Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Doe ik er in mijn situatie goed aan om een huis te kopen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
53 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

Re: Doe ik er in mijn situatie goed aan om een huis te kopen?

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 13:33

fahhya schreef: ↑7 augustus 2020, 12:45 Wat gebeurd er als je morgen uw job verliest ?
De gratis verzekering gewaarborgd inkomen?
Dan heeft ze toch al 18 maanden (eventueel te verlengen met nog eens 18 maanden) gegarandeerd een tegemoetkoming van 500 €/maand (afhankelijk van haar huidige inkomen).
Afhankelijk van de ligging van het kooppand zal ze dan waarschijnlijk wel iets goedkoper moeten aankopen.

Als iemand met een netto inkomen van 3.000 € en slechts één kind (+ extralegale voordelen) geen huis meer kan kopen op afbetaling weet ik het ook niet meer.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 13:47

ludo schreef: ↑6 augustus 2020, 22:47 Als je dergelijk budget hebt zou ik naar nieuwbouw ( gelijkvloers) gaan,inplaats van een bestaand huis te kopen.
De rente is te verwaarlozen, en na 20/25 jaar als je op pensioen bent ( minder inkomsten ) moet je al geen huur of hypotheek betalen... en met ouder worden ook al geen trappen lopen..
+1
Hopelijk zijn het weer geen raadgevingen op het sterfhuis. :D
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 7 augustus 2020, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 7 augustus 2020, 13:48

Jefdewit schreef: ↑7 augustus 2020, 13:31 Het is maar wat je er zelf van maakt en wil aan uitgeven.
Bij mijn weten is een kot geen verplichting om verder te studeren.
We hebben het hier toch over Vlaanderen? Een regio met bijna in iedere regio een universiteit en in meerdere provinciesteden een hogeschool? Een kot is een luxe, geen basisbehoefte om te kunnen studeren.
Het is te doen zonder kot maar makkelijk is het ook niet.
Probeer bijvoorbeeld maar eens van pakweg Alveringem in Gent te raken met het openbaar vervoer. Vergeet niet dat de lessen aan de unief niet zijn zoals in het middelbaar. Een vriendin van mijn zoon mocht niet op kot. Te duur. Ze moest dus elke dag op en af met de trein (45 minuten enkel). Als je dan nog de verplaatsing bij rekent ben je per dag makkelijk 2u kwijt. Er waren dagen dat ze les had tot 19u en 's anderendaags om 8u beginnen. Er zijn ook dagen dat je 2u les hebt 's morgens en nog eens een uurtje om 16u 's middags. Wat doe je dan in de tussentijd? En waar? Nu, het resultaat van al die omzwervingen en planning was dat ze grandioos gebuisd was. Verloren jaar dus. Het lijkt misschien duur dat kot maar op de langere termijn kan het het verschil maken tussen 4 jaar studeren of 6 jaar.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 13:51

Iedere het zijne.
Ik heb jaren ervaring met meerdere kinderen hoor.
Er heeft er maar één op "kot" gezeten. Op eigen kosten.
De rest heeft het allemaal overleefd en geen enkele heeft een zichtbaar trauma opgelopen.
Eentje is wel op "Erasmuszending" geweest. Ze was tenminste zo eerlijk om toe te geven dat dit met studeren weinig te maken had. :D

Het is ook niet omdat het 'te duur' was. Gewoon uit principe en deel van de opvoeding. Heb er, voor die afgezien hebben van kotrechten, als motivatie een win-win situatie van gemaakt. Iedereen tevreden en het geld bleef in de familie. :D
anonymous schreef: ↑7 augustus 2020, 13:48 Het lijkt misschien duur dat kot maar op de langere termijn kan het het verschil maken tussen 4 jaar studeren of 6 jaar.
Kan zijn maar die vlieger ging hier niet op.
De basisregel was je studeert waar je wil, wat je wil en zo lang je wil. Maar bissen kan alleen op eigen kosten.
Eentje heeft het na een half jaar opgegeven en is gaan werken. Geen probleem want hij was niet geschikt voor een boekenjob.
Eentje was bij kerstmis op zowat alles gebuisd en wou opgeven. Opgeven komt hier niet voor dus moest jaar uitdoen al was hij gebuisd. Resultaat heel de zomer studeren en alsnog met de hakken over de sloot. Lange termijn resultaat was wel dat het lesje geleerd was en volgende jaren in eerste zit er door en dan drie maanden feesten.
Eentje heeft gekozen om gedurende 7 jaar een betaalde beroepsopleiding te volgen met kost en inwoon.
En het Erasmus-kotgeval heeft na de hogeschool er nog een univ (Manaba) bijgedaan in een andere richting. Gedurende 5 jaar Iedere vakantie en meeste WE werken om luxe van een kot te betalen.

