Delhaize
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Delhaize
Correct quoten aub, anders wordt het lastig om van gedachten te wisselen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 maart 2023, 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous9433
Fragmentarisch en niet representatief ….KV schreef: ↑27 maart 2023, 19:58Oei wat kom ik nu tegen... in franchise afdeling is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230321_93896302
Maar oei, dan toch kritiek op verzelfstandiging en franchise? Je had nochtans iets anders beloofd …
EarthNvstr1 schreef: ↑27 maart 2023, 20:35Correct quoten aub, anders wordt het lastig om van gedachten te wisselen.
Ja excuses, heb wat zitten prutsen , zal het verwijderen idd want komt fout over
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uw SG account is in mijn achting gestegen.
Aanpassen ipv verwijderen was natuurlijk ook wel goed.
Maar nu ga ik even eten (zelfgemaakt en de producten niet gekocht bij Delhaize of Albert Heijn)
tja, op 24/03 inderdaad niet neen, en dat deed ik ook niet dacht ik ... ?m-peeters schreef: ↑27 maart 2023, 20:38Fragmentarisch en niet representatief ….KV schreef: ↑27 maart 2023, 19:58
Oei wat kom ik nu tegen... in franchise afdeling is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230321_93896302
Maar oei, dan toch kritiek op verzelfstandiging en franchise? Je had nochtans iets anders beloofd …
Maar ik word langs alle kanten ingepeperd hoe goed en correct die franchise winkels zijn.
Ik werd daarnet doorverwezen naar de standaard om een artikel te lezen en wat zag ik daar verder bij het bladeren....Direct verzegeling ...
Geef toe , die kon ik niet laten liggen.....
ik weet ook wel dat dat voorval absoluut geen regel en (hopelijk) een uniek geval zal zijn
-
anonymous9433
Dus een bedrijf mag enkel reorganiseren als ze in bloedrode cijfers verkeren? M.a.w. als het reeds te laat isKV schreef: ↑27 maart 2023, 20:30
Als je goed onthouden hebt gisteren weet je dat ik dat doe : alle begrip voor een bedrijf dat moet herorganiseren , zeker als ze in bloedrode cijfers verkeren.
Hier spelen er andere beweegreden (de zwakste van groep moet er uit) , welke gevolgen dat dat met zich meebrengt ligt men schijnbaar niet wakker van.
Ik zal je iets meer argumentatie geven over de motivatie verzelfstandigingsplannen:
Amerikanen stutten winst bij Ahold Delhaize
De omzet en de winst van het moederbedrijf van Albert Heijn en Delhaize groeiden vorig jaar fors. 'Onze sterke prestaties zijn te danken aan de Verenigde Staten', zegt topman Frans Muller.
Dat het moederbedrijf van Albert Heijn, Delhaize en Bol.com een sterker dan verwacht jaarrapport kon voorleggen, ligt vooral aan de sterke dollar. Ahold Delhaize boekte twee derde van zijn 87 miljard euro omzet aan de Amerikaanse oostkust, via zijn lokale ketens Food Lion, Stop&Shop en Giant. De dollars die daar in de kassa's vallen, belanden in het hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam in euro's in de boeken. De Amerikaanse omzet steeg in dollar met 7,9 procent, maar in euro's met liefst 21,5 procent. Daardoor ging ook de Amerikaanse bedrijfswinst ruim een vijfde hoger.
Daarbij steken de prestaties in Europa schril af. Daar steeg de omzet met 5,4 procent. De bedrijfswinst daalde met 13,4 procent. De daling heeft alles te maken met de inflatie, die fors steeg na de Russische inval in Oekraïne in februari vorig jaar. Grondstoffen en energie werden tientallen procenten duurder. Supermarkten verhoogden hun prijzen, maar konden de hogere kosten niet integraal doorrekenen aan hun klanten. De concurrentie met andere ketens belette dat.
BRON’: De Tijd
Dat lijkt me toch een valabele reden om te reorganiseren. Verder lijkt het me toch dat de leiding alle wetten hebben nageleefd. Anders zouden de vakbonden toch al lang een rechtszaak hebben aangespannen …
In mijn initiële bericht moet je het woordje "zeker" goed mee in acht nemen AUB , nergens staat "enkel dan"m-peeters schreef: ↑27 maart 2023, 20:51Dus een bedrijf mag enkel reorganiseren als ze in bloedrode cijfers verkeren? M.a.w. als het reeds te laat isKV schreef: ↑27 maart 2023, 20:30
Als je goed onthouden hebt gisteren weet je dat ik dat doe : alle begrip voor een bedrijf dat moet herorganiseren , zeker als ze in bloedrode cijfers verkeren.
Hier spelen er andere beweegreden (de zwakste van groep moet er uit) , welke gevolgen dat dat met zich meebrengt ligt men schijnbaar niet wakker van.
![]()
Ik zal je iets meer argumentatie geven over de motivatie verzelfstandigingsplannen:
De omzet en de winst van het moederbedrijf van Albert Heijn en Delhaize groeiden vorig jaar fors. 'Onze sterke prestaties zijn te danken aan de Verenigde Staten', zegt topman Frans Muller.
Dat het moederbedrijf van Albert Heijn, Delhaize en Bol.com een sterker dan verwacht jaarrapport kon voorleggen, ligt vooral aan de sterke dollar. Ahold Delhaize boekte twee derde van zijn 87 miljard euro omzet aan de Amerikaanse oostkust, via zijn lokale ketens Food Lion, Stop&Shop en Giant. De dollars die daar in de kassa's vallen, belanden in het hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam in euro's in de boeken. De Amerikaanse omzet steeg in dollar met 7,9 procent, maar in euro's met liefst 21,5 procent. Daardoor ging ook de Amerikaanse bedrijfswinst ruim een vijfde hoger.
