Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Maar die laatsten zijn wel door de overheid gefnuikt toen ze een te groot succes begonnen te worden. *
Hopelijk gaat het met de EV niet dezelfde kant op. Maar ik vrees er voor.
* Je zal maar je dak in huur (recht van opstal) gegeven hebben aan een derde partij om er PV op te laten plaatsen.
Dik in het zak gezet na een aantal jaren. Maar voor de overheid waarschijnlijk gewoon "collateral damage".
Hopelijk gaat het met de EV niet dezelfde kant op. Maar ik vrees er voor.
* Je zal maar je dak in huur (recht van opstal) gegeven hebben aan een derde partij om er PV op te laten plaatsen.
Dik in het zak gezet na een aantal jaren. Maar voor de overheid waarschijnlijk gewoon "collateral damage".
Facelift van Nissan hun leaf.

Het lijkt me nu visueel aanvaardbaar. Een contra minder
[met httpS in de link, tegen de kruiskes]

Het lijkt me nu visueel aanvaardbaar. Een contra minder

Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Echt een doenbare wagen geworden!
378 km rijbereik, in reële omstandigheden worden dat er 250 ofzo. Voor mij nog niet genoeg om met een gerust hart naar zee te rijden. Jammer, maar mijn volgende wagen over een jaar of 5 a 10 zal misschien wel eens een elektrische kunnen zijn

378 km rijbereik, in reële omstandigheden worden dat er 250 ofzo. Voor mij nog niet genoeg om met een gerust hart naar zee te rijden. Jammer, maar mijn volgende wagen over een jaar of 5 a 10 zal misschien wel eens een elektrische kunnen zijn

De daimler groep en z'n elektrische vrachtwagen: 11ton draagvermogen voor 350km's.
Voor pakjesdiensten en dergelijke kan het al iets zijn. Maar voor goederen transport schiet dit toch wat tekort m.i.
Voor pakjesdiensten en dergelijke kan het al iets zijn. Maar voor goederen transport schiet dit toch wat tekort m.i.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
De verbetering qua uitstoot bij het switchen naar elektrisch rijden is sterk afhankelijk van het land waarin men zijn wagen zal opladen.
In Europa is Polen het meest 'vuile' land qua energieopwekking, Noorwegen het properste.
Netto is er wel altijd een verbetering:

Een bijkomend voordeel is dat de uitstoot van diesel en bezinewagens vermeden kan worden op gevoelige plaatsen met veel voetgangers en fietsers en 'verplaatst' wordt naar de centrale uitstoot van de elektrische productie.
In Europa is Polen het meest 'vuile' land qua energieopwekking, Noorwegen het properste.
Netto is er wel altijd een verbetering:

Een bijkomend voordeel is dat de uitstoot van diesel en bezinewagens vermeden kan worden op gevoelige plaatsen met veel voetgangers en fietsers en 'verplaatst' wordt naar de centrale uitstoot van de elektrische productie.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Jr. Member
Weinigen staan stil bij de gevaren van een geruisloos voertuig dat met grote snelheid voorbij zoeft. Ik lees althans nergens over een aanvaardbare oplossing daarvoor. Ik zou het volgende voorstellen, een soort electronisch geluid, dat toeneemt naarmate men in de buurt van een obstakel komt.
- De oplossing die jij opnoemt bestaat en wordt actief toegepast in hybride en elektrische wagens: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_ ... ing_soundsEloadaintavi schreef: ↑2 november 2017, 10:39 Weinigen staan stil bij de gevaren van een geruisloos voertuig dat met grote snelheid voorbij zoeft. Ik lees althans nergens over een aanvaardbare oplossing daarvoor. Ik zou het volgende voorstellen, een soort electronisch geluid, dat toeneemt naarmate men in de buurt van een obstakel komt.
- Bij hoge snelheid is een elektrische wagen allesbehalve geruisloos. Vanaf een 50-tal km/h maken de banden veel meer geluid dan de motor, waardoor elke wagen de facto even luid wordt.
- Ook moderne benzine- en dieselwagens zijn bij lage snelheden heel erg stil, toch zeker de wat meer luxueuze modellen. Dezelfde mensen die stilte aanhalen als nadeel van elektrische wagens spreken wel vaak vol lof over hoe stil hun nieuwe BMW wel niet is

