Discussie over breuken, delingen en procenten
TIP
Re: Discussie over breuken, delingen en procenten
B7H4long schreef: ↑20 april 2022, 21:23Ik denk dat het juist de kern van de zaak is.
Sommigen lijken niet akkoord dat 1/10 = 10% = 0.1.
Sommigen lijken niet akkoord dat een cijfer gevolgd door % op zichzelf kan staan; bvb 10% 10% geeft geen enkele waarde zonder referentie is hetzelfde als 10 % op een rekening met 0€ op
Sommigen lijken niet akkoord dat % gewoon een "afkorting", een "notatie" is : % is hetzelfde als percent is hetzelfde als per honderd is hetzelfde als /100.
procent staat voor een stukje van een referentie zonder deze referentie is procent niks waard ook geen deeltje van 100 . Het is niet omdat de benaming in het latijn per honderd betekend dat deze automatisch mag gebruikt worden als referentiegetal .
Zonder referentie of bron is procent niks waard al vermenigvuldig je dit x 100 miljard toch blijft het 0
Op de rekensom 10 % x 1000 is er maar 1 correct antwoord kun je niet verdraaien .
Op de rekensom 100/ 1000 kun je deze nog aanzien als breuk maar als deling en percentage is er ook maar 1 correct antwoord en dat is 0,1 of 0,1 %
Iedereen zal zal 100 kunnen delen door duizend denk ik .
Als iedereen nu nog zou inzien dat 100 als bron getal geld en je via deze rekenoefening gewoonweg 1 duizendste vraagt idem als de deling dus je 0,1% hebt van het brongetal
Er is maar 1 antwoord mogelijk
zoals ook ‰ gewoon een notatie is voor "per duizend" . ‰ staat voor promille ( per duizend ) Maar heeft net als procent een referentie nodig om enige betekenis te hebben als je te veel gedronken hebt is dit per liter bloed zoveel promille .
Zonder bloed dus ook geen waarde![]()
Is juist hetzelfde van procent die een referentie getal nodig heeft . Bij 10% x 1000 ontbreekt de referentie dus is dit 0
Versta jij niet wat jij toont op uw calculator ?ignition schreef: ↑20 april 2022, 21:38Dacht wel dat je weer zou terugkrabbelen. Alle mensen hier op het forum zijn fout en ook google heeft het verkeerd. Alleen de grote lop heeft de waarheid in pacht.
Hier heb je jezelf goed beschreven:
lop schreef: ↑20 april 2022, 19:48 Het verschil is dat kinderen iets willen gezegd worden en niet eigenwijs zijn zoals hier op het forum .
Als je zegt kijk eens goed zal een kind kijken en nadenken hier beginnen ze te discuteren zonder kijken en denken ze niet na .
Sterk in commentaar geven maar zeer zwak om hun fout toe te geven![]()
Je gebruikt de referentiewaarde nu 10 % = 0,1
20 % = 0,2 enzovoort .
Als ik in een spreadsheetprogramma 0,7 wil typen kun je ook 70% typen dat is een referentiewaarde

10 % x 1000
In de praktijk betekend dit
0 € waar je 10 % op hebt en vermenigvuldigd maal 1000
Zeg mij welke bank er wel geld geeft en ik open direct enkele rekeningen met niks op want volgens u zou ik geld krijgen als ik een rekening heb met niks op en hierop bijvoorbeeld 1 % zou krijgen

Gebruik eens een calculator zonder referentie waarden en doe nogmaals 10 % x 1000 en je zult zien wat ik zeg wel degelijk juist is .
Een berekening starten met een percentage en dan vermenigvuldigen of delen blijft altijd 0 .
En ja soms ben ik slimmer dan google en weet het inderdaad beter dan iedereen hier .
Maar zegt dit iets over mij of over het niveau van de mensen hier ?
Wat is me dat hier geworden zeg 