Daarbij steken de prestaties in Europa schril af. Daar steeg de omzet met 5,4 procent. De bedrijfswinst daalde met 13,4 procent. De daling heeft alles te maken met de inflatie, die fors steeg na de Russische inval in Oekraïne in februari vorig jaar. Grondstoffen en energie werden tientallen procenten duurder. Supermarkten verhoogden hun prijzen, maar konden de hogere kosten niet integraal doorrekenen aan hun klanten. De concurrentie met andere ketens belette dat.
Dat lijkt me toch een valabele reden om te reorganiseren. Verder lijkt het me toch dat de leiding alle wetten hebben nageleefd. Anders zouden de vakbonden toch al lang een rechtszaak hebben aangespannen …
Voor de zoveelste keer : alle begrip dat er reorganisaties dienen te gebeuren maar doe zoals reeds gezegd , zodat het tenminste zo niet escaleert ;
KV schreef: ↑27 maart 2023, 20:12Nope , still the same opinion....
Ik blijf een bedrijfsleiding zien die een zeer drastische beslissing neemt om 'een bepaalde reden ' (terecht of on terecht is dan weer puur ideologisch) en de kunde niet heeft daar een plan van aanpak aan te koppelen.
Men weigert gewoon pertinent daar grondig over samen te zitten.
En dan heb je personeel dat boos is, vabbonden die boos zijn en zich allemaal radeloos en hopeloos voelen en dan maar tot dergelijke acties overgaan
Dat toont niet echt aan dat het probleem bij Delhaize zit (en niet bij de andere initiatieven in Europa), of van blijvende aard is.m-peeters schreef: ↑27 maart 2023, 20:51Dus een bedrijf mag enkel reorganiseren als ze in bloedrode cijfers verkeren? M.a.w. als het reeds te laat isKV schreef: ↑27 maart 2023, 20:30
![]()
Los van het statuut van de werknemers, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de zelfstandige Delhaizes meestal minder goed zijn dan die onder centraal beheer, en vooral een stuk wisselvalliger/minder constante kwaliteit. Daarnaast is het ook niet dat Carrefour, die in België een model van doorgedreven franchising heeft, het financiëel zo goed doet. Om maar te zeggen: als men de moeite die men nu doet om verzelfstandiging door te voeren had gebruikt om vormen van flexibelere personeelsinzet (bijvoorbeeld op zondag) te bewerkstelligen, had dat misschien meer opgeleverd.
Mooi van jou om deze research te doen. Zouden die vakbonden ook zoveel info bekomen van hun directie .... ?m-peeters schreef: ↑27 maart 2023, 20:51Dus een bedrijf mag enkel reorganiseren als ze in bloedrode cijfers verkeren? M.a.w. als het reeds te laat isKV schreef: ↑27 maart 2023, 20:30
![]()
En een valabele reden ...
En alle wetten nageleefd hebben ? één van de struikelblokken volgens ik begreep is dat vakbonden stellen dat wet renault van toepassing is en delhaize dat negeert. In de begin communicatie was er sprake van 280 of 290 man die zou onslagen worden ?
-
anonymous9433
Het grote toverwoord voor alles en nog wat flexibel, flexibel maar wel heel graag een ander.
Die zelfstandige winkeliers zijn dan nog een heel groot voorbeeld van solidariteit met bijv. andere zelfstandigen (bakkers).
Brood en aanverwanten aan dumping prijzen.
Och ja die werken ook in het weekend.
Dus de stap van de groep Delhaize Ahold Bol draait alleen maar om nog meer te cashen ten koste van ..............
Ten voordele van de aandeelhouders en niet vergeten de grote extra's (bonus) voor het management.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230328_95569510Minister Dermagne stelt sociaal bemiddelaar aan voor onrust bij Delhaize
Diezelfde minister gisteren in De Afspraak:
Lees: het personeel van een niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helftMen weet dat een gefranchiseerde winkel met 2 x minder personeelsleden werkt.
Mij heeft hij alvast niet overtuigd van zijn standpunt, integendeel.
Edit: mocht iemand zich nog afvragen waarom er toch geen Legoland in Wallonië komt ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 28 maart 2023, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Of die winkels zijn gemiddeld kleiner?EarthNvstr1 schreef: ↑28 maart 2023, 19:33https://www.standaard.be/cnt/dmf20230328_95569510Minister Dermagne stelt sociaal bemiddelaar aan voor onrust bij Delhaize
Diezelfde minister gisteren in De Afspraak:Lees: het personeel van een niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helftMen weet dat een gefranchiseerde winkel met 2 x minder personeelsleden werkt.
Mij heeft hij alvast niet overtuigd van zijn standpunt, integendeel.
Edit: mocht iemand zich nog afvragen waarom er toch geen Legoland in Wallonië komt ...![]()
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Jij leest het zo : "niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helft "EarthNvstr1 schreef: ↑28 maart 2023, 19:33https://www.standaard.be/cnt/dmf20230328_95569510Minister Dermagne stelt sociaal bemiddelaar aan voor onrust bij Delhaize
Diezelfde minister gisteren in De Afspraak:Lees: het personeel van een niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helftMen weet dat een gefranchiseerde winkel met 2 x minder personeelsleden werkt.
Wat logisch is als je alles puur cijfermatig bekijkt
Je zou het ook zo kunnen bekijken :
' de kwaliteit in de eigen winkels ligt doorgaans hoger ' bijgevolg zijn er meer inspanningen nodig om die hogere norm te halen
En die norm mag van directie AHOLD Delhaize gerust wat verlagen , want die bekijken ook alles 'puur cijfermatig'