo, me dunkt...
Wat denken jullie hiervan?
Kocht vandaag wat aandelen IWDA, één van de populairste ETF’s binnen de DeGiro Kernselectie en bovendien op hun thuisbeurs (Amsterdam). Was enigszins verrast dat er mij ondertussen 3 EUR transactiekosten werden aangerekend. Blijkbaar zijn verlaagde transactiekosten voor hun kernselectie sinds kort enkel nog van toepassing via Tradegate. Heb de eventuele communicatie hieromtrent gemist blijkbaar...
Op korte tijd hebben ze de transactiekosten verhoogd van 0 EUR naar 1 EUR naar 3 EUR. Of dwingen ze de klant weer extra lijnen op een andere beurs (Tradegate) aan de portefeuille toe te voegen.
Weg concurrentievoordeel tov MeDirect en Saxo, me dunkt...
Wat denken jullie hiervan?
Re: DeGiro kernselectie & Tradegate
Heb gewoon geen IWDA meer bijgekocht maar een andere ETF (WEBN) via Tradegate aan €1.
Die €3 is op zich nog OK qua kost maar inderdaad komende van €0 en dan €1 is het wel vervelend.
Mijn suggestie is, gebruik meer dan één broker en speel ze tegen elkaar uit.
Als je ooit wil verhuizen naar één broker kan het wel zijn dat die lijnen op Tradegate een probleem vormen maar dan kan je nog altijd een volledige verkoop doen en de cash verhuizen. Zit je natuurlijk met de taks op beursverrichtingen.
Die €3 is op zich nog OK qua kost maar inderdaad komende van €0 en dan €1 is het wel vervelend.
Mijn suggestie is, gebruik meer dan één broker en speel ze tegen elkaar uit.
Als je ooit wil verhuizen naar één broker kan het wel zijn dat die lijnen op Tradegate een probleem vormen maar dan kan je nog altijd een volledige verkoop doen en de cash verhuizen. Zit je natuurlijk met de taks op beursverrichtingen.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
In het verleden is DeGiro al meerdere keren veroordeeld omwille van oneerlijke praktijken. Ze hanteren zogezegd zeer lage kosten, maar ze krijgen commissies van de brokers aan wie ze de orders van hun klanten doorsluizen en waar de klanten slechtere prijzen krijgen dan bij de reguliere beurzen.
Met een fictief voorbeeld om het duidelijk te maken:
- op de reguliere beurs kun je een aandeel kopen aan 10€
- DeGiro stuurt jouw aankoop naar een broker waar je het aandeel koopt aan 10,2€
- DeGiro krijgt van die broker 0,1€ per aangekocht aandeel van die broker
Je koopt dus het aandeel 2% duurder en DeGiro krijgt daarvan de helft, in dit fictief voorbeeld. Maar de realiteit is dus analoog.
DeGiro is dus meerdere keren voor dergelijke praktijken veroordeeld in Nederland, en is dan Duits geworden.
Hoe denk je dat een broker anders voldoende winst maakt, als hij 0 euro commissie, of een belachelijk lage commissie aanrekent?
Die broker heeft personeelskosten, informatica-kosten, moet gebouwen huren, moet beurskosten betalen, taksen, belastingen, ... en moet ook nog winst maken om de aandeelhouders te betalen. Met 0 euro of 1 euro of zelfs 3 euro commissie lukt dat niet.
KleineSpaarder kan het weten.KleineSpaarder schreef: ↑20 januari 2026, 17:24In het verleden is DeGiro al meerdere keren veroordeeld omwille van oneerlijke praktijken. Ze hanteren zogezegd zeer lage kosten, maar ze krijgen commissies van de brokers aan wie ze de orders van hun klanten doorsluizen en waar de klanten slechtere prijzen krijgen dan bij de reguliere beurzen.
Met een fictief voorbeeld om het duidelijk te maken:
- op de reguliere beurs kun je een aandeel kopen aan 10€
- DeGiro stuurt jouw aankoop naar een broker waar je het aandeel koopt aan 10,2€
- DeGiro krijgt van die broker 0,1€ per aangekocht aandeel van die broker
Je koopt dus het aandeel 2% duurder en DeGiro krijgt daarvan de helft, in dit fictief voorbeeld. Maar de realiteit is dus analoog.
DeGiro is dus meerdere keren voor dergelijke praktijken veroordeeld in Nederland, en is dan Duits geworden.
Hoe denk je dat een broker anders voldoende winst maakt, als hij 0 euro commissie, of een belachelijk lage commissie aanrekent?
Die broker heeft personeelskosten, informatica-kosten, moet gebouwen huren, moet beurskosten betalen, taksen, belastingen, ... en moet ook nog winst maken om de aandeelhouders te betalen. Met 0 euro of 1 euro of zelfs 3 euro commissie lukt dat niet.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Bedankt dat je me ondersteuntJOKER247 schreef: ↑20 januari 2026, 17:52KleineSpaarder kan het weten.KleineSpaarder schreef: ↑20 januari 2026, 17:24
In het verleden is DeGiro al meerdere keren veroordeeld omwille van oneerlijke praktijken.
In een beroepszaak bij het Kifid is DeGiro veroordeeld tot een schadevergoeding van 31.500 euro. De broker heeft orders niet uitgevoerd op de wijze die was overeengekomen (via een smart order router in plaats van direct to market). Bovendien heeft de financiële dienstverlener onjuiste informatie gegeven en klanten willen misleiden.
Een direct order is rechtstreeks naar de beurs.
Een smart order is naar een "bevriende" broker van wie DeGiro een vergoeding krijgt voor "bewezen diensten" nl. het oplichten van de belegger.
DeGiro werd dus ook veroordeeld omdat ze hun klanten verkeerd informeerden: ze beweerden expliciet dat ze via direct order werkten, terwijl dit niet het geval was.
Kijk ook even naar de datum van dat stukje.KleineSpaarder schreef: ↑20 januari 2026, 17:56Bedankt dat je me ondersteunt![]()
In een beroepszaak bij het Kifid is DeGiro veroordeeld tot een schadevergoeding van 31.500 euro. De broker heeft orders niet uitgevoerd op de wijze die was overeengekomen (via een smart order router in plaats van direct to market). Bovendien heeft de financiële dienstverlener onjuiste informatie gegeven en klanten willen misleiden.
Een direct order is rechtstreeks naar de beurs.
Een smart order is naar een "bevriende" broker van wie DeGiro een vergoeding krijgt voor "bewezen diensten" nl. het oplichten van de belegger.
DeGiro werd dus ook veroordeeld omdat ze hun klanten verkeerd informeerden: ze beweerden expliciet dat ze via direct order werkten, terwijl dit niet het geval was.
Het is een feit dat de giro hun orderflows doorverkoopt, ik zelf blijf daar zo ver mogelijk weg.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Zijn de beleggers die limietorders gebruiken bij degiro volgens jou simpel of slim?KleineSpaarder schreef: ↑20 januari 2026, 18:39 Die simpele beleggers willen doof en blind blijven als je hen vertelt dat ze bij DeGiro slechter af zijn dan elders, in veel gevallen. De simpele beleggers maken zichzelf liever wijs hoe slim ze zijn.
Dat kan best, ieder beslist voor zichzelf waar en hoe.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Ik heb hier ooit nooit beweerd zoals kleine spaarder dat de cliënten van de giro inferieur zouden zijn aan die van andere brokers. Ik gaf enkel mijn mening hieromtrent.