DIY Pensioensparen met ETF's
TIP
DIY Pensioensparen met ETF's
Onlangs ben ik begonnen met pensioensparen te bekijken. Momenteel neem ik deel aan het fiscaal pensioensparen in het ArPe pensioenspaarfonds.
Wanneer ik het fonds van dichterbij bekijk zie ik het volgende:
Wat me nu enorm opvalt aan mijn pensioenspaarfonds is het feit dat het steevast onder de index presteert én een torenhoge managementkost met zich meebrengt. Dus toen dacht ik; Dat kan ik beter!
Ik ben uiteraard niet de eerste die zich dit bedenkt; een relevant artikel van mijnkapitaal.be
Volgens dat artikel zou een rendement dat 1,1% hoger ligt dan een fiscaal pensioenspaarfonds op een termijn van 40Y voordeliger uitkomen.
Ik heb geprobeerd om een zo eenvoudig mogelijk voorbeeldportfolio samen te stellen:
iShares MSCI World UCITS ETF USD (Dist)
iShares $ Corp Bond UCITS ETF USD (Dist)
Dus:
Wanneer ik dan mijn simulaties op 40Y draai komt mijn DIY fonds veel beter uit.
940 euro per jaar in Arpe aan 4,22% op 40 jaar = 98.071 (zonder inflatie)
660 euro (geen fiscaal voordeel) per jaar in een ETF fonds (aandelen 60 - obligaties 40) aan 5,92% op 40 jaar = 106.149 (zonder inflatie)
Nu wordt een fiscaal pensioenfonds ook nog aan 8% belast bij de 'vrijgave'. Nu heb ik begrepen dat een ETF fonds dat accumuleert en in bv. Ierland gedomicilieerd is optimaal zou zijn qua belastingen. Aan welke belastingen kan ik me hier verwachten?
Mijn voornaamste vraag: Klopt mijn berekening en zie ik misschien iets over het hoofd? Is het zinvol om mijn fiscaal pensioensparen te vervangen door ene zelf geselecteerde formule?
Nog een side note: Fiscale pensioenfondsen zijn beperkt in het jaarlijkse (voordelige bedrag). Nu ligt de aankoop van een eigen woning voor mij nog erg veraf en heb ik sinds kort een mooi inkomen. Indien ik voor de ETF formule zou gaan kan ik lange tijd (aankoop woning zie ik op ~10-15Y) een veel hoger bedrag dan die 940 per jaar beleggen.
Feedback is meer dan welkom!
EDIT: Typos
Wanneer ik het fonds van dichterbij bekijk zie ik het volgende:
- Gemiddeld rendement van 5,56% over 10Y
- TER van 1,34%
- Fiscaal voordeel: 940 euro storten = 280 fiscaal voordeel
Wat me nu enorm opvalt aan mijn pensioenspaarfonds is het feit dat het steevast onder de index presteert én een torenhoge managementkost met zich meebrengt. Dus toen dacht ik; Dat kan ik beter!
Ik ben uiteraard niet de eerste die zich dit bedenkt; een relevant artikel van mijnkapitaal.be
Volgens dat artikel zou een rendement dat 1,1% hoger ligt dan een fiscaal pensioenspaarfonds op een termijn van 40Y voordeliger uitkomen.
Ik heb geprobeerd om een zo eenvoudig mogelijk voorbeeldportfolio samen te stellen:
iShares MSCI World UCITS ETF USD (Dist)
- Gemiddeld rendement van 5,90% over 10Y
- 0,50% TER
iShares $ Corp Bond UCITS ETF USD (Dist)
- Gemiddeld rendement van 6,91% over 10Y
- 0,20% TER
Dus:
- Arpe fiscaal pensioenfonds 5,56% gemiddeld historisch rendement - 1,34% TER = 4,22% netto rendement
- DIY fonds: 6,91% gemiddeld historisch rendement - 0,38% TER = 5,92% netto rendement
Wanneer ik dan mijn simulaties op 40Y draai komt mijn DIY fonds veel beter uit.
