Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Zeker als daar nog wat 'fondsen' bij zitten die 99% in aandelen zitten (maar waarvan de beheerders nu echt geen zin hebben om het precieze percentage te berekenen voor die paar Belgische investeerders (wat ik volledig kan begrijpen)) maar waar toch Reynderstaks op geheven wordt.doorwinterd schreef: ↑2 december 2025, 19:20 wie met een defensieve portefeuille na RV en transactiekosten 5% rendement haalt komt na taks op effectenrekening + tobintaks + meerwaardebelasting dus al snel uit op een effectieve belastingdruk van meer dan 40% na inflatie
Meerwaaarde: 10%
Reynders: 30%
Beleggingsrekeningtax: 0.3% op 5% =6%
50% van je portefeuille rouleren per jaar (dat is niet veel, gewoon gezond): TOB 0.35% op 5% =7%
Je moet in jouw scenario zelfs oppassen dat je onder de 50%(!) effectieve belastingdruk op beleggingswinsten blijft.
Betaal je als rentenier dan 931 euro per kwartaal? Of 0 euro omdat je geen inkomen hebt?spaarfreakje schreef: ↑2 december 2025, 16:25 Ziekteverzekering is trouwens verplicht in België, ook voor wie renteniert.
@tuinder666:
zie hier
('Voortgezette verzekering' is voor zelfstandigen, die gestopt zijn met hun zaak.)
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... f-01012026
Tja, dat zal de vraag van één miljoen zijn zeker ?
Indien men wat inkomsten kan verbergen ( die niet uit de belastingbrief blijken ) dan zal het eventueel minder zijn.
Tja, dat zal de vraag van één miljoen zijn zeker ?
Indien men wat inkomsten kan verbergen ( die niet uit de belastingbrief blijken ) dan zal het eventueel minder zijn.
Als je renteniert heb je per definitie geen inkomen toch?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Renteniers hebben per definitie:
inkomsten als intresten en dividenden uit roerend goed en/of
inkomsten uit onroerend goed
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
zijn er hier mensen die dit zo aanpakken? Hoe regel je dat praktisch?Mowani schreef: ↑2 december 2025, 22:19Betaal je als rentenier dan 931 euro per kwartaal? Of 0 euro omdat je geen inkomen hebt?spaarfreakje schreef: ↑2 december 2025, 16:25 Ziekteverzekering is trouwens verplicht in België, ook voor wie renteniert.
@tuinder666:
zie hier
('Voortgezette verzekering' is voor zelfstandigen, die gestopt zijn met hun zaak.)
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
das natuurlijk 1 manier - respect hiervoor. Maar ik zou eerder in orde willen blijven met de sociale zekerheid (ziekenkas en zorgverzekering).KleineSpaarder schreef: ↑2 december 2025, 15:28Mijn excuses. Ik heb je vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik word constant aangevallen door de extreem-rechtse hoek, en dacht dat je ook zo iemand was die een sarcastische opmerking maakte. Mijn excuses.tuinder666 schreef: ↑2 december 2025, 15:20 Pardon? Waar slaagt dit nu op?
Heb je eventueel een particuliere verzekering afgesloten?
Ik ben benieuwd, want ik overweeg er eveneens mee te stoppen.
Een particuliere verzekering eist dat je aangesloten bent bij de ziekenkas (want ze betalen alleen maar wat de ziekenkas niet betaalt - en dit binnen bepaalde grenzen en enkel voor bepaalde kosten). Als je niet werkt, moet je daarvoor zelf bijdragen (enkele duizenden per jaar per persoon). Je kunt ook een particuliere verzekering nemen die alles betaalt, maar dan betaal je jaarlijks bedragen zoals in de US.
