Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Een beetje off topic maar gezien de vragen hierover: Ik sta ingeschreven als verblijvende bij de ziekenkas voor de verplichte ziektekostenverzekering. De bijdrage wordt berekend op mijn inkomsten via een inkomstenonderzoek door de ziekenkas (daarvoor moet ik jaarlijks op afspraak gaan). Ik ben rentenier, heb geen enkel vervangingsinkomen en geef al mijn dividenden aan.
Laatst gewijzigd door Yuki op 3 december 2025, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
" De beroeps- de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland."
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... moetkoming
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hij heeft geen inkomen als hij van zijn geld en/of beleggingen zou leven. Die link die je geeft slaat er niet op.B7H4long schreef: ↑Gisteren 18:56" De beroeps- de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland."
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Omdat het dan gezien wordt als "beroepsinkomen" ongeacht over hoeveel of op welke manier het gaat of zo ?
het staat er letterlijk:JOKER247 schreef: ↑Gisteren 19:01Hij heeft geen inkomen als hij van zijn geld en/of beleggingen zou leven. Die link die je geeft slaat er niet op.B7H4long schreef: ↑Gisteren 18:56
" De beroeps- de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland."
de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Enkel de roerende en onroerende inkomsten die op de belastingaangifte voorkomen of via het kadaster doorgegeven worden; andere niet.
Voor een leefloon wel (incl. erfenissen) maar niet voor de Sociale Zekerheid dus.
Voor een leefloon wel (incl. erfenissen) maar niet voor de Sociale Zekerheid dus.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dit lijkt me relevanter:B7H4long schreef: ↑Gisteren 18:56" De beroeps- de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland."
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... erbaarheid
Link *:Voorwaarden bij verzekering in specifieke gevallen
* U betaalt geen sociale bijdragen in het kader van een beroepsinkomen? U heeft recht op geneeskundige verzorging op voorwaarde dat u persoonlijke bijdragen (link *) betaalt. De ziekenfondsen innen deze bijdragen.
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... en-betaalt
B.v.:
Bedrag van de bijdragen vanaf 01/01/2025
* Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen
Normaal: 912,91 EUR (Kwartaal bedragen)
de volledige tekst is:
en voor deze inkomens kijkt men naar de onroerende, de roerende en de diverse inkomens, met inbegrip van inkomens uit het buitenland.Normaal:
931,12 EUR (Kwartaal bedragen)
Als inkomen < het grensbedrag van de jaarinkomens voorzien in artikel 134, 3° alinea van het KB van 3/7/96 (zie onderstaande tabel):
465,55 EUR (Kwartaal bedragen)
Als inkomen < het bedrag dat is vastgesteld om de verhoogde tegemoetkoming te genieten:
78,93 EUR (Kwartaal bedragen)
Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum
0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
Als men recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in artikel 37, § 19 van de gecoördineerde wet:
0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
verschillende posters hierboven dachten/claimen dat de bijdragen van renteniers 0 Euro zou (moeten) zijn omdat ze geen inkomen zouden hebben, uit arbeid dan.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 21:17Ja, om vermindering van de persoonlijke bijdragen te genieten.
Maar als je gewoon het normaal bedrag betaalt, maakt het dus niet uit hoeveel je uit je beleggingen haalt en hoe dat eventueel belast wordt.
Klopt, ze hebben recht op verhoogde tegemoetkoming.B7H4long schreef: ↑Gisteren 21:43verschillende posters hierboven dachten/claimen dat de bijdragen van renteniers 0 Euro zou (moeten) zijn omdat ze geen inkomen zouden hebben, uit arbeid dan.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 21:17
Ja, om vermindering van de persoonlijke bijdragen te genieten.
Maar als je gewoon het normaal bedrag betaalt, maakt het dus niet uit hoeveel je uit je beleggingen haalt en hoe dat eventueel belast wordt.
Vervelende brief gisteren over mijn inkomsten uit Luxemburg.
Per ongeluk foutief ingevuld in de aangifte (code correct, bedrag foutief, my bad), maar wel in de bijlage er correct bijgevoegd. Zelfs AI zou dit doorzien. Dit is echt slechte wil van de fiscus. Pesten om te pesten.
Nu een gans gedoe, goh, hebben ze niks beter te doen?
Per ongeluk foutief ingevuld in de aangifte (code correct, bedrag foutief, my bad), maar wel in de bijlage er correct bijgevoegd. Zelfs AI zou dit doorzien. Dit is echt slechte wil van de fiscus. Pesten om te pesten.
Inderdaad.VTEC schreef: ↑Gisteren 22:53 Vervelende brief gisteren over mijn inkomsten uit Luxemburg.
Aangaande belastingen kan AI nooit zo inventief zijn als de belg.VTEC schreef: ↑Gisteren 22:53 Vervelende brief gisteren over mijn inkomsten uit Luxemburg.