940 euro per jaar in Arpe aan 4,22% op 40 jaar = 98.071 (zonder inflatie)
660 euro (geen fiscaal voordeel) per jaar in een ETF fonds (aandelen 60 - obligaties 40) aan 5,92% op 40 jaar = 106.149 (zonder inflatie)
Nu wordt een fiscaal pensioenfonds ook nog aan 8% belast bij de 'vrijgave'. Nu heb ik begrepen dat een ETF fonds dat accumuleert en in bv. Ierland gedomicilieerd is optimaal zou zijn qua belastingen. Aan welke belastingen kan ik me hier verwachten?
Mijn voornaamste vraag: Klopt mijn berekening en zie ik misschien iets over het hoofd? Is het zinvol om mijn fiscaal pensioensparen te vervangen door ene zelf geselecteerde formule?
Nog een side note: Fiscale pensioenfondsen zijn beperkt in het jaarlijkse (voordelige bedrag). Nu ligt de aankoop van een eigen woning voor mij nog erg veraf en heb ik sinds kort een mooi inkomen. Indien ik voor de ETF formule zou gaan kan ik lange tijd (aankoop woning zie ik op ~10-15Y) een veel hoger bedrag dan die 940 per jaar beleggen.
Feedback is meer dan welkom!
EDIT: Typos
Laatst gewijzigd door zarci op 10 juni 2017, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Re: DIY Pensioensparen met ETF's
Ik heb ook heel die pensioenbedoening buiten gesmeten, ze kunnen hun 30% houden samen met hun onconventionele risico's.
Belastingen die je kan verwachten is enkel de beurstaks bij aankoop, 0,27% éénmalig en bij verkoop ook.
Uw plan houdt steek maar je zit dan wel verbonden aan een valutarisico.
+ Ik begrijp niet goed waarom je de obligatie tracker zou kopen ipv de aandelen tracker. Op lange termijn presteren aandelen altijd beter (anders zouden bedrijven niet lenen). Gezien dit voor uw pensioen is, heb je toch de tijd.
Belastingen die je kan verwachten is enkel de beurstaks bij aankoop, 0,27% éénmalig en bij verkoop ook.
+ Ik begrijp niet goed waarom je de obligatie tracker zou kopen ipv de aandelen tracker. Op lange termijn presteren aandelen altijd beter (anders zouden bedrijven niet lenen). Gezien dit voor uw pensioen is, heb je toch de tijd.
https://whendoyouretire.wordpress.com/
22-jarige op weg naar financiële onafhankelijkheid.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
https://home.kpmg.com/be/nl/home/insigh ... cties.html kan interessant om lezen zijn.
Als ik het goed begrijp, dan is bij aankoop van een kapitaliserend aandelenfonds met Iers paspoort via een De Giro custody-account (NL) nog steeds de Belgische beurstaks van 1.32% te betalen. Klopt dit? Of geldt dat niet, omwille van het Ierse paspoort?
Als ik het goed begrijp, dan is bij aankoop van een kapitaliserend aandelenfonds met Iers paspoort via een De Giro custody-account (NL) nog steeds de Belgische beurstaks van 1.32% te betalen. Klopt dit? Of geldt dat niet, omwille van het Ierse paspoort?
Bedankt voor de reactie!WhenDoYouRetire schreef: ↑10 juni 2017, 19:13 Ik heb ook heel die pensioenbedoening buiten gesmeten, ze kunnen hun 30% houden samen met hun onconventionele risico's.
Dus als ik het goed begrijp wil dat dus zeggen dat wanneer ik 1.000 euro ankoop, ik 2.7 euro beurstaks incasseer, en weer 2.7 indien ik mijn aandelen meteen zou verkopen? dus 0.27% op mijn hedendaagse aankoop en weer 0.27% op mijn uiteindelijk aangegroeide verkoop.
De obligatietracker zou ik aankopen om mijn risico te spreiden. Dus 60% aandelen en 40% obligaties. Misschien minder obligaties aangezien ik jong ben en best nog wat risico aankan
fropskottel schreef: ↑10 juni 2017, 19:29 https://home.kpmg.com/be/nl/home/insigh ... cties.html kan interessant om lezen zijn.
Het tarief van de beurstaks varieert naargelang het financiële instrument waarop de transactie betrekking heeft: 0,09% voor obligaties en bepaalde aandelen en deelbewijzen van beleggingsvennootschappen, 0,27% voor aandelen en 1,32% voor aandelen van kapitaliserende beleggingsvennootschappen.
