Dossierkosten
TIP
-
Verviertig
- Full Member

- Contacteer:
Dossierkosten
Je moet bij het opstarten van een dossier bij een bank dossierkosten betalen. Als je besluit niet mee te gaan in het voorstel van de bank is het dan volgens wet vastgesteld dat je die terug hoort te krijgen?
Want de bank geeft geen voorstel als je geen dossier indient. Maar stel dat ze je x of y beloven en er dan niet met op de proppen komen in hun voorstel? En wat als je dan toch een andere bank vind die je beter aanbied?
Want de bank geeft geen voorstel als je geen dossier indient. Maar stel dat ze je x of y beloven en er dan niet met op de proppen komen in hun voorstel? En wat als je dan toch een andere bank vind die je beter aanbied?
Re: Dossierkosten
Ik dacht dat je voor een "" offerte "" niets moet betalen
Van zodra je de "" aanvraag "" tekent en er dus documenten worden opgemaakt, betaal je mijn inziens dossierkosten
Van zodra je de "" aanvraag "" tekent en er dus documenten worden opgemaakt, betaal je mijn inziens dossierkosten
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Exact, dossierkosten komen er enkel als het voorstel effectief aanvaard wordt en het dossier opgestart wordt.
Je moet toch ook geen dossierkosten betalen als je bij een aannemer een offerte vraagt voor een verbouwing of zo.
-
Verviertig
- Full Member

- Contacteer:
Het is verwarrend. Het starten van dossier wil niet zeggen dat het dossier goedgekeurd wordt. Wat als ik bij 2 verschillende banken dossier laat aanmaken omdat ik indruk heb dat een of beide banken eventueel niet mee zullen stappen in de aanvraag? De bankmedewerker is verzekerd dat het inorde komt maar volgens ik van andere banken hoor die met zelfde expertise man zitten zeggen ze dat het wellicht niet goedgekeurd wordt. Dan is er geen probleem maar als beide voorstellen goedgekeurd worden dan zit ik mss met 500 euro aan men been?
Er zijn er toch steeds meer en meer die daar een gangbare praktijk van willen maken.
Als een aannemer of eender welke zelfstandige je op voorhand in kennis stelt dat hij kosten aanrekent voor een offerte en je aanvaardt als klant die voorwaarden ben je daar aan gebonden want beide partijen zijn akkoord.
Wat betreft specifiek de banken en het aangaan van een lening heb ik dezelfde ervaring als Ludo.
Maar mijn laatste ervaring met een bankdossier is al twee jaar oud dus weet niet of dat nog up to date is.
edit: typo
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 17 juli 2020, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Idd, ik weet ook steeds meer zelfstandigen die dit doen. 50€ of 75€ voor het opstellen van offerte wat dan in vermindering wordt gebracht als men de werken mag uitvoeren.Jefdewit schreef: ↑17 juli 2020, 11:10Er zijn er toch steeds meer en meer die daar een gangbare praktijk van willen maken.
Als een aannemer of eender welke zelfstandige je op voorhand in kennis stelt dat hij kosten aanrekent voor een offerte en je aanvaardt als klant die voorwaarden ben je daar aan gebonden want biede partijen zijn akkoord.
Wat betreft specifiek de banken en het aangaan van een lening heb ik dezelfde ervaring als Ludo.
Maar mijn laatste ervaring met een bankdossier is al twee jaar oud dus weet niet of dat nog up to date is.
Is ook ergens logisch men moet tijd steken in het opstellen van offertes zeker bij maatwerk enzo en tegenwoordig vraagt men veel meer offertes aan om te vergelijken dan vroeger omdat het eenvoudiger is.
Vanuit het standpunt van de zelfstandige is dat logisch.
Vanuit het standpunt van de klant dan weer niet.
Vanuit het standpunt van de klant dan weer niet.
Ik heb er begrip voor, voor een degelijke offerte is men ook snel uurtje bezig, wij werken ook niet gratis. Toevallig zij het vaak zelfstandige die veel werk hebben. Bv een vloeder in de buurt vroeg dit ook en kan pas volgend jaar in mei beginnen.
Als klant heb ik daar dan weer geen begrip voor.
Zo verhinder je in de praktijk dat je prijzen met andere aannemers kan vergelijken.
Als ik voor drie offertes telkens 500 € moet betalen kan ik als klant uiteindelijk maar één aannemer de werken gunnen. Dan ben ik 1.000 € kwijt voor er nog maar met werken werd gestart.
Op een volledige woning zou dat nog haalbaar zijn maar zeker niet voor (kleine) verbouwingen.
De zelfstandige kan er ook een malafide spel van maken.
Als hij werk genoeg heeft kan hij nieuwe klanten gewoon weigeren. Dat is het eerlijkst.
Heeft hij werk te kort kan hij een goede offerte maken en daar zijn tijd insteken om (meer) werk binnen te halen.
Of hij kan een betalende offerte maken met een onrealistisch hoge uitvoeringsprijs.
Vindt hij een zotte klant die die meerprijs wil betalen maakt hij extra winst zonder er iets extra voor te moeten doen.
Haken klanten af omdat zijn prijzen overdreven zijn steekt hij de offerteprijs op zak.
Altijd kassa.
En dan zijn er mensen die zich zorgen maken omdat een bank een paar cent vraagt om een overschrijving of geldafhaling te doen?
Of je iets aanvaardbaar en normaal vindt hangt er meestal gewoon van af aan welke kant van het verhaal je dan staat.
Ergens klopt er ook iets niet aan dat verhaal.
Zelfstandigen klagen steen en been dat ze er door o.a. Covid-19 dreigen onderdoor te gaan.
De overheid moet ze dus steunen. Hun prijzen moeten dus omhoog.
... Tot je, zoals je zelf ook al aanhaalt, er effectief eentje werk wil bezorgen. Dan is het druk, druk, druk, geen tijd, misschien volgend jaar.....
Zo verhinder je in de praktijk dat je prijzen met andere aannemers kan vergelijken.
Als ik voor drie offertes telkens 500 € moet betalen kan ik als klant uiteindelijk maar één aannemer de werken gunnen. Dan ben ik 1.000 € kwijt voor er nog maar met werken werd gestart.
Op een volledige woning zou dat nog haalbaar zijn maar zeker niet voor (kleine) verbouwingen.
Als hij werk genoeg heeft kan hij nieuwe klanten gewoon weigeren. Dat is het eerlijkst.
Heeft hij werk te kort kan hij een goede offerte maken en daar zijn tijd insteken om (meer) werk binnen te halen.
Of hij kan een betalende offerte maken met een onrealistisch hoge uitvoeringsprijs.
Vindt hij een zotte klant die die meerprijs wil betalen maakt hij extra winst zonder er iets extra voor te moeten doen.
Haken klanten af omdat zijn prijzen overdreven zijn steekt hij de offerteprijs op zak.
Altijd kassa.
En dan zijn er mensen die zich zorgen maken omdat een bank een paar cent vraagt om een overschrijving of geldafhaling te doen?
Of je iets aanvaardbaar en normaal vindt hangt er meestal gewoon van af aan welke kant van het verhaal je dan staat.
Zelfstandigen klagen steen en been dat ze er door o.a. Covid-19 dreigen onderdoor te gaan.
... Tot je, zoals je zelf ook al aanhaalt, er effectief eentje werk wil bezorgen. Dan is het druk, druk, druk, geen tijd, misschien volgend jaar.....
+1Jefdewit schreef: ↑17 juli 2020, 12:48 Als klant heb ik daar dan weer geen begrip voor.
Hoe begrijpelijk het voor sommige kan zijn om voor offerte's te betalen???
Aan mijn deur moeten ze dan zeker niet zijn.. Want daar betaal ik niet voor..
Ze moeten er maar voor zorgen dat ze de beste VASTE prijs/kwaliteit kunnen bieden, en dat ze zelf de concurentie maar afpeilen..
Aan mijn deur moeten ze dan zeker niet zijn.. Want daar betaal ik niet voor..
Ze moeten er maar voor zorgen dat ze de beste VASTE prijs/kwaliteit kunnen bieden, en dat ze zelf de concurentie maar afpeilen..
-
Verviertig
- Full Member