ps. De 2 zonder hoger diploma hebben nu het hoogste netto inkomen. ;)
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 7 augustus 2020, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 7 augustus 2020, 13:55

anva schreef: ↑6 augustus 2020, 19:42 Ik ben single, 43, 1 kind, netto inkomen rond de 3.000 € (+bedrijfswagen, tankkaart, maaltijdcheques,...).
Mijn eigen vermogen is ongeveer 110.000 €, verdeeld over spaarrekeningen bij verschillende banken, en 2 beleggingen (samen 15.000 €) + pensioensparen.
Momenteel huur ik en dat voelt toch aan als weggesmeten geld. Heb een huis gespot, vraagprijs 350.000€. Wel nog (op termijn) wat werk aan: keuken, badkamer, evt kleine uitbreiding, aanpassingen op vlak van energie (isolatie,...).

Is dit voor mij te hoog gegrepen? Momenteel kan ik maandelijks vrij veel sparen (huurprijs 950 €), wat me comfort biedt op vlak van reizen, buffer voor-het-geval-dat. Maar ik bouw uiteindelijk niets op, mijn spaargeld zal na 30 jaar minder opgebracht hebben dan wanneer ik in een woning investeer?

Als ik een dergelijk huis zou kopen, zal ik maandelijks waarschijnlijk rond de 1.300-1.400 afbetalen, wat me veel minder spaarmogelijkheid biedt en dan denk ik dat ik misschien ook niet toekom voor de verbouwingen.

Willen banken überhaupt wel lenen aan single vrouwen van 43? (gelukkig geen roker ;-))

Goedkopere huizen bieden me niet de goede ligging/ruimte dus als ik iets zou willen kopen zal ik wel altijd rond dit bedrag zitten (tussen 350.000 en 400.000).
Ik heb als alternatief zitten bedenken dat ik ook kan blijven huren (het is een heel comfortabel, mooi huis, huis dat ik zou kopen zou (voor de verbouwingen) een stap terug zijn op comfortvlak - alleen is het dus niet van mij en woon ik ook zo'n 15 km buiten mijn 'wenszone') en een studentenkot zoeken van bijvoorbeeld 200.000-250.000 € dat ik in afwachting van dat mijn dochter gaat studeren, kan verhuren.

Wat doe ik best?

Alvast bedankt voor de goede raad!
Waarom een huis kopen op 43 j , de reden wat als u ouder wordt ?
Waarom geen flat kopen 2 slaap kamers = toekomst gericht als afbetaald is uw leeftijd al 63 j.
Als een nieuwe flat in principe al de komende 10 j geen extra kosten.
Bovenstaande is maar een bedenking,
Estate Guru believer.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 14:08

Platin, niet iedereen wil in een flat wonen.
Alleen al de gedachte dat je geen meester bent van je eigen woning (volledig afhankelijk van de beslissingen van een ander voor de grote kosten) doet mij al rillen.
En een kleine nieuwe woning (ze zijn tenslotte maar met 2) hoeft niet duurder te zijn dan een flat.
Integendeel. Als ik zie wat ze tegenwoordig voor een centrumflat durven vragen, daar koop ik bijna een kasteel op de buiten voor met park (komt altijd van pas in coronatijden ;) ).
Gewoon mijn bedenkingen. ;)

geebee
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geebee » 7 augustus 2020, 14:40