Even iets checken.
Een van de basiswetten is 'commutativiteit van de optelling en de vermenigvuldiging.
A+B=B+A en
AxB=BxA
Uit bovenstaande lijk ik op te maken dat jij een ander resultaat zou krijgen voor de volgende 2
7% x 400 en 400 x 7%
(Voor de duidelijkheid de oplossing van beide is 28)
Ook 400% × 7 en 7 x 400% hebben dezelfde oplossing
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
10% * 1000 is hetzelfde als 10% van 1000.
10% * 1000 = 100
10% van 1000 = 100
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Blijf maar mierneuken en je in bochten wringen. Je ziet in de screenshots hierboven duidelijk wat de calculator zegt als je 10% intikt, namelijk 0,1. Als je 10% omzet in een decimaal getal is dit 0,1. Je bent echt hopeloos dat je dit blijft ontkennen terwijl het er zwart op wit staat.lop schreef: ↑20 april 2022, 23:09 Procent is 0 waard op zijn eigen x 1000 of x 1 miljoen maakt niks uit het blijft altijd 0
Want op rekenkundig wijze is het idem als 0 vermenigvuldigen met 1000 of gelijk welk cijfer .
Als je op een calculator 10 % x intikt staat deze op 0 en niet op 0,1
Een rekening die op 0 staat en waar je 10 % rente op krijgt en dit x 1000 doet hoeveel heb je dan ?
Een dikke 0
Excel geeft trouwens hetzelfde resultaat als google 
En na dure ingenieursstudies, moet ik ook bevestigen dat 10% * 1000 ook voor mij 100 is
Dit topic is een perfecte teambuilding: we zijn het voor 1 keer bijna allemaal eens over iets

En na dure ingenieursstudies, moet ik ook bevestigen dat 10% * 1000 ook voor mij 100 is

Dit topic is een perfecte teambuilding: we zijn het voor 1 keer bijna allemaal eens over iets
Ik versta het heel goed.
Google eens convert decimal to percentage. Een percentage kan je gewoon omzetten in een decimaal getal. 1% percent is gewoon 1 honderste of 0,01. 1% van een geheel is dus 1 honderste van het geheel. Het is supersimpel maar jij snapt het gewoon niet.
Dikke zever, heb ik nooit gezegd.lop schreef: ↑21 april 2022, 00:55 Als ik in een spreadsheetprogramma 0,7 wil typen kun je ook 70% typen dat is een referentiewaarde![]()
10 % x 1000
In de praktijk betekend dit
0 € waar je 10 % op hebt en vermenigvuldigd maal 1000
Zeg mij welke bank er wel geld geeft en ik open direct enkele rekeningen met niks op want volgens u zou ik geld krijgen als ik een rekening heb met niks op en hierop bijvoorbeeld 1 % zou krijgen![]()
Je bent hopeloos. Succes nog met je percentageberekeningen.lop schreef: ↑21 april 2022, 00:55 Gebruik eens een calculator zonder referentie waarden en doe nogmaals 10 % x 1000 en je zult zien wat ik zeg wel degelijk juist is .
Een berekening starten met een percentage en dan vermenigvuldigen of delen blijft altijd 0 .
En ja soms ben ik slimmer dan google en weet het inderdaad beter dan iedereen hier .
Maar zegt dit iets over mij of over het niveau van de mensen hier ?
Buiten lop dan. Hij denk nog altijd dat hij het beter weet dan excel, google en alle andere leden op het forum hier. Om het met zijn eigen woorden te zeggen: hoe rond kan je zijn... Ik ga er verder ook geen woorden meer aan vuil maken. Heeft toch geen zin.
Help! Ik had deze beerput nooit mogen openen op deze warme morgen. 

-
- Newbie
- Contacteer:
Ik hoop dat nu eindelijk een admin mijn bericht goedkeurt, want ik probeer bij te dragen aan deze discussie, maar mijn berichten worden maar niet goedgekeurd.
Het probleem is dat lop steeds blijft uitgaan van "een rekening met nul euro op". Als je iets vermenigvuldigt met nul, is het resultaat natuurlijk nul. Tien procent van nul = 10 % * 0 = 0,1 * 0 = 0.
Maar als je gewoon schrijft 10 % dan heeft dat wel degelijk een waarde. Het is 10 * 1/100 = 0,1.
Het probleem is dat lop steeds blijft uitgaan van "een rekening met nul euro op". Als je iets vermenigvuldigt met nul, is het resultaat natuurlijk nul. Tien procent van nul = 10 % * 0 = 0,1 * 0 = 0.
Maar als je gewoon schrijft 10 % dan heeft dat wel degelijk een waarde. Het is 10 * 1/100 = 0,1.
Hulde aan lop die zich opoffert om de teamgeest hier wat aan te wakkeren.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Verbannen Gebruiker
Je gaat hierop van Lop nooit een antwoord krijgen. Lop weet het niet. Wanneer Lop rechtstreeks geconfronteerd wordt met zijn idiote uitspraken reageert hij:
- ofwel helemaal niet
- ofwel compleet naast de kwestie
Zie ook:
VLblokpate schreef: ↑19 april 2022, 14:48Hoe langer je jouw 85 miljard USD blijft verdedigen, hoe zieliger je wordt.
Is hier iemand die gelooft dat Lop echt belegt? Hoeveel was het naar eigen zeggen? 3 miljoen euro? Waar hij elk jaar 30% rendement op haalt? Als 10% in zijn ogen gelijk is aan 0, is 30% dan ook gelijk zijn aan 0? Lop?
Kan hoogstens 3 miljoen % € zijn of veel waarschijnlijker 3 miljoen ‰ oftewel 30.000€ resp. 3.000€

