Elektrische wagens - Pro en contra
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Als het al dan niet kunnen monteren van een trekhaak op een EV zijn enige en/of grootste probleem was stonden ze er goed voor. Kostprijs en autonomie zullen toch wel nog op te lossen hinderpalen zijn die van een andere orde zijn dan een trekhaak om er een massaproduct van te kunnen maken.
Als het dat maar was. Heb op al mijn voertuigen tot nu toe al een trekhaak gehad. Bij de laatste moest ik tijdens de eerste verplichte controle (na vier jaar dan nog, ze hadden er op de TC de eerste keer zelf overgekeken) zelf zoeken hoe dat ding uit te klappen. Kan je nagaan hoe frequent ik dat gebruikt heb (de laatste keer was tijdens de uitleg bij de aanschaf
).
Een sleurhut is mijn ding niet en ik ben de laatste vier jaar één keer op het containerpark geweest (en dan nog zonder AHW).
En de fietsen kunnen net zo goed op het dak (voor die paar keer per jaar dat dat nodig is).
Dat van die veiligheid begrijp ik echter niet goed. In mijn voertuig steken de batterijen uitsluitend onder de achterbank. Als een trekhaak tot daar ingedrukt wordt heb je toch wel een ander nijpender probleem dan mogelijke brand in de batterijen?
Als het dat maar was. Heb op al mijn voertuigen tot nu toe al een trekhaak gehad. Bij de laatste moest ik tijdens de eerste verplichte controle (na vier jaar dan nog, ze hadden er op de TC de eerste keer zelf overgekeken) zelf zoeken hoe dat ding uit te klappen. Kan je nagaan hoe frequent ik dat gebruikt heb (de laatste keer was tijdens de uitleg bij de aanschaf

Een sleurhut is mijn ding niet en ik ben de laatste vier jaar één keer op het containerpark geweest (en dan nog zonder AHW).
En de fietsen kunnen net zo goed op het dak (voor die paar keer per jaar dat dat nodig is).
Dat van die veiligheid begrijp ik echter niet goed. In mijn voertuig steken de batterijen uitsluitend onder de achterbank. Als een trekhaak tot daar ingedrukt wordt heb je toch wel een ander nijpender probleem dan mogelijke brand in de batterijen?
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het is niet zozeer de trekhaak zelf maar de staven die de trekhaak bevestigen op het chassis. Die steken een gans stuk verder naar voor en deze kunnen de batterijen perforeren bij een achterwaartse aanrijding.

Hou er ook rekening mee dat er kreukelzones in de wagens zijn om de schokken op te vangen bij een aanrijding. Bij een aanrijding is de zone die ingedrukt wordt vaak groter dan men verwacht. Het is niet de eerste die denkt: 'ze zitten er eventjes tegen' en dat zijn auto een halve meter korter is.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ah, ok bedankt voor de verhelderende info.
En hoe lossen merken dat dan op die wel gehomologeerd zijn voor een trekhaak? Vb. Audi A3 e-tron zijn batterijen steken verder naar achter, in de kofferruimte, maar is wel gehomologeerd voor een trekhaak.
En hoe lossen merken dat dan op die wel gehomologeerd zijn voor een trekhaak? Vb. Audi A3 e-tron zijn batterijen steken verder naar achter, in de kofferruimte, maar is wel gehomologeerd voor een trekhaak.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Misschien omdat ze hoger in de wagen liggen waardoor de trekhaak of zijn bevestigingsstangen er onder schieten ofwel hebben ze de batterij extra beveiligd door ze bijvoorbeeld in een metalen omhulsel te steken ?
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Nee hoor. Het geciteerde artikel spreekt explicitet over het trekken van aanhangwagens. Over caravans spreek ik me niet uit, omdat (bijna) niemand een caravan heeft.Spruitekop schreef: ↑14 maart 2018, 13:41 ALS je dan al een trekhaak mag plaatsen (af fabriek of niet) bij een elektrische wagen is dat veelal ENKEL om een fietsdrager te monteren, niet om een aanhangwagen of een caravan te trekken.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Een caravan is gewoon een aanhangwagen. Je moet naar het gewicht kijken om te weten of je hem mag slepen of niet, of hij moet geremd zijn, of je er mee naar de keuring moet, edm.
Een caravan vangt wat meer wind dan een lage aanhangwagen maar er wordt in diverse voorschriften geen onderscheid gemaakt in welk soort aanhanger je mag slepen, in de zin van of dat een caravan mag zijn of niet.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Als een auto een aanhangwagen van 300 kg kan trekken, dan is dat volstrekt onvoldoende voor een caravan, maar ruim voldoende om Spruitekop zijn grasafval naar het containerpark te krijgen (hetgeen blijkbaar HET wereldgrote fundamentele allesblokkerend probleem is voor de hele revolutie naar electrische mobiliteit).
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik begrijp je punt.
Eén keer sterke plastic zakken kopen en je gras daarin vervoeren kan ook. Ik ken mensen die het doen voor een respectabele oppervlakte gras. Die ene gaat zijn gras dan zelfs uitkappen in de natuur waar het volgens hem weer opgaat in 'the circle of life' maar dat is een ander verhaal. Met een break en een koffermat van het merk die waterdicht is kan je dat doen zonder je koffer vuil te maken..
Eén keer sterke plastic zakken kopen en je gras daarin vervoeren kan ook. Ik ken mensen die het doen voor een respectabele oppervlakte gras. Die ene gaat zijn gras dan zelfs uitkappen in de natuur waar het volgens hem weer opgaat in 'the circle of life' maar dat is een ander verhaal. Met een break en een koffermat van het merk die waterdicht is kan je dat doen zonder je koffer vuil te maken..
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Na de winter blijft er hier inderdaad nagenoeg niets over van het gemaaide gras. Neemt in het seizoen nauwelijks 4 m² ruimte in. Als je een machine met mulchfunctie heb je tijdens de droge periodes zelfs geen grasafval maar bemest het de bodem ter plaatse (Al moet ik toegeven dat mulchen in dit klimaat in de praktijk nogal eens tegenvalt en zo kort maaien vind ik eigenlijk ook geen zicht. Maar makkelijk is het wel
).
Een keuring voor trekhaak fietsendrager is ook geldig voor een AHW met een MTM van max. 750 Kg.
De meeste mensen komen daar met hun huis/tuin/keuken AHW wel mee toe.
Wil je een goedkeuring voor een MTM +750 Kg vervalt eveneens het bonussysteem van de keuring.

