Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Nogal wat (vooral elektrische, hybrides) wagens mogen blijkbaar geen aanhangwagen trekken.
Oa de bmw i3, citroen e-berlingo,ford focus electric, nissan leaf, renault zoe, toyota yaris hybrid, vw e-golf, ...
( https://www.autoweek.nl )
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Bij Toyota mag je daar gerust nog de Prius, CHR en de Auris aan toevoegen.
De vierde generatie Prius veranderde daarin een beetje maar is nog beperkt tot een aanhanger van 725 kg.
De vierde generatie Prius veranderde daarin een beetje maar is nog beperkt tot een aanhanger van 725 kg.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 14 maart 2018, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De link verwijst niet naar een specifiek artikel.
Ik snap niet wat de reden hiervoor kan zijn. Dit lijkt me een belemmering die technisch niet onoverkomelijk is.
https://www.youtube.com/watch?v=LaZhXXHRmGg
Ik snap niet wat de reden hiervoor kan zijn. Dit lijkt me een belemmering die technisch niet onoverkomelijk is.
https://www.youtube.com/watch?v=LaZhXXHRmGg
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Elektrische wagens mogen (in België) vooralsnog geen aanhangwagen trekken en zelfs geen trekhaak hebben.. Hybride wagens wel.
Het heeft te maken met de veiligheid omdat men bang is dat een trekhaak bij een aanrijding langs achter de batterij zou kunnen beschadigen met alle gevolgen van dien.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
https://radio2.be/de-inspecteur/waarom- ... -verdragen
Het heeft te maken met de veiligheid omdat men bang is dat een trekhaak bij een aanrijding langs achter de batterij zou kunnen beschadigen met alle gevolgen van dien.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
https://radio2.be/de-inspecteur/waarom- ... -verdragen
Laatst gewijzigd door anonymous op 14 maart 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
"BMW en Volkswagen hebben elk één hybridewagen waarbij het kan, de BMW X5 en de VW Golf GTE. Bij Toyota kan het tegenwoordig op alle modellen."
"Autoconstructeurs werken aan oplossingen. "Er worden nu speciale onderstellen ontworpen om "echte" elektrische auto's te maken (in plaats van afgeleide versies van traditionele modellen, red.). Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de mogelijkheid om zaken te trekken", zegt Tony Verhelle van AutoGids."
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
Een totale non-issue dus. Over 5 jaar kan je met elke electrische auto een karretje trekken.
"Autoconstructeurs werken aan oplossingen. "Er worden nu speciale onderstellen ontworpen om "echte" elektrische auto's te maken (in plaats van afgeleide versies van traditionele modellen, red.). Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de mogelijkheid om zaken te trekken", zegt Tony Verhelle van AutoGids."
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
Een totale non-issue dus. Over 5 jaar kan je met elke electrische auto een karretje trekken.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2008 ... -9-1017913
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
De Auris hybride break mag, by the way, ook trekken maar dan slechts 345 kg.
FlatTwin : we zaten gelijk aan hetzelfde bezig


Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ja ik zag het ook nethaelewyn schreef: ↑14 maart 2018, 10:54http://www.amt.nl/techniek/artikel/2008 ... -9-1017913
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12 ... aak-heeft/
De Auris hybride break mag, by the way, ook trekken maar dan slechts 345 kg.
FlatTwin : we zaten gelijk aan hetzelfde bezigHet zij zo
![]()

Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Een elektrische auto zie ik niet vaak en niet bij voorkeur als enige gezinsauto.
Ik denk dat de meeste mensen het daar mee eens zullen zijn.
Bij de keuze van de tweede auto in het gezin kan je zorgen dat je alle kanten op kan. Grote actieradius en sleephut of aanhangwagen inbegrepen.
Ik denk dat de meeste mensen het daar mee eens zullen zijn.
Bij de keuze van de tweede auto in het gezin kan je zorgen dat je alle kanten op kan. Grote actieradius en sleephut of aanhangwagen inbegrepen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
In de hele ommezwaai van verbrandingsmotoren naar electrische auto's zijn er heus wel grotere opstartproblemen dan dat.
De trend naar electrische auto's is ingezet. De verbrandingsmotor is verouderde tech. Welkom in de 21ste eeuw. En het al dan niet beschikbaar zijn van een trekhaak verandert niets aan die (r)evolutie.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Uiteraard en ik ben er ook niet tegen, maar voordat het grote publiek een elektrische wagen zal kopen zullen er nog heel wat hindernissen moeten genomen worden. Een trekhaak kunnen monteren is er één van. Je zou er toch van schrikken hoeveel mensen een aanhangwagen hebben (toch in de wijk waar ik woon) en die deze regelmatig gebruiken. Ook de actieradius is een issue, de nog te hoge prijs, de mogelijkheid om op te laden, bijvb wat moeten mensen die in een appartementsgebouw zonder garage wonen doen, mensen die geen oprit hebben en geen mogelijkheid om in de buurt van hun woning te parkeren ? Niet iedereen woont in een wijk met eigen oprit. Draadloos opladen zal na verloop van tijd ook wel een mogelijkheid worden.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Is dat zo?
https://www.autoweek.nl/auto/91023/toyo ... aspiration - Maten en gewichten ...
We zullen zien ;-)Een totale non-issue dus. Over 5 jaar kan je met elke electrische auto een karretje trekken.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
ALS je dan al een trekhaak mag plaatsen (af fabriek of niet) bij een elektrische wagen is dat veelal ENKEL om een fietsdrager te monteren, niet om een aanhangwagen of een caravan te trekken.
Deze trekhaak kan BEWUST alleen geplaatst worden buiten de centrale as (dus niet in het midden) van de wagen, waardoor het wel mogelijk is om een fietsdrager of een extra koffer op de bol te plaatsen maar waardoor je NIETS kan trekken. ('tenzij met ongelukken natuurlijk)
Deze trekhaak kan BEWUST alleen geplaatst worden buiten de centrale as (dus niet in het midden) van de wagen, waardoor het wel mogelijk is om een fietsdrager of een extra koffer op de bol te plaatsen maar waardoor je NIETS kan trekken. ('tenzij met ongelukken natuurlijk)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!