Einde gesjoemel spaarboekjes
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: einde van het frauderen met spaarboekjes
JanusBananus schreef:Boontje komt om zijn loontje. Ik hoop dat u alsnog ten rechte wordt gebracht voor deze misdaadgeldwolf. schreef:@ janusbanus, Geen RV betalen maakt het verschil tussen een BMW M5 of een BMW M6 !!In mijn ogen bent u gewoon een misdadiger en dief die van zijn familie, vrienden, buren en elke andere medemens steelt.
Iemand die met een fiets-gtx ipv met een dure wagen rijdt kan mischien nog meer sparen voor nuttiger dingen en het is nog gezond ook
Zelfs voor luxemburg start de gegevensuitwisseling in 2015, het zou mij verwonderen dat er niet nog andere landen volgen en de boetes zijn niet min, plus 7% intrest per jaar op de achterstallige ontdoken belastingen, plus uitleg over de herkomst van het geld
Ontdoken zwarte kapitalen verjaren bovendien niet meer, misschien dat de zelfstandigenorganistaties voor de horeca een uitzondering vragen. Daar ziet alles meer zwart dan wit denk ik
Laatst gewijzigd door paul op 15 december 2013, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik sluit me aan bij Nefertari...
Al dat simplistisch gemekker door mensen die het zelf bijzonder comfortabel hebben:
- Als ik me een BMW M5 kan kopen dan is het omdat ik zeer hard heb gewerkt, en ondanks de vele belastingen.
- Zij die meer verdienen dan ik, dat zijn corrupte poenpakkers, die het allemaal in hun schoot krijgen geworpen.
- Zij die minder verdienen dan ik, dat zijn luie hangmatters.
Belastinggeld wordt niet efficiënt gebruikt? Het is goed om kritisch te zijn, maar ook een beetje realisme, aub!
Noem mij één land waar de gemiddelde burger vindt dat zijn belastinggeld wel efficiënt wordt gebruikt ... nergens dus. Iedereen vindt dat de overheid moet afslanken en besparen ipv belastingen te heffen. Tot op het moment dat er een besparing op tafel wordt gelegd, dan gaan we met z'n allen staan roepen: toch niet in cultuur! Toch niet in sport! Toch niet onderwijs! Toch niet in de zorg! Toch niet in kinderopvang! Toch niet in mobiliteit!
Met andere woorden: toch geen besparingen in iets waar ik last van kan hebben. Dat andere mensen misschien wel andere dingen belangrijk vinden, dat zal ons worst wezen. Besparingen kunnen trouwens evenveel pijn doen dan belastingen. Toen de dienstencheques duurder werden gemaakt (dus minder gesubsidieerd, dus een 'besparing'), waren er ook die stonden te roepen dat dit een 'belastingverhoging' was .. tja!
Ik wil geen pleidooi houden voor meer belastingen, maar studies wijzen keer op keer uit dat de 'gelukkigste' landen, die landen zijn waar het meeste belastingen (en bijhorende herverdeling) worden geïnd. Hoe 'vrijer' de markt en hoe kleiner de herverdelingsmechanismen, des te groter wordt de kloof tussen de 'haves' en de 'have-nots'. Hoe meer polarisatie in een land, hoe meer onrust en criminaliteit. Hoe minder leuk om er te wonen.
Of het om met een boutade te zeggen:
Wat heb je het liefst: een BMW M5 die je op je oprit kan laten staan, of een M6 waarbij je een gewapende bewaker moet zetten ?
Al dat simplistisch gemekker door mensen die het zelf bijzonder comfortabel hebben:
- Als ik me een BMW M5 kan kopen dan is het omdat ik zeer hard heb gewerkt, en ondanks de vele belastingen.
- Zij die meer verdienen dan ik, dat zijn corrupte poenpakkers, die het allemaal in hun schoot krijgen geworpen.
