Delhaize
Re: Delhaize
Een 14-15 jarige mag wel vogelen maar niet gaan werken? Ze zijn toch niet verplicht om te gaan werken. Ik veronderstel dat ze niet at gunpoint naar de AH gebracht worden om daar te gaan werken?
Dus wat is het probleem eigenlijk? Als ze vinden dat het te weinig betaalt dan doen ze het maar niet he.
Dus wat is het probleem eigenlijk? Als ze vinden dat het te weinig betaalt dan doen ze het maar niet he.
Het gaat erom dat je op die manier geen vergelijking kan maken tussen landen.
En verder: maakt een 14-jarige echt volledig zelfstandig keuzes?
En verder: maakt een 14-jarige echt volledig zelfstandig keuzes?
Als het daar op aan komt, kun je sowieso geen vergelijking maken met buurlanden. Bijvoorbeeld, nachtarbeid is jaren lang verboden geweest in België (met dank aan de vakbonden), enkel voor uitzonderingen mocht het. Gevolg België heeft gans de opkomst van e-commerce mislopen, geen enkele grote speler kon hier een logistieke hub zetten omwille van geen nacht arbeid toegelaten. Commentaar van de vakbonden; geen erg, dat zijn toch maar laag betaalde jobs voor laag geschoolden, dus liever die laaggeschoolden aan den dop, terwijl juist die categorie moeilijker aan een job geraakt. Eenzelfde verhaal speelt zich in de haven van Antwerpen af, Katoennatie en andere logistieke bedrijven stellen daar duizenden laaggeschoolden te werk in hun magazijnen. Enkel en alleen omdat die magazijnen in haven gebied staan, willen de vakbonden dat die mensen het statuut van haven arbeider krijgen. Gaat natuurlijk niet over loonvoorwaarden, bonden kunnen evengoed strijden voor hogere minimum lonen, gaat wel om macht, als iedereen in de haven onder eenzelfde statuut valt heb je als vakbond heel veel macht.
En verder: maakt een meerderjarige echt volledig zelfstandige keuzes? Dacht het niet hé, wie mentaal en fysiek in staat is om te werken, zal willens nillens werken tot zijn pensioen, tenminste als hij iet of wat keuzes wil hebben qua voeding, vrijetijdsbesteding, woonst, reizen, enz...
Sowieso is werken betaalde slavernij of het nu om kinderen of om volwassen gaat. Waarom werkt iemand? Inderdaad zoals Vortex zegt om een bepaalde levensstijl aan te houden en dingen te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt om gelukkig te zijn. Ik heb er aan mee gedaan maar hoe ouder ik word hoe minder zin ik er in heb. Daarom gebruik ik het geld dat ik ondertussen al verdiend heb niet om de zoveelste dikkere auto dan mijn buur te kopen maar om regelmatig zes maanden op mijn luie krent te zitten en niet te werken.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Vwola, zo simpel is het. Al de rest is praat voor de vaak.
Het gaat niemand wat aan wat een werkgever en werknemer onder elkaar overeenkomen.
Toen wij als 14-jarigen komkommers gingen plukken bij een brave boer zaten wij daar met jongens en meisjes door elkaar. Opspelende hormonen en werklust waren niet echt een goede combinatie
De tweede dag werden we niet langer per uur betaald maar wel per kilo. 't Was dan wel een brave boer, maar ook geen domme
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Trivium , ik volg u hierin volledig.
-
anonymous9433
Veel veronderstellingen, negatieve overdrijverij en nodeloze paniekzaaierij. Of kortweg: WOKE.
Het is juist omgekeerd: enkele jongeren springen de (overwegend) vaste werknemers bij en kunnen zo een beetje zakgeld bijverdienen. In NL vindt zowat iedereen dit normaal, hier spreken ze van kinderarbeid.
Ik heb stellig de indruk dat sommigen vooral zo negatief zijn omdat het om Ahold Delhaize als werkgever gaat. Dit is niet uitzonderlijk maar gebeurt ook in andere supermarkten en in andere sectoren hoor.
Ik bezorgde indertijd als 14-jarige kranten en reclamedrukwerk (en kreeg veel minder loon betaald dan bij AH).
Was ik dan ook het slachtoffer van kinderarbeid?
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 22 april 2023, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik werkte al 14-jarige als jobstudent in een viswinkel aan de kust. 12u per dag. Langoustines koken, vis fileren en vooral last-minute bestellingen die de vele restaurants deden gaan bezorgen met de fiets. Ik had de beschikking over zo'n facteur fiets waar je dan op de voorste bagagedrager 2 zakken mosselen (25 kg/zak) en op de achterste bagagedrager nog een zak mosselen op smeet en het mocht gaan bezorgen. Geen mens die sprak over kinderarbeid.
Hier gaan we weerm-peeters schreef: ↑22 april 2023, 12:18Veel veronderstellingen, negatieve overdrijverij en nodeloze paniekzaaierij. Of kortweg: WOKE.
Het is juist omgekeerd: enkele jongeren springen de (overwegend) vaste werknemers bij en kunnen zo een beetje zakgeld bijverdienen. In NL vindt zowat iedereen dit normaal, hier spreken ze van kinderarbeid.
Ik heb stellig de indruk dat sommigen vooral zo negatief zijn omdat het om Ahold Delhaize als werkgever gaat. Dit is niet uitzonderlijk maar gebeurt ook in andere supermarkten en in andere sectoren hoor.