Ik heb niets gedaan en betaal dus alle ziektekosten.
een rentenier is eigenlijk een gepensioneerde die voor zn eigen pensioenpot heeft gezorgd, of geerfd. Als hij niet heeft gewerkt zal hij ook geen pensioen vd overheid ontvangen.
gepensioneerde in duits = rentner
Hier wordt het toch wel ruimer gezien en bedoelt men niet enkel de gepensioneerden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rentenier
Naast zij die leven van hun rente(n), vallen ook mensen die hun spaarkapitaal (gedeeltelijk) aanspreken hieronder.
Laatst gewijzigd door J Lawieck op 3 december 2025, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik de uitleg bijMowani schreef: ↑2 december 2025, 22:19Betaal je als rentenier dan 931 euro per kwartaal? Of 0 euro omdat je geen inkomen hebt?spaarfreakje schreef: ↑2 december 2025, 16:25 Ziekteverzekering is trouwens verplicht in België, ook voor wie renteniert.
@tuinder666:
zie hier
https://www.liantis.be/nl/ik-ben-zelfst ... erzekering
lees, gaat men toch altijd terug naar de periode dat men wel een inkomen heeft gehad.
En het is ook beperkt in tijd: 2 jaar + max 5 jaar verlenging.
Bijvoorbeeld: Je zet je activiteit als zelfstandige in hoofdberoep stop op 31/12/2024 en neemt de voortgezette verzekering vanaf 1/1/2025. De bijdragen voor de voortgezette verzekering zullen in 2025 berekend worden op het geherwaardeerd netto belastbaar jaarinkomen van 2022. In 2028 zouden de bijdragen berekend moeten worden op het geherwaardeerd netto belastbaar jaarinkomen van 2025, maar dit is niet voorhanden, aangezien je toen al gestart was met de voortgezette verzekering. De bijdragen die je voor de voortgezette verzekering betaalt zullen daarom vanaf 2028 berekend worden op het netto belastbaar jaarinkomen van 2024.
Geen idee trouwens of men die uitleg ook volgt bij "Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen"
Dit onderwerp komt hier regelmatig terug, maar echt snappen heb ik het nooit gedaan.
Zij die het blijkbaar wel doen/deden, ik herinner mij ene Ludo, bleven vaag.
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
ja zo is het J Lawieck. Het blijft voor ook nog steeds onduidelijk.
Al de info die ik las over dit onderwerp was steeds bijzonder vaag.
Al de info die ik las over dit onderwerp was steeds bijzonder vaag.
Strikt gezien heeft iemand die enkel leeft van de verkoop van zijn capitaliserende ETFs geen inkomen of rente.spaarfreakje schreef: ↑2 december 2025, 23:51 Renteniers hebben per definitie:
Maar goed, ik denk dat ik snap waar het naartoe gaat. Iemand die zich kan permiteren om te rentenieren zal al vlug de 931 euro per kwartaal betalen.
Daarbovenop komt de bijdrage aan een ziekenkas zoals CM dat zich beperkt tot een 100tal euro per jaar. Klopt dit?
Zijn er nog andere verplichtingen?
Zonder bv inkomen uit loon, pensioen, enz..., wordt de opbrengst van die ETF's het belastbare inkomen, je moet dan de opbrengst of meerwaarden aangeven (en dat is niet exclusief het deel dat je opleeft).
Moh! Is dat echt?
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ziekteverzekering is Sociale Zekerheid en die houdt geen rekening met kapitaal (noch roerend noch onroerend) of verkoop ervan.
Ik verwacht 0€ kwartaalbijdrage na evt. uitputting recht op Voortgezette verzekering Zelfstandigen.
@Mowani:
geen verdere verplichtingen maar ziekteverzekering is dus wel degelijk verplicht, vrijwillig afstand doen kan niet.
Ik verwacht 0€ kwartaalbijdrage na evt. uitputting recht op Voortgezette verzekering Zelfstandigen.
@Mowani:
geen verdere verplichtingen maar ziekteverzekering is dus wel degelijk verplicht, vrijwillig afstand doen kan niet.