Elektrische wagens - Pro en contra
- WebsterMC
- Sr. Member

- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
onlangs voorstelling nieuwe 'green' car policy op het werk
a) werk je op minder dan 30km van het werk en rij je < 15000 km, dan mag je een electrisch voertuig nemen
b) werk je op minder dan 45 km van het werk, dan mag je een hybride nemen, met ook een x aantal kilometers per jaar (ben vergeten hoeveel dit was)
c) werk je op meer dan 45 km van het werk, dan kan je enkel een diesel nemen
Wat blijkt in praktijk, bijna iedereen met een firmawagen rijdt meer, dus maar 12 van de meer dan 200 werknemers komen in aanmerking voor een hybride of elektrische wagen....
ik woon op 65 km van het werk en doe een goede 30.000 km per jaar. Ik zal nog een tijdje mogen dieselen denk ik.
a) werk je op minder dan 30km van het werk en rij je < 15000 km, dan mag je een electrisch voertuig nemen
b) werk je op minder dan 45 km van het werk, dan mag je een hybride nemen, met ook een x aantal kilometers per jaar (ben vergeten hoeveel dit was)
c) werk je op meer dan 45 km van het werk, dan kan je enkel een diesel nemen
Wat blijkt in praktijk, bijna iedereen met een firmawagen rijdt meer, dus maar 12 van de meer dan 200 werknemers komen in aanmerking voor een hybride of elektrische wagen....
ik woon op 65 km van het werk en doe een goede 30.000 km per jaar. Ik zal nog een tijdje mogen dieselen denk ik.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Om volledig te zijn moet je de policy van je bedrijf qua gebruik van een firmawagen er dan ook bij vermelden. Is het een salariswagen of een 100% firmawagen. In het geval van een salariswagen heb je als gebruiker toch alleen maar voordeel bij een diesel (of benzine)? Wel raar dat de optie benzine er niet tussen staat. Taksen op diesel worden steeds maar hoger en minder interessant en de prijs van de diesel wordt gelijk getrokken aan deze van benzine.
Hier mag je sinds medio dit jaar kiezen tussen een diesel/benzine (salariswagen) in afwachting van een volledig herziene bedrijfspolicy in 2018 (de leaseMij kunnen immers maar pas tegen 2019 een twintigtal e-cars in het assortiment aanbieden).
Hier mag je sinds medio dit jaar kiezen tussen een diesel/benzine (salariswagen) in afwachting van een volledig herziene bedrijfspolicy in 2018 (de leaseMij kunnen immers maar pas tegen 2019 een twintigtal e-cars in het assortiment aanbieden).
- WebsterMC
- Sr. Member

- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het is een salariswagen. Voor benzine/diesel hadden ze het uitgerekend, en omdat er momenteel niet veel verschil is, houden ze het alleen op diesel. Het is gewoon frappant om een het wagenpark te 'vergroenen', en dat er uiteindelijk maar 5% (12 op 200) van de werknemers recht op hebben. ik noem dat niet vergroenen...
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ook een beetje onlogisch dat ze bij een wijziging niet meer dan een jaar vooruit kijken (eind 2018 zou prijs benzine/diesel gelijk moeten zijn) terwijl de meeste leasewagens een contract van vier jaar hebben. Alleen Mercedes heeft een ruim aanbod van lease op 2 jaar (die gaan daarna naar de nearly new car pool). Geloof dat Volvo daar nu ook mee begonnen is maar dat weet ik pas zeker over een tweetal maanden (wanneer de listing 2018 beschikbaar is).
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Een sterk staaltje van biased reporting. De Financial Times zag de studie en kwam op volgend idee: kies de vuilste elektrische wagen en de properste benzinewagen in de besproken dataset. Ga dan ook uit van huidige emissiecijfers voor het Amerikaanse stroomnet, zonder rekening te houden met de vergroening die momenteel bezig is. Besluit daar dan uit dat elektrische wagens niet zo goed zouden zijn voor het milieu.
Ik citeer uit de studie:

Waar de studie wel voor waarschuwt is dat auto's, zelfs als ze elektrisch zijn, een erg vervuilend vervoersmiddel blijven. Daarom stellen de auteurs:
http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177
Ik citeer uit de studie:
Toch een heel andere conclusie dan wat de krant uit de studie haaltA primary takeaway for car buyers is that vehicle decarbonization compatible with future climate targets can only be achieved by transitioning away from ICEVs, principally to (P)HEVs and BEVs.
Waar de studie wel voor waarschuwt is dat auto's, zelfs als ze elektrisch zijn, een erg vervuilend vervoersmiddel blijven. Daarom stellen de auteurs:
Kort gezegd komt de studie neer op: "rij zo weinig mogelijk met auto, en doe het elektrisch als het dan toch moet". Geen verrassende conclusie denk ik.Additionally, strategies for reducing travel demand can play a critical role and might include discouraging rebound effects,(67) implementing road pricing(68, 69) and information-feedback traffic-management systems,(70, 71) and ensuring that any eventual proliferation of autonomous vehicles helps lower, rather than raise, miles traveled.(72, 73)
http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Inderdaad, zeer pover werk van de Financial Times. De krant werd hier ook voor op de vingers getikt door MIT.dw schreef: ↑16 november 2017, 21:59 Een sterk staaltje van biased reporting. De Financial Times zag de studie en kwam op volgend idee: kies de vuilste elektrische wagen en de properste benzinewagen in de besproken dataset. Ga dan ook uit van huidige emissiecijfers voor het Amerikaanse stroomnet, zonder rekening te houden met de vergroening die momenteel bezig is. Besluit daar dan uit dat elektrische wagens niet zo goed zouden zijn voor het milieu.
Ik citeer uit de studie:
Toch een heel andere conclusie dan wat de krant uit de studie haaltA primary takeaway for car buyers is that vehicle decarbonization compatible with future climate targets can only be achieved by transitioning away from ICEVs, principally to (P)HEVs and BEVs.
Waar de studie wel voor waarschuwt is dat auto's, zelfs als ze elektrisch zijn, een erg vervuilend vervoersmiddel blijven. Daarom stellen de auteurs:
Kort gezegd komt de studie neer op: "rij zo weinig mogelijk met auto, en doe het elektrisch als het dan toch moet". Geen verrassende conclusie denk ik.Additionally, strategies for reducing travel demand can play a critical role and might include discouraging rebound effects,(67) implementing road pricing(68, 69) and information-feedback traffic-management systems,(70, 71) and ensuring that any eventual proliferation of autonomous vehicles helps lower, rather than raise, miles traveled.(72, 73)
http://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acs.est.6b00177
https://www.ft.com/content/d14b6c8a-c61 ... 2b2cb39656Sir, We are dismayed by how your Big Read article “Green driving’s dirty secret” (November 9) turns the fundamental conclusions of our research at Massachusetts Institute of Technology on their head, giving the public a misleading perspective on electric vehicles.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het erge is dan nog dat universiteiten over dit soort 'modieus' onderzoek altijd persberichten verspreiden met daarin een korte samenvatting van het artikel. Het is dus niet gewoon incompetentie van de journalisten, maar kwade wil.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Deze nacht voorstelling van de Tesla Truck. Ben benieuwd
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Elektrische wagens - Pro en contra

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
Woz
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Grappig, maar het zou mij verbazen dat de 'laadcomputer' stroom uit zo'n generatortje zou aanvaarden.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Sinds drie maanden staan er in Ieper twee laadpalen met voorbehouden parkeerplaatsen ... nog NOOIT een elektrische wagen zien staan ... 
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De mensen moeten in het begin 'de weg nog vinden' naar de laadpalen, maar ik merk het toch ook op dat bvb. in het Waasland Shopping Center de plaatsen zelden bezet zijn. En als er dan al eentje staat is het veelal nog een met reclame op van een handelaar met in zaak in het complex.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Onlangs voor de eerste keer naar de keuring geweest met de Leaf. Nog nooit gebruik gemaakt van een oplaadpaal. Mijn stekker past niet. Nog nooit met een lege batterij gevallen. Oplaad capaciteit nog steeds onveranderd. Ik laad wel maar op naar 80%. Ik moet niet de snelste zijn na de stoplichten. t'stad is voor mij verboden, mijn tank mag er niet binnen omdat hij te vervuilend is en voor de leaf is het te ver. Buiten jaarlijks onderhoud geen kosten.
Mijn wagen slaapt buiten en dat is dan wel kostelijk omdat die stroom van het net gebruikt om die te verwarmen.
Ik ben er tevreden over.
Mijn wagen slaapt buiten en dat is dan wel kostelijk omdat die stroom van het net gebruikt om die te verwarmen.
Ik ben er tevreden over.