- Zij die minder verdienen dan ik, dat zijn luie hangmatters.
Belastinggeld wordt niet efficiënt gebruikt? Het is goed om kritisch te zijn, maar ook een beetje realisme, aub!
Noem mij één land waar de gemiddelde burger vindt dat zijn belastinggeld wel efficiënt wordt gebruikt ... nergens dus. Iedereen vindt dat de overheid moet afslanken en besparen ipv belastingen te heffen. Tot op het moment dat er een besparing op tafel wordt gelegd, dan gaan we met z'n allen staan roepen: toch niet in cultuur! Toch niet in sport! Toch niet onderwijs! Toch niet in de zorg! Toch niet in kinderopvang! Toch niet in mobiliteit!
Met andere woorden: toch geen besparingen in iets waar ik last van kan hebben. Dat andere mensen misschien wel andere dingen belangrijk vinden, dat zal ons worst wezen. Besparingen kunnen trouwens evenveel pijn doen dan belastingen. Toen de dienstencheques duurder werden gemaakt (dus minder gesubsidieerd, dus een 'besparing'), waren er ook die stonden te roepen dat dit een 'belastingverhoging' was .. tja!
Ik wil geen pleidooi houden voor meer belastingen, maar studies wijzen keer op keer uit dat de 'gelukkigste' landen, die landen zijn waar het meeste belastingen (en bijhorende herverdeling) worden geïnd. Hoe 'vrijer' de markt en hoe kleiner de herverdelingsmechanismen, des te groter wordt de kloof tussen de 'haves' en de 'have-nots'. Hoe meer polarisatie in een land, hoe meer onrust en criminaliteit. Hoe minder leuk om er te wonen.
Of het om met een boutade te zeggen:
Wat heb je het liefst: een BMW M5 die je op je oprit kan laten staan, of een M6 waarbij je een gewapende bewaker moet zetten ?
Voor U misschien een hemelsbreed verschil, voor mij een flinterdunne lijn.JanusBananus schreef:NIET WAAR! Stop met deze onzin aubDavy V schreef: NEEN. Omdat dit geld al belast is geweest door successierechten en belastingen op arbeid en taxatie allerhande.
Het geld dat je hebt geërfd is inderdaad reeds belast en dit wordt ook niet meer belast. De intresten die op een later moment worden verworven op dit geld zijn nog niet belast. Dit is waar het over gaat. Stop met frauderen en betaal correct uw belastingen zoals elke werkende mens
Je gaat wel heel ver om iemand te beschuldigen dat iemand gestolen geld bezit. Kan je daar geen GAS-boete voor krijgen?JanusBananus schreef:Ik kan me vergissen, maar uit je reacties krijg ik niet onmiddellijk de indruk dat je je gestolen geld (want dat is wat het is, gestolen van de medeburgers) wegschenkt aan de hulpbehoevenden. Volledig akkoord dat er veel verkwist wordt maar doe er dan iets aan in de plaats van mee te doen.geldwolf. schreef:@josbos, Wij hebben ministers die wel economie gestudeerd hebben, en die stoken het geld op! kan je er dan niet beter een brood mee kopen voor degene die honger hebben? Andere hebben ook economie gestudeerd, en die bouwen een constructie op poten om geen succesierechten te moeten betalen, onze koning koopt zijn boot in het buitenland, waar is die BTW? wat is dat toch een brave mens.
Kun je iemand beschuldigen die met zijn eerlijk verdiend geld(werken,erfenis,beleggen) een "villa" koopt in Turkije? Voor een kleine 100k heb je al een pracht van een appartement. Jammer dat het in Turkije is.
