DENK je dat Vlaanderen over ten hoogste 25 jaar onafhankelijk wordt?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: DENK je dat Vlaanderen over ten hoogste 25 jaar onafhankelijk wordt?
Denk persoonlijk dat confederatie de enigste realistisch oplossing is als federalisme niet werkt.
Zal ik mijn nek uitsteken. Volksraadpleging met een duidelijke meerderheid van 51 procent:
1. Ja, we splitsen België volledig (de ketjes mogen nadien in een eigen volksraadpleging kiezen met wie ze willen samenleven).
2. Nee, geen splitsing en we gaan terug naar het unitaire België (van voor de staatshervormingen).

1. Ja, we splitsen België volledig (de ketjes mogen nadien in een eigen volksraadpleging kiezen met wie ze willen samenleven).
2. Nee, geen splitsing en we gaan terug naar het unitaire België (van voor de staatshervormingen).

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Ik denk dat je zelfs geen meerderheid zult hebben. Hoe zou je eraan geraken? Er zijn +- 5 miljoen Walen en Brusselaars en +- 7 miljoen Vlamingen. Van de Walen en Brusselaars gaat bijna niemand "ja" stemmen. De Vlamingen zouden dus bijna allemaal "ja" moeten stemmen om aan een meerderheid te geraken. Ik geloof er niet in dat er zo'n meerderheid voor de splitsing is, anders zouden we een volledig ander politiek landschap hebben.sintorama schreef: ↑3 april 2024, 13:47 Fair enough. Ik maak me sterk dat wanneer de vraag correct geformuleerd is, en iedereen goed geinformeerd over wat de gevolgen en mogelijke gevolgen zijn van elke keuze, een meerderheid in vlaanderen kiest voor een definitieve scheiding. Maar daarmee is de kous natuurlijk niet af. Je zou al minstens 2/3 moeten mee hebben in beide landsdelen. Daar kom je nooit aan.
En met een meerderheid in Vlaanderen ben je niet veel. Wat ga je dan doen met 60% van de Vlamingen splitsen van de rest?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk persoonlijk dat confederalisme (of noem het voor mijn part doorgedreven federalisme) de juiste en realistische oplossing kan zijn op dit moment.Timoootjex schreef: ↑3 april 2024, 15:23 Denk persoonlijk dat confederatie de enigste realistisch oplossing is als federalisme niet werkt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk waren ze in de UK dus helemaal mis wanneer ze daar referenda organiseerden over Schotse afscheiding. En ook al met het referendum over de Brexit.
Je zou kunnen stellen dat het stemgedrag van de burgers genoeg vertelt. Zelf vind ik dat totaal niet juist.
Veel vl bl of nva kiezers willen geen onafhankelijke Vlaamse staat.
Wat anders dan een referendum rest er dan nog ? Het op tafel leggen in "De slimste mens" en de keuze overlaten aan de winnaar ?

Je zou kunnen stellen dat het stemgedrag van de burgers genoeg vertelt. Zelf vind ik dat totaal niet juist.
Veel vl bl of nva kiezers willen geen onafhankelijke Vlaamse staat.
Wat anders dan een referendum rest er dan nog ? Het op tafel leggen in "De slimste mens" en de keuze overlaten aan de winnaar ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
Het vertelt welke richting het uit moet en daar moet de politiek vervolgens mee aan de slag.
Het momentum is verstreken. Binnen 20 jaar zijn de "Vlamingen" en "Walen" sowieso niet meer in de meerderheid, gezien de bevolkingsontwikkeling. 
Mijn mening natuurlijk.

Mijn mening natuurlijk.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat maakt nu net helemaal niets uit, aangezien men koos voor het territorialiteitsbeginsel ...
Maak u maar eens op voor een "derde hond" met het been.EarthNvstr1 schreef: ↑3 april 2024, 18:18Dat maakt nu net helemaal niets uit, aangezien men koos voor het territorialiteitsbeginsel ...

- voorheenCP1234
- VIP member
- Contacteer:
Het zou veel beter zijn om een bindende stemming te houden over welke domeinen men op regionaal vlak wil behandeld zien en welke op federaal vlak.
Heel simpele kiesbrief: de verschillende domeinen en daarachter 2 keuzes: regionaal of federaal.
Zou al veel oplossen en het zou ten minste het einde zijn van overlappende bevoegdheden.
Heel simpele kiesbrief: de verschillende domeinen en daarachter 2 keuzes: regionaal of federaal.
Zou al veel oplossen en het zou ten minste het einde zijn van overlappende bevoegdheden.
Make Spaargids " Great Again ! "
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is dus het probleem met een referendum.voorheenCP1234 schreef: ↑3 april 2024, 22:19 Het zou veel beter zijn om een bindende stemming te houden over welke domeinen men op regionaal vlak wil behandeld zien en welke op federaal vlak.
De meeste mensen kan het wellicht weinig schelen of iets federaal of regionaal beslist wordt (van veel dingen weten ze vemoedelijk zelfs niet waar het zit), maar wel *wat* er beslist wordt.
Probleem zijn vooral politici die zich niet meer inzetten voor het algemeen belang, een ander niets gunnen en op die manier veel blokkeren.
Na een splitsing blijven we nog altijd zitten met zulke politiekers.
Ideale voedingsbodem voor populisten om mensen tegen mekaar op te zetten om nadien structuren te hervormen en democratie uit te hollen.
Een politieke wake-up hebben we nodig.
Na een splitsing blijven we nog altijd zitten met zulke politiekers.
Ideale voedingsbodem voor populisten om mensen tegen mekaar op te zetten om nadien structuren te hervormen en democratie uit te hollen.
Een politieke wake-up hebben we nodig.
Nu,
Wie niet wil leven in een onafhankelijk Vlaanderen kan altijd verhuizen naar het onafhankelijke Wallonië, het land van melk en honing.
Volgens Brembos is het er goed toeven met mooie natuur en zo maar blijkbaar moet er toch iets slechts in de lucht hangen want er zijn veel zieken.
https://www.hln.be/binnenland/in-wallon ... ~a5e827db/
Wie niet wil leven in een onafhankelijk Vlaanderen kan altijd verhuizen naar het onafhankelijke Wallonië, het land van melk en honing.
Volgens Brembos is het er goed toeven met mooie natuur en zo maar blijkbaar moet er toch iets slechts in de lucht hangen want er zijn veel zieken.
https://www.hln.be/binnenland/in-wallon ... ~a5e827db/
Ik wil wel verhuizen. Dan zit ik ineens op mijn plaats. 
Terugkeer naar werk voor langdurig zieken. Mooie prietpraat in HLN, maar geen enkele werkgever die er op zit te wachten.
Onafhankelijk vlaanderen met aan het hoofd --KNIP--
Geef mijn stuk maar aan de kippen.

Terugkeer naar werk voor langdurig zieken. Mooie prietpraat in HLN, maar geen enkele werkgever die er op zit te wachten.
Onafhankelijk vlaanderen met aan het hoofd --KNIP--
Geef mijn stuk maar aan de kippen.