Ik ben principieel niet tegen een soort 'minimaal volume' voor wagens, maar dat moet dan gelden voor alle wagens en niet enkel voor elektrische. Er moet zeker ook met pilootstudies worden nagegaan of zo'n minimale geluidsnorm wel echt nog iets toevoegt aan de veiligheid in een wagen die al rijhulpsystemen zoals een automatische rem heeft.
Tot slot nog een kleine bedenking: zelfs al zouden luidere wagens een heel klein beetje veiliger zijn, kan je je de vraag stellen of dat opweegt tegen het belang van wat meer stilte in de stad. Geluidshinder is nefast voor de geestelijke gezondheid, toch wel een van dé grote gezondheidsproblemen van deze tijd.
Waarheid.
Veel smartphonegebruikers hebben "ANC" hoofdtelefoons (Active Noise Cancelling). Een techniek die het omgevingsgeluid onderdrukt. Als iedereen met een stille wagen rijdt dan hoeft dit niet meer. Hoe gek zou het zijn om:dw schreef: ↑2 november 2017, 11:04 Tot slot nog een kleine bedenking: zelfs al zouden luidere wagens een heel klein beetje veiliger zijn, kan je je de vraag stellen of dat opweegt tegen het belang van wat meer stilte in de stad. Geluidshinder is nefast voor de geestelijke gezondheid, toch wel een van dé grote gezondheidsproblemen van deze tijd.
- eerst auto's stil te maken
- daarna een kunstmatig geluid toe te voegen
- om dan een koptelefoon op te zetten die dit geluid moet teniet doen.
?
Bovendien... wat is er onveilig aan een stille wagen? Het is omdat onze hersenen erop geconditioneerd zijn dat auto's lawaai maken dat we zijn beginnen de straat over te steken zonder te kijken. Naarmate auto's stiller worden raken onze hersenen de normale toestand weer gewoon en zullen we weer meer onze ogen gebruiken voordat we oversteken. Ik zie geen probleem, tenzij misschien een korte gewenningsperiode waarin de actieve veiligheidssystemen van de auto's wat vaker hun nut zullen moeten bewijzen.
-
- Jr. Member
Als men erin slaagt om auto's alléén geluid te laten maken als ze in de buurt van een object komen dat in de rijweg staat, dan is het probleem grotendeels verholpen, een soort universeel geluid -bij alle auto's hetzelfde- als een auto te dicht komt. Eens een auto zijn weg volgt zonder hindernissen, moet die natuurlijk geen geluid meer maken.
Het argument dat wordt gegeven door tegenstanders van elektrische wagens is dat blinden en slechtzienden niet even kunnen kijken vooraleer ze oversteken.
Er zijn momenteel echter genoeg hulpsystemen beschikbaar om dat probleem op te lossen. Dat gaat dan over systemen in de wagen zelf (automatisch remmen, externe airbags voor voetgangers en dergelijke) en systemen die de blinde bij zich draagt (gaande van kleine radarverklikkertjes tot een hond).
Oudere wagens zonder rijhulpsystemen zijn voor blinden veel gevaarlijker dan nieuwe elektrische auto's. In een drukke stad kan je moeilijk individuele auto's horen afkomen boven het achtergrondlawaai van het verkeer en die oude wagens hebben geen enkel rijhulpsysteem.
Laatst gewijzigd door dw op 2 november 2017, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat argument slaat natuurlijk nergens op. Alsof blinden de straat oversteken puur op het gehoor. Blindegeleidehonden worden getraind om te kijken of de auto stopt. Het is uitgerekend bij blinden dat er erg weinig ongevallen te verwachten zijn met geruisloze auto's.
De nieuwe Hyundai Ioniq plug in hybride lijkt met toch een interessante tussenoplossing tot volledig elektrische wagens (binnen een jaar of 10 ?) een aanvaardbare actieradius hebben en er voldoende laadpalen beschikbaar zijn.