-
anonymous9
Janus, de grote hamvraag hier is waar geldwolf zijn domicilie heeft. Als dat effectief in Turkije is, is hij geenszins RV verschuldigd aan de Belgische staat op zijn Turkse spaarrekening...JanusBananus schreef:Boontje komt om zijn loontje. Ik hoop dat u alsnog ten rechte wordt gebracht voor deze misdaadgeldwolf. schreef:@ janusbanus, Geen RV betalen maakt het verschil tussen een BMW M5 of een BMW M6 !!In mijn ogen bent u gewoon een misdadiger en dief die van zijn familie, vrienden, buren en elke andere medemens steelt.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Geen idee of je daarvoor een GAS-boete kan krijgen. Voor fraude kan je alleszins een boete krijgen, dat is wel duidelijk omlijntDavy V schreef:Je gaat wel heel ver om iemand te beschuldigen dat iemand gestolen geld bezit. Kan je daar geen GAS-boete voor krijgen?![]()
Kun je iemand beschuldigen die met zijn eerlijk verdiend geld(werken,erfenis,beleggen) een "villa" koopt in Turkije? Voor een kleine 100k heb je al een pracht van een appartement. Jammer dat het in Turkije is.![]()
Het gaat niet over het eerlijke verdiende geld. Stop maar met het opwerpen van deze mist. Het gaat om de inkomsten die voortkomen uit dit eerlijk verdiende geld. Deze dienen boven een vrijstelling van 1.880 EUR aangegeven en belast te worden met RV. Elke euro boven deze grens van 1.880 EUR niet wordt aangegeven en aldus niet wordt belast is geen eerlijk verdiend geld. Dit is frauduleus geld. Zo moeilijk is dit toch niet te begrijpen mag ik hopen? De grenzen zijn duidelijk afgelijnd. Dit is fraude.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Een lijn is een lijn en jij zit blijkbaar aan de verkeerde kant. Het is belangrijk om de correcte definities te kennen en hiervoor verwijs ik je graag door naar het WIB92Davy V schreef:Voor U misschien een hemelsbreed verschil, voor mij een flinterdunne lijn.JanusBananus schreef:Het geld dat je hebt geërfd is inderdaad reeds belast en dit wordt ook niet meer belast. De intresten die op een later moment worden verworven op dit geld zijn nog niet belast. Dit is waar het over gaat. Stop met frauderen en betaal correct uw belastingen zoals elke werkende mens
-
pattataolivia
- Sr. Member

@JanusBananus
Bij het lezen van u posts wordt ik intens gelukkig. U heeft duidelijk een inzicht in hoe de personenbelasting, en de lastenverhouding arbeid en kapitaal zich houdt in België.
Het argument van sommigen "Mijn kapitaal is reeds belast door successie" slaat helemaal nergens op. Een mens heeft helemaal geen verdienste uit datgene wat hij verkrijgt uit een nalatenschap. Schandalig dat sommigen durven klagen over belastingen over kapitaal waar ze zelf NUL COMMA NUL voor gewerkt hebben. De werknemer/bediende/ambtenaar die wel een jaar keihard gewerkt heeft voor zijn centen, en daar tien maal zwaarder op belast wordt: die heeft recht van spreken.
Even een voorbeeld uit mijn dagelijkse werkactiviteit:
Mevrouw X is 45 jaar oud, full time bediende. In 2013 wordt ze zwaar belast op haar arbeid:
-bruto inkomen (legaal + extralegaal) = 49.413 euro.
- RSZ bijdragen op prestaties = - 5.352 euro
- Personenbelasting - 11.782,87
Nettojaarloon: 32.278,45 euro
Globale aanslagvoet: 34,68%
Mevrouw X erfde in 2012 van haar overleden moeder:
- Bruto erfdeel: 33.148,33 euro
- Successierechten: - 869,88 euro
- Netto erfdeel: 32.278,45 euro
Globale aanslagvoet: 2,69%
U ziet, de inkomsten van mevrouw X uit een nalatenschap worden maar liefst 13 maal minder belast. Nu denkt ik dat het wel duidelijk is wie het best af is. Zij die een erfenis in de schoot geworpen krijgen, zomaar voor niets, en wat procentjes betalen. Of mevrouw X die hard moet werken voor een aanslagvoet van 34,68%. En dan volgen nog taxatie allerhande, zoals een forumlid schrijft.
