Eigen huis afbreken
Eigen huis afbreken
Hallo,
In de periode 2005-2007 heb ik een kleine rijwoning grondig verbouwd. Het is hier aangenaam en energiezuinig wonen, natuurlijk zijn er wel een aantal zaken die beter hadden gekund.
Nu had ik altijd wel het vage idee om nog een tweede keer te bouwen (zoals veel mensen), zeker met alles wat ik geleerd heb de eerste keer.
Maar in 10 jaar tijd is er eigenlijk al veel veranderd op gebied van bouwen. En binnen nog eens 10 jaar zal er nog veel veranderen en heb ik zeker wel al een aantal grote kosten aan de huidige woning.
Dus had ik plots het idee: ipv eerste huis te verkopen en elders iets anders te kopen, waarom niet de huidige woning volledig afbreken en opnieuw beginnen?
- Over de lokatie, grootte en vorm van de grond heb ik niets te klagen.
- Voordelen: geen notaris- en andere kosten/gedoe die komen kijken bij een verkoop.
- Mogelijk kleine recuperatie van materialen?
- Heropbouw mogelijk ook aan 6% BTW in een stadskern? Andere subsidies?
Nadeel:
- 1 à 2 jaar elders iets huren maar die dubbele kost heb je ook als je elders bouwt.
- Andere nadelen die ik helemaal over het hoofd zie?
Als ambitieus plan denk ik ook aan vervanging van 1 huis door twee appartementen of kangeroewoning, in het kader van stadsverdichting. Naast mijn huis staat er al een wat ouder gebouw met twee appartementen, wat hoger bouwen dan nu zou geen probleem mogen zijn denk ik.
Iemand dit al eens gedaan of over nagedacht?
In de periode 2005-2007 heb ik een kleine rijwoning grondig verbouwd. Het is hier aangenaam en energiezuinig wonen, natuurlijk zijn er wel een aantal zaken die beter hadden gekund.
Nu had ik altijd wel het vage idee om nog een tweede keer te bouwen (zoals veel mensen), zeker met alles wat ik geleerd heb de eerste keer.
Maar in 10 jaar tijd is er eigenlijk al veel veranderd op gebied van bouwen. En binnen nog eens 10 jaar zal er nog veel veranderen en heb ik zeker wel al een aantal grote kosten aan de huidige woning.
Dus had ik plots het idee: ipv eerste huis te verkopen en elders iets anders te kopen, waarom niet de huidige woning volledig afbreken en opnieuw beginnen?
- Over de lokatie, grootte en vorm van de grond heb ik niets te klagen.
- Voordelen: geen notaris- en andere kosten/gedoe die komen kijken bij een verkoop.
- Mogelijk kleine recuperatie van materialen?
- Heropbouw mogelijk ook aan 6% BTW in een stadskern? Andere subsidies?
Nadeel:
- 1 à 2 jaar elders iets huren maar die dubbele kost heb je ook als je elders bouwt.
- Andere nadelen die ik helemaal over het hoofd zie?
Als ambitieus plan denk ik ook aan vervanging van 1 huis door twee appartementen of kangeroewoning, in het kader van stadsverdichting. Naast mijn huis staat er al een wat ouder gebouw met twee appartementen, wat hoger bouwen dan nu zou geen probleem mogen zijn denk ik.
Iemand dit al eens gedaan of over nagedacht?
Re: Eigen huis afbreken
HET nadeel wat ik mij kan bedenken is het financiële!
Je hebt 10 jaar geleden gerenoveerd zeg je? Ik vermoed dat je je woning dan wel kan verkopen voor een goed bedrag.
Met dit geld kan je een oud krot kopen, dat afbreken en daar een nieuw opzetten. Ok je zal niet helemaal toekomen, maar toch.
Je hebt 10 jaar geleden gerenoveerd zeg je? Ik vermoed dat je je woning dan wel kan verkopen voor een goed bedrag.
Met dit geld kan je een oud krot kopen, dat afbreken en daar een nieuw opzetten. Ok je zal niet helemaal toekomen, maar toch.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad zonde om een gerenoveerde woning waar het aangenaam en energiezuinig wonen is af te breken. Als het een oud vuil vies krot was zou ik ja zeggen maar in dit geval ... Er zijn toch betere manieren om geld aan het huis te verdienen: verkopen of verhuren.
-
- Full Member
- Contacteer:

Wij hebben ookvoor die keuze gestaan en uiteindelijk dik verkocht, heel veel eigen middelenaan over gehouden en een straat verder op nieuw gekocht. Beste keuze ooit.
Zou zonde zijn van al het geinvesteerde geld van je verbouwingen.
met al die vergunningen en voorwaarden dat je tegenwoordig moet hebben
- je huis moet supergeisoleerd zijn
ten gevolge van die superisolatie moet je verplicht een installatie plaatsen die de lucht ververst
een straatje zonder einde tegenwoordig, zeker als je zelfbouwt
er moet een veiligheidscoordinator worden aangesteld, architect en nog zo een paar van die onozel mannen die alleen maar geld kosten
keuringen van dit en van dat
- je huis moet supergeisoleerd zijn
ten gevolge van die superisolatie moet je verplicht een installatie plaatsen die de lucht ververst
een straatje zonder einde tegenwoordig, zeker als je zelfbouwt
er moet een veiligheidscoordinator worden aangesteld, architect en nog zo een paar van die onozel mannen die alleen maar geld kosten
keuringen van dit en van dat
je kan het huis ook verhuren met wat geluk wordt het dan gratis afgebroken
en met nog wat meer geluk wordt het ook gratis bewoond door je huurders
Ik heb de woning gekocht voor 40k en voor 70k verbouwd, samen 110k.
In het beste geval schat ik er een 200k voor te krijgen. Voor dat geld koop je geen ander oud krot op een andere goede locatie plus bouw van een nieuwe woning. Ieder halve bouwpromotor heeft hetzelfde idee dus het zijn dure krotjes.
Als ik denk aan wat ik moet onderhouden/vervangen binnen hier en 10j:
(dus ik bedoel niet vandaag platsmijten maar ten vroegste in 2025)
-ramen
-keuken/badkamer
-verwarming
-plat dak
Ben ook maar aan het rekenen, blijkbaar nogal out of the box aan de reacties te lezen..
In het beste geval schat ik er een 200k voor te krijgen. Voor dat geld koop je geen ander oud krot op een andere goede locatie plus bouw van een nieuwe woning. Ieder halve bouwpromotor heeft hetzelfde idee dus het zijn dure krotjes.
-ramen
-keuken/badkamer
-verwarming
-plat dak
Ben ook maar aan het rekenen, blijkbaar nogal out of the box aan de reacties te lezen..
Afgaande op die bedragen is het zinvol, ja. Maar maakt ge nu al plannen voor 2025? Dat is nog ver hé. Misschien koopt ge een vierling tegen dan en moet ge groter gaan wonen...
Ga een voor de fun bij een aannemer of zo en vraag eens wat het kost om het af te breken en een nieuw te zetten.Woz schreef: ↑24 december 2017, 17:20 Ik heb de woning gekocht voor 40k en voor 70k verbouwd, samen 110k.
-ramen
-keuken/badkamer
-verwarming
-plat dak
Vraag naar gemiddelden, maw een soort richtprijs.
Je zal dan iets meer weten.