Een werkelijke actieradius van 45 km (63 in theorie) is voor ons voldoende om de dagelijkse verplaatsingen te doen (vrouw naar het werk en kinderen van en naar school brengen is zo'n 30 km per dag). Dus in theorie zou ik zelden de verbrandingsmotor moeten aanspreken. En als je dan eens verder moet rijden voor een uitstap op zelfs op reis heb je de verbrandingsmotor achter de hand.
Ook de prijs lijkt me (zeker als je het vergelijkt met de concurrentie) schappelijk. Ook een algemene garantie van 5 jaar en 8 jaar garantie op de batterij.
Ik zal toch eens gaan kijken naar zo'n wagentje
Een werkelijke actieradius van 45 km (63 in theorie) is voor ons voldoende om de dagelijkse verplaatsingen te doen (vrouw naar het werk en kinderen van en naar school brengen is zo'n 30 km per dag). Dus in theorie zou ik zelden de verbrandingsmotor moeten aanspreken. En als je dan eens verder moet rijden voor een uitstap op zelfs op reis heb je de verbrandingsmotor achter de hand.
Ook de prijs lijkt me (zeker als je het vergelijkt met de concurrentie) schappelijk. Ook een algemene garantie van 5 jaar en 8 jaar garantie op de batterij.
En welke actieradius wenst gij dan voor een 100% elektrische wagen? 350 a 400km wat nu al kan lijkt me voor het grootste deel van de verplaatsingen toch voldoende?anonymous schreef:De nieuwe Hyundai Ioniq plug in hybride lijkt met toch een interessante tussenoplossing tot volledig elektrische wagens (binnen een jaar of 10 ?) een aanvaardbare actieradius hebben en er voldoende laadpalen beschikbaar zijn.
400 km werkelijke actieradius in alle omstandigheden. Welke zuiver elektrische (betaalbare) wagen haalt dat ?
Voor het grootste deel van de doordeweekse verplaatsingen is 200 km zelfs al voldoende maar dan ? 4 uur zitten koekeloeren om het ding op te laden voor je weer verder kunt ? De Hyundai kost 33900 euro en dan is ie zeer zeer volledig uitgerust. Ik zie weinig zuiver elektrische wagens van dezelfde grootte en uitrusting in die prijsklasse (en dan moet je meestal nog maandelijks apart bij dokken om de batterij te huren)
Ik zou toch graag een werkelijke actieradius hebben van 600 km. Dan kan je daar al eens mee op reis gaan. Je rijdt 600 km, neemt een overnachting (dan moet je wel een hotel vinden met laadpalen) en rijdt 's anderendaags weer verder.
Voor mij persoonlijk is zo'n Ioniq PHEV momenteel de beste optie. Door de week doe je je kleine verplaatsingen puur op elektriciteit. Voor een weekendje weg of een langere reis heb je de verbrandingsmotor.
Ik zie me nog niet naar het zuiden van Frankrijk of op skivakantie naar Oostenrijk rijden met een puur elektrische wagen (of misschien als je erg veel tijd hebt).
Vier uur staan kijken is niet nodig, voorzie eerder een half uur tot drie kwartier. Daarmee ga je van een bijna lege batterij naar iets meer dan 80 %. Een verantwoord chauffeur neemt toch elke twee uur een korte pauze, die wordt dan gewoon iets langer. Lijkt me geen dramatische verlenging van de reistijd 
Maar goed, je hebt wel gelijk dat op dit moment een PHEV zeker aantrekkelijker is. Er zijn nog niet genoeg snellaadstations langs autowegen.
En met de 50 km elektrisch rijbereik van een moderne PHEV kunnen de meeste mensen het gros van hun verplaatsingen al volledig elektrisch doen. Werk, winkels, bibliotheek, sportclub etc zijn allemaal ruim binnen bereik voor de gemiddelde Belg met zo'n batterij.

Maar goed, je hebt wel gelijk dat op dit moment een PHEV zeker aantrekkelijker is. Er zijn nog niet genoeg snellaadstations langs autowegen.
En met de 50 km elektrisch rijbereik van een moderne PHEV kunnen de meeste mensen het gros van hun verplaatsingen al volledig elektrisch doen. Werk, winkels, bibliotheek, sportclub etc zijn allemaal ruim binnen bereik voor de gemiddelde Belg met zo'n batterij.