Overigens. Meneer Y erfde vorig jaar 1 miljoen euro en betaalde daar 180.000 euro successierechten op, ofte, 18 % op de nalatenschap. Hij verdiende dus 31 keer meer in 2013, maar had een aanslagvoet die maar de helft bedroeg van mevrouw X.
Dus diegenen die klagen over die verschrikkelijk oneerlijke taxaties op vermogens in België. Kijk naar mevrouw X en durf dan nog eens te klagen. Versta mij niet verkeerd. Ik zal later ook een mooie erfenis krijgen, maar ik zal niet lopen te klagen over "die schandalig hoge taxaties allerhande". En zeker niet tegenover mensen als mevrouw X. Bovendien zal ik de RV op intresten uit spaartegoeden met het grootste plezier betalen. Ik wil zelfs 30% RV betalen, zeker als mevrouw X als hardwerkende dan minder zwaar belast zou worden op haar arbeid.
Bij het lezen van u posts wordt ik intens gelukkig. U heeft duidelijk een inzicht in hoe de personenbelasting, en de lastenverhouding arbeid en kapitaal zich houdt in België.
Het argument van sommigen "Mijn kapitaal is reeds belast door successie" slaat helemaal nergens op. Een mens heeft helemaal geen verdienste uit datgene wat hij verkrijgt uit een nalatenschap. Schandalig dat sommigen durven klagen over belastingen over kapitaal waar ze zelf NUL COMMA NUL voor gewerkt hebben. De werknemer/bediende/ambtenaar die wel een jaar keihard gewerkt heeft voor zijn centen, en daar tien maal zwaarder op belast wordt: die heeft recht van spreken.
Mevrouw X is 45 jaar oud, full time bediende. In 2013 wordt ze zwaar belast op haar arbeid:
U ziet, de inkomsten van mevrouw X uit een nalatenschap worden maar liefst 13 maal minder belast. Nu denkt ik dat het wel duidelijk is wie het best af is. Zij die een erfenis in de schoot geworpen krijgen, zomaar voor niets, en wat procentjes betalen. Of mevrouw X die hard moet werken voor een aanslagvoet van 34,68%. En dan volgen nog taxatie allerhande, zoals een forumlid schrijft.
Overigens. Meneer Y erfde vorig jaar 1 miljoen euro en betaalde daar 180.000 euro successierechten op, ofte, 18 % op de nalatenschap. Hij verdiende dus 31 keer meer in 2013, maar had een aanslagvoet die maar de helft bedroeg van mevrouw X.
Dus diegenen die klagen over die verschrikkelijk oneerlijke taxaties op vermogens in België. Kijk naar mevrouw X en durf dan nog eens te klagen. Versta mij niet verkeerd. Ik zal later ook een mooie erfenis krijgen, maar ik zal niet lopen te klagen over "die schandalig hoge taxaties allerhande". En zeker niet tegenover mensen als mevrouw X. Bovendien zal ik de RV op intresten uit spaartegoeden met het grootste plezier betalen. Ik wil zelfs 30% RV betalen, zeker als mevrouw X als hardwerkende dan minder zwaar belast zou worden op haar arbeid.
'United in diversity' - E.U.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Dankuwel pattataolivia
Als we het zouden omdraaien en dezelfde behandeling zouden bekomen van inkomsten uit arbeid zou dit tot het volgende leiden:
- Inkomsten uit arbeid zijn privé en de overheid heeft hier geen zaken mee;
- Inkomsten uit arbeid zijn voor AJ2014 vrijgesteld tot een eerste schijf van 6990 EUR en alles hierboven wordt belast aan de snel oplopende tarieven zoals voor de velen onder ons die in loondienst werken (zo wat iedereen hier veronderstel ik?) is gekend;
- Omdat inkomsten uit arbeid onder de privacy vallen en de overheid hiermee geen zaken heeft dient iedereen die meer verdient dan deze vrijstelling van 6990 EUR dit zelf aan te geven zodat dit belast kan worden;
- Maar de staat heeft hierover geen enkele gegevens dus kan niets controleren dus het maakt eigenlijk niets uit ...
