Eigen inbreng of niet?
TIP
Eigen inbreng of niet?
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe jullie tov onze situatie staan.
We hebben reeds een bouwgrond in bezit, quotiteit zit hierdoor net onder 70% dus in principe zou dit volstaan als eigen inbreng.
Gezien de huidige lage rentevoet (momenteel ergens rond 1.6% op 25j vast) lijkt het mij wel interessant om de volledige nieuwbouw (zal tussen 310-325k zijn) te financieren met het krediet.
En enkel eigen inbreng gebruiken voor kleine extraatjes links en rechts.
Wat is jullie ervaring/mening/advies hierin?
Het is niet dat we geen eigen inbreng kunnen doen, maar ik blijf liefst zoveel mogelijk van mijn spaarboekje.
Thanks!
Ik ben benieuwd hoe jullie tov onze situatie staan.
We hebben reeds een bouwgrond in bezit, quotiteit zit hierdoor net onder 70% dus in principe zou dit volstaan als eigen inbreng.
Gezien de huidige lage rentevoet (momenteel ergens rond 1.6% op 25j vast) lijkt het mij wel interessant om de volledige nieuwbouw (zal tussen 310-325k zijn) te financieren met het krediet.
En enkel eigen inbreng gebruiken voor kleine extraatjes links en rechts.
Wat is jullie ervaring/mening/advies hierin?
Het is niet dat we geen eigen inbreng kunnen doen, maar ik blijf liefst zoveel mogelijk van mijn spaarboekje.
Thanks!
Re: Eigen inbreng of niet?
Heb je al offertes gekregen qua rentevoet?
Als ik in uw plaats was, zou ik hiermee rekening houden:
- een grote eigen inbreng heeft meestal interessantere aangeboden rentevoeten als gevolg. Tot welk punt kan je de eigen inbreng verlagen en toch niet 'beboet' worden met een hogere rentevoet? Iemand anders hier weet allicht beter waar de 'magische' grens ongeveer ligt. (80% eigen inbreng?)
- ben je bereid de hogere maandlasten te dragen van een lagere eigen inbreng? In functie van reële aangeboden rentevoeten kan je zien op welke maandlast je uitkomt in functie van een lagere/hogere inbreng en zien waar je zelf nog comfortabel mee bent zonder de broeksriem te moeten aanspannen. Met een lager bedrag qua lening kan je eventueel op 20j afbetalen ipv 25.
Bij onze vorige aankoop hebben we ook eigen spaargeld "achtergehouden" omdat we wisten dat we nog gingen renoveren (en nieuwe meubels kopen), maar we wilden niet telkens de facturen moeten voorleggen aan de bank. We hadden wel genoeg marge hiervoor (opbrengst van vorig huis) om een mooie quotiteit te behouden én ook op 20j af te betalen (wij vonden 25j te lang).
Als ik in uw plaats was, zou ik hiermee rekening houden:
- een grote eigen inbreng heeft meestal interessantere aangeboden rentevoeten als gevolg. Tot welk punt kan je de eigen inbreng verlagen en toch niet 'beboet' worden met een hogere rentevoet? Iemand anders hier weet allicht beter waar de 'magische' grens ongeveer ligt. (80% eigen inbreng?)
- ben je bereid de hogere maandlasten te dragen van een lagere eigen inbreng? In functie van reële aangeboden rentevoeten kan je zien op welke maandlast je uitkomt in functie van een lagere/hogere inbreng en zien waar je zelf nog comfortabel mee bent zonder de broeksriem te moeten aanspannen. Met een lager bedrag qua lening kan je eventueel op 20j afbetalen ipv 25.
Bij onze vorige aankoop hebben we ook eigen spaargeld "achtergehouden" omdat we wisten dat we nog gingen renoveren (en nieuwe meubels kopen), maar we wilden niet telkens de facturen moeten voorleggen aan de bank. We hadden wel genoeg marge hiervoor (opbrengst van vorig huis) om een mooie quotiteit te behouden én ook op 20j af te betalen (wij vonden 25j te lang).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Normaalgezien telt de grond mee voor de quotiteit.
Uiteraard gaat de bank een (interne) schatting doen naar de waarde van je woning.
Dus wat zal de waarde zijn van de woning + grond nadat het af is.
Dat wordt vergeleken met de het te ontlenen bedrag.
Ik geef je gelijk dat je beter wat meer leent en wat meer achter de hand houdt. Er komen altijd nog wat extra's bij!
