Distributie of kapitalisatie trackers ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Distributie of kapitalisatie trackers ?
Ik zou graag beginnen met beleggen in trackers. Nu weet ik totaal niet naar aanleiding van het Belgische belastingen systeem of ik kapitalisatie of distributie trackers moet kopen. DB neemt in hun best advice lijst enkel distributieversies op en Matti van Bolero gebruikt dan weer enkel kapitalisatie versies. Naar welke versie gaat jullie voorkeur uit en waarom? Waar vind ik een goede lijst van trackers om als beginnend belegger in te beleggen?
Re: Distributie of kapitalisatie trackers ?
Bij distributie fondsen betaal jij als belegger 30% RV op de dividenden voordat je het geld in handen krijgt.
Bij kapitalisatie aandelen fondsen wordt 100% van de dividenden direct terug in het fonds geïnvesteerd, en rendeert volledig voor jou.
Bij kapitalisatie aandelen fondsen wordt 100% van de dividenden direct terug in het fonds geïnvesteerd, en rendeert volledig voor jou.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Geef eens de correcte versie in de plaats !
Bij kapitaliserende fondsen wordt ongeveer 85% herbelegd van het dividend om dat ook deze fondsen verplicht zijn om bronbelastingen te betalen .
Bij sommige ETF's ligt dat percentage iets lager omdat sommige uitkeringen worden gezien als tergkeer van kapitaal .
Maar dat geld evengoed voor de uitkerende versie .
Echter bij distributie fondsen betaal je dan nog eens de Belgische roerende voorheffingen er bovenop van 30%
Van het dividend krijg je dus maar 59,5% in handen .
zal iets meer zijn terug omdat sommige uitkeringen worden gezien als terugkeer van kapitaal .
Dit hangt af waarin de EFT investeert
Wat hierboven staat is dus volledig verkeerd , de zon komt op s'morgens gratis echter belastingen in het land waar het bedrijf zich bevind betaal je altijd het maakt hierbij niet uit of een ETF uitkeert of niet .
Dus bij kapitaliserende EFT WORDT 85% HERBELEGD ,
voordelen
u bespaart dus ongeveer 25% uit op de RV
nadelen
Je geld word ook herbelegd in een dure markt
Er is dus onmogelijk een duidelijk antwoord te geven wat best is dat hangt af van je persoonlijke situatie . Ben je een luie belegger ? kies dan voor kapitalisatie . Wil je profiteren door de markt te timen kies dan voor distributie
Ik zou graag mijn portefuille uitbreiden met etf's. Kan er mij iemand een lijst of link bezorgen van betrouwbare ETF's (geen gestructureerde producten)?
U bent hier op spaargids. 88% in IWDA steken en 12% in EMIM en alles komt goed!

https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
https://www.ishares.com/uk/individual/e ... rough=true
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Heb je er misschien ook nog die inspelen op belangrijke thema's (zoals bv health, of andere)?Indalo schreef: ↑5 februari 2022, 08:07U bent hier op spaargids. 88% in IWDA steken en 12% in EMIM en alles komt goed!
https://www.ishares.com/nl/particuliere ... rough=true
https://www.ishares.com/uk/individual/e ... rough=true
Zelfs als je aan markt timen wil doen, dikwijls (meestal) is de markt niet te duur en wil je gewoon herbeleggen lijkt mij. Dus zelfs dan is herbeleggen misschien wel de beste keuze. Je kan in dit geval ook een deeltje van je ETF's verkopen.lop schreef: ↑1 februari 2021, 04:10 voordelen
nadelen
Er is dus onmogelijk een duidelijk antwoord te geven wat best is dat hangt af van je persoonlijke situatie . Ben je een luie belegger ? kies dan voor kapitalisatie . Wil je profiteren door de markt te timen kies dan voor distributie
De meeste beleggers zullen met hun ETF's toch niet de markt willen timen lijkt mij?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gaat inderdaad wat in tegen het idee achter ETF's. Als je een ETF koopt, ga je ervan uit dat je de markt niet kan kloppen.
Het zou dan wat contradictorisch zijn om te denken dat je wel beter kan doen dan de markt qua timing aankoop.
Dus bij EFT's, zeker breed gespreide, is het normaliter zo dat de ETF-koper periodiek bijkoopt.
Het zou dan wat contradictorisch zijn om te denken dat je wel beter kan doen dan de markt qua timing aankoop.
Dus bij EFT's, zeker breed gespreide, is het normaliter zo dat de ETF-koper periodiek bijkoopt.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Met een ETF timen is dan ook nog moeilijker dan met losse aandelen .gilberke schreef: ↑5 februari 2022, 10:43Zelfs als je aan markt timen wil doen, dikwijls (meestal) is de markt niet te duur en wil je gewoon herbeleggen lijkt mij. Dus zelfs dan is herbeleggen misschien wel de beste keuze. Je kan in dit geval ook een deeltje van je ETF's verkopen.lop schreef: ↑1 februari 2021, 04:10 voordelen
nadelen
De meeste beleggers zullen met hun ETF's toch niet de markt willen timen lijkt mij?
Staat het ene goedkoop dan staat het andere duur dat is juist de bedoeling van een ETF
Je kunt niet kiezen je hebt het gemiddelde van alle componenten volgens de weging in de ETF .
Nochtans bestaat het gros van het dagelijks volume in etf's uit active algo trading die juist wel beter doen dan de markt door timing. Hier het gemiddelde dagelijkse volumes van de 100 meest verhandelde etf's, de fractie LT beleggers zal daar eerder verwaarloosbaar zijnCharlesvdw schreef: ↑5 februari 2022, 14:14 Gaat inderdaad wat in tegen het idee achter ETF's. Als je een ETF koopt, ga je ervan uit dat je de markt niet kan kloppen.

Da's toch wel impressionant!
SPY is toch een belangrijke ETF
en de dagelijkse handel is 20% a 25% 10% van de activa!
Normaal wordt turnover ratio per jaar berekend, hier is het dus per dag...
SPY is toch een belangrijke ETF
en de dagelijkse handel is 20% a 25% 10% van de activa!
Normaal wordt turnover ratio per jaar berekend, hier is het dus per dag...
Laatst gewijzigd door el perro op 5 februari 2022, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gemiddelde volume ligt onder de 100 miljoen de laatste 3 maand op een totaal van 450 miljard
denk dat je uw komma vergeet 2 tot 2,5% is de dagelijkse volume van SPY
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Doen die dat dan niet met herbalanceren ?
(dat noemen we dan misschien niet "market timen", maar komt op hetzelfde neer het doel is hetzelfde n.m.i.)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 5 februari 2022, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Here we go again
Van die SPDR S&P 500 ETF worden er dagelijks 93.917.133 stuks verhandeld (moving average over de afgelopen 3 maand). Een aandeel is momenteel 448,7 dollar waard, het gaat dus om 42.140.617.577 dollar per dag.
Die etf vertegenwoordigt 415.226.000.000 dollar, met andere woorden het dagelijks volume bedraagt ongeveer 10% van die etf.

Van die SPDR S&P 500 ETF worden er dagelijks 93.917.133 stuks verhandeld (moving average over de afgelopen 3 maand). Een aandeel is momenteel 448,7 dollar waard, het gaat dus om 42.140.617.577 dollar per dag.
Die etf vertegenwoordigt 415.226.000.000 dollar, met andere woorden het dagelijks volume bedraagt ongeveer 10% van die etf.