JE ZOU NOGAL EENS IETS ZIEN
Iedereen parttimejobkes nemen waarbij ze net tot 6990 EUR verdienen en dan niets aangeven aan de fiscus omdat deze dit toch niet kan controleren. Niemand belastingen betalen en iedereen direct rijk!
AHNEE, toch niet. Er is geen onderwijs meer dus mijn kinderen kunnen niet studeren. Inbrekers stelen mijn auto en houden mijn vrouw gegijzeld. Ik bel de politie maar niemand reageert aan de andere kant van de lijn want er is geen belastinggeld voor hun lonen. Terwijl krijgt mijn vader een hartaanval van al deze miserie maar eveneens bij de ziekenhuizen worden er geen lonen meer betaald dus niemand om zijn leven te redden ...
Besef goed dat de bedrijfsvoorheffing die van onze brutolonen afgaat veruit het grootste deel van de belastinginkomsten uitmaken (naar uit goede bron vernomen maar liefst bijna het vijfvoudige van de vennootschapsbelasting). Het systeem kan zo niet blijven verder draaien.
Ik pleit ervoor om alle INKOMSTEN aan dezelfde belastingen te onderwerpen. Bijvoorbeeld 2 tarieven en 1 vrijstelling waarin zowel inkomsten uit arbeid, intresten, dividenden etc. worden ondergebracht.
De hardwerkende mens die 36000 euro per jaar uit arbeid verdient en de "hardwerkende" spaarder die 36000 per jaar uit intresten en dividenden "verdient" betalen dan exact dezelfde belastingen. Merk op dat het vermogen van zowel de werker als de rentenier onaangeroerd blijft: er is géén vermogensbelasting, er zijn enkel inkomstenbelastingen en bovendien zijn deze inkomstenbelastingen gelijkmatig en rechtvaardig verdeeld.
Als we het zouden omdraaien en dezelfde behandeling zouden bekomen van inkomsten uit arbeid zou dit tot het volgende leiden:
- Inkomsten uit arbeid zijn voor AJ2014 vrijgesteld tot een eerste schijf van 6990 EUR en alles hierboven wordt belast aan de snel oplopende tarieven zoals voor de velen onder ons die in loondienst werken (zo wat iedereen hier veronderstel ik?) is gekend;
- Omdat inkomsten uit arbeid onder de privacy vallen en de overheid hiermee geen zaken heeft dient iedereen die meer verdient dan deze vrijstelling van 6990 EUR dit zelf aan te geven zodat dit belast kan worden;
- Maar de staat heeft hierover geen enkele gegevens dus kan niets controleren dus het maakt eigenlijk niets uit ...
JE ZOU NOGAL EENS IETS ZIEN
AHNEE, toch niet. Er is geen onderwijs meer dus mijn kinderen kunnen niet studeren. Inbrekers stelen mijn auto en houden mijn vrouw gegijzeld. Ik bel de politie maar niemand reageert aan de andere kant van de lijn want er is geen belastinggeld voor hun lonen. Terwijl krijgt mijn vader een hartaanval van al deze miserie maar eveneens bij de ziekenhuizen worden er geen lonen meer betaald dus niemand om zijn leven te redden ...
Besef goed dat de bedrijfsvoorheffing die van onze brutolonen afgaat veruit het grootste deel van de belastinginkomsten uitmaken (naar uit goede bron vernomen maar liefst bijna het vijfvoudige van de vennootschapsbelasting). Het systeem kan zo niet blijven verder draaien.