Ik bezorgde indertijd als 14-jarige kranten en reclamedrukwerk (en kreeg veel minder loon betaald dan bij AH).
Was ik dan ook het slachtoffer van kinderarbeid?![]()
Jammer dat je er maar de eerste zinnen uit mijn tekst uithaalt , daar dan maar 'Woke' van maakt.
Een paar lijntjes verder in die tekst stond nochtans duidelijk :
Dat 'WOKE' wordt wel vlot en makkelijk gebruikt heb ik de indruk. Maar altijd terecht ?
Misschien in de kroeg eens een thema daarover starten ? "wanneer is iets WOKE ?" Ik zal kijken of ik in voorbereiding het beruchte boek daaromtrent kan op de kop tikken.
Het valt me trouwens op dat we geen update meer gekregen hebben van jou van de stakingcijfers ?
Vandaag was het 3 (VL) - 3 (BX )- 3 (Wal)
Geen "communautair" verschil ? Dus ineens de moeite niet meer om het naar voor te brengen ?
Of is dat nu ook WOKE ?
-
anonymous9433
WOKE is jouw negatieve overbelichting en sterke zin voor overdrijven: je maakt er nog juist geen kinderslaverij van. Die jongeren kiezen er zelf voor om een centje bij te verdienen. En het gebeurt niet enkel bij Ahold Delhaize maar ook in andere warenhuizen (Jumbo om er eentje te noemen) en in andere sectoren. Het is ook volledig wettelijk trouwens ...KV schreef: ↑22 april 2023, 21:40Hier gaan we weerm-peeters schreef: ↑22 april 2023, 12:18
Veel veronderstellingen, negatieve overdrijverij en nodeloze paniekzaaierij. Of kortweg: WOKE.
Was ik dan ook het slachtoffer van kinderarbeid?![]()
![]()
Jammer dat je er maar de eerste zinnen uit mijn tekst uithaalt , daar dan maar 'Woke' van maakt.
Een paar lijntjes verder in die tekst stond nochtans duidelijk :
Dat 'WOKE' wordt wel vlot en makkelijk gebruikt heb ik de indruk. Maar altijd terecht ?
Misschien in de kroeg eens een thema daarover starten ? "wanneer is iets WOKE ?" Ik zal kijken of ik in voorbereiding het beruchte boek daaromtrent kan op de kop tikken.
Het valt me trouwens op dat we geen update meer gekregen hebben van jou van de stakingcijfers ?Vandaag was het 3 (VL) - 3 (BX )- 3 (Wal)
Geen "communautair" verschil ? Dus ineens de moeite niet meer om het naar voor te brengen ?
Of is dat nu ook WOKE ?
BIJZONDER WOKE is dat je de inzet van jobstudenten afschildert als een "business model" van Ahold Delhaize om vooral jobstudenten in te zetten, aangevuld met een paar oudere werknemers (die dan nog eens moeten vrezen voor hun job).
De waarheid is juist andersom: een paar jobstudenten springen bij om de (overwegend) vaste medewerkers te helpen in drukke perioden. Maar dat bekt niet zo goed in het kader van negatieve berichtgeving over Ahold Delhaize, zeker ...
En wat de nieuwe stakingcijfers betreft: ik ben jouw slaafje niet, noch je jobstudent.
Als je cijfers wil posten, mag je dat zelf doen. Waar die van jou vandaan komen weet ik niet want er staat geen datum (of bron) bij. Dit zijn de laatste cijfers die ik heb (van 19/04/202023 - bron: HLN): alle filialen open in Vlaanderen, 9 dicht in Brussel en 1 in Wallonië.
Alle Delhaize-winkels in Vlaanderen weer open: “Deurwaarders breken stakersposten op”
Vandaag waren er aanvankelijk elf winkels dicht, het laagste aantal sinds de start van het protest tegen de plannen van de directie van Delhaize om 128 winkels te verzelfstandigen. In Vlaanderen ging het om één winkel: Berchem Fruithoflaan. “Er is een deurwaarder onderweg”, liet Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver vanmiddag verstaan. Hij maakte zich sterk dat de winkel tegen de namiddag weer open zou zijn en dat gebeurde ook. Voorts zijn er nog negen Delhaizes gesloten in Brussel en één in Wallonië.
Trouwens, zelf al was het 3/3/3 op 1 bepaalde dag (zaterdag 22/4 veronderstel ik dan), dan nog is het voor iedereen duidelijk dat er in Brussel en Wallonië anders wordt gereageerd op de plannen van Delhaize (lees: meer en feller gestaakt) dan in Vlaanderen. Dus toch communautaire verschillen ...
Het pleidooi van Duck is de reden dat ik al meer dan 10 jaar geen voet in een Delhaize heb binnen gezet.
Ik ga nooit naar Delhaize wegens te duur. Ik zal echter ook nooit klagen omdat kassiers te traag werken. Ik heb alle tijd , waarom altijd dat jachtige en gehaaste leven ?
-
anonymous9433
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zegt degene die elke euro 100 keer omdraait en er een sport van maakt om zo weinig mogelijk uit te geven.
Daardoor ga jij dan wellicht naar een supermarkt waar het personeel wél voldoende rendeert zodat jij inderdaad zo weinig mogelijk betaalt.