Jefdewit schreef: ↑7 augustus 2020, 13:31
geebee schreef: ↑6 augustus 2020, 22:35 Haar dochter moet ook nog beginnen aan hoger onderwijs, de prijs van een kot zal daar ook nog bijkomen voor x aantal jaren ... ik zou dit persoonlijk - in dezelfde situatie - NIET doen.
Het is maar wat je er zelf van maakt en wil aan uitgeven.
Bij mijn weten is een kot geen verplichting om verder te studeren.
We hebben het hier toch over Vlaanderen? Een regio met bijna in iedere regio een universiteit en in meerdere provinciesteden een hogeschool? Een kot is een luxe, geen basisbehoefte om te kunnen studeren.
Een kot is geen verplichting, nee, maar of het een luxe is is een andere vraag.
Voor Jef die in Kessel-Lo woont en in Leuven studeert zou het inderdaad een luxe zijn.
Voor Marieke uit Wulvergem die in Leuven studeert is dit een ander verhaal ... maar je hebt wellicht je antwoord al klaar : ze moet maar elders studeren of het openbaar vervoer nemen vanuit Wulvergem ...
Je bent ook niet verplicht schoolboeken te kopen voor het hoger onderwijs, je bent zelfs niet verplicht naar de lessen te gaan ... ik zou zelfs voorstellen dat ze gewoonweg niet verder studeert en direct gaat gaan werken, veel goedkoper ...

Laat ons niet afwijken - zoals in de kroeg - en het hier bij de vraag van de TS houden, mijn antwoord is : nee, geen goed idee in deze situatie ... misschien wel als de omstandigheden anders worden.

geebee
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geebee » 7 augustus 2020, 14:42

anonymous schreef: ↑7 augustus 2020, 13:48 Probeer bijvoorbeeld maar eens van pakweg Alveringem in Gent te raken met het openbaar vervoer.
LOL ... ik had je reactie niet gezien ... in plaats van Alveringem en Gent had ik er Wulvergem en Leuven van gemaakt :D ;)

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 14:58

geebee schreef: ↑7 augustus 2020, 14:40 Laat ons niet afwijken - zoals in de kroeg - en het hier bij de vraag van de TS houden, mijn antwoord is : nee, geen goed idee in deze situatie ... misschien wel als de omstandigheden anders worden.
Laten we het er maar op houden dat luxe en basisbehoeften blijkbaar een subjectief gegeven zijn.
Moeilijk kan tenslotte ook. En daar leer je meer van dan de gemakkelijkste weg voorgeschoteld te krijgen.

Wat betreft het topic, ik ga me verder onthouden tot ik zeker ben dat het geen kosten op het sterfhuis zijn.
Mijn reukorgaan,welliswaar niet onfeilbaar, speelt weer op. ;)

geebee
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geebee » 7 augustus 2020, 15:07

Jefdewit schreef: ↑7 augustus 2020, 14:58
geebee schreef: ↑7 augustus 2020, 14:40 Laat ons niet afwijken - zoals in de kroeg - en het hier bij de vraag van de TS houden, mijn antwoord is : nee, geen goed idee in deze situatie ... misschien wel als de omstandigheden anders worden.
Laten we het er maar op houden dat luxe en basisbehoeften blijkbaar een subjectief gegeven zijn.
Moeilijk kan tenslotte ook. En daar leer je meer van dan de gemakkelijkste weg voorgeschoteld te krijgen.
Off-topic : we zijn nu toch aan het afwijken ;) : aan je verhaal hierboven te lezen merk ik dat we eigenlijk een gelijkaardige opvoedingsstrategie hebben maar hoe meer ik er over nadenk en hoe meer ik rondkijk hoe meer ik vaststel dat wij en onze "wel-opgevoede" kinderen de onnozelaars zijn ... waarom zou je je kinderen nog de "harde" (ik overdrijf) opvoeding geven als je merkt dat diegenen die het maar laten waaien uiteindelijk toch hun gedacht krijgen. Een onnozel voorbeeld : ik maakte mijn kinderen indertijd duidelijk dat ze moesten aanschuiven in de rij voor iets en hun beurt afwachten ... met als resultaat dat ze altijd achteraan in de rij bleven staan en anderen al lang weg waren met datgene waar zij geduldig en welopgevoed stonden voor te wachten. Iets anders : op school gaat alle aandacht naar diegenen die zich niet aan de regels houden, diegenen die braaf doen wat van hen verwacht wordt krijgen nul aandacht, enzovoorts, enzovoorts ...

