divident invullen belastingsaangifte
TIP
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
divident invullen belastingsaangifte
Even voor alle duidelijkheid voor mezelf en andere nieuwelingen :
Vorig jaar voor de eerste keer een divident van een aandeel uitgekeerd gekregen.
Hier moet 25pct RV op betaald worden.
Houdt de bank die RV af en betaald die aan de taxman ?
Moet ik die nog op mn belastingsbrief invullen ?
Vorig jaar voor de eerste keer een divident van een aandeel uitgekeerd gekregen.
Hier moet 25pct RV op betaald worden.
Houdt de bank die RV af en betaald die aan de taxman ?
Moet ik die nog op mn belastingsbrief invullen ?
Re: dividend invullen belastingsaangifte
... dividenD
Als je bij een Belgische bank of broker belegt, dan doet die het nodige om de RV af te houden.
Het invullen op de belastingbrief is terug afgeschaft vanaf 1 januari 2013. Voor inkomsten van 2012 die aan 25% RV werden onderworpen is de aangifte ook niet meer nodig.
Als je bij een Belgische bank of broker belegt, dan doet die het nodige om de RV af te houden.
Het invullen op de belastingbrief is terug afgeschaft vanaf 1 januari 2013. Voor inkomsten van 2012 die aan 25% RV werden onderworpen is de aangifte ook niet meer nodig.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Re: divident invullen belastingsaangifte
Blijkbaar moet er dit jaar wel iets ingevuld of aangevinkt worden lees ik in de kop van een artikel in de tijd. Maar ben geen abonnee.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Zonder de hele fiscaliteit van roerende inkomsten uit de doeken te gaan doen, dus héél kort door de bocht:
Als er roerende voorheffing afhouden is (en dus door de bank doorgestort is aan de taxman) moet je inkomsten van aandelen (dividenden dus) niet nog eens aangeven in de personenbelasting. Dat heet de "bevrijdende roerende voorheffing". Je betaalt ze, en je bent "bevrijd" van verdere belastingen. Hoera!
Dat nieuw vinkje gaat (waarschijnlijk, ik heb de link naar het artikel niet) over "de bijkomende 4 procent". Da's voor spaargeld (niet voor dividenden) en pas vanaf 20.020 Euro aan roerende inkomsten. Als je niet aan die 20.202 komt, moet je dit aanvinken.
Of het gaat over over buitenlandse levensverzekeringen. Als je een buitenlandse levensverzekering hebt of ooit één had moet je dat "opbiechten" aan de fiscus. De fiscus gaat daar normaal gezien geen belasting over heffen, vadertje staat is enkel nieuwsgierig. Je moest dit al doen voor buitenlandse rekeningen.
Als er roerende voorheffing afhouden is (en dus door de bank doorgestort is aan de taxman) moet je inkomsten van aandelen (dividenden dus) niet nog eens aangeven in de personenbelasting. Dat heet de "bevrijdende roerende voorheffing". Je betaalt ze, en je bent "bevrijd" van verdere belastingen. Hoera!
Dat nieuw vinkje gaat (waarschijnlijk, ik heb de link naar het artikel niet) over "de bijkomende 4 procent". Da's voor spaargeld (niet voor dividenden) en pas vanaf 20.020 Euro aan roerende inkomsten. Als je niet aan die 20.202 komt, moet je dit aanvinken.
Of het gaat over over buitenlandse levensverzekeringen. Als je een buitenlandse levensverzekering hebt of ooit één had moet je dat "opbiechten" aan de fiscus. De fiscus gaat daar normaal gezien geen belasting over heffen, vadertje staat is enkel nieuwsgierig. Je moest dit al doen voor buitenlandse rekeningen.
Als je gekozen hebt voor afhouding van die 4% ( al dan niet boven de 20.020 euro ) moet je volgens mij niets aanvinken. Tenzij je alsnog teruggave wil van de ingehouden belasting van 4%. Of heb ik het mis??