Een keuring voor trekhaak fietsendrager is ook geldig voor een AHW met een MTM van max. 750 Kg.
De meeste mensen komen daar met hun huis/tuin/keuken AHW wel mee toe.
Wil je een goedkeuring voor een MTM +750 Kg vervalt eveneens het bonussysteem van de keuring.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Een keuring is niet nodig voor een fietsenddragertrekhaak .
Het is niet mogelijk om aan zo'n trekhaak voor een fietsendrager een aanhangwagen te hangen omdat de haak zelf geen echte bol is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Wanneer moet een trekhaakkeuring uitgevoerd worden ?
Voertuigen uitgerust met een trekhaak of fietsendrager met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van 750 kg
voor de eerste inverkeerstelling in België
onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting
tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is
tijdens elke periodieke keuring na de eerste keuring
https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... g-trekhaak
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-keuring-trekhaak
Het effectief gewicht dat het voertuig mag trekken dat uitgerust is met de trekhaak (die gekeurd moet zijn voor -MTM 750Kg, beperkte keuring van de trekinrichting, of + MTM 750Kg, volledige technische keuring van het voertuig) hangt af van de vermelding op het gelijkvormigheidsattest.
Voertuigen uitgerust met een trekhaak of fietsendrager met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van 750 kg
voor de eerste inverkeerstelling in België
onmiddellijk vanaf de plaatsing van de uitrusting
tijdens de eerste keuring wanneer het voertuig 4 jaar oud is
tijdens elke periodieke keuring na de eerste keuring
https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... g-trekhaak
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-keuring-trekhaak
Het effectief gewicht dat het voertuig mag trekken dat uitgerust is met de trekhaak (die gekeurd moet zijn voor -MTM 750Kg, beperkte keuring van de trekinrichting, of + MTM 750Kg, volledige technische keuring van het voertuig) hangt af van de vermelding op het gelijkvormigheidsattest.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het is ondertussen een jaar na topic start.
Is er ondertussen veel in het gehele elektrische auto aanbod veranderd? Die I-pace van jaguar zou ook een hoge actieradius hebben maar lijkt me te duur. Die nieuwe nissan leaf en opel ampera zullen wellicht meer betaalbaar zijn?
En dan zal je genoeg geduld moeten hebben vooraleer die leverbaar zal zijn, want er is een redelijke wachtlijst.Spruitekop schreef: ↑3 juli 2018, 00:08Die prijzen zijn excl. BTW en bovendien VS-prijzen.
Tesla heeft nu zijn quota gehaald maar in het verleden is ook al gebleken dat achteraf de teugels gevierd werden en dat die quota dan niet meer gehaald werden.
Is er ondertussen veel in het gehele elektrische auto aanbod veranderd? Die I-pace van jaguar zou ook een hoge actieradius hebben maar lijkt me te duur. Die nieuwe nissan leaf en opel ampera zullen wellicht meer betaalbaar zijn?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het is nog te vroeg om een elektrische auto aan te kopen. Wacht tot ze in massaproductie komen. We zien nu hetzelfde als met alle nieuwe technologie in het verleden. In het begin peperduur maar eenmaal in massaproductie goedkoper, beter en meer keuze. Denk maar aan videorecorders, computers en cd-spelers.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Opel ampera werd toch niet geleverd op de BE markt ? Of is dat veranderd ? Volgens autogids nog niet. Het heeft te maken met te kleine productiecapaciteit. In NL en Duitsland zijn ze wel op de markt maar met lange levertijden.
Or het dan nog echt een optie is..... ?
Or het dan nog echt een optie is..... ?