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 15:19

geebee schreef: ↑7 augustus 2020, 15:07 Off-topic : we zijn nu toch aan het afwijken ;) : n hen verwacht wordt krijgen nul aandacht, enzovoorts, enzovoorts ...
Daar wil ik wel, gezien geen voorziene kosten op het sterfhuis, wel op reageren. ;)

Rare redenering, eenvoudig antwoord.
Omdat ik mij het niet moet aantrekken wat of hoe een ander het doet?

Ik ga mijn principes niet aanpassen omdat een ander er een andere visie op na houdt. En al zeker niet als ze hun deugdelijkheid bewezen hebben.
Harde opvoeding? Komaan zeg, je moet je kot eventueel zelf betalen. Erg hè.
Na je studies blijven ze ook geen eieren onder je gat leggen.

Het aanleren van de nodige gezonde assertiviteit maakt ook deel uit van de opvoeding.

Opvoeden is een totaalgebeuren. Niet de som van deeltjes waar het een het ander uitsluit.

Het beste wat je je kind kan geven is een gedegen opvoeding. Daar kruipt geduld en tijd in maar niet noodzakelijk veel geld. Het gebrek aan het eerste wil wel eens gecompenseerd worden door het tweede.
Het eerst blijkt, zo heb ik het toch ervaren, op termijn ook meer vruchten af te werpen dan het tweede.

Diegene die afgezien heeft van zijn kot (win-win) was daar eerst ook niet gelukkig mee. Maar hij is er tijdens zijn studies wel heel creatief door geworden en was maar al te blij dat hij na afstuderen 6 maanden een reis kon maken met de uitgespaarde kosten. Lesje geleerd. Iedereen blij.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 7 augustus 2020, 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.

delaby
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer delaby
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door delaby » 7 augustus 2020, 15:19

Jefdewit schreef: ↑7 augustus 2020, 14:08 Platin, niet iedereen wil in een flat wonen.
Alleen al de gedachte dat je geen meester bent van je eigen woning (volledig afhankelijk van de beslissingen van een ander voor de grote kosten) doet mij al rillen.
En een kleine nieuwe woning (ze zijn tenslotte maar met 2) hoeft niet duurder te zijn dan een flat.
Integendeel. Als ik zie wat ze tegenwoordig voor een centrumflat durven vragen, daar koop ik bijna een kasteel op de buiten voor met park (komt altijd van pas in coronatijden ;) ).
Gewoon mijn bedenkingen. ;)
+1, geef mij maar mijn huis met kleine tuin :)

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 7 augustus 2020, 15:26

delaby schreef: ↑7 augustus 2020, 15:19 +1, geef mij maar mijn huis met kleine tuin :)
Bwa, + 1/2 ;)
Klein gemakkelijk te onderhouden huis met grote natuurlijke tuin die zichzelf deels in stand houdt.

EIVEV
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer EIVEV
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EIVEV » 7 augustus 2020, 16:09

Hi,

Investeren in een eigen huis is een vrij persoonlijke beslissing.
Volgende zaken nam ik in overweging (ik zet er wat bedragen bij voor wat perspectief, maar deze zijn heel situatieafhankelijk):

1)
Snelle onmiddellijke weggesmeten kosten +-12%: Dus 48k in het geval van een huis van 400k.
(notariskosten, lening, schrijfkosten en onzekerheid over een juiste prijs stel dat je het terug zou willen verkopen).
Je kan op voorhand niet weten of je een goede of mindere prijs voor je pand zal krijgen indien je het terug wenst te verkopen. Dat kan ook beter uitvallen natuurlijk.
Om dit beter in te schatten: hoeveelkostmijnhuis rekenmodules voor de kosten en iemand met verstand van vastgoed om te kijken of je aankoop goed is of niet.