Vallen aandelen in ETFs onder 'aandelen van kapitaliserende beleggingsvennootschappen'?
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Affirmatief. Er zullen wellicht ook nog brokerkosten bijkomen voor de transactie maar die zijn afhankelijk van je broker zelf natuurlijk. Je kan ook uitkijken naar acties waar je eerste €100 transactiekosten bv gratis zijn.zarci schreef: ↑10 juni 2017, 19:51
Bedankt voor de reactie!
Dus als ik het goed begrijp wil dat dus zeggen dat wanneer ik 1.000 euro ankoop, ik 2.7 euro beurstaks incasseer, en weer 2.7 indien ik mijn aandelen meteen zou verkopen? dus 0.27% op mijn hedendaagse aankoop en weer 0.27% op mijn uiteindelijk aangegroeide verkoop.
De obligatietracker zou ik aankopen om mijn risico te spreiden. Dus 60% aandelen en 40% obligaties. Misschien minder obligaties aangezien ik jong ben en best nog wat risico aankan
Als je 60% iShares Bonds koopt, maken obligaties 60% uit van uw portfolio ipv 40%.
PS ik twijfel of die obligatietracker wel zo'n rendementen zal kunnen blijven maken. Je ziet de afgelopen 2 jaar, gesteund door de lage rente, reeds weinig vooruitgang. Die lage rente gaat nog wel even blijven.
keitof mijn broer is hier ook
Laatst gewijzigd door paul op 10 juni 2017, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
Ik wist niet dat Karel een tweelingsbroer had 

Ja die woont in Thailand
ik vind mijn broer knapper, denk dat meer vrouwen daarop vallen
ik vind mijn broer knapper, denk dat meer vrouwen daarop vallen
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
In Thailand moet ge wel oppassen met die "vrouwen" daar natuurlijk
Typfout van mezelf! Moest omgekeerd zijn; Dus 60% aandelen en 40% obligaties. Ik pas het aan!WhenDoYouRetire schreef: ↑10 juni 2017, 20:04
Als je 60% iShares Bonds koopt, maken obligaties 60% uit van uw portfolio ipv 40%.
Denk erover om misschien toch eerder naar een 75 / 30 verdeling te gaan.
PS; Wat gebeurt er in het geval dat mijn broker of bank failliet zou gaan? Ik ga er van uit dat ik dan nog steeds mijn assets in handen heb?
geeft niet, het is een hele eer
en het is mooier dan het origineel
Trump zijn kapper is ook ontslagen
en het is mooier dan het origineel
Trump zijn kapper is ook ontslagen
- WhenDoYouRetire
- Full Member
- Contacteer:
De meeste brokers deponeren de aandelen bij een onafhankelijke custody. Die bewaart dan de effecten. Mocht jouw broker failliet gaan dan kun je dus u effecten recupereren.zarci schreef: ↑10 juni 2017, 20:37
Typfout van mezelf! Moest omgekeerd zijn; Dus 60% aandelen en 40% obligaties. Ik pas het aan!
Denk erover om misschien toch eerder naar een 75 / 30 verdeling te gaan.
PS; Wat gebeurt er in het geval dat mijn broker of bank failliet zou gaan? Ik ga er van uit dat ik dan nog steeds mijn assets in handen heb?
Zoals in alle indices die selecteren op basis van marktkapitalisatie is de VS enorm overwogen in de MSCI World Index (nog geen kwart van de wereldeconomie maar wel meer dan de helft van de index). Emerging markets ontbreken volledig, inclusief landen die eigenlijk al volledig developed zijn zoals Zuid-Korea of Taiwan.
Ben je zeker dat je dat wilt? De VS is een goed presterende markt en zal dat waarschijnlijk altijd zijn, maar ik zou persoonlijk toch iets meer diversificatie willen. En zonder emerging markets ga je heel wat groei missen, me dunkt.
Ben je zeker dat je dat wilt? De VS is een goed presterende markt en zal dat waarschijnlijk altijd zijn, maar ik zou persoonlijk toch iets meer diversificatie willen. En zonder emerging markets ga je heel wat groei missen, me dunkt.