Ik pleit ervoor om alle INKOMSTEN aan dezelfde belastingen te onderwerpen. Bijvoorbeeld 2 tarieven en 1 vrijstelling waarin zowel inkomsten uit arbeid, intresten, dividenden etc. worden ondergebracht.
De hardwerkende mens die 36000 euro per jaar uit arbeid verdient en de "hardwerkende" spaarder die 36000 per jaar uit intresten en dividenden "verdient" betalen dan exact dezelfde belastingen. Merk op dat het vermogen van zowel de werker als de rentenier onaangeroerd blijft: er is géén vermogensbelasting, er zijn enkel inkomstenbelastingen en bovendien zijn deze inkomstenbelastingen gelijkmatig en rechtvaardig verdeeld.
JanusBananus schreef:Dankuwel pattataolivia![]()
JE ZOU NOGAL EENS IETS ZIENIedereen parttimejobkes nemen waarbij ze net tot 6990 EUR verdienen en dan niets aangeven aan de fiscus omdat deze dit toch niet kan controleren. Niemand belastingen betalen en iedereen direct rijk!
pattataolivia schreef:@JanusBananus
Hebben de dierbaren destijds geen belastingen betaald toen ze de centen in hun bezit kregen door werken of erfenis?
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Mij gaat het vooral over de behandeling van de inkomsten. Ik maak nergens vermelding van successie. Graag ook een tegenreactie op hetgeen ik wou stellen.geldwolf. schreef:Hebben de dierbaren destijds geen belastingen betaald toen ze de centen in hun bezit kregen door werken of erfenis?
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Het is hier serieus off-topic aan het gaan
Het is heel simpel : vrijstelling gewoon VOLLEDIG afschaffen (ofwel voor alle financiele producten). Een kasbon is veel beter voor de economie dan een spaarboekske zulle
Ik hoor de politici altijd maar klagen dat de Belgen al hun geld op het spaarboekje laten staan, terwijl het hun schuld is dat het spaarboekje een oneerlijk voordeel heeft tov beleggingen die wel goed zijn voor de economie
Ach ja politiek en gezond economisch verstand, het zal nooit samengaan. En dan maar klagen dat de bank geen geld meer uitlenen
Ik zou ook minder uitlenen als ik weet dat mijn "schuldeisers" hun geld onmiddellijk kunnen opeisen (om het simplistisch te zeggen)
Het is heel simpel : vrijstelling gewoon VOLLEDIG afschaffen (ofwel voor alle financiele producten). Een kasbon is veel beter voor de economie dan een spaarboekske zulle
Ik hoor de politici altijd maar klagen dat de Belgen al hun geld op het spaarboekje laten staan, terwijl het hun schuld is dat het spaarboekje een oneerlijk voordeel heeft tov beleggingen die wel goed zijn voor de economie
Ach ja politiek en gezond economisch verstand, het zal nooit samengaan. En dan maar klagen dat de bank geen geld meer uitlenen
Je bent verplicht om roerende inkomsten uit Turkije aan te geven in je personenbelasting als je ingeschreven bent in het Belgisch rijksregister.geldwolf. schreef:Wie zijn geld eerlijk verdient heeft hoeft niks te vrezen Paul.paul schreef:Wie weet gaat Turkije wel fiscale gegevensuitwisseling met belgie doen ? dan kan je minstens één keer extra rv + boetes betalen + uitleg over de herkomst van het geld mogelijk
Als je een aanslag van ambtshalve krijgt voor je niet aangegeven roerende inkomsten in het buitenland ga je dit dat argumenteren tegen de fiscus ?geldwolf. schreef:Er worden in België villa's van de royals gerenoveerd, met geld van defensie (lees belasting geld) index op de dotatie +8000 euro per jaar (lees belasting geld) zijn jullie stekeblind! Koop nog wat vlaggetjes als ze show komen verkopen in de gemeente!