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Was het maar zo simpel.
Als je gekozen hebt voor de bijkomende heffing én je hebt die heffing effectief betaald (niet evidend bij sommige buitenlandse roerende inkomsten) moet je inderdaad niets aanvinken. Maar daar gaat het in het geval van TS (en de meerderheid van gewone belastingplichtigen met wat intresten en dividenden) niet over.
Eens je bepaalde (onder (+/-) rubrieken beschreven) inkomsten hebt moet je antwoorden, vanaf de eerste euro roerend inkomen
In de voorbereiding van de aangifte staat:
Ook in het geval van TS: Een aandeel, 25 pct ingehouden RV op het dividend. Moet je niet aangeven (want bevrijdende RV) maar het is wel een inkomen als beschreven in VAK VII A 1. a).
Zit je boven de grens van 1.880 maar onder 20.020 en heb je géén extra 4pct gekozen is het duidelijk: invullen.
En zo kunnen we nog even doorgaan vrees ik. 't Is allemaal nog maar pas gepubliceerd en vers, nog even wachten wat de consensus onder fiscalisten is. Maar één ding is duidelijk: een gedrocht is het. En dat allemaal voor één jaar...
Teruggave van die 4%: is nog helemaal iets anders. Geen idee of dat zelfs mogelijk is. Ik vermoed dat dat heel moeilijk zal gaan, vadertje staat kennende
Als je gekozen hebt voor de bijkomende heffing én je hebt die heffing effectief betaald (niet evidend bij sommige buitenlandse roerende inkomsten) moet je inderdaad niets aanvinken. Maar daar gaat het in het geval van TS (en de meerderheid van gewone belastingplichtigen met wat intresten en dividenden) niet over.
Eens je bepaalde (onder (+/-) rubrieken beschreven) inkomsten hebt moet je antwoorden, vanaf de eerste euro roerend inkomen
In de voorbereiding van de aangifte staat:
Alles hangt af van wat de Fiscus met "aangegeven of niet aangegeven" bedoelt. Stel je hebt inkomsten uit een gereglementeerd spaarboekje, maar je zit onder de grens van 1.880 Euro dus betaalde je er geen RV op. Je geeft deze inkomsten dus niet aan (want onder de vrijgestelde grens van 1.880 Euro) maar je hebt ze wel genoten: het zijn inkomsten van gewone Belgische spaardeposito’s waarop roerende voorheffing is ingehouden aan 15 pct. Volgens mij hang je er dus aan in dit geval.Indien u (aangegeven of niet aangegeven) inkomsten als bedoeld in de
rubrieken gemerkt met (+/-) hebt verkregen, moet u ook onderstaande
verklaring afleggen (door het passende vakje aan te kruisen)
Ik verklaar dat ik geen andere dan de in mijn aangifte vermelde
inkomsten heb verkregen die nog aanleiding kunnen geven tot de
bijkomende heffing van 4 pct.:
Ook in het geval van TS: Een aandeel, 25 pct ingehouden RV op het dividend. Moet je niet aangeven (want bevrijdende RV) maar het is wel een inkomen als beschreven in VAK VII A 1. a).
Zit je boven de grens van 1.880 maar onder 20.020 en heb je géén extra 4pct gekozen is het duidelijk: invullen.
En zo kunnen we nog even doorgaan vrees ik. 't Is allemaal nog maar pas gepubliceerd en vers, nog even wachten wat de consensus onder fiscalisten is. Maar één ding is duidelijk: een gedrocht is het. En dat allemaal voor één jaar...