Jeetje. Door mensen als jij zijn er velen, waaronder ik, een serieuze afstand van dit forum beginnen nemen.
Los van de pseudo-onderbouwde nonsens die je uitkraamt, slaag je er zelden in een zin samen te krabbelen die niet wemelt van de spelfouten, fouten tegen de vervoegingen, verwijten of verkeerde/ontbrekende interpunctie. Begin daar misschien eerst wat aan te werken -een paar jaar lagere school kan wonderen doen- en vanaf dat moment zullen je posts misschien een tikkeltje ernstiger genomen worden. Je maakt een karikatuur van jezelf en bent dan verbaasd dat niemand je nog ernstig neemt.
Jammer dat je dit forum, waar ooit enige constructieve conversaties werden gevoerd, zo helpt verloederen.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Ik snap ook niet dat lop zo blijft ronddolen. Meerdere mensen tonen zijn ongelijk aan met de redeneerfouten aan te tonen en zijn eigen argumenten duidelijk te weerleggen.
Op dit moment is het gewoon trollen en de kwaliteit van het forum inderdaad serieus naar beneden halen. Dan nog lekker denigrenend doen naar je medeforumleden maakt voor mij duidelijk dat zo iemand hier niet thuishoort.
10% = 0,1 = 10/100 = 100/1000 = 100% * 0.1 = 0.05 * 200 % enzoverder enzovoort.
Dat 10 % * 1000 gelijk zou zijn aan 0 is je reinste onzin. Heb ik toch geleerd tijdens mijn ingenieursstudies.
Op dit moment is het gewoon trollen en de kwaliteit van het forum inderdaad serieus naar beneden halen. Dan nog lekker denigrenend doen naar je medeforumleden maakt voor mij duidelijk dat zo iemand hier niet thuishoort.
10% = 0,1 = 10/100 = 100/1000 = 100% * 0.1 = 0.05 * 200 % enzoverder enzovoort.
Dat 10 % * 1000 gelijk zou zijn aan 0 is je reinste onzin. Heb ik toch geleerd tijdens mijn ingenieursstudies.
Zuiver wiskundig is dit perfect correct. Zoals ik eerder schreef is 10% = 10/100 = 0,1 = 1% * 1000 etc.loops25 schreef: ↑20 april 2022, 21:48Met bovenstaande ben ik volledig akkoord. Ik heb t meer over de wiskundige formulering in zn "zuiverheid" of wat algemeen in de volksmond en door de computers wordt getolereerd. En daar zit volgens mij een verschil. Dacht dat daar de discussie over ging. Ik geef in excel ook in: =20%*100 (als voorbeeld), maar volgens mij is dit zuiver wiskundig niet correct. Ma genoeg gezeverd, ik weet t zelf nie meer ondertussen. Ben dolgedraaid. AhooiiEarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2022, 21:40
Kijk, gewoon even normaal communiceren kan al veel helpen![]()
Ofwel neem je als eenheid het getal 1000, want dat staat er expliciet.
Dan is dat dus 10% van 1000 = 1000 / 100 * 10 = 100
Ofwel neem je als eenheid het getal 10, want dat staat er expliciet.
Dan is dat dus 10 / 100 * 1000 = 100
Ofwel neem je als eenheid impliciet het getal 1.
Dan is dat dus 10% van 1 * 1000 = 1 / 100 * 10 * 1000 = 100
Met wat ben je niet akkoord ?
Ik denk dat het probleem net is dat 'in de volksmond', 10% op zichzelf niet gezien wordt als 'iets' (getuige jou posts en die van lop). Maar wiskundig gezien bestaat dit natuurlijk gewoon wel. Waarom zou 10% of 0.1 niet gewoon bestaan? Omdat er geen ander getal aan verbonden is? Je moet niet per se 10 % van iets hebben. Net zoals je ook gewoon 10 kunt hebben en niet per se 10 van iets moet hebben