- Contacteer:
Die dat doet zegt dat ik dus niet mag vergelijken en maw zijn ze duurder dan een ander. Dan ga ik er niet mee in zee.Nairo schreef: ↑17 juli 2020, 11:25Idd, ik weet ook steeds meer zelfstandigen die dit doen. 50€ of 75€ voor het opstellen van offerte wat dan in vermindering wordt gebracht als men de werken mag uitvoeren.Jefdewit schreef: ↑17 juli 2020, 11:10
Er zijn er toch steeds meer en meer die daar een gangbare praktijk van willen maken.
Als een aannemer of eender welke zelfstandige je op voorhand in kennis stelt dat hij kosten aanrekent voor een offerte en je aanvaardt als klant die voorwaarden ben je daar aan gebonden want biede partijen zijn akkoord.
Is ook ergens logisch men moet tijd steken in het opstellen van offertes zeker bij maatwerk enzo en tegenwoordig vraagt men veel meer offertes aan om te vergelijken dan vroeger omdat het eenvoudiger is.
Is niet logisch... ze moeten er werk instoppen en als ze de prijs altijd op spits drijven dan krijg je zoiets als aannemershoppen. In die wereld zijn HEEL extreme verschillen van prijs. bv. gevel voor 20K of voor 14 K.
ivm dossierkosten. Als je om welke reden dan ook dossier niet wenst verder te zetten dan krijg je je geld terug bij 2 banken die ik belde.
Laatst gewijzigd door Verviertig op 17 juli 2020, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb dat betaald voor een offerte van een keuken bij een kleine schrijnwerker, hij heeft offerte opgesteld voor maatwerk keuken, tekening gemaakt en wat renders. Heeft mij 125€ gekost. Ik heb niet met hem in zee gegaan maar ik had wel tekeningen en renders waarbij het vlotter ging bij andere schrijnwerkers om offerte te verkrijgen. Is toch normaal dat hij vergoed wordt voor de tijd dat hij in de offerte heeft gestoken?Jefdewit schreef: ↑17 juli 2020, 12:48 Als klant heb ik daar dan weer geen begrip voor.
Altijd kassa.
En dan zijn er mensen die zich zorgen maken omdat een bank een paar cent vraagt om een overschrijving of geldafhaling te doen?![]()
Voor kleine standaard werken onder 5000€ zou ik ook niet betalen. Daar weiger ik voorschotten te geven ook. Zij moeten maar het risico nemen.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Ik denk dat het ook afhangt van het product, de complexiteit en je persoonlijke wens die dit rechtvaardigt.