Buitenlandse spaarrekeningen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Buitenlandse spaarrekeningen
Ik heb gemerkt dat je momenteel op diverse buitenlandse spaarrekeningen (binnen de EU) veel meer intrest kan ontvangen dan in België. Zo kan je momenteel bij de J&T Banka 1,92% intrest op jaarbasis ontvangen op een termijnrekening van 5 jaar.
Wat is de catch? Wel buitenlandse spaarrekeningen zijn in zover bekend 100% van de gevallen geen gereglementeerde spaarrekeningen, dus hier is 30% roerende voorheffing van toepassing. Ondanks de staatsgarantie op spaardeposito's binnen de EU ben ik van mening dat ik er mijn twijfels bij heb dat deze gegarandeerd kunnen worden bij een volgende bankencrisis en het rendement daardoor te beperkt is.
Momenteel is het nog wachten op een uitspraak van de rechtbank in Brugge omtrent een lopende zaak waar deze discriminatie reeds aangekaart is.
Zijn er van jullie die ervaringen willen delen met buitenlandse spaarrekeningen?
Wat is de catch? Wel buitenlandse spaarrekeningen zijn in zover bekend 100% van de gevallen geen gereglementeerde spaarrekeningen, dus hier is 30% roerende voorheffing van toepassing. Ondanks de staatsgarantie op spaardeposito's binnen de EU ben ik van mening dat ik er mijn twijfels bij heb dat deze gegarandeerd kunnen worden bij een volgende bankencrisis en het rendement daardoor te beperkt is.
Momenteel is het nog wachten op een uitspraak van de rechtbank in Brugge omtrent een lopende zaak waar deze discriminatie reeds aangekaart is.
Zijn er van jullie die ervaringen willen delen met buitenlandse spaarrekeningen?
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
Re: Buitenlandse spaarrekeningen
2,5% in PLN. Maar ik woon hier ook. Vroeger hield ik dat allemaal bij in Excel en dan de netto waarde na aftrek van Poolse tax (omgezet in EUR volgens de officiële gemiddelde koers van de NBB) invullen in het vakje te belasten aan 30%.
Vrij omslachtig allemaal en de administratie niet waard.
Nu heb ik het omgekeerde probleem. Capital gains en dividend witholding @ 19% op een Poolse belastingbrief correct proberen in te vullen.
Het is altijd wel iets. (daarom dat ik fan ben van kapitaliserende fondsen)
Vrij omslachtig allemaal en de administratie niet waard.
Nu heb ik het omgekeerde probleem. Capital gains en dividend witholding @ 19% op een Poolse belastingbrief correct proberen in te vullen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik meen een naam te herkennen van de nederlandse binck/sparen.
Als het daarom gaat.. zijn het eigenlijk wel termijnrekeningen, en heb je die 2% pas met 5 jaar vastzetten.
Je moet maar eens de pagina lezen: https://www.binck.nl/sparen
Als het daarom gaat.. zijn het eigenlijk wel termijnrekeningen, en heb je die 2% pas met 5 jaar vastzetten.
Je moet maar eens de pagina lezen: https://www.binck.nl/sparen
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
De spaarrekening bij J&T Banka hanteert in EUR en niet in CZK, dus dat is een probleem minder.
Mocht de rekening in een buitenlandse valuta zijn, welke wisselkoers geef je op (datum 31/12, gemiddelde jaar of het moment van de transactie?) en waar kan je deze vinden?
De administratie moet je er inderdaad bijnemen, vooral de eerste keer is dit lastig, maar ik maak steeds een draaiboek voor mijn fiscale aangifte omdat ik reeds verschillende complexe zaken heb en meerdere aangiften moet invullen.
Ik was hierop uit gekomen via Raisin, waarvan Binck ook een partner is.
Mocht de rekening in een buitenlandse valuta zijn, welke wisselkoers geef je op (datum 31/12, gemiddelde jaar of het moment van de transactie?) en waar kan je deze vinden?
De administratie moet je er inderdaad bijnemen, vooral de eerste keer is dit lastig, maar ik maak steeds een draaiboek voor mijn fiscale aangifte omdat ik reeds verschillende complexe zaken heb en meerdere aangiften moet invullen.
Ik was hierop uit gekomen via Raisin, waarvan Binck ook een partner is.