Hou er wel rekening mee dat je ook weer niet té veel leent. Behalve de rente die je erop betaalt, gaat ook je SSV premie mee de hoogte in.
Uiteraard gaat de bank een (interne) schatting doen naar de waarde van je woning.
Dus wat zal de waarde zijn van de woning + grond nadat het af is.
Dat wordt vergeleken met de het te ontlenen bedrag.
Ik geef je gelijk dat je beter wat meer leent en wat meer achter de hand houdt. Er komen altijd nog wat extra's bij!
Hou er wel rekening mee dat je ook weer niet té veel leent. Behalve de rente die je erop betaalt, gaat ook je SSV premie mee de hoogte in.
-
wrpint
Ik denk juist dat het niet onverstandig is om zelfs wat meer eigen geld in te brengen (indien mogelijk) en een beperkt bedrag aan te houden op je spaarboekje. Je leenlast is hierdoor lager, je krijgt een betere rentevoet en je kan eventueel de looptijd van je lening verlagen. Wat mensen schijnen te vergeten, is dat je hierdoor maandelijks meer kan sparen (je betaalt immers minder af aan je lening) en je spaarboekje raakt sneller terug gevuld. Je hebt ook veel minder kopzorgen.
Ik zou ook wat eigen vermogen inbrengen, gezien een spaarboekje niets oplevert.
Tenzij je het beter kan laten renderen dan dat je lening kost.
Natuurlijk moet je een spaarbuffer aanhouden waarbij jullie een comfortabel gevoel bij hebben.
De rest kan je gebruiken als eigen inbreng of om te investeren.
Tenzij je het beter kan laten renderen dan dat je lening kost.
Natuurlijk moet je een spaarbuffer aanhouden waarbij jullie een comfortabel gevoel bij hebben.
De rest kan je gebruiken als eigen inbreng of om te investeren.
Hangt er een beetje vanaf wat je met je eigen inbreng van plan bent te doen. Indien het de bedoeling is om enkele 10K op een spaarrekening te parkeren dan zou ik zelf een hoger bedrag inbrengen. Indien het de bedoeling is om het geld op de beurs te gebruiken, dan is het een beetje de optelsom maken tussen het potentieel/geschatte rendement op uw eigen inbreng en de meerkost van een hoger krediet aan te gaan.
Bedank voor jullie reacties.
Sowieso geldt de grond als eigen inbreng en houdt de quotiteit voldoende laag, dus dat is een leuk voordeel.
Ik zat onlangs samen met de bankier & verschil in maandelijkse aflossing en totale intresten scheelt op zich niet veel.
325k lenen tov 310k gaf weinig verschil in rentevoet:
Op het einde vd rit zouden we dan na 25j ongeveer € 2.000 meer betalen aan intresten, maandelijkse aflossing was ongeveer € 10 verschil dacht ik.
Met 325k zouden we dan quasi de hele nieuwbouw kunnen financieren.
We zouden idd wel nog eens moeten bekijken wat de impact op SSV zou zijn, maar dan nog.
Verschil lijkt mij verwaarloosbaar, dus dan is mijn conclusie dat we dan best 325k lenen.
Sowieso komen hier (achteraf) uiteindelijk toch nog zaken bij: meubels, tuinafwerking, enz., waarvoor we dan het spaarboekje kunnen gebruiken.
Of opnieuw, zie ik dit verkeerd?
Sowieso geldt de grond als eigen inbreng en houdt de quotiteit voldoende laag, dus dat is een leuk voordeel.
Ik zat onlangs samen met de bankier & verschil in maandelijkse aflossing en totale intresten scheelt op zich niet veel.
325k lenen tov 310k gaf weinig verschil in rentevoet:
Op het einde vd rit zouden we dan na 25j ongeveer € 2.000 meer betalen aan intresten, maandelijkse aflossing was ongeveer € 10 verschil dacht ik.
Met 325k zouden we dan quasi de hele nieuwbouw kunnen financieren.
We zouden idd wel nog eens moeten bekijken wat de impact op SSV zou zijn, maar dan nog.
Verschil lijkt mij verwaarloosbaar, dus dan is mijn conclusie dat we dan best 325k lenen.
Sowieso komen hier (achteraf) uiteindelijk toch nog zaken bij: meubels, tuinafwerking, enz., waarvoor we dan het spaarboekje kunnen gebruiken.
Of opnieuw, zie ik dit verkeerd?