Stel dat je na 1, 5, 10 of 20j een verandering in je leven meemaakt en wenst te verhuizen, zal dit meer of minder weggesmeten geld zijn. Daartegenover staat dat je niet meer huurt en je dus maandelijks een bedrag in je eigen huis steekt als kapitaalaflossing. Maar je zal er dus toch 5 tot 10j in moeten wonen of een verkoopswaarde stijging moeten meemaken indien het een goede investering lijkt.

2)
Hoe hoog zal je lening en afbetaling zijn.
Ik las hierboven 1400€/m. Dat zal terug afhankelijk van je specifieke project zijn en of je nog een grote buffer wenst of niet voor extra verbouwingen. Je kan ook altijd op langere termijn afbetalen. Als extra vaste kosten kijk je best naar wat er nog bij komt. nl. grote herstellingen (vuistregel 1%/jaar voor opzij zetten al dan niet pas na X jaar afh van de leeftijd van het pand) en taksen die je als huurder niet hebt.

Als je je comfortabel voelt met het bedrag dat je dan uitkomt, rekening houdend met toekomstige veranderingen in je levensstijl en als je denkt dat dit je geen financiele stress zal bezorgen, kan je er voor gaan.
Het lijkt me sowieso een vrij hoog bedrag als alleenstaande, maar weet niet of je graag financieel even ploetert als investering of de extra financiele ruimte absoluut nodig hebt.

3)
Wat zou je anders met je kapitaal zou doen:
Ben je bereid dit te investeren? huren en investeren in iets dat meer opbrengt dan een eigen huis kan interessant zijn.
Als dat je niet aanspreekt, is een huis op zijn minst een push om te lenen, te investeren en te sparen.

4)
Welk plezier brengt een huis je? Voel je je comfortabel wetende dat je in een eigen woonst zit en bepaalt wat er in moet gebeuren. Vind je het tof om zelf enkele klussen op te nemen, een schoorsteenveger te bellen, ... of niet?
Of heb je voornamelijk stress te zien dat er zaken stuk gaan en dat je niet weet hoe daarmee om te gaan?
Vind je het tof om te kunnen verhuizen indien uw situatie verandert en er bijvoorbeeld een partner bij komt of als zich een kans in het buitenland aanbiedt of heb je graag je stekje van jezelf?

Succes met je beslissing.

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 7 augustus 2020, 16:38

Zo is het moeilijk te zeggen, maar ik vrees dat de kosten voor vernieuwingen/aanpassingen te hoog gaan zijn tov de vraagprijs.
We weten niet hou oud je kind is, maar gezien je leeftijd schat ik +/- 10 jaar of iets minder. En dan beginnen de kosten voor hobbies, bepaalde kleding,... e.d.
anva schreef: ↑6 augustus 2020, 19:42 Is dit voor mij te hoog gegrepen? Momenteel kan ik maandelijks vrij veel sparen (huurprijs 950 €), wat me comfort biedt op vlak van reizen, buffer voor-het-geval-dat. Maar ik bouw uiteindelijk niets op, mijn spaargeld zal na 30 jaar minder opgebracht hebben dan wanneer ik in een woning investeer?
De vraag is hoe je je verdere leven ziet ? Af en toe kunnen genieten en reizen ? Of eerder alleen maar werken voor wat bakstenen ?

Als alleenstaande heb ik nu een afbetaald appartement, en besef maar al te goed wat een luxe dat is. Toen ik mijn lening aanging kon ik dat op 15 jaar. Iedereen verklaarde me zot omdat ik het op 20 jaar nam. Maar enkele jaren later ben ik van werk veranderd, en verdiende heel wat minder (wel meer verlof). Door voor die 5 jaar extra te kiezen, heb ik me nooit financiële zorgen moeten maken.
Ook al denk ik er al jaren over om een huis met een tuintje te kopen, ik besef me vandaag de dag maar al te goed, dat het als alleenstaande verdomd moeilijk is. En ik heb geen zin meer om terug een lening aan te gaan, en terug te moeten gaan rekenen of iets wel kan of niet, voor een hoop bakstenen...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

53 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy