Dubbele afrekening bancontact
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Dubbele afrekening bancontact
Of de bank of Atos gaat terugbetalen weet ik niet. Ik heb een formulier "Betwisting Maestro-BC/MC transacties - kaart nog in bezit van de kaarthouder" van Atos Worldline toegestuurd gekregen door de hoofdzetel van de bank. Geen idee of de bank dat zelf gaat behandelen of nog eens gaat doorsturen naar Atos.
Deze namiddag stuur ik dat formulier door.
Is het idd een zekerheid voor alle verrichtingen BC dat 2x na elkaar hetzelfde bedrag voor een betaling niet door de klant kan uitgevoerd worden? Dan voeg ik dat als extra element toe in mijn betwisting.
Voor alle duidelijkheid het gaat om de Maestro kaart niet om de MasterCard.
Is het idd een zekerheid voor alle verrichtingen BC dat 2x na elkaar hetzelfde bedrag voor een betaling niet door de klant kan uitgevoerd worden? Dan voeg ik dat als extra element toe in mijn betwisting.
Er is weinig bewijs van te vinden, maar in de handleiding van de betaalterminals vind ik dit wel terug:Cronos schreef: ↑31 augustus 2017, 08:24 Of de bank of Atos gaat terugbetalen weet ik niet. Ik heb een formulier "Betwisting Maestro-BC/MC transacties - kaart nog in bezit van de kaarthouder" van Atos Worldline toegestuurd gekregen door de hoofdzetel van de bank. Geen idee of de bank dat zelf gaat behandelen of nog eens gaat doorsturen naar Atos.
https://www.mypaymentsolution.be/adminV ... 069150.pdf
blz 67: foutmelding dubbele transactie
Is idd geen rechtstreeks bewijs maar wel een aanwijzing dat 2 bedragen met dezelfde kaart 2 cent van elkaar zouden moeten verschillen om geen foutmelding te krijgen.
Als het systeem zelf faalt (tussen terminal en verwerking door de bank) krijgt de operator uiteraard geen foutmelding.
Ik heb het toch maar als extra element aangehaald want de bedragen zijn twee keer identiek tot 2 cijfers na de komma (2x31.36 €).
Bedankt voor de info.
Als het systeem zelf faalt (tussen terminal en verwerking door de bank) krijgt de operator uiteraard geen foutmelding.
Ik heb het toch maar als extra element aangehaald want de bedragen zijn twee keer identiek tot 2 cijfers na de komma (2x31.36 €).
Bedankt voor de info.
Vreemd. Ik ben 100% zeker dat ik in het verleden al zaken bewust 'dubbel' aangekocht heb, bijvoorbeeld 1x voor mezelf en 1x voor een buur of m'n zus. Aangezien ik 99% van de keren met kaart betaal, zou ik dus wel verwachten dat daar al verschillende keren 2x hetzelfde bedrag vlak na elkaar (pakweg met 30 seconden tussen) afgerekend heb. Als het dingen met garantie zijn, wil ik graag 2 aankoopbewijsjes zodat elke persoon er daar eentje van kan bijhouden, dus dan reken ik 2x af.spicyalan schreef: ↑31 augustus 2017, 08:03
Dit klopt inderdaad. Je kan met bancontact geen 2x hetzelfde bedrag na mekaar betalen met dezelfde terminal, dit om zulke fouten te vermijden. De kassierster kan dit niet omzeilen (tenzij met de +1 € truuk)
Bij mijn weten zit deze beveiliging er altijd op (toch bij bancontact/maestro. Bij kredietkaarten weet ik dit niet)
Ik zie trouwens regelmatig mensen in het Kruidvat die 100%-gratis dingen in veelvoud kopen, en verder niks. Die willen dan telkens een apart rekeningetje omdat ze dat ding moeten opsturen. Dat lukt toch ook altijd? Ik zal daar eens op letten of die dan met een andere bankkaart betalen? Want je zegt dus dat met één en dezelfde bankkaart het niet zou lukken om 2x na elkaar een artikel te kopen in Kruidvat? Ben redelijk zeker dat dit nochtans probleemloos lukt.
Vanmorgen al telefoon gekregen dat na controle blijkt dat de betwisting correct is maar reeds werd rechtgezet.
Voor alle duidelijkheid en eerlijkheid moet ik er wel vermelden dat de interne controle van de bank de fout al zelf had opgemerkt (maar dat waren ze gisteren blijkbaar zelf al vergeten
) en op eigen initiatief een terugbetaling had uitgevoerd, nog voor mijn klacht.
Besluit:
1. Bancontact kan wel degelijk flippen.
2. Er is interne controle op hun werking, ook na de afrekeningen.
Voor alle duidelijkheid en eerlijkheid moet ik er wel vermelden dat de interne controle van de bank de fout al zelf had opgemerkt (maar dat waren ze gisteren blijkbaar zelf al vergeten
Besluit:
1. Bancontact kan wel degelijk flippen.
2. Er is interne controle op hun werking, ook na de afrekeningen.
-
evitamarques
- Newbie

- Contacteer:
Onlangs had die bank een bedrag afgehouden van 19,99€ van mijn zichtrekening. Ik kon me niet herinneren alwaar ik dat bedrag betaald had, en op het bankafschrift stond enkel een referentienummer. Na enkele telefoontjes en mailtjes, waar ze me meestal met een kluitje in het riet stuurden, gaven ze uiteindelijk toe dat het een foute transactie was.
Toch straf vind ik. Ik denk dat er daar een paar tussenzitten die denken 'proberen gaat mee'
Toch straf vind ik. Ik denk dat er daar een paar tussenzitten die denken 'proberen gaat mee'
Zoals ik al duidelijk stelde werd ik door mijn bank niet met een kluitje in het riet gestuurd. Integendeel op 2 dagen was het opgelost. Het betrof dan ook een Belgisch filiaal van de bank en geen Thais.
Hallo, ik vroeg me af of er ook mensen zijn die het al eens voorhadden dat een bedrag van een winkel niét van de rekening is gegaan? Bijvoorbeeld als je 2x vlak na elkaar een aankoop doet omdat je iets was vergeten ofzo en 2x met dezelfde kaart (bancontact) betaalt?
Groetjes
Groetjes
Ik heb al 2x meegemaakt dat een aankoop met bancontact nooit van mijn bankrekening is afgegaan, bij Zara en bij Leen Bakker. Uiteraard ga ik daar niet op reclameren.
Proberen ?evitamarques schreef: ↑1 september 2017, 10:02 Onlangs had die bank een bedrag afgehouden van 19,99€ van mijn zichtrekening. Ik kon me niet herinneren alwaar ik dat bedrag betaald had, en op het bankafschrift stond enkel een referentienummer. Na enkele telefoontjes en mailtjes, waar ze me meestal met een kluitje in het riet stuurden, gaven ze uiteindelijk toe dat het een foute transactie was.
Zelf hou ik alle betaling bewijzen bij.
Dit tot gecontroleerd.
Op anderen rekenen , ge moogt me altijd uw bankkaart bezorgen hoor.
Estate Guru believer.
nee volgens mij nog nooit gehad.LeenD schreef: ↑11 december 2018, 10:13 Hallo, ik vroeg me af of er ook mensen zijn die het al eens voorhadden dat een bedrag van een winkel niét van de rekening is gegaan? Bijvoorbeeld als je 2x vlak na elkaar een aankoop doet omdat je iets was vergeten ofzo en 2x met dezelfde kaart (bancontact) betaalt?
Groetjes
Nuja ik controleer elk bedrag dat vd rekening afgaat wel, maar niet andersom
-
anonymous
Ik meen me iets te herinneren dat je geen 2 betalingen achtereen kon doen, die voldeden aan volgende voorwaarden:
* zelfde winkel
* zelfde kaart
* zelfde bedrag
* (binnen bepaald tijdsinterval)
Dit om te vermijden dat een transactie per ongeluk 2 keer zou doorgaan.
* zelfde winkel
* zelfde kaart
* zelfde bedrag
* (binnen bepaald tijdsinterval)
Dit om te vermijden dat een transactie per ongeluk 2 keer zou doorgaan.
Leen : Misschien was het een betaling met MAESTRO. Dat kan iets langer duren tot het zichtbaar is en het duurt langer dan met bancontact. De handelaar kiest dat in de praktijk zelf, met wie hij samenwerkt. Het beschikbaar bedrag op je rekening zakt dan wel al maar de verrichting zelf gaat er 1 of 2 werkdagen later maar op geboekt worden.