Teruggave van die 4%: is nog helemaal iets anders. Geen idee of dat zelfs mogelijk is. Ik vermoed dat dat heel moeilijk zal gaan, vadertje staat kennende
Laatst gewijzigd door Oudere Jongere op 10 april 2013, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben niet van plan om veel in te vullen ! Ze mogen het zelf uitzoeken ! Ze kunnen er zelf toch niet meer aan uit !
evita schreef:Ik ben niet van plan om veel in te vullen ! Ze mogen het zelf uitzoeken ! Ze kunnen er zelf toch niet meer aan uit !
klopt, maar ze kunnen wel een "ereloon" vragen als ze het zelf moeten uitpluizen : een boete + 7% intresten per jaar op eventuele te late betalingen
Ja, maar dan zullen ze mijn aangifte wel moeten controleren, en hoe groot is die kans ? Ik dacht gelezen te hebben 1% ??
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Als je werknemer in loondienst bent (arbeider of bediende) en je kosten niet bewijst heb je weinig kans om effectief gecontroleerd te worden.
En in als er algemeen in zo'n aangifte een fout zit kom je al vlug weg met een bericht van wijziging (het "corrigeren" de aangifte) en het bijbetalen van het verschil. Vaak "trek je terug" in zulke gevallen dus blijft de schade beperkt tot iets minder terug krijgen.
Voor dit specifiek geval - de roerende inkosten AJ2013/inkomsten 2012 echter: daar is de administratie ook niet blij mee. Er is er geen centrale databank waarin je als controleur kan gaan zoeken of wat aangegeven is effectief alle roerende inkomsten van de belastingplichtige bevat. Je moet als controleur dus voortgaan op steekproeven. En zelfs al vermoedt de controleur een vergissing of zelfs fraude: begin maar te zoeken waar de intresten/dividenden vandaan komen. Een gewone belastingscontroleur is de BBI niet hoor.
't Is een onwerkbaar gedrocht, ontstaan uit politiek gemarchandeer. Het was te laat om de boel terug te draaien, dus na één jaar voeren ze het terug af. Gaan ze minutieus napluizen, dat zie je van ver...
En in als er algemeen in zo'n aangifte een fout zit kom je al vlug weg met een bericht van wijziging (het "corrigeren" de aangifte) en het bijbetalen van het verschil. Vaak "trek je terug" in zulke gevallen dus blijft de schade beperkt tot iets minder terug krijgen.
Voor dit specifiek geval - de roerende inkosten AJ2013/inkomsten 2012 echter: daar is de administratie ook niet blij mee. Er is er geen centrale databank waarin je als controleur kan gaan zoeken of wat aangegeven is effectief alle roerende inkomsten van de belastingplichtige bevat. Je moet als controleur dus voortgaan op steekproeven. En zelfs al vermoedt de controleur een vergissing of zelfs fraude: begin maar te zoeken waar de intresten/dividenden vandaan komen. Een gewone belastingscontroleur is de BBI niet hoor.
't Is een onwerkbaar gedrocht, ontstaan uit politiek gemarchandeer. Het was te laat om de boel terug te draaien, dus na één jaar voeren ze het terug af. Gaan ze minutieus napluizen, dat zie je van ver...
En.. met strik wordt dat al heel wat (zwaarder) moeilijker hé
?
ik hoop dat mijn banken mij formulieren opsturen met hetgeen ik moet aangeven als dat niet zo is ga ik gewoon simuleren met fiskobel wat me het meeste opbrengt neem ik dan, ze moeten het maar eenvoudiger houden wat een gezever.
Heb vorige week van KBC een samenvatting/overzicht van de dividenden en intresten en RV van vorig jaar (2012) via de post gekregen, voor de 4 % regel.
Als elke bank zo een overzicht toestuurt kan je de 4 % regel "gemakkelijk" zelf even uitrekenen.
Als elke bank zo een overzicht toestuurt kan je de 4 % regel "gemakkelijk" zelf even uitrekenen.
Tweede poging, had iets niet aangevinkt.PJP schreef:Heb vorige week van KBC een samenvatting/overzicht van de dividenden en intresten en RV van vorig jaar (2012) via de post gekregen, voor de 4 % regel.
Op welk nummer moet ik dit invullen op mijn belastingbrief?
Deel 1 weet